2018-02-04, 13:30
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
Jo, Bergakungen har rätt.

Han säger att många väljare tror att S och/eller M löser det. Tror. Och det stämmer tyvärr.

År 2010 fick SD 5.7% och många moderater trodde att M skulle skärpa sig. Istället fick vi ett samarbete med MP.
År 2014 fick SD därför 12.7%. Då trodde många att 'NU skärper S och M sig'. Istället fick vi DÖ.

Nu ligger SD på 18% i poll of polls. Och rätt så många tror fortfrande att S och/eller M skärper sig. Att det löser sig.

Tron är det sista som överger människan brukar det heta. När tron till sist lämnar de hopplöst godtrogna har de bara graven kvar att se fram emot. Men jag tror ändå att väldigt många duckar för frågan vad skulle du rösta på om det vore val i dag. Fler än någonsin kommer ut ur garderoben på valdagen. Det är naturligtvis ännu mer skämmigt att varit godtrogen och dum än att man röstar på Sd.

Dubbleringen som varit Sd;s signum sedan 2002 innebär att valresultatet blir ca 25,4% den nivån kommer inte moderaterna att mäkta med.
2018-02-04, 13:50
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Tron är det sista som överger människan brukar det heta. När tron till sist lämnar de hopplöst godtrogna har de bara graven kvar att se fram emot. Men jag tror ändå att väldigt många duckar för frågan vad skulle du rösta på om det vore val i dag. Fler än någonsin kommer ut ur garderoben på valdagen. Det är naturligtvis ännu mer skämmigt att varit godtrogen och dum än att man röstar på Sd.

Dubbleringen som varit Sd;s signum sedan 2002 innebär att valresultatet blir ca 25,4% den nivån kommer inte moderaterna att mäkta med.

Helt korrekt! Mitt mantra i denna tråd har länge varit SD:s mörkertal. Till och med Demoskops VD talade ju för några månader sedan om "en mörk materia" när de ska uppskatta var SD befinner sig i opinionen. Han uppmanade också alla att ta opinionsmätningarna just nu med en nypa salt. Vad säger det oss vanliga dödliga när t o m chefen för ett opinionsinstitut inte är ett skit säker på vad SD har för siffror?

Som alla begriper - eller åtminstone borde begripa - har vi högst sannolikt ett enormt mörkertal kring SD i opinionsundersökningarna för närvarande. Har länge envist hävdat att vi kommer att få uppleva en politisk jordbävning i valet den 9 september. Folk har fått nog av den här samhällsutvecklingen, proteströsterna kommer att vara ansenliga och mörkertalet (som är ett resultat av att folk hellre håller käft än riskerar bli stämplade som rasister och främlingsfientliga) är gigantiskt. Personligen sticker jag ut hakan ordentligt och är tämligen övertygad om att vi kommer att få se ett SD närmare 30% än 25% i valet. Om lite drygt sju månader har vi facit.

Tillägg:

DN DEBATT 30/12.
"Problemen med väljarbarometrar brukar sopas under mattan med hänvisning till statistisk teori och beprövade metoder. Samtidigt har de praktiska problemen vuxit. Det håller inte längre. Tiden är inne för en öppen och pragmatisk diskussion om hur metoderna kan förfinas, skriver Anders Lindholm och Peter Santesson, Demoskop.

...att mäta just partiopinion är en särskilt känslig uppgift. För väljarbarometrar är och ska kraven vara särskilt höga, och det är framför allt inom det området som debatt har uppstått. Ett stort antal partier ska mätas och feltoleransen är liten. Enstaka procentenheter eller till och med tiondelar av procentenheter kan ha en avgörande betydelse. Träffsäkerheten i politiska opinionsundersökningar har blivit omdiskuterad i många länder, så även i Sverige. Här är bakgrunden välbekant. Sverigedemokraternas resultat i riksdagsvalet 2014 underskattades systematiskt i alla publicerade telefonmätningar samtidigt som stödet för Miljöpartiet överskattades."

https://www.dn.se/debatt/gamla-metoder-allt-samre-pa-att-mata-opinionen-ratt/
Senast redigerad av Smoothman 2018-02-04 kl. 14:25. Anledning: Tillägg
2018-02-04, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
SD:s toppnoteringen var 23.3% i juli 2017 då bara YouGov, Sentio och Demoskop publicerade sina mätningar. Annars hade SD runt 20-21%.

"Kristersson-effekten" gjorde att SD tappade 3-4 procentenheter och fick sin lägsta resutalat 17.1% i november. Just nu ligger de ligger de på 18% (de två sista månaderna).

Samma tid innan valet 2010 hade SD 4.9% - de fick 5.7% (+16%)
Samma tid innan valet 2014 hade SD 10.2% - de fick 12.9% (+26%).

Så en rimlig gissning skulle kunna vara att SD får 21-23%. Helt ok, även om jag personligen tycker att 25% är vad de behöver få för att vara helt säkra på att ingå i/samarbeta med regeringen. En SD på 25% skulle nog också innebära att skitpartierna KD, MP och FP är borta och inte får längre så mycket cash.

Vet att du bollar, men ändå
Ja men det finns hopp.. Träffade en tidigare kollega i ett tjänsteärende, en högt rankad och uppskattad sådan. En av samhällets stöttepelare. Det tog bara 20 minuter så insåg att vi skulle rösta på samma sak, och han kunde dessutom meddela att det gällde "många" (tror tom han använde uttrycket "nästan alla")som han själv numera träffade, hade liknande tankegångar. Om han (vilket ligger i linje med vad jag jag trott, trots att både äkta SDare och diverse potentiella troll motsagt mig) får rätt, har SD brutit ytterligare en barriär, och valet kan bli extra spännande (om man säger så).
2018-02-04, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
https://www.facebook.com/johan.westerholm1/posts/10155540291895000

Det här visste vi redan i tråden inför valet 2014. Nu tycker en Socaldemokrat att opinionsinstitut driver en politisk agenda. Så nu är det allmängods.

Nu förstår jag ingenting. Finns ju trådveteraner som sagt att detta är nonsens o konspirationsteorier..
2018-02-04, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djimmie
Nu förstår jag ingenting. Finns ju trådveteraner som sagt att detta är nonsens o konspirationsteorier..
Ja det lyser på helgerna på samtliga opinionsinstitut, de har sedan flera år arbetet konstant på att göra opinionsundersökningarna mer rättvisande, samt att förbättra objektiviteten i rapportering och kommentarer till dessa.
2018-02-04, 14:47
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
...
Det handlar om världsbilden. Vilka problem är det som ska lösas?

Är problemen att invandringen har varit lite för hög och att integrationen måste filas lite på? Eller är problemen att vi redan har en miljon överkriminella bidragstagare med utländsk bakgrund och taskig människosyn, och dessutom snart har en miljon till?

Sammantaget ser jag alltså inte valkampen 2018 som en kraftmätning i skicklighet i praktiskt regerande. Utan ett val av vilken världsbild man tror mest på.

Du är förstås med på att de två problembeskrivningarna inte är ömsesidigt uteslutande. Dessutom kan man ju fråga sig hur man skall LÖSA den mer långtgående världsbilden, dvs "hur skall man få ner antalet överkriminella bidragstagare med utländsk bakgrund och taskig människosyn".

Du inser givetvis att om man kan ta bort en eller två av de här egenskaperna, så byter postulatet skepnad och måste hanteras.

Det kan bli ett pedagogiskt problem för SD att påstå att det inte spelar roll hur invandrare uppträder, det är att de är invandrare som är problemet.
2018-02-04, 14:51
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Du är förstås med på att de två problembeskrivningarna inte är ömsesidigt uteslutande. Dessutom kan man ju fråga sig hur man skall LÖSA den mer långtgående världsbilden, dvs "hur skall man få ner antalet överkriminella bidragstagare med utländsk bakgrund och taskig människosyn".

Du inser givetvis att om man kan ta bort en eller två av de här egenskaperna, så byter postulatet skepnad och måste hanteras.

Det kan bli ett pedagogiskt problem för SD att påstå att det inte spelar roll hur invandrare uppträder, det är att de är invandrare som är problemet.
Det är väl snarare ett pedagogiskt problem för mångkulturalisterna att man under 25 år vräkt hundratals miljarder i olika "integrationsprojekt" utan att det har gjort någon som helst nytta.
2018-02-04, 15:36
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Så riktigt sjukt & äckligt. Vilket institut rör det sig om?

Man kan ju tro att beställaren av den här undersökningen är någon politisk organisation. Kanske regeringen, kanske någon lobbyorganisation eller så.

Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Det blir inte mycket tydligare än så här att det bedrivs riktig smutsig propaganda från opinionsinstituten.
Fy fan.

Det säger lite om det skulle vara något regeringen har beställt, att dom dömer ut ena S-falangen som "högerextrem" och tokidentitetsvänstern som "socialdemokratisk". Something is rotten in the state of Sweden.
2018-02-04, 15:36
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen

Invandringen är problemet! Bland dem som kommer finns för många inte fungerande. Bland dem som är här finns för många inte fungerande och då blir det även ett integrationsproblem.
Sd;s väljare inser att integrationsproblemen ökar om man fortsätter att ta in icke fungerande invandrare. Att vi väljer ut de som fungerar och vägrar de andra inresa framstår som alltför stötande och därför är det överhuvudtaget inte ett alternativ.

För att inte fördjupa integrationsproblemen måste man därför minimera invandringen generellt. Det tycker jag räcker för Sd att gå till val på.

Integrationsproblemen ja visst de måste lösas men det är upp till S och M att lösa problemen med utanförskap och kriminalitet som man slapphänt låtit förvärra år från år. Det värsta är att de invandrare som redan är här sätter nya problem till världen alldeles oavsett om vi totalstoppar ytterligare påfyllnad utifrån.
2018-02-04, 19:19
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mac-Arthur
Om SD redan nu har plus 25% verkar vara ett djärvt påstående, men otvivelaktigt ligger det i luften, att SD kommer att göra mycket bra ifrån sig under valet 2018...
tror jag faktiskt inte . Siffrorna har tidigare varit uppe ,och varför SD egentligen skulle ha fallit kan man undra?.Tillväxten stannade när M låtsades ta förnuftet till fånga, men att man gått ner beror enbart på hårdare viktning. fick hör indikationer från skolans värld att ALLA lärare skulle rösta SD på en viss gymnasieskola.Det finner jag förvånande när S totalt dominerat tidigare med sitt värdegrundstjafs.Ketchupeffekten kommer nu. verkar bli en perfekt storm för SD.

Citat:
Ursprungligen postat av Tagganer
Men man måste hjälpa dessa tvekande personer, (som aldrig skulle erkänna SDsympati i en undersökning) att komma över den mentala spärren. När min svärmor försiktigt resonerade om SD härom veckan sa hon "som det ser ut nu så måste man väl trots allt vara omänsklig och rösta SD". Hon har SVT, SR och DN som enda media. I det läget är det viktigt att bekräfta dom i att det dom ser med egna ögon är det sanna trots att det inte stämmer med statstelevisionens bild av verkligheten.
Förstår inte problemet egentligen. Stigmatiseringen mot SD finns bara kvar bland politiker och media,inte bland vanligt folk.

Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Frågan är vem som är pucko? Du tar i från tårna i din så kallade analys. Själv tror jag faktiskt att J.Åkesson har ett större förtroendekapital än hans parti. När du pratar om hatare så är det ett begrepp som du inte förstår. För att ta mig själv som exempel : Jag hatar varken SD eller J.Åkesson men tycker illa om den politik SD för och tyvärr har SD alldeles för många puckon som du uttrycker det. Dit kan man knappast räkna J.Åkesson även om han är Sverigedemokraternas främst företrädare. Tycker tvärtom lite synd om honom som har sådana usla"hjälpredare" och då tänker jag inte minst på alla stollar som företräder SD mer lokalt. Precis som Bergakungen skriver så räcker det inte med att bara peka på problemen utan man måste ha vettiga lösningar också och förmåga att genomföra dem.
Nu har det gått så långt att det inte längre är frågan om att tycka om eller ogilla SD. Läget är så alarmerande att Sverige har inte längre råd att låta sjuklövern svamla bort fyra år till med fler mord,våldtäkter,längre vårdköer, kvaddat samhällskontrakt rent allmänt. Nu behövs verkstad. Och det inser folk att bara SD kan genomföra.
2018-02-04, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mac-Arthur
Det är uppenbart att våra motståndare i huvudsak består av S-vänner och K-amrater samt mindre av denna typ av avskyvärda figurer!

Men dom lär ingalunda kunna påverka förväntade utfallet för SD inför valet...

Det förväntade resultatet kommer landa på ca 20%, till S-värjevännernas stora förtret...
2018-02-04, 19:49
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av menelik
Jag brukar studera https://val.digital/Party-SD/, som visar en sammanvägning av ett flertal opinionsmätningsinstitut. SD peakade häromåret genomsnittligt kring 25 procent och har därefter fallit tillbaka. Uttryckt i procent (inte i procentenheter) framgår reträtten tydligare. Trenden kan naturligtvis vända och SD på nytt ge övriga partier chocksiffror i nivå med dem från anno 2015. Men detta har inte hänt än. Trenden är för närvarande svagt vikande. Varken vänner eller ovänner till SD är betjänta av glädjesiffror.

Det är väl få som motsäger en nedgång. Problemet är att de får så väldigt låga siffror hos vissa institut som i alla val haft galet fel. Skillnaden mellan de som haft mest rätt och mest fel blir bara större. Statsvetaren Göran Holmberg som under flera decennier medverkat i svt:s valsändning blev förbannad när han jämförde opinionsinstitutens mätningar och de siffror som trillade in under valkvällen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in