2018-02-04, 19:56
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pirxz
Det förväntade resultatet kommer landa på ca 20%, till S-värjevännernas stora förtret...

Vad får dig att tro det? Kan du peka på nåt speciellt eller är det ett önsketänkande från din sida? Nyfiken på hur du kom fram till just ca 20%? Varför inte 15% eller 25%?
2018-02-04, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
SD:s toppnoteringen var 23.3% i juli 2017 då bara YouGov, Sentio och Demoskop publicerade sina mätningar. Annars hade SD runt 20-21%.

"Kristersson-effekten" gjorde att SD tappade 3-4 procentenheter och fick sin lägsta resutalat 17.1% i november. Just nu ligger de ligger de på 18% (de två sista månaderna).

Samma tid innan valet 2010 hade SD 4.9% - de fick 5.7% (+16%)
Samma tid innan valet 2014 hade SD 10.2% - de fick 12.9% (+26%).

Så en rimlig gissning skulle kunna vara att SD får 21-23%. Helt ok, även om jag personligen tycker att 25% är vad de behöver få för att vara helt säkra på att ingå i/samarbeta med regeringen. En SD på 25% skulle nog också innebära att skitpartierna KD, MP och FP är borta och inte får längre så mycket cash.

Om man går tillbaka till år 2014 vid samma tidpunkt, så ser man att SD var kraftigt underskattade. I maj månad så låg snittvärdet för SD drygt 43 procent lägre än valresultatet. Med tanke på att snittet i dag ligger på runt 18 procentenheter, så räknar jag med att SD egentligen har runt 25-26 procentenheter. SD har hittills ökat med 20-25 procent under sommaren, så det kan lika gärna sluta med 30 procentenheter i Riksdagsvalet 2018.

Kod:
SD maj 2014

Skop		7,3 %
Demoskop	8,2 %
Inizio		10,7 %
Yougov		10,6 %
Sentio		11,7 %
Sifo		8,8 %
SCB		8,1 %
Novus		7,7 %
Ipsos		7,8 %

Snittvärde 	8,98 %

Valresultat	12,86
2018-02-04, 21:25
Medlem
Citat:
Det förväntade resultatet kommer landa på ca 20%
Har du något som styrker detta antagande?
Eller kan det lika gärna bli 26%?
2018-02-04, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60

Är naturligtvis personens eget önskemål utan någon som helst grund. Mest för att hetsa upp tråddeltagarna att fortsätta skriva inlägg. Ingen vet alla gissar, men som jag ser det så underbygger vissa det med historiska resultat snarare än att bara kasta ur sig en siffra.
2018-02-05, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Vad får dig att tro det? Kan du peka på nåt speciellt eller är det ett önsketänkande från din sida? Nyfiken på hur du kom fram till just ca 20%? Varför inte 15% eller 25%?

Citat:
Ursprungligen postat av lantis60

Citat:
Ursprungligen postat av expotus
Är naturligtvis personens eget önskemål utan någon som helst grund. Mest för att hetsa upp tråddeltagarna att fortsätta skriva inlägg. Ingen vet alla gissar, men som jag ser det så underbygger vissa det med historiska resultat snarare än att bara kasta ur sig en siffra.

Personligen skiter jag totalt i vad SD får men vissa foliehattar härinne fantiserar om 35%+ vilket är ju häpnadsväckande dumt.

Ser man till många OU så har SD stagnerat och tom backat. Detta är ett obestridligt faktum. Därav är min slutsats att SD kommer landa runt 20%-strecket och det måste ju ändå vara ok för SD?
2018-02-05, 09:53
Medlem
Citat:
Personligen skiter jag totalt i vad SD får men vissa foliehattar härinne fantiserar om 35%+ vilket är ju häpnadsväckande dumt.

