2018-02-04, 12:02
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av menelik
Vilken orsaksförklaring har då du till SD:s retardation och just nu påvisbara reträtt på opinionsfronten? Den här tråden handlar om den nuvarande opinionsutvecdklingen - inte om vem eller vilka som svarat för den tidigare förda politiken.

Retardation? Den står nog främst du för.

Sverigedemokraterna ligger stabilt på 18% i månadssnitten vilket i alla tidigare val varit klara underskattningar av Sverigedemokraternas valresultat. Dom institut som är bäst på att mäta Sverigedemokraternas stöd, norska Sentio och brittiska Yougov kombinerat med spelbolagens odds visar att Sverigedemokraterna mycket riktigt skulle få 21-23% vid ett val idag.
2018-02-04, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det är inte så märkligt, egentligen.

Många SD-anhängare verkar tycka att "Eftersom vi var först med att säga att invandringen är problematisk, så är det vi som skall få bestämma" - lagom förenklat.

Det man då inte tänker på är att när SD:s uppfattning vinner gehör i bredare lager kommer det att bli frågan om att lösa problemet, inte att formulera det. I det läget tror jag att de flesta är komfortabla med att M respektive S LÖSER problemet. Det går ju att förklara de stagnerande (eller t o m svagt vikande) opinionssiffrorna med ett sådant skifte.

Många är nog lika komfortabla som att sätta bocken till trädgårdsmästare eller låta polisen som våldtagit sin dotter att utreda fallet.
2018-02-04, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djimmie
Många är nog lika komfortabla som att sätta bocken till trädgårdsmästare eller låta polisen som våldtagit sin dotter att utreda fallet.

SD:s problem är att väljarna tycker annorlunda, eftersom SD:s häromåret sanslöst höga opinionssiffror sjunkit tillbaka och åtminstone tillfälligt stabiliserats på en betydligt lägre (men dock fortfarande stark) nivå. Jag intresserar mig mest för vad väljarna faktiskt tycker enligt opinionsmätningarna. Inte för vad väljarna enligt somliga partipolitiska fantaster borde tycka. Analys och önsketänkande är skilda ting.
2018-02-04, 12:14
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Vilken orsaksförklaring har då du till SD:s retardation och just nu påvisbara reträtt på opinionsfronten? Den här tråden handlar om den nuvarande opinionsutvecdklingen - inte om vem eller vilka som svarat för den tidigare förda politiken.

Det beror väl helt på vilken "påvisbar reträtt" du menar? Sifos "reträtt" från 14,7% i novembermätningen till 16,2% i januari? Eller menar du Demoskops "reträtt" från 15,3% i oktober till 17,9% i januari? Eller är det kanske Sentios tillbakagång från 21,7% i november till 22,2% i januari du avser? Är det detta du kallar en "påvisbar reträtt"??? Men visst, låt oss säga att Sentios mätning stämmer och att SD backat från 23% till 22,2%, det är ändå bra mycket högre siffror än Sifos, Ipsos och Inizios löjeväckande 16% för närvarande.
Senast redigerad av Smoothman 2018-02-04 kl. 12:19.
2018-02-04, 12:32
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det är inte så märkligt, egentligen.

Många SD-anhängare verkar tycka att "Eftersom vi var först med att säga att invandringen är problematisk, så är det vi som skall få bestämma" - lagom förenklat.

Det man då inte tänker på är att när SD:s uppfattning vinner gehör i bredare lager kommer det att bli frågan om att lösa problemet, inte att formulera det. I det läget tror jag att de flesta är komfortabla med att M respektive S LÖSER problemet. Det går ju att förklara de stagnerande (eller t o m svagt vikande) opinionssiffrorna med ett sådant skifte.

Jag ser det inte på samma sätt. M & S har mycket riktigt börjat erkänna att den skyhöga invandringen skapade vissa problem.

Men de är fortfarande inne på att något lägre nivåer på invandringen tillsammans med bättre integration ska lösa problemen.

Deras världsbild är alltså helt annorlunda än SD:s.

Enligt SCB får vi en nettoinvandring på 700 000 personer de närmaste åtta åren (länk). Vi har även en miljon utländska medborgare i landet, och uppemot en miljon personer som går på bidrag.

Jag hör inget från M eller S om att detta är uppseendeväckande. Det räcker tydligen med att den mycket höga immigrationsnivån är lägre än den skyhöga vi hade under 2015.

Så valet mellan SD å ena sidan, och S/M å andra sidan handlar inte om vem som är bäst skickad att lösa problem i praktiken.

Det handlar om världsbilden. Vilka problem är det som ska lösas?

Är problemen att invandringen har varit lite för hög och att integrationen måste filas lite på? Eller är problemen att vi redan har en miljon överkriminella bidragstagare med utländsk bakgrund och taskig människosyn, och dessutom snart har en miljon till?

Sammantaget ser jag alltså inte valkampen 2018 som en kraftmätning i skicklighet i praktiskt regerande. Utan ett val av vilken världsbild man tror mest på.
2018-02-04, 12:53
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
Jag ser det inte på samma sätt. M & S har mycket riktigt börjat erkänna att den skyhöga invandringen skapade vissa problem.

Men de är fortfarande inne på att något lägre nivåer på invandringen tillsammans med bättre integration ska lösa problemen.

Deras världsbild är alltså helt annorlunda än SD:s.

Enligt SCB får vi en nettoinvandring på 700 000 personer de närmaste åtta åren (länk). Vi har även en miljon utländska medborgare i landet, och uppemot en miljon personer som går på bidrag.

Jag hör inget från M eller S om att detta är uppseendeväckande. Det räcker tydligen med att den mycket höga immigrationsnivån är lägre än den skyhöga vi hade under 2015.

Så valet mellan SD å ena sidan, och S/M å andra sidan handlar inte om vem som är bäst skickad att lösa problem i praktiken.

Det handlar om världsbilden. Vilka problem är det som ska lösas?

Är problemen att invandringen har varit lite för hög och att integrationen måste filas lite på? Eller är problemen att vi redan har en miljon överkriminella bidragstagare med utländsk bakgrund och taskig människosyn, och dessutom snart har en miljon till?

Sammantaget ser jag alltså inte valkampen 2018 som en kraftmätning i skicklighet i praktiskt regerande. Utan ett val av vilken världsbild man tror mest på.

Jo, Bergakungen har rätt.

Han säger att många väljare tror att S och/eller M löser det. Tror. Och det stämmer tyvärr.

År 2010 fick SD 5.7% och många moderater trodde att M skulle skärpa sig. Istället fick vi ett samarbete med MP.
År 2014 fick SD därför 12.7%. Då trodde många att 'NU skärper S och M sig'. Istället fick vi DÖ.

Nu ligger SD på 18% i poll of polls. Och rätt så många tror fortfrande att S och/eller M skärper sig. Att det löser sig.
2018-02-04, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Det beror väl helt på vilken "påvisbar reträtt" du menar? Sifos "reträtt" från 14,7% i novembermätningen till 16,2% i januari? Eller menar du Demoskops "reträtt" från 15,3% i oktober till 17,9% i januari? Eller är det kanske Sentios tillbakagång från 21,7% i november till 22,2% i januari du avser? Är det detta du kallar en "påvisbar reträtt"??? Men visst, låt oss säga att Sentios mätning stämmer och att SD backat från 23% till 22,2%, det är ändå bra mycket högre siffror än Sifos, Ipsos och Inizios löjeväckande 16% för närvarande.

Jag brukar studera https://val.digital/Party-SD/, som visar en sammanvägning av ett flertal opinionsmätningsinstitut. SD peakade häromåret genomsnittligt kring 25 procent och har därefter fallit tillbaka. Uttryckt i procent (inte i procentenheter) framgår reträtten tydligare. Trenden kan naturligtvis vända och SD på nytt ge övriga partier chocksiffror i nivå med dem från anno 2015. Men detta har inte hänt än. Trenden är för närvarande svagt vikande. Varken vänner eller ovänner till SD är betjänta av glädjesiffror.
2018-02-04, 13:08
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johan Westerholm
Det har kommit till min kännedom att ett ledande opinionsinstitut nu genomför en enkät bland riksdagens ledamöter.

Ledarsidorna.se, och därmed jag som person som ansvarig utgivare, kategoriseras av detta institut som "Högerextrem" i svarsalternativen.

Ok.

Valåret 2018 kommer bli vidrigt. Nu är även opinionsinstituten en del av den politiska agendan.

https://www.facebook.com/johan.westerholm1/posts/10155540291895000

Det här visste vi redan i tråden inför valet 2014. Nu tycker en Socaldemokrat att opinionsinstitut driver en politisk agenda. Så nu är det allmängods.
2018-02-04, 13:14
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
https://www.facebook.com/johan.westerholm1/posts/10155540291895000

Det här visste vi redan i tråden inför valet 2014. Nu tycker en Socaldemokrat att opinionsinstitut driver en politisk agenda. Så nu är det allmängods.
Så riktigt sjukt & äckligt. Vilket institut rör det sig om?

Det blir inte mycket tydligare än så här att det bedrivs riktig smutsig propaganda från opinionsinstituten.
Fy fan.
2018-02-04, 13:17
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
Jo, Bergakungen har rätt.

Han säger att många väljare tror att S och/eller M löser det. Tror. Och det stämmer tyvärr.

År 2010 fick SD 5.7% och många moderater trodde att M skulle skärpa sig. Istället fick vi ett samarbete med MP.
År 2014 fick SD därför 12.7%. Då trodde många att 'NU skärper S och M sig'. Istället fick vi DÖ.

Nu ligger SD på 18% i poll of polls. Och rätt så många tror fortfrande att S och/eller M skärper sig. Att det löser sig.

Det är precis det jag skriver. Allt handlar om vilken världsbild väljarna har.

Tror man att det räcker med lite bättre integration så ligger säkert M eller S bra till.

Tror man däremot att det krävs tvärstopp för invandringen och repatriering i stor skala ligger SD bättre till. Men visst, det finns säkert de som tror att M och S ska "skärpa till sig" och gå långt åt detta hållet.

Vad gäller utvecklingen i opinionen för SD så har det känts lite avslaget under hösten. Jag har inte haft svårt att tro att de halkat ner. Min gissning är att är hur snabbt något försämras spelar större roll än vilken absolutnivå man ligger på. Dvs kokar man grodan tillräckligt långsamt så blir folk inte så upprörda.

Nu runt årsskiftet har det varit ett antal uppmärksammade händelser. Pursvenska småskolebarn som knivrånas på vägen hem från skolan har kanske satt störst spår i folks världsbild.

Fortsätter det så här fram till valet kan det säkert trycka upp SD 5-10% från dagens siffror. Men det är rätt slumpmässigt. Även om den generella utvecklingen pekar nedåt på sikt, så kan vi mycket väl få en relativt lugn period under det dryga halvår som är kvar.

Massmedias nya taktik att tiga ihjäl SD är nog det minst dåliga de provat. Här kan SD gå sin egen väg och hålla igång en direktkommunikation med väljarna. Åkesson har skickat ut ett enda menlöst tweet den senaste månaden. Det håller inte. Gör som Trump, och håll hela tiden igång brasan med lagom provocerande men träffsäkra utspel.
2018-02-04, 13:20
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Jag brukar studera https://val.digital/Party-SD/, som visar en sammanvägning av ett flertal opinionsmätningsinstitut. SD peakade häromåret genomsnittligt kring 25 procent och har därefter fallit tillbaka. Uttryckt i procent (inte i procentenheter) framgår reträtten tydligare. Trenden kan naturligtvis vända och SD på nytt ge övriga partier chocksiffror i nivå med dem från anno 2015. Men detta har inte hänt än. Trenden är för närvarande svagt vikande. Varken vänner eller ovänner till SD är betjänta av glädjesiffror.

Problemet med val.digital (och andra "poll of polls"-sidor) är att de inte tar det minsta hänsyn till den underskattning av SD som funnits sedan riksdagsvalen 2006, 2010 och 2014.

Hos status.st är medelvärdet för SD i januari månad 17,9%. Om vi räknar ut underskattningen av SD för september månad 2006, 2010 och 2014, d v s månaden för riksdagsvalet dessa år, då får vi medelvärdet: 0,77. 17,9 delat på 0,77 = 23,2%

Som du skriver ovan är det aldrig fel att räkna medelvärdet (sammanvägning) på SD, men då måste man som sagt ta hänsyn till att t ex Novus, Ipspos och SCB missade SD med 59% i förra valet. Flera andra institut missade SD med 25-40%. Till och med Sentio och Yougov underskattade SD. I Sentios fall visserligen med fjuttiga 1,5%. Om du bara gör en sammanvägning utan korrigering av dessa instituts underskattning av SD de senaste tre valen då får du fruktansvärt missvisande siffror som inte säger ett endaste skvatt om var SD ligger i opinionen just nu.

Med en korrigering av medelsiffrorna hamnar SD just nu i trakterna kring 23%. Som du så riktigt skriver: Ingen är betjänt av glädjesiffror. Vi vill alla ha så korrekta siffror vi kan få. Och just nu ligger med mycket stor sannolikhet Sentios siffror - som de gjort de senaste två valen - klart närmast, d v s kring 23%.
2018-02-04, 13:22
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:

SD:s toppnoteringen var 23.3% i juli 2017 då bara YouGov, Sentio och Demoskop publicerade sina mätningar. Annars hade SD runt 20-21%.

"Kristersson-effekten" gjorde att SD tappade 3-4 procentenheter och fick sin lägsta resutalat 17.1% i november. Just nu ligger de ligger de på 18% (de två sista månaderna).

Samma tid innan valet 2010 hade SD 4.9% - de fick 5.7% (+16%)
Samma tid innan valet 2014 hade SD 10.2% - de fick 12.9% (+26%).

Så en rimlig gissning skulle kunna vara att SD får 21-23%. Helt ok, även om jag personligen tycker att 25% är vad de behöver få för att vara helt säkra på att ingå i/samarbeta med regeringen. En SD på 25% skulle nog också innebära att skitpartierna KD, MP och FP är borta och inte får längre så mycket cash.

Vet att du trollar, men ändå

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in