2018-01-27, 13:20
Medlem
Vet någon om Sverige börjar gråta för lite steroider om man söker till GMU/Lumpen?

Abdi Ibrahim Anapolon
Primobolan depot bayer
Testostron

Ligger på dessa.
Citera
2018-01-27, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kuhnkee
Jag ska mönstra den 14:e Mars i Malmö, har mycket god fysik och tränar STENHÅRT för skiten. Vill verkligen säkerställa att jag får den befattning jag vill ha. Jag vill nämligen bli Kustjägare. För att bli det ska jag först söka mig till Jägarsoldat ELLER Amfibiedykare. Då kommer första frågan, är Amf.Dykare sökbart som BU i Grundutbildningen. Det står "sökbart under GU : Ja" på försvarsmaktens hemsida, men sen läser jag även att de typ bara utbildar ett par om året och att de alla redan har genomgått värnplikt med en annan befattning. What?
Vad ser ni för fördelar/nackdelar med Jägarsoldat kontra Amf. Dykare? Själv ser jag gärna att jag får amf.dykare då jag kan jobba med dykning efter lumpen (har vänner vars föräldrar gjort exakt det, goa cash. Fick jobbet direkt).
Andra delen av frågan : Vill VÄLDIGT gärna bli gruppbefäl eller gruppchef eller valfri benämning på den som är ledare i gruppen(?). Är dock lite osäker på vad denne gör.
Utan att kyssa mig själv i röven kan jag med gott samvete säga att jag är en naturlig ledare och haft flera ledarpositioner, VD i ett UF-företag, Lagkapten i handbollslag under flera år, SjöScout mm.
Vad är det dem bedömer under mönstringen för att du ska få Gruppbefäl? Ska jag tänka på något speciellt och om man får Gruppbefäl som befattning efter mönstringen, är det då säkert att jag får det i lumpen? Har hört diverse historier om att ALLA i en jägargrupp hade fått gruppbefäl under mönstringen.
Sorry för en förjävla lång fråga och tack som attan för svar.
Peace

Hej, varför vill du hamna just hos kj?
Rekommendation från mig är att söka amfibiesoldat och under din GU bör du utmärka dig mot det positiva. Därefter kan du söka till kjs uttagningstester.
Majoriteten hos kj kommer från amf, resterande är spridda skurar från andra regementen.
Det är stor skillnad på amfibiesoldat och jägarsoldat så läsa lite om de olika och välj de du tycker passar dig bäst, du kan alltid söka gkkj oavsett vilket regemente du är vid.

Oavsett om du är en naturlig ledare i det civila är det stor skillnad på att vara en ledare inom försvaret. Vill du bli gb så kan du söka den befattningen via gu (11 månader) alt om du utmärker dig inom de kvalifikationerna en gb skall ha under din gu så kan ditt befäl välja att placera dig på den befattningen. GB skall under mönstringen ha högre "poäng" vid inskrivningsprovet (datortest) samt hos psykologen än övriga som söker "soldattjänst".

Vad du menar med det sista är jag inte riktigt med på, utveckla!

Citat:
Ursprungligen postat av PHfrillan
Vet någon om Sverige börjar gråta för lite steroider om man söker till GMU/Lumpen?

Abdi Ibrahim Anapolon
Primobolan depot bayer
Testostron

Ligger på dessa.

Ja, du kommer få avslag på din mönstringsansökan om det kommer fram att du tar/tagit narkotika/dopningspreparat. Försvarsmakten har nolltolerans.
Citera
2018-01-27, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4tusen

Ja, du kommer få avslag på din mönstringsansökan om det kommer fram att du tar/tagit narkotika/dopningspreparat. Försvarsmakten har nolltolerans.

Narkotika förstår jag men steroider?

Är du säker?
Hur går testerna till? (standard sticka eller analys av SKL)
Citera
2018-01-27, 15:35
Medlem
Dimaks avatar
Citat:
Rekommendation från mig är att söka amfibiesoldat och under din GU bör du utmärka dig mot det positiva. Därefter kan du söka till kjs uttagningstester.
Majoriteten hos kj kommer från amf, resterande är spridda skurar från andra regementen.
Det är stor skillnad på amfibiesoldat och jägarsoldat så läsa lite om de olika och välj de du tycker passar dig bäst, du kan alltid söka gkkj oavsett vilket regemente du är vid.

Oavsett om du är en naturlig ledare i det civila är det stor skillnad på att vara en ledare inom försvaret. Vill du bli gb så kan du söka den befattningen via gu (11 månader) alt om du utmärker dig inom de kvalifikationerna en gb skall ha under din gu så kan ditt befäl välja att placera dig på den befattningen. GB skall under mönstringen ha högre "poäng" vid inskrivningsprovet (datortest) samt hos psykologen än övriga som söker "soldattjänst".