Ser man till många OU så har SD stagnerat och tom backat. Detta är ett obestridligt faktum. Därav är min slutsats att SD kommer landa runt 20%-strecket och det måste ju ändå vara ok för SD?
En resultat på 25% är lika troligt som 20% om man ser till opinionssiffrorna, oavsett vad ni bollare anser. Har man inte lärt sig någonting från historien? Är vissa kategorier människor obildbara?
2018-02-05, 10:58
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:

Du gör exakt samma misstag som alla stollar före dig har gjort: Ni väljer att medvetet "glömma" den underskattning som råder hos opinionsinstituten i deras mätningar av SD. Läste du inte vad t ex Demoskops chef Peter Santesson skrev i DN Debatt 2017-12-30? Nej, varför skulle du det?

Alla med någorlunda normalbegåvning räknar ett medelvärde (sammanställning) på SD, som du också skrev om i ditt tidigare inlägg, det är en helt OK väg att gå.

Men om man är seriös och menar allvar då kompenserar man för den underskattning som skett av SD i opinionsmätningarna inför valen 2006, 2010 och 2014 för att därmed komma närmare verkligheten. Men såna som du väljer uppenbarligen att blunda för att Novus, Ipsos och SCB gav SD 8% i sina opinionsundersökningar 2014 när valresultatet för SD hamnade på 12,9%. En nätt liten miss på ca 60% ??? Andra institut underskattade SD med 20-40%. Om detta skrev jag igår, men du vill inte, kan inte och vägrar att ta till dig detta eftersom det rubbar hela din förutfattade världsbild om SD i opinionen. Trångsynta människa!

Knappt någon enda i denna tråd har skrivit att SD kommer att få 35%. De flesta uppger att de tror SD hamnar kring 23-26% i valet; och några få - mig inkluderat - är övertygade om att det finns ett enormt mörkertal därute när det gäller SD i opinionsundersökningar vilket kommer att sända en chockvåg genom landet på valnatten när SD:s valresultat tillkännages.

De riktiga "foliehattarna" är ni som aldrig lär er av historien. Ni har huvudet så högt upp i era egna arslen att ni verkar ha förlorat all kontakt med den realitet ni lever i. Rör ni er aldrig ute i samhället? Talar ni inte med era medmänniskor omkring er? Lyssnar ni inte till folk? Hör ni inte hur "snacket" går? Är ni så i otakt med den verkligheten ni går omkring i att ni inte kan läsa av vad som sker i landet? Rör ni aldrig på er i Sverige? Lägger ni aldrig örat mot asfalten och den svenska myllan? Är ni så totalt avstängda att ni inte ser vad som är på väg att hända den 9 september 2018? Oerhört märkligt. Minst sagt.

Förbered dig på en överraskning. Du och era likar kommer att ligga i fosterställning i TV-soffan och skaka på kvällen den 9 september när valresultatet är färdigt.
Senast redigerad av Smoothman 2018-02-05 kl. 11:00. Anledning: Rättelse
2018-02-05, 11:48
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Du gör exakt samma misstag som alla stollar före dig har gjort: Ni väljer att medvetet "glömma" den underskattning som råder hos opinionsinstituten i deras mätningar av SD.

Förbered dig på en överraskning. Du och era likar kommer att ligga i fosterställning i TV-soffan och skaka på kvällen den 9 september när valresultatet är färdigt.

Rekommendationen borde gälla inte enbart våra eminenta S-tollar i Tråden, utan även våra normala S-vänner och K-amrater samt övriga motståndare till SD!
2018-02-05, 12:41
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Det är väl snarare ett pedagogiskt problem för mångkulturalisterna att man under 25 år vräkt hundratals miljarder i olika "integrationsprojekt" utan att det har gjort någon som helst nytta.

Det är inte utan att man undrar lite hos vilka alla dessa pengar hamnat hos. PK-politiker, PK-tjänstemän och deras anhöriga samt hos förslagna invandrare är mitt stalltips

Citat:

Jag var nog en sådan foliehatt. Jag uteslöt inte att SD kunnat få 35% eller tom högre. Det tycker jag inte längre. SD har inte förvaltat sitt kapital.

Med utgångspunkt hur det ser ut idag gissar att SD får 20-25%.
2018-02-05, 12:45
Medlem
rough-justices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Det är inte utan att man undrar lite hos vilka alla dessa pengar hamnat hos. PK-politiker, PK-tjänstemän och deras anhöriga samt hos förslagna invandrare är mitt stalltips

Jag var nog en sådan foliehatt. Jag uteslöt inte att SD kunnat få 35% eller tom högre. Det tycker jag inte längre. SD har inte förvaltat sitt kapital.

Med utgångspunkt hur det ser ut idag gissar att SD får 20-25%.

Jag är inte lika optimistisk som dig. Jag gissar att SD får 10-15%. SD kommer få konkurrens från Alternativ för Sverige och Motståndsrörelsen.

Kolla vad som händer i Sölvesborg? Massavhopp. 11 av 13 ledamöter i SD Sölvesborg hoppade av i helgen.

Och vi talar alltså om partiledaren Jimmie Åkessons partidistrikt - jag gissar på att SD Sölvesborg har kuppats bort av Alternativ för Sverige.

https://www.expressen.se/kvallsposten/11-av-13-ledamoter-i-sd-solvesborg-avgar/

EDIT. Om inte Jimmie Åkesson kan hålla ordning i sin egen kommun. Hur ska han då klara av att leda SD i landet? Det är den viktiga frågan att diskutera?
2018-02-05, 12:53
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rough-justice
Jag är inte lika optimistisk som dig. Jag gissar att SD får 10-15%. SD kommer få konkurrens från Alternativ för Sverige och Motståndsrörelsen.

Kolla vad som händer i Sölvesborg? Massavhopp. 11 av 13 ledamöter i SD Sölvesborg hoppade av i helgen.

Och vi talar alltså om partiledaren Jimmie Åkessons partidistrikt - jag gissar på att SD Sölvesborg har kuppats bort av Alternativ för Sverige.

EDIT. Om inte Jimmie Åkesson kan hålla ordning i sin egen kommun. Hur ska han då klara av att leda SD i landet? Det är den viktiga frågan att diskutera?

Intressant. Har jag inte läst.

Det finns ett talesätt som lyder "det går inte att bli profet i sin egen stad". Sölvesborg får kanske därför ses som en parentes. Sker liknande saker i andra kommuner så ser vi en trend.

För mig är det helt OK att AfS och NMR får röster. Så länge som 7K mjölkas så gör det inget om det spiller över på andra än SD. Jag kan tänka mig att eftervalsanalysen kommer visa att Afs och NMR fick röster från SD och SD fick röster från 7K, att folk helt enkelt "radikaliseras".
2018-02-05, 13:13
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rough-justice

Är för dåligt insatt i exakt vad som skett i Sölvesborg, men vid en första anblick ser det ut som en högst lokal strid:

"Enligt Sydöstrans uppgifter handlar striden om vem som kan bli kommunalråd om SD gör ett bra val.

När Sydöstran var i kontakt med styrelsen hävdade de att orsaken till avhoppen inte handlade om en maktkamp utan om ett missnöje med sammansättningen av listan som Louise Erixon toppar, efter att ha kommit tillbaka efter sjukskrivning.

Under måndagen skriver tidningen att 11 av 13 ledamöter hoppar av Sverigedemokraternas styrelse i Sölvesborg. Enligt tidningen har de bara varit valda i ett par dagar.

Bland dem som lämnar partiet, finns just ordföranden Margareta Forslund som nu lämnar sitt uppdrag efter att ha suttit mindre än en halv vecka. Ett extra årsmöte är nu utlyst, den 5 mars."

10-15% låter väldigt osannolikt med tanke på hur trötta, förbannade och frustrerade många är.
Senast redigerad av Smoothman 2018-02-05 kl. 13:21. Anledning: Tillägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in