2018-02-03, 21:33
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cadde
Ja, det är hålstenstegel som Sandspårets låghus har som fasad. Så nu är den diskussionen avslutad.

Är husen byggd med väggar i hålstenstegel eller är det fasadbeklädnaden som är hålstenstegel men väggen av betongelement? Husen är byggda i slutet på 60-talet och är av miljonprogramstyp. Tror fasaden är nyare när man renoverat och tilläggsisolerat mellan gamla väggen och den nya fasaden. Att bulta fast ett räcke i en utanpåliggande fasad verkar inte tillräckligt säkert..
Citera
2018-02-03, 23:56
Medlem
Lifeisnows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av novolette
Det var som f-n!
Det finns ju en del att hitta om honom.
Ja bla medlem i NU..det kanske inte var en olycka!?
Citera
2018-02-04, 00:24
Bannlyst
Tragiskt, är det svartarbete eller är det vitt?
Hoppas att det får några att vakna upp om det inte har gått rätt till
Citera
2018-02-04, 12:11
Medlem
Inthemoves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lifeisnow
Ja bla medlem i NU..det kanske inte var en olycka!?

Ja medlem i nordisk ungdom. Klyschan att 'gud alltid tar de bästa först och gör änglar av dem" kan vi kanske släppa....hoppas mamman kan bättre.
Citera
2018-02-04, 16:48
Medlem
Lifeisnows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inthemove
Ja medlem i nordisk ungdom. Klyschan att 'gud alltid tar de bästa först och gör änglar av dem" kan vi kanske släppa....hoppas mamman kan bättre.
Det tycker jag är kränkande att säga. Det är en fruktansvärd situation hans familj befinner sig i just nu. Hoppas detta utreds jävligt noga och ansvarig/ansvariga ställs inför rätta med påföljd fängelse.
Citera
2018-02-05, 05:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Är husen byggd med väggar i hålstenstegel eller är det fasadbeklädnaden som är hålstenstegel men väggen av betongelement? Husen är byggda i slutet på 60-talet och är av miljonprogramstyp. Tror fasaden är nyare när man renoverat och tilläggsisolerat mellan gamla väggen och den nya fasaden. Att bulta fast ett räcke i en utanpåliggande fasad verkar inte tillräckligt säkert..
Det är en betongram i huset men fasaden är hålstenstegel. Det är inte en bärande del av huset.
Citera
2018-02-05, 11:24
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cadde
Det är en betongram i huset men fasaden är hålstenstegel. Det är inte en bärande del av huset.

Menar du att fasaden är av denna typ av tegelsten: https://www.hd.se/images/DQA0_dt9Xn88yu0rDgUUNKg_VRk.jpeg

Eller menar du större hålstenar av tegel? Dessa har jag inte sett så ofta men förekommer på vissa väggar i jobbet (vi brukar göra håltagning för datakablage så jag har sett en hel del väggar och dess uppbyggnad)
Citera
2018-02-05, 12:05
Medlem
Citat:
Ser inte ut att var tilläggsisolerat, är nog originalfasad. Dessutom verkar det synnerligen ogenomtänkt att sätta tegel utanpå en tilläggsisolering med tanke på att själva isoleringen i sig bygger en hel del. Plåt eller skivmaterial i betong/eternit är nog det vanligaste.
Citera
2018-02-05, 12:40
Medlem
Citat:
Menar du att fasaden är av denna typ av tegelsten: https://www.hd.se/images/DQA0_dt9Xn88yu0rDgUUNKg_VRk.jpeg

Eller menar du större hålstenar av tegel? Dessa har jag inte sett så ofta men förekommer på vissa väggar i jobbet (vi brukar göra håltagning för datakablage så jag har sett en hel del väggar och dess uppbyggnad)
Ja, troligen den varianten, eller en snarlik som jag länkat tidigare.
Citera
2018-02-05, 13:19
Medlem
skunkjobbs avatar
Jag tycker ansvaret vilar tungt på firman som satte upp skyddsräcket. Man behöver väl ingen djupare utbildning i hållfasthetslära för att förstå att ett par skruvar i tegel inte duger för något sådant, särskilt med den relativt elaka hävarm som fås med den räckeskonstruktionen.

Oaktat infästningen så hade det varit bra om de olika räckessektionerna suttit ihop ordentligt med varandra. Det hade förmodligen hindrat eller lindrat fallet om inte en sektion bara släpper och trillar ner utan hänger ihop med övriga sektioner.

Att sätta upp ett räcke som inte är säkert är ta mig fan värre än att inte ha något räcke alls då det invaggar en i en falsk säkerhet.
Citera
2018-02-05, 15:27
Moderator
Parongatans avatar
Arbetet ligger fortfarande helt nere. Ingen som helst aktivitet på platsen. Inga blommor och inga gravlyktor, utan helt tomt nedanför taket, där mannen omkom.

Nytagna bilder från idag - 180205.

https://imgur.com/a/3r9KM
https://imgur.com/a/6GSAW
https://imgur.com/a/0pjqU
Citera
2018-02-05, 15:50
Medlem
mjohan84s avatar
Nästan lite tragiskt komiskt när man tänker på hur dessa högerkrafter motarbetar allt fackligt arbete och är emot det mesta vad gäller arbetsmiljö och allt annat arbete som ska främja arbetarnas säkerhet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in