2018-02-04, 15:39
Medlem
greta-forvetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schabrak
Provet kasseras efter test så det är inget som sparas, vilket i sig är totalt vansinne så det är ett enormt slöseri med skattepengar. Ja vad hamnade notan på i detta fall? Någon miljon säkerligen.
Hade det varit så att man samlat in DNA från hela Sveriges befolkning så hade jag kunnat respektera detta lite mer, då hade man haft en DNA bank för framtiden, nu kastar man i stället ut enorma summor pengar och resurser på något som inte genererar någon vinning för framtida utredningar. Hoppas verkligen det blir en förändring tills nästa gång denna metod av masstopsning används. Själv tycker jag inte det är särskilt integritetskränkande men däremot kan jag tycka det är lite underligt förhållningssätt att jag som enskilt individ och medborgare ska bevisa min oskuld i ett brottsfall där det egentligen är Polisen som ska lägga fram bevis för en persons eventuella inblandning i ett brott.

Det har varit på tapeten tidigare att kvinnors sparade cellprover kan faktiskt komma att öppnas upp för forskning och man vet inte vilken sorts forskning framtiden vill ha. Man vet heller inte vem i framtiden som styr över alla sparade register. Vilka finns i Sveriges DNA register? Varför börjar man inte söka och ta prover på vilka män som kommer att drabbas av prostata cancer för att bota dem. 80 % av de svenska männen drabbas förr eller senare av förstorad prostata och prostata cancer. Hade vi ett sånt register vore det ju lätt att få ett enormt gratis DNA register. Lite off topic. Känns som att Sverige inte tänkt färdigt när det gäller DNA register med mera. Därför kan man använda DNA med tillförsikt. Man kan ju tänka sig samordnade register så som arbetsförmedlingen och försäkringskassan har. De samkör sina register så att ingen lyfter dubbla ersättningar. Landstingen kan ju börja samköra sina register med statens så ingen kan lyfta sjukpeng samtidigt som man mördar någon. Då sparar Sverige pengar. Tänk vilka pengar man skulle tjäna på att släppa alla landstingens sparade cellprover till staten. Vilket enormt DNA register Sverige skulle ha.
Senast redigerad av greta-forveten 2018-02-04 kl. 15:57.
Citera
2018-02-04, 15:41
Medlem
greta-forvetens avatar
Citat:
Provet kasseras efter test så det är inget som sparas, vilket i sig är totalt vansinne så det är ett enormt slöseri med skattepengar. Ja vad hamnade notan på i detta fall? Någon miljon säkerligen.
Hade det varit så att man samlat in DNA från hela Sveriges befolkning så hade jag kunnat respektera detta lite mer, då hade man haft en DNA bank för framtiden, nu kastar man i stället ut enorma summor pengar och resurser på något som inte genererar någon vinning för framtida utredningar. Hoppas verkligen det blir en förändring tills nästa gång denna metod av masstopsning används. Själv tycker jag inte det är särskilt integritetskränkande men däremot kan jag tycka det är lite underligt förhållningssätt att jag som enskilt individ och medborgare ska bevisa min oskuld i ett brottsfall där det egentligen är Polisen som ska lägga fram bevis för en persons eventuella inblandning i ett brott.
De fem sista raderna Ja där slog du huvudet på spiken. Skatteverket kan i dag kräva att du bevisar din oskuld i form av väl skött bokföring. Kanske vi ska ha samma system när det gäller polisen. Att det läggs på den enskilda individen att bevisa sin oskuld. Vi kanske har så stor medborgare anda i Sverige att vi till och med vill betala vår dna test för att polisen ska kunna utesluta oss utan att vi besväras av dom.
Senast redigerad av greta-forveten 2018-02-04 kl. 16:31.
Citera
2018-02-04, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av greta-forveten
Är du för urval av människor? Vilka ska få föra sina gener vidare då? Vart går gränsen för om man ska få köra barnvagn eller inte?
Ska alla få köra bil utan körkort? Tänk på baaaaarnen..

Gw kommentarer på fallet är skitlöjliga, börjar han få delirium?
Citera
2018-02-04, 18:38
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag ska väl egentligen inte argumentera emot GW (även om jag tror att hans utspel delvis har att göra med att han känner sig kränkt, eller dig heller för den delen) eftersom han är mycket mer insatt i ämnet än jag är. Och kanske är jag ute i fel väder om jag nagelfar varje ord som du skriver. Förstår vad du menar egentligen och håller med dig också. Topsning i sig är ett grovt instrument om man inte har ett bra och kvalitativt utarbetat underlag som grund. Dessutom finns det många andra problem ( bl a etiska, risker mm) runt topsning.

Men jag tänker att det var ju inte "bara rena turen att gärningsmannen bodde i området". Det var ju exakt det som gärningsmannagruppen hade med i sin profil. En person som bodde eller hade stark anknytning till Ulricehamn.

En viss tur var det ändå, eftersom killen kunde ha bott bara strax utanför de områden som man räknat med att topsa, eller han kunde ha varit på tillfälligt besök av någon anledning.

I de första vändorna fick man inget napp på de 200 personer som topsades. Det inkluderade alla de som man brukar topsa i liknande fall och de som man fått in tips på.

Men därefter betade man av område efter område. Så att killen råkade hamna i det sista området (typ) som skulle topsas, det var nog förmodligen en slump.

Som jag tidigare skrivit, tolkar jag det inte heller helt säkert att GW sågar topsningen i just detta fall. Kan däremot ana, genom att han trycker om och om igen på det viktiga hederliga polisarbetet, en antydan till kritik till hur det sköts. Men kan ha fel.

" Det finns en övertro på DNA och i värsta fall används den som ett alternativ till det vanliga polisiära utredningsarbete som står för mer än nittio procent av uppklaringen av våra spaningsmord."

https://www.expressen.se/kronikorer/leif-gw-persson/darfor-har-polisen-fel-om-joggingmordet/

Men att GW tycker att 50 % chans att hitta gärningsmannen är lågt, det begriper jag inte.

Från samma artikel:

"[...]Ingen imponerande statistik och det krävs inga större kriminologiska kunskaper för att räkna ut att sannolikheten för att man ska hitta gärningsmannen den här gången bara är drygt femtio procent."

LGWP är ingen vän av masstopsningar det är ju väl känt, han har ju till och med skrivit om det i en av sina romaner, "Linda - som i Lindamordet" där hans numera upphöjda hjälte Evert Bäckström topsar sig igenom halva Småland i jakt på en mördare glatt gnolande "Jag ska topsa hela världen, lilla mamma" .

Hans kritik grundar sig nog på att de som förespråkar masstopsningar som ett grundläggande verktyg inte bryr sig nämnvärt om traditionellt spaningsarbete, kort sagt de vill göra det väldigt lätt för sig.

Som du skriver, om killen bara bott lite utanför närområdet så hade de antingen fått utöka området eller missat honom, kort sagt ren flax att han inte var på besök eller bodde utanför det primära området.
Citera
2018-02-04, 18:45
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

En miljon (eller vad det nu kostat) är inte bortkastade pengar i detta fall. Man fick tag på mördaren och man har förebyggt att fler personer hade blivit offer. Gärningsmannaprofilen har ju sagt att risken fanns. Anhöriga har fått svar och Ulricehamn kan jogga igen. Man har också visat att man anser att det är viktigt att gripa en mördare, man gör allt man kan. Det är bra att veta för oss medborgare (rättskänslan och tryggheten), men också för andra mördare.

Inget är vitt eller svart. Frågan om att spara alla svar från DNA- topsningar i från masstopsningar i en DNA bank är bra eller dåligt är en komplex fråga.

Av de ~1400 (?) personer har 40-50 personer inte kommit till topsning av olika skäl. Nu vet vi ju att ingen av dessa har uteblivit för att de är skyldiga iaf.

Men tänk om alla topsingssvar hade sparats. Vid nästa mordfall, hur många kommer att utebli då? En del kommer utebli för att de vet att de kan matchas till andra brott, men vet att de ändå inte är skyldiga till det pågående utredningen av brottet/mordet. Det skulle skapa en större grupp av personer som inte kunde exkluderas. Skulle skapa stora problem och behov av ny lagstadga.

Att ha alla medborgare i en DNA-bank låter kanske tryggt och säkert. Men vad vet vi om framtiden? Framtidens forskning, framtidens regeringar?? Och om de kommer i orätta händer, vad kan hända då?

Känns skönt tycker jag att vi i Sverige är försiktiga med olika register av alla slag. Inte kul om de kopplas ihop på ett felaktigt sätt. De har ju historien visat.
Citera
2018-02-04, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Personligen skiter jag i om det uppfattas som integritetskränkande i detta fall tex, jag ser hellre att mördaren får sitt straff.
Fast kan man verkligen säga att han fick det i detta fall?
Citera
2018-02-04, 21:01
Moderator
KomissarieBecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eleocharis
Fast kan man verkligen säga att han fick det i detta fall?

Nej, för att i detta fallet så beslutade GM att ta livet av sig för att förhindra att samhället och dess lagar och förordningar fick möjligheten att ge ett rättmätigt straff.
Citera
2018-02-04, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KomissarieBeck
Nej, för att i detta fallet så beslutade GM att ta livet av sig för att förhindra att samhället och dess lagar och förordningar fick möjligheten att ge ett rättmätigt straff.
Tja, han lär inte mörda igen. Att GM inte ville ta sitt straff är hans ansvar, inte samhällets. Jag kommer i vilket fall inte att sörja honom. Generellt anser jag att det är bättre att lägga sin sympati på brottsoffret.
Citera
2018-02-04, 21:42
Medlem
greta-forvetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greta-forveten
De fem sista raderna Ja där slog du huvudet på spiken. Skatteverket kan i dag kräva att du bevisar din oskuld i form av väl skött bokföring. Kanske vi ska ha samma system när det gäller polisen. Att det läggs på den enskilda individen att bevisa sin oskuld. Vi kanske har så stor medborgare anda i Sverige att vi till och med vill betala vår dna test för att polisen ska kunna utesluta oss utan att vi besväras av dom.

Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
En miljon (eller vad det nu kostat) är inte bortkastade pengar i detta fall. Man fick tag på mördaren och man har förebyggt att fler personer hade blivit offer. Gärningsmannaprofilen har ju sagt att risken fanns. Anhöriga har fått svar och Ulricehamn kan jogga igen. Man har också visat att man anser att det är viktigt att gripa en mördare, man gör allt man kan. Det är bra att veta för oss medborgare (rättskänslan och tryggheten), men också för andra mördare.

Inget är vitt eller svart. Frågan om att spara alla svar från DNA- topsningar i från masstopsningar i en DNA bank är bra eller dåligt är en komplex fråga.

Av de ~1400 (?) personer har 40-50 personer inte kommit till topsning av olika skäl. Nu vet vi ju att ingen av dessa har uteblivit för att de är skyldiga iaf.

Men tänk om alla topsingssvar hade sparats. Vid nästa mordfall, hur många kommer att utebli då? En del kommer utebli för att de vet att de kan matchas till andra brott, men vet att de ändå inte är skyldiga till det pågående utredningen av brottet/mordet. Det skulle skapa en större grupp av personer som inte kunde exkluderas. Skulle skapa stora problem och behov av ny lagstadga.

Att ha alla medborgare i en DNA-bank låter kanske tryggt och säkert. Men vad vet vi om framtiden? Framtidens forskning, framtidens regeringar?? Och om de kommer i orätta händer, vad kan hända då?

Känns skönt tycker jag att vi i Sverige är försiktiga med olika register av alla slag. Inte kul om de kopplas ihop på ett felaktigt sätt. De har ju historien visat.

Tryggt att Sveriges polisers registerföring styrs av lagar. Efter en djupdykning i vad som gäller enligt lagar och paragrafer och tack vare att detta forum väckte frågan för mig så kan jag känna mig trygg i att lämna DNA prov.

Jag känner mig mindre trygg med att lämna blodprov eller cellprov på lasarettet. I alla fall dom gånger jag skriver under på att jag är medveten om att mina prover kan komma att sparas för framtida bruk och ingen förklaring på hur ett framtida bruk kan se ut.

Men så evinnerligt tråkigt att en ung människa fick sätta livet till i denna masstopsning och att han dödade en random tant innan samhället fångade upp honom. Ett samhälligt misslyckande där vi alla som är en del av samhället bär ansvar. Ställer man sig utanför samhällets regler och normer genom att begå brott så ställer man sig utanför samhället på många sätt vilket en 16 åring i dag som eventuellt har börjat droga inte förstår. När en ung människa i dag i Sverige är 16 år saknas konsekvens tänkande för många. De tänker inte hur deras framtid som drogmisdbrukare kan te sig och vilka otroligt tokiga situationer de kan hamna i. Dom tar sin joint eller holy smoke eller vad fasen det nu heter eller ter sig i Sverige i dag och hoppas på en trevlig tripp eller ett härlig rus. De ser sig inte som förvirrade offer sökandes efter någon random att döda i en skog. Dock så tyder gärningsmannaproflierings arbetet på att det inte var drogerna som var roten till det onda eftersom gärningsmannen ansågs kunna upprepa sitt brott. I och för sig så ansågs det att en viss våldtäcksman som huserade i norra Sverige för x antal år sedan släppte sina spärrar då han missbrukade alkohol. Han begick enbart sina handlingar i berusat tillstånd. Men längtan eftet att behandla kvinnor illa fanns där under ytan och alkoholen gjorde honom till våldtäcksman och höll på att göra honom till mördare. Kan det vara så att knark släpper spärrar?
Citera
2018-02-04, 21:54
Medlem
glorups avatar
bild/ namn på GM ?
Citera
2018-02-04, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Om han var ute efter pengar varför rånade han inte de som blev antastade innan. Man har vanligtvis inte så mycket pengar på sig idag och sällan i ett motionsspår.

Det är alltså en trådsanning du nappat på och sprider vidare.

Eller så skulle L.G bli kvitt en av de mindre trevliga personerna han var skyldig pengar om han plockade bort en person som va ivägen?

Nej
Citera
2018-02-05, 01:35
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eleocharis
Inte för att det spelar roll i sammanhanget men vad grundar du ovanstående på? Det finns en kvinna med rätt efternamn begravd på kyrkogården närmast där familjen tidigare bodde. Kvinnan avled i september 2012 vid en ålder av 54 år.

Sökte i Sveriges dödbok 1900 - 2013 så borde vara med där. Angav dock dödsplats till Ulricehamn eftersom jag antog det. Nu gjorde jag om sökningen efter dina uppgifter om dödsdag och ålder.

Namn: B*rbro *gnet* död i Herrljunga 20/9. född M*rtinsson. Gift 2 ggr, första 27/3 1982 andra 5/7 1997.
Hennes första man bodde i Herrljunga och hon dog där?

Är sonen LG från hennes första äktenskap?
Har isåfall en bror f 1983.
Senast redigerad av PeterNoster 2018-02-05 kl. 02:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in