Citat:
Ursprungligen postat av
Reimer
LGWP förklarar varför han sågar polisens beslut om masstopsning i fallet.
https://www.expressen.se/kronikorer/leif-gw-persson/darfor-har-polisen-fel-om-joggingmordet/
I sak har han helt rätt och det var ju bara rena turen att gärningsmannen bodde i området, hade han inte gjort det så hade fallet blivit olöst precis som dubbelmordet i Linköping.
Stämmer det att det var nummer 1335 som gav träff så borde den så kallade "profilgruppen" verkligen fundera på hur pass bra deras "profiler" verkligen är.
Jag ska väl egentligen inte argumentera emot GW (även om jag tror att hans utspel delvis har att göra med att han känner sig kränkt, eller dig heller för den delen) eftersom han är mycket mer insatt i ämnet än jag är. Och kanske är jag ute i fel väder om jag nagelfar varje ord som du skriver. Förstår vad du menar egentligen och håller med dig också. Topsning i sig är ett grovt instrument om man inte har ett bra och kvalitativt utarbetat underlag som grund. Dessutom finns det många andra problem ( bl a etiska, risker mm) runt topsning.
Men jag tänker att det var ju inte "
bara rena turen att gärningsmannen bodde i området". Det var ju exakt det som gärningsmannagruppen hade med i sin profil. En person som bodde eller hade stark anknytning till Ulricehamn.
En viss tur var det ändå, eftersom killen kunde ha bott bara strax utanför de områden som man räknat med att topsa, eller han kunde ha varit på tillfälligt besök av någon anledning.
I de första vändorna fick man inget napp på de 200 personer som topsades. Det inkluderade alla de som man brukar topsa i liknande fall och de som man fått in tips på.
Men därefter betade man av område efter område. Så att killen råkade hamna i det sista området (typ) som skulle topsas, det var nog förmodligen en slump.
Som jag tidigare skrivit, tolkar jag det inte heller helt säkert att GW sågar topsningen i just detta fall. Kan däremot ana, genom att han trycker om och om igen på det viktiga hederliga polisarbetet, en antydan till kritik till hur det sköts. Men kan ha fel.
"
Det finns en övertro på DNA och i värsta fall används den som ett alternativ till det vanliga polisiära utredningsarbete som står för mer än nittio procent av uppklaringen av våra spaningsmord."
https://www.expressen.se/kronikorer/leif-gw-persson/darfor-har-polisen-fel-om-joggingmordet/
Men att GW tycker att 50 % chans att hitta gärningsmannen är lågt, det begriper jag inte.
Från samma artikel:
"
[...]Ingen imponerande statistik och det krävs inga större kriminologiska kunskaper för att räkna ