Citat:
Ursprungligen postat av
Schabrak
Provet kasseras efter test så det är inget som sparas, vilket i sig är totalt vansinne så det är ett enormt slöseri med skattepengar. Ja vad hamnade notan på i detta fall? Någon miljon säkerligen.
Hade det varit så att man samlat in DNA från hela Sveriges befolkning så hade jag kunnat respektera detta lite mer, då hade man haft en DNA bank för framtiden, nu kastar man i stället ut enorma summor pengar och resurser på något som inte genererar någon vinning för framtida utredningar. Hoppas verkligen det blir en förändring tills nästa gång denna metod av masstopsning används. Själv tycker jag inte det är särskilt integritetskränkande men däremot kan jag tycka det är lite underligt förhållningssätt att jag som enskilt individ och medborgare ska bevisa min oskuld i ett brottsfall där det egentligen är Polisen som ska lägga fram bevis för en persons eventuella inblandning i ett brott.
En miljon (eller vad det nu kostat) är inte bortkastade pengar i detta fall. Man fick tag på mördaren och man har förebyggt att fler personer hade blivit offer. Gärningsmannaprofilen har ju sagt att risken fanns. Anhöriga har fått svar och Ulricehamn kan jogga igen. Man har också visat att man anser att det är viktigt att gripa en mördare, man gör allt man kan. Det är bra att veta för oss medborgare (rättskänslan och tryggheten), men också för andra mördare.
Inget är vitt eller svart. Frågan om att spara alla svar från DNA- topsningar i från masstopsningar i en DNA bank är bra eller dåligt är en komplex fråga.
Av de ~1400 (?) personer har 40-50 personer inte kommit till topsning av olika skäl. Nu vet vi ju att ingen av dessa har uteblivit för att de är skyldiga iaf.
Men tänk om alla topsingssvar hade sparats. Vid nästa mordfall, hur många kommer att utebli då? En del kommer utebli för att de vet att de kan matchas till andra brott, men vet att de ändå inte är skyldiga till det pågående utredningen av brottet/mordet. Det skulle skapa en större grupp av personer som inte kunde exkluderas. Skulle skapa stora problem och behov av ny lagstadga.
Att ha alla medborgare i en DNA-bank låter kanske tryggt och säkert. Men vad vet vi om framtiden? Framtidens forskning, framtidens regeringar?? Och om de kommer i orätta händer, vad kan hända då?
Känns skönt tycker jag att vi i Sverige är försiktiga med olika register av alla slag. Inte kul om de kopplas ihop på ett felaktigt sätt. De har ju historien visat.