Citat:
Ursprungligen postat av
Pirxz
Personligen skiter jag totalt i vad SD får men vissa foliehattar härinne fantiserar om 35%+ vilket är ju häpnadsväckande dumt.
Ser man till många OU så har SD stagnerat och tom backat. Detta är ett obestridligt faktum. Därav är min slutsats att SD kommer landa runt 20%-strecket och det måste ju ändå vara ok för SD?
Du gör exakt samma misstag som alla stollar före dig har gjort:
Ni väljer att medvetet "glömma" den underskattning som råder hos opinionsinstituten i deras mätningar av SD. Läste du inte vad t ex Demoskops chef Peter Santesson skrev i
DN Debatt 2017-12-30? Nej, varför skulle du det?
Alla med någorlunda normalbegåvning räknar ett medelvärde (sammanställning) på SD, som du också skrev om i ditt tidigare inlägg, det är en helt OK väg att gå.
Men om man är seriös och menar allvar då kompenserar man för den underskattning som skett av SD i opinionsmätningarna inför valen 2006, 2010 och 2014 för att därmed komma närmare verkligheten. Men såna som du väljer uppenbarligen att blunda för att Novus, Ipsos och SCB gav SD 8% i sina opinionsundersökningar 2014 när valresultatet för SD hamnade på 12,9%. En nätt liten miss på ca 60% ??? Andra institut underskattade SD med 20-40%. Om detta skrev jag igår, men du vill inte, kan inte och vägrar att ta till dig detta eftersom det rubbar hela din förutfattade världsbild om SD i opinionen. Trångsynta människa!
Knappt någon enda i denna tråd har skrivit att SD kommer att få 35%. De flesta uppger att de tror SD hamnar kring 23-26% i valet; och några få - mig inkluderat - är övertygade om att det finns ett enormt mörkertal därute när det gäller SD i opinionsundersökningar vilket kommer att sända en chockvåg genom landet på valnatten när SD:s valresultat tillkännages.
De riktiga "foliehattarna" är ni som aldrig lär er av historien. Ni har huvudet så högt upp i era egna arslen att ni verkar ha förlorat all kontakt med den realitet ni lever i. Rör ni er aldrig ute i samhället? Talar ni inte med era medmänniskor omkring er? Lyssnar ni inte till folk? Hör ni inte hur "snacket" går? Är ni så i otakt med den verkligheten ni går omkring i att ni inte kan läsa av vad som sker i landet? Rör ni aldrig på er i Sverige? Lägger ni aldrig örat mot asfalten och den svenska myllan? Är ni så totalt avstängda att ni inte ser vad som är på väg att hända den 9 september 2018? Oerhört märkligt. Minst sagt.
Förbered dig på en överraskning. Du och era likar kommer att ligga i fosterställning i TV-soffan och skaka på kvällen den 9 september när valresultatet är färdigt.