Citat:
Ursprungligen postat av
Bergakungen
Det är inte så märkligt, egentligen.
Många SD-anhängare verkar tycka att "Eftersom vi var först med att säga att invandringen är problematisk, så är det vi som skall få bestämma" - lagom förenklat.
Det man då inte tänker på är att när SD:s uppfattning vinner gehör i bredare lager kommer det att bli frågan om att lösa problemet, inte att formulera det. I det läget tror jag att de flesta är komfortabla med att M respektive S LÖSER problemet. Det går ju att förklara de stagnerande (eller t o m svagt vikande) opinionssiffrorna med ett sådant skifte.
Jag ser det inte på samma sätt. M & S har mycket riktigt börjat erkänna att den skyhöga invandringen skapade vissa problem.
Men de är fortfarande inne på att något lägre nivåer på invandringen tillsammans med bättre integration ska lösa problemen.
Deras världsbild är alltså helt annorlunda än SD:s.
Enligt SCB får vi en nettoinvandring på 700 000 personer de närmaste åtta åren (
länk). Vi har även en miljon utländska medborgare i landet, och uppemot en miljon personer som går på bidrag.
Jag hör inget från M eller S om att detta är uppseendeväckande. Det räcker tydligen med att den mycket höga immigrationsnivån är lägre än den skyhöga vi hade under 2015.
Så valet mellan SD å ena sidan, och S/M å andra sidan handlar inte om vem som är bäst skickad att lösa problem i praktiken.
Det handlar om världsbilden. Vilka problem är det som ska lösas?
Är problemen att invandringen har varit lite för hög och att integrationen måste filas lite på? Eller är problemen att vi redan har en miljon överkriminella bidragstagare med utländsk bakgrund och taskig människosyn, och dessutom snart har en miljon till?
Sammantaget ser jag alltså inte valkampen 2018 som en kraftmätning i skicklighet i praktiskt regerande. Utan ett val av vilken världsbild man tror mest på.