Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-05, 19:28
Medlem
Ni som är så respektlösa mot anhöriga o snackar skit om saker ni inte har en aning om kan ni inte gå hem o skämmas era jävlar.
Citera
2018-02-05, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Parongatan
Arbetet ligger fortfarande helt nere. Ingen som helst aktivitet på platsen. Inga blommor och inga gravlyktor, utan helt tomt nedanför taket, där mannen omkom.

Nytagna bilder från idag - 180205.

https://imgur.com/a/3r9KM
https://imgur.com/a/6GSAW
https://imgur.com/a/0pjqU

Det är väl inte alltför konstigt. De kanske utför en arbetsplatsundersökning men även så har det ju bevisats att säkerheten är helt icke-fungerande så vem vill jobba där då. Man lär vänta tills det finns nya, korrekta skydd.

Tråkigt för personen som upptäckte det för sent.
Citera
2018-02-05, 20:59
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
Nästan lite tragiskt komiskt när man tänker på hur dessa högerkrafter motarbetar allt fackligt arbete och är emot det mesta vad gäller arbetsmiljö och allt annat arbete som ska främja arbetarnas säkerhet
Nu är ju inte Nordisk ungdom och liknande rörelser min grej precis men inte tusan har de något emot fackligt arbete eller arbetarskydd. Du tänker nog på en annan sorts höger. Jag menar då att det finns ingen ironi i det inträffade och ingenting komiskt alls.
Citera
2018-02-05, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Menar du att fasaden är av denna typ av tegelsten: https://www.hd.se/images/DQA0_dt9Xn88yu0rDgUUNKg_VRk.jpeg

Eller menar du större hålstenar av tegel? Dessa har jag inte sett så ofta men förekommer på vissa väggar i jobbet (vi brukar göra håltagning för datakablage så jag har sett en hel del väggar och dess uppbyggnad)
Minns inte exakt men har för mig att det var diamantformat, precis som ruter i en kortlek.
Citera
2018-02-05, 21:21
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cadde
Minns inte exakt men har för mig att det var diamantformat, precis som ruter i en kortlek.
Det är ju en vanlig typ av tegelsten och väldigt olämplig att skruva fast några skyddsräcken i. Med tanke på hur vanligt det är med sådana fasader så undrar jag hur räckestillverkaren har tänkt att man ska fästa grejerna i en sådan fasad. Ska man borra igenom ända in till eventuell betongstomme eller?

Går det inte att fästa räcket säkert i väggen så får man väl bygga ställning från marken och upp men det lär väl kosta mer.
Senast redigerad av skunkjobb 2018-02-05 kl. 21:25.
Citera
2018-02-05, 22:39
Moderator
Parongatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Det är väl inte alltför konstigt. De kanske utför en arbetsplatsundersökning men även så har det ju bevisats att säkerheten är helt icke-fungerande så vem vill jobba där då. Man lär vänta tills det finns nya, korrekta skydd.

Tråkigt för personen som upptäckte det för sent.

Nej, det tror jag också. Att de inte drar igång arbetet med samma sorts skyddsstaket, när det inte är helt klarlagt vad som brustit, rent formellt. Helt riktigt och fullt förståeligt faktiskt. Jag tror också på teorin att infästningarna varit bristfälliga och inte tålt hävstångseffekten när den förolyckade mannen belastat staketet.

När jag såg bilderna i tidningen och härinne, tyckte jag först inte att det såg så särskilt högt ut. Men på plats, ser man att det trots "bara" tre våningar, är rejält högt. Och tyvärr tillräckligt högt för att vara livsfarligt. Vi pratar minst 13 meter och rakt ner på en hårt packad och relativt glesbeväxt gräsmatta. En riktigt tragisk olycka. Mina tankar går till mannens anhöriga, vänner och kollegor. Men även till övriga som blev inblandade i olyckan - grannar, insatspersonal och förbipasserande...
Citera
2018-02-05, 22:41
Medlem
Citat:
Nej, det tror jag också. Att de inte drar igång arbetet med samma sorts skyddsstaket, när det inte är helt klarlagt vad som brustit, rent formellt. Helt riktigt och fullt förståeligt faktiskt. Jag tror också på teorin att infästningarna varit bristfälliga och inte tålt hävstångseffekten när den förolyckade mannen belastat staketet.

När jag såg bilderna i tidningen och härinne, tyckte jag först inte att det såg så särskilt högt ut. Men på plats, ser man att det trots "bara" tre våningar, är rejält högt. Och tyvärr tillräckligt högt för att vara livsfarligt. Vi pratar minst 13 meter och rakt ner på en hårt packad och relativt glesbeväxt gräsmatta. En riktigt tragisk olycka. Mina tankar går till mannens anhöriga, vänner och kollegor. Men även till övriga som blev inblandade i olyckan - grannar, insatspersonal och förbipasserande...
Dessutom var ju gräsmattan lite frusen.
Citera
2018-02-05, 22:44
Moderator
Parongatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Dessutom var ju gräsmattan lite frusen.

Ja, jag funderade just på det. Om den var det under olyckstillfället. Idag var den stenhård och mycket karg. Inget som skulle kunna dämpa eller ta emot någon som faller högt ifrån, mjukt. Om den var ens i närheten av lika stel som idag, förstår jag att han tyvärr inte överlevde det fallet.
Citera
2018-02-05, 23:06
Medlem
Citat:
Ja, jag funderade just på det. Om den var det under olyckstillfället. Idag var den stenhård och mycket karg. Inget som skulle kunna dämpa eller ta emot någon som faller högt ifrån, mjukt. Om den var ens i närheten av lika stel som idag, förstår jag att han tyvärr inte överlevde det fallet.
Den var nog någonstans mellan hur det är idag och helt tinad. Det var ju kalla nätter, så den frös nog på en del. Inte stenhård dock, baserat på min egen gräsmatta vid tillfället.
Citera
2018-02-05, 23:12
Moderator
Parongatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Den var nog någonstans mellan hur det är idag och helt tinad. Det var ju kalla nätter, så den frös nog på en del. Inte stenhård dock, baserat på min egen gräsmatta vid tillfället.

Tyvärr tror jag att gräsmattan, oavsett temperatur, var usel på att absorbera en fallande människa från den höjden. Glest mellan tuvorna, hårt packad jord och allmänt knôligt. Det måste ha blivit en förfärlig smäll. Stackars människa. Vara på arbetet och rasa ner för att fallskyddet var bristfälligt, och avlida. Fruktansvärd händelse..
Citera
2018-02-06, 09:54
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Nu är ju inte Nordisk ungdom och liknande rörelser min grej precis men inte tusan har de något emot fackligt arbete eller arbetarskydd. Du tänker nog på en annan sorts höger. Jag menar då att det finns ingen ironi i det inträffade och ingenting komiskt alls.

Det är en av deras största fiender, arbetarrörelsen , det är vida känt
Citera
2018-02-06, 12:43
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Det är ju en vanlig typ av tegelsten och väldigt olämplig att skruva fast några skyddsräcken i. Med tanke på hur vanligt det är med sådana fasader så undrar jag hur räckestillverkaren har tänkt att man ska fästa grejerna i en sådan fasad. Ska man borra igenom ända in till eventuell betongstomme eller?

Går det inte att fästa räcket säkert i väggen så får man väl bygga ställning från marken och upp men det lär väl kosta mer.

Det framgår ju inte vilken infästningsmetod man använt men med ankarplugg så klarar tydligen håltegel en max draglast på ca 100 kilo. (det är inte pluggen utan materialet som ger vika). Använder man kemisk ankare där hålrummen i teglet helt enkelt fylls igen runt skruven så kan man få högre styrka.

100 kilo med hävstångseffekt är ju inte mer än kanske 15-20 kilos tryck högst upp på stolpen. Finns inte en chans att håltegel håller där om man inte använt kemiska ankare och de är applicerade på rätt sätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in