Även om man brukade cannabis för fem år sen?
Citera
2018-01-27, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PHfrillan
Narkotika förstår jag men steroider?

Är du säker?
Hur går testerna till? (standard sticka eller analys av SKL)

Ja. Jag är säker.
Hänvisar till https://www.forsvarsmakten.se/sv/om-myndigheten/dokument/policydokument/

Vad mig veterligen förekommer inga tester av olaga substanser vid mönstringen om det inte finns en mycket god grund för detta. Du kommer fylla i en enkät där det kommer upp frågor om bland annat narkotika/olaga substanser/steorider, du kryssar i rutan. Enkäten fungerar sedan som en juridiskt dokument där allt du fyllt i skall vara sanningsenligt om inte, och det uppdagas, kan påföljder ske.

Citat:
Ursprungligen postat av Dimak
Även om man brukade cannabis för fem år sen?

Har du blivit dömd för det?
Hur frågorna är utformade på enkäten kan jag inte svara på. Men hänvisar till svaret PHfrillan fick.
Frågorna är utformade olika och jag kan tyvärr inte ge svar på specifika fall. Exempel på frågor kan vara:

Har du någon gång brukat narkotika?
eller
Har du brukar narkotika inom de senaste 3 åren?

du kryssar sedan i det svar som är korrekt för dig.

https://jobb.forsvarsmakten.se/sv/fragor-och-svar/
Citera
2018-01-28, 17:26
Medlem
Tjenare, 99a som genomförde mönstringen för några veckor sedan. Var nervös nå jävulskt men efter ett tag av att prata med de andra insåg jag att det inte fanns någon anledning att vara nervös.

Är en aktiv person, 173, 84kg så jag fick kämpa hårt på cykeln jämfört mot de andra. Fick en 9a på styrkan och en ynka 4a på cykeln, men sen när vi jämförde mot de andra så trampade jag 1/3 mer än en kille som fick en 6a. Surt att man också blev tvungen att göra det innan lunchen och jag hade ätit en proteinkaka 5 timmar innan för jag inte hunnit äta mat efter 18 timmar tågresa. Har för mig han fick en 200 någonting, jag fick en 288-299. Men iallafall, jag siktade inte högt inom försvaret utan ville bara få tjänstgöra och göra någonting efter studierna.

Kommer till psykologen, allt går bra, verkar inte så nervös och svarar klart och tydligt. Enda jag gjorde som kunde indikera någon sorts stress eller nervositet var att jag hade händerna nere mellan benen och jag hade ett snöre jag höll i. Inget mer än det, höll i snöret för att lugna mig lite bara. Hon frågade massor av frågor, jag berättade att jag rökt hasch någon gång, pappa som misshandlade och var alkoholist men att jag inte tog åt mig från det och lever hos min mamma och mår bra nu.

Berättade att jag böt skolor ofta pga jobb inom familjen men att jag alltid klarade mig snabbt igenom det och fick nya kompisar och höll kontakten med mina gamla kompisar. Att jag kunde känna mig utfryst i starten men att det gick över. Att jag hade anorexia när jag var 12-13 för att jag vägde otroligt mycket och ville gå ner i vikt, men att jag sen läste på och fick reda på farorna och att det inte är hälsosamt och att nu har jag inga sådana problem.

Sen frågade hon vad jag gjorde på fritiden, vad jag gjorde med mina kompisar, vad jag skulle kunna förbättra på mig själv och där svarade jag med "jag vet inte, jag kan inte tänka någonting just nu men garanterat någonting."

Sen om lärarna inte gillade mig då jag svarade att några lärare inte gillade mig. Sen gick hon in på betygen och jag berättade att jag inte fokuserade mycket på skolan pga depressioner men på sistone har det blivit bättre som man kunde se på betyget jag fått.

Sen kommer de sista frågorna, de politiska frågorna. Om jag är med i någon extremgrupp som nordfront, känner jag någon som är med, har jag varit med, har jag velat vara med, har jag kompisar med annan etnisk bakgrund, har jag något emot hbqt personer, har mina föräldrar varit med, är mina kompisar extremenister och massa annat skit. Svarade på alla frågor snabbt och välutvecklat, är inte något av dom så svarade ärligt.

Kommer till slutet och hon ber mig gå ut ur rummet, redan ett dåligt tecken. Hon kallade in andra psykologer som hjälp för hon var väldigt ung och mest troligtvis ny på jobbet. hon kallar in mig, säger icket godkänd, passar inte deras mall. Hon sitter och ler konstigt mot mig och väntar på en reaktion då jag bara säger "Okej, inget mer jag kan göra. Vart ska jag nu?" då hon blir lite småchockad och skickar iväg mig till receptionen.

Väl därinne väntar jag en timma drygt och ser psykologen springa runt med papper i handen, handledare som letar efter psykologen och en av dom säger att det är strul med mina papper och psyktestet. Sen får jag veta att jag fick en etta på resultatet men att jag får mer än gärna söka in igen om 18 månader.

Jag har inte tänkt mycket på det hela förrän nu då jag har läst att psykologerna verkar gilla att flunka många personer. Nu som jag också tänker att med tanke på att hon vet jag bor nära var Nordfront startades och jag sitter framför henne med nysnaggat huvud och ärr på ögonbrynet så tror hon väl att jag ljög om att vara högerextremistiskt.

Är det ens värt att överklaga? Skulle väl ändå inte få en bra position med tanke på mitt cykeltest. Eller vad tycker ni? Bedömde hon rätt eller helt åt pipan? Vad jag har förstått är det borderline psykopater som är efterblivna som får ettor.
Citera
2018-01-28, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinaku
Tjenare, 99a som genomförde mönstringen för några veckor sedan. Var nervös nå jävulskt men efter ett tag av att prata med de andra insåg jag att det inte fanns någon anledning att vara nervös.

Är en aktiv person, 173, 84kg så jag fick kämpa hårt på cykeln jämfört mot de andra. Fick en 9a på styrkan och en ynka 4a på cykeln, men sen när vi jämförde mot de andra så trampade jag 1/3 mer än en kille som fick en 6a. Surt att man också blev tvungen att göra det innan lunchen och jag hade ätit en proteinkaka 5 timmar innan för jag inte hunnit äta mat efter 18 timmar tågresa. Har för mig han fick en 200 någonting, jag fick en 288-299. Men iallafall, jag siktade inte högt inom försvaret utan ville bara få tjänstgöra och göra någonting efter studierna.

Kommer till psykologen, allt går bra, verkar inte så nervös och svarar klart och tydligt. Enda jag gjorde som kunde indikera någon sorts stress eller nervositet var att jag hade händerna nere mellan benen och jag hade ett snöre jag höll i. Inget mer än det, höll i snöret för att lugna mig lite bara. Hon frågade massor av frågor, jag berättade att jag rökt hasch någon gång, pappa som misshandlade och var alkoholist men att jag inte tog åt mig från det och lever hos min mamma och mår bra nu.

Berättade att jag böt skolor ofta pga jobb inom familjen men att jag alltid klarade mig snabbt igenom det och fick nya kompisar och höll kontakten med mina gamla kompisar. Att jag kunde känna mig utfryst i starten men att det gick över. Att jag hade anorexia när jag var 12-13 för att jag vägde otroligt mycket och ville gå ner i vikt, men att jag sen läste på och fick reda på farorna och att det inte är hälsosamt och att nu har jag inga sådana problem.

Sen frågade hon vad jag gjorde på fritiden, vad jag gjorde med mina kompisar, vad jag skulle kunna förbättra på mig själv och där svarade jag med "jag vet inte, jag kan inte tänka någonting just nu men garanterat någonting."

Sen om lärarna inte gillade mig då jag svarade att några lärare inte gillade mig. Sen gick hon in på betygen och jag berättade att jag inte fokuserade mycket på skolan pga depressioner men på sistone har det blivit bättre som man kunde se på betyget jag fått.

Sen kommer de sista frågorna, de politiska frågorna. Om jag är med i någon extremgrupp som nordfront, känner jag någon som är med, har jag varit med, har jag velat vara med, har jag kompisar med annan etnisk bakgrund, har jag något emot hbqt personer, har mina föräldrar varit med, är mina kompisar extremenister och massa annat skit. Svarade på alla frågor snabbt och välutvecklat, är inte något av dom så svarade ärligt.

Kommer till slutet och hon ber mig gå ut ur rummet, redan ett dåligt tecken. Hon kallade in andra psykologer som hjälp för hon var väldigt ung och mest troligtvis ny på jobbet. hon kallar in mig, säger icket godkänd, passar inte deras mall. Hon sitter och ler konstigt mot mig och väntar på en reaktion då jag bara säger "Okej, inget mer jag kan göra. Vart ska jag nu?" då hon blir lite småchockad och skickar iväg mig till receptionen.

Väl därinne väntar jag en timma drygt och ser psykologen springa runt med papper i handen, handledare som letar efter psykologen och en av dom säger att det är strul med mina papper och psyktestet. Sen får jag veta att jag fick en etta på resultatet men att jag får mer än gärna söka in igen om 18 månader.

Jag har inte tänkt mycket på det hela förrän nu då jag har läst att psykologerna verkar gilla att flunka många personer. Nu som jag också tänker att med tanke på att hon vet jag bor nära var Nordfront startades och jag sitter framför henne med nysnaggat huvud och ärr på ögonbrynet så tror hon väl att jag ljög om att vara högerextremistiskt.

Är det ens värt att överklaga? Skulle väl ändå inte få en bra position med tanke på mitt cykeltest. Eller vad tycker ni? Bedömde hon rätt eller helt åt pipan? Vad jag har förstått är det borderline psykopater som är efterblivna som får ettor.
det är svårt att säga utifrån en oberoende, vad psykologen skrev ner som kommenterar vid ett samtal!
Tyvärr tror jag inte att det i ditt fall kommer ge något att överklaga.
Tror även att det kan vara svårt att söka på nytt då, vid en ny bedömning, kommer din tidigare utvärdering att tas upp. Detta innebär ju inte att du ska spola planerna direkt utan du kan alltid söka igen så får du se vilken ställning som tas!-
Citera
2018-01-30, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinaku

Med tanke på det du skrev om anorexia, droger, dina familjeförhållanden, depression, dåliga betyg i skolan samt det ''dåliga'' resultatet på cykeltestet så förstår jag att du inte fick mer än 1 på psykologen. Tror speciellt att du erkände att du använt droger samt att du vart deprimerad drog ner ditt betyg på psykologen väldigt mycket då detta i vissa fall kan signalera svagt psyke. Kombinera det med en 4a på cykeltest så resulterar det i att du helt enkelt inte passar inom FM. Vissa gör helt enkelt inte det.
Citera
2018-01-30, 09:31
Medlem
Citat:

Tjena, jag vill hamna hos KJ då jag tycker deras arbetsuppgifter verkar otroligt roliga, därav varför jag föredrar att göra GU som jägarsoldat över Amf.Soldat. Alternativt K3 om jag inte skulle komma in på AJB. Och ja, jag vet att jägarsoldater inte är rambo, hehe. Jägarsoldater låter helt enkelt roligare än de övriga soldatbefattningar man kan ha under sin värnplikt. Perfekt, det svarar definitivt på min fråga, tack så mycket!

Menar att alla i en jägargrupp blivit "utlovade" GB under mönstringen, varav endast en(Såklart), fått göra sin värnplikt som GB.

ps. Är det "bättre" att vara Amf. Soldat än Jägarsoldat när man söker KJ eller spelar det ingen roll?
Citera
2018-01-30, 16:28
Medlem
Finns det någon åldersgräns för när man får ta värvning?
Citera
2018-01-30, 17:28
Medlem
Dimaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blue2000
Finns det någon åldersgräns för när man får ta värvning?
18 år gammal, svensk medborgare eller dubbla, Minst Svenska 1 engelska 5 samt matte 1.
Citera
2018-02-01, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kuhnkee
Tjena, jag vill hamna hos KJ då jag tycker deras arbetsuppgifter verkar otroligt roliga, därav varför jag föredrar att göra GU som jägarsoldat över Amf.Soldat. Alternativt K3 om jag inte skulle komma in på AJB. Och ja, jag vet att jägarsoldater inte är rambo, hehe. Jägarsoldater låter helt enkelt roligare än de övriga soldatbefattningar man kan ha under sin värnplikt. Perfekt, det svarar definitivt på min fråga, tack så mycket!

Menar att alla i en jägargrupp blivit "utlovade" GB under mönstringen, varav endast en(Såklart), fått göra sin värnplikt som GB.

ps. Är det "bättre" att vara Amf. Soldat än Jägarsoldat när man söker KJ eller spelar det ingen roll?

Hej! det kan vara så att alla sökte in som gb(11månaders utbildning) men sen att ett fåtal blev faktiskt gruppchefer under GUn, resterande kan ha blivit soldater alt stf. Detta beror på att antal platser som gruppchef är begränsad till de antal grupper som gör GU kontra alla som gör gruppchefsutbildningen.

det spelar en mindre roll vilken befattning du har, mycket beror istället på hur du är som individ, din karaktär och personlighetslämplig. Det som är gällande utbildningen, kan ju ses som ett kvitto på din fysiska och psykiska förmåga, dvs om du är jägare så är man medveten om vilken utbildning du erhållit kontra en på p4. I ditt fall ser jag inte någon större skillnad på val, båda är gedigna utbildningar och ger dig en bra start inför kommande karriär!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in