Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2018-02-05, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snowbell
Om jag minns rätt, så sa Saga när hon hörde Frank en andra gång, att; "Förra gången vi träffades, så reagerade du på Henriks efternamn, varför?"
Om jag minns rätt..

Yes Det stämmer men hon har inte nämnt eller antytt att Franks väg korsas två gånger. Sånt brukar hon/Henrik nämna.
Citera
2018-02-05, 15:46
Medlem
snowbells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gurjon
Yes Det stämmer men hon har inte nämnt eller antytt att Franks väg korsas två gånger. Sånt brukar hon/Henrik nämna.

Jaha, du menar alltså att enligt Saga är det ett märkligt sammanträffande att en "oskyldig" hörs 2 gånger?
En annan sak jag undrar över är vad som kommer hända med infon som bilverkstadsägaren lämnade ang att hans fru kan koden till nyckelskåpet?
Citera
2018-02-05, 15:48
Medlem
Rätta mig om jag har fel men just nu är 5 eller 6 mord utförda?

Hängning, gift, stening, el, Gasning. Vilka fler?

Kan två av de kvarvarande morden vara Hans (Lilians man) samt Alice och dotter (Henriks närstående) vilket således beroende på hur man räknar vara de sista? Således är morden slut?

Historien man fick se i början med Tommy och där även Hans skymtade förbi. Vet man hur många år sedan det utspelade sig?

Kan det vara relevant för denna sista story?

Eftersom varenda säsong känns rätt mörk och dyster när de avslutas så borde ju Henrik/Saga/Cristoffer/Sophie samt Henriks dotter kunna dö på ett eller annat sätt de två sista avsnitten. "Utanför" själva avrättningsplanen så att säga.
Citera
2018-02-05, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snowbell
Jaha, du menar alltså att enligt Saga är det ett märkligt sammanträffande att en "oskyldig" hörs 2 gånger?
En annan sak jag undrar över är vad som kommer hända med infon som bilverkstadsägaren lämnade ang att hans fru kan koden till nyckelskåpet?

Ja hon brukar nämna sådant i vanliga fall. Nu har de inte vad jag minns sagt något om detta.

Mm finns nånting kopplat där i säkert, dock ingen aning om vad. Det kan leda till Frank, Morgan, Niels, sekreteraren, farmor, Brian/Kevin mfl. Eller bara till henne själv.

Är Richard död? Minns inte längre. Om inte, vart är han???

En sista grej, de två irriterande små tjejerna. Vad är poängen? Något måste finnas kring dessa (förutom att de bott i byn och haft å göra med Frank) de måste ha fler "nycklar" i denna story enligt mig men kanske är ett oviktigt sidospår bara som många ggr förr i bron.
Citera
2018-02-05, 16:19
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Rätta mig om jag har fel men just nu är 5 eller 6 mord utförda?

Hängning, gift, stening, el, Gasning. Vilka fler?

Kan två av de kvarvarande morden vara Hans (Lilians man) samt Alice och dotter (Henriks närstående) vilket således beroende på hur man räknar vara de sista? Således är morden slut?

Historien man fick se i början med Tommy och där även Hans skymtade förbi. Vet man hur många år sedan det utspelade sig?

Kan det vara relevant för denna sista story?

Eftersom varenda säsong känns rätt mörk och dyster när de avslutas så borde ju Henrik/Saga/Cristoffer/Sophie samt Henriks dotter kunna dö på ett eller annat sätt de två sista avsnitten. "Utanför" själva avrättningsplanen så att säga.

Stod det inte 4 år tidigare.
Citera
2018-02-05, 17:05
Medlem
Citat:
I Seven tvingas han inte mörda sitt eget barn. Däremot öppnar han ett paket innehållandes sitt ofödda barns huvud/kropp.
Fruns huvud är det väl?
Citera
2018-02-05, 17:07
Medlem
hazard simpsons avatar
Klart sämsta säsongen och bra att det tar slut snart. Jag tycker det är rörigt och jävligt ointressanta fall. Det blir aldrig spännande. Bara en jävla väntan på upplösningen.
Citera
2018-02-05, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theAtm
Sagas psykolog/terapeut som hon besöker är skum på något sätt. Är det Steph? Försöker förstöra förhållandet mellan Henrik och Saga?

Nej, hon ställer relevanta terapeut frågor. Däremot blir ju sagas tolkningar lite fel. Terapeuten pratar om "processer" Känslor och sådant. Saker översätter ju allt till handling direkt, utan att reflektera över det.

Citat:
Ursprungligen postat av Kastarn
I det senaste avsnittet etableras att Frank är någon sorts ambulerande arbetsplatspsykolog, som bland annat haft kontakt med Henriks fru Alice.

Det kan tänkas att Sofie känner på sig att han kan bli våldsam, men i så fall visas det IMO inte vidare tydligt. Han verkar snarare "guilt trip:a" henne ("Jag har blivit sviken förr"... är ni fortfarande tonåringar, eller?), och det är här jag inte förstår varför skuldkänslorna inför sonen inte väger över.

Arbetsplatspsykolog är definitivt inte en socialarbetare.

ja. Googla våldstrappa. Det börjar med att lägga över skuld på offret, att få den och ändra det den vill och tycker för att sedan längre upp slå. Det är ingen som börjar med att slå, utan först börjar det styra andra saker i livet, små saker som klädval, val vart du ska bo, osv osv...

Troligen var det väl samma grej han gjorde med Alice. När det senare blev för mycket - då fick hon dö. och byn är perfekt ställe och bo på - eftersom ingen vill ha med polis eller samhället och göra. Då går det mörka många saker.
Citera
2018-02-05, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boolwi
Fruns huvud är det väl?

Så är det plus sitt barn som han inte vet att han ska få ännu.
Citera
2018-02-05, 17:56
Medlem
Citat:
Ingen som reagerat över att Henrik och saga förhört Frank tidigare (ang Sophies man) och nu haft honom inne på förhör men att ingen av H och S tycker det är märkligt sammanträffande?

Saga brukar ofta annars prata om att det inte kan vara någon slump osv. Eller missade jag något kring detta?
Märkligt att Frank tas in till polishuset för förhör angående Sagas och Henriks hobbyprojekt att reda ut försvinnandet som hände för länge sen, inget som de arbetar officiellt med.

Även märkligt att hon inte säger vem coachen är som Henriks fru Alice träffat, nu verkar hon närmast avsiktligt dölja det, varför? hennes modell är ju annars raka rör. Eller att Henrik inte blir intresserad av att det dykt upp en person som haft nära kontakt med hans fru vid samma tid som hon försvann, som han inte hade en aning om, han är ju trots allt en kriminalare.

Men även han kanske har någon ”diagnos” av något slag, det har väl ”alla” film-kriminalare.
Hur man som Saga blir framstående kriminalutredare trots ett totalt handikapp i att förstå sociala koder är ett mysterium. Såg några klipp från säsong 1, i dem pratade hon betydligt normalare än hon gör nu i fjärde där det snarast är en överdriven karikatyr på en Rumpnisse. Lite som om RainMan Babbitt hade jobbat som framstående kriminalare.
Citera
2018-02-05, 18:00
Medlem
LaGrandes avatar
Citat:
Så är det plus sitt barn som han inte vet att han ska få ännu.

Plus sitt barn?
Det är bara fruns huvud i lådan.
Citera
2018-02-05, 18:02
Medlem
Citat:
Ja hon brukar nämna sådant i vanliga fall. Nu har de inte vad jag minns sagt något om detta.

Mm finns nånting kopplat där i säkert, dock ingen aning om vad. Det kan leda till Frank, Morgan, Niels, sekreteraren, farmor, Brian/Kevin mfl. Eller bara till henne själv.

Är Richard död? Minns inte längre. Om inte, vart är han???

En sista grej, de två irriterande små tjejerna. Vad är poängen? Något måste finnas kring dessa (förutom att de bott i byn och haft å göra med Frank) de måste ha fler "nycklar" i denna story enligt mig men kanske är ett oviktigt sidospår bara som många ggr förr i bron.
Storasystern är Henriks andra barn, hon i byn har lurats att hon är död. Småtjejerna på drift är egentligen inte systrar utan de ser sig som systrar i deras kamratskap mot det ogina vuxensamhället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in