2018-02-04, 22:24
Medlem
wendy1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Över min döda kropp.
Det får man ju inte ens göra. Dum idé.
Citera
2018-02-04, 22:27
Medlem
utan.att.stannas avatar
Intressant, läste precis i Psykiatri ( Ottosson, 2007) att de flesta utvidgade suicid görs av personer med melankolisk depression, risken är högst i den depressiva episodens uppgång eller nedgång.

Finns belägg för något sådant här? En melankolisk depression är ju ganska begränsande när det kommer till jobb etc.
Citera
2018-02-04, 22:42
Medlem
Citat:
Arvsgången baseras på vem som är förövare och i vilken ordning de dött. Det är helt ointressant vem som ärver eller hur mycket, men det ger en liten beskrivning av vad som hänt.
Dessutom är det ur arvsjuridiskt synpunkt ett skäl till att utreda vem som gjort vad och när.

Möjligt, men det är väl synnerligen privat och helt OT i denna tråd.
Citera
2018-02-04, 22:43
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av milla200
Måste bara fråga. Varför är det så viktigt vem som ärver av vem? Det har väl inget med just denna familjen att göra utan efterlevande och jag tror inte det är så uppskattat av dem att få sina privatliv inblandade. Tror de löser detta själv och de vet ju om det finns andra barn från tidigare förhållanden mm. De hade kanske inget att efterlämna sig. var kanske skulder på allt. HBs företag är även systern i styrelsen.

Enligt videon/brevet så är båda skyldiga till allt. inte den ena eller den andra. Sen kostar det en hel del för begravningar mm så det blir kanske inget kvar till de efterlevande
Arvsuppdelningen kan bli problematisk. Vem som dör först och vem som mördar vem har betydelse. Om det visar sig att O sett till att slutföra dödandet av H, kan det exempelvis påverka arvet. Kolla fallet med Jonas Runnemark som mördade sin dotter och sambo. Där fick barnets farföräldrar ärva mammans tillgångar eftersom bebisen dog före mamman. Farfarn ville då använda arvspengarna från mamman till att betala Jonas skadestånd till mammans anhöriga. Det ansåg dock inte Jonas själv var en bra idé.
Citera
2018-02-04, 22:50
Medlem
En artikel som kan förklara varför föräldrar drar sig för att söka hjälp hos vården med besvärliga diagnoser.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/autistiske-sebastian-ar-inlast-24-timmar-per-dygn

Säger inte att det är relevant men kan vara en del av förklaringen. Ju längre du kommer från små sår och vanliga förkylningar desto svårare har svensk vård att hantera det.
Citera
2018-02-04, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geggamoja
Arvsuppdelningen kan bli problematisk. Vem som dör först och vem som mördar vem har betydelse. Om det visar sig att O sett till att slutföra dödandet av H, kan det exempelvis påverka arvet. Kolla fallet med Jonas Runnemark som mördade sin dotter och sambo. Där fick barnets farföräldrar ärva mammans tillgångar eftersom bebisen dog före mamman. Farfarn ville då använda arvspengarna från mamman till att betala Jonas skadestånd till mammans anhöriga. Det ansåg dock inte Jonas själv var en bra idé.

Men det har denna tråd helt enkelt inte med att göra alls. Handlar inte om själva händelsen.

Morden i Bjärred
Citera
2018-02-04, 23:03
Medlem
http://www.usabloggen.se/2018/01/14/det-tragiska-och-i-grunden-oforklarliga-familjemordet-i-bjarred-i-skane/

Ber om ursäkt ifall denna länk publicerats här tidigare.
Citera
2018-02-04, 23:06
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Men det har denna tråd helt enkelt inte med att göra alls. Handlar inte om själva händelsen.

Morden i Bjärred
På grund av arvsfördelningen måste Polisen undersöka i vilken ordning morden skett och vem som har mördat vem.
Citera
2018-02-04, 23:07
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geggamoja
Arvsuppdelningen kan bli problematisk. Vem som dör först och vem som mördar vem har betydelse. Om det visar sig att O sett till att slutföra dödandet av H, kan det exempelvis påverka arvet.
Citat:
Arvsgången baseras på vem som är förövare och i vilken ordning de dött. Det är helt ointressant vem som ärver eller hur mycket, men det ger en liten beskrivning av vad som hänt.
Dessutom är det ur arvsjuridiskt synpunkt ett skäl till att utreda vem som gjort vad och när.
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Möjligt, men det är väl synnerligen privat och helt OT i denna tråd.
Nej, inte alls OT. Själva slutresultatet av undersökningarna om dödsorsak, vem som mördade vem och deras inbördes dödstidpunkt, utmynnar i en fastställd arvsföljd. Det innebär att ett arvsskifte sedan kommer att ske som blir offentligt. Även om polisen håller käft hela vägen ut, kommer vi ändå kunna ta del av ett offentligt dokument, som indirekt avslöjar i vilken ordning alla dog.
Citera
2018-02-04, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Nej, inte alls OT. Själva slutresultatet av undersökningarna om dödsorsak, vem som mördade vem och deras inbördes dödstidpunkt, utmynnar i en fastställd arvsföljd. Det innebär att ett arvsskifte sedan kommer att ske som blir offentligt. Även om polisen håller käft hela vägen ut, kommer vi ändå kunna ta del av ett offentligt dokument, som indirekt avslöjar i vilken ordning alla dog.

Jasså. Var skulle ett dylikt bli offentligt?
Citera
2018-02-04, 23:28
Medlem
cece123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Så mycket ideer om personerna i denna familj, så lite underlag om vad som hänt, och hur.

Min enkla slutsats är att "normala" vuxna inte dödar sina barn, som många skrivit. Och sannolikt har barnen blivit dödade, även om det inte är helt bekräftat, kan man nog utgå från det!?

Vari består då abnormaliteten hos de vuxna?

Att H haft cancer som återkommit duger inte för mig som skäl att döda sina barn och sig själv. O ska enligt några varit allt tröttare under hösten, av vilket skäl?

Jag röstar på att både H och O hade autistiska drag, och att familjelivet var övermäktigt för dom. Dom klarar sig var och en i vardagslivet/arbetslivet, men inte att driva upp två döttrar. Det är mer än skumt att flickorna skulle vara hemma, och åtskiljas från en "normal" barndom med skola och kompisar.

Exakt vad som gjorde att de, döttrarna, hölls borta från ett vanligt liv, är omöjligt att säga, men det hade nog med föräldrarnas verklighetsbild att göra, någon av dom, eller bådas. Jag kan underskatta den psykosomatiska åkomman "trötthetssyndrom", känner inte till den, men har jobbat med Asperger-ungdomar i snart 10 år, och vet att flera av dom har ofantliga energitjuvar i vardagen, där den mesta energin försvinner ( medan några har knappt alls några). Gemensamt för dom är att det är svårt att se dom som fungerande föräldrar, särskilt om de gifter sig med varandra och skaffar barn.....

Håller med dig , förutom att jag kan tänka mig då
ärftligheten ligger väldigt högt inom ASD, att båda döttrarna
hade ASD och jag kan mycket väl tänka mig att den äldsta orkade inte med skolan pga
det.Det yngre barnet tog efter.
Att barnen var hemma, tog tid och uppoffring från de
högpresterande föräldrarna som kan ha lett till stress,
nedstämndhet och tunnelseende.
ASD underlättar inte vid sådana situationer.

Oskars status och en verbal skicklilighet får mig att undra
om skolpersonalen blev bortdribbade, blev denna familj
särbehandlad av skolan?
Citera
2018-02-04, 23:28
Medlem
Ziayas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Något åtal kommer inte att väckas och därmed ingen FUP tillgänglig.
Nej. Man kanske inte kan åtala döda. Hoppas vi få mer info i alla fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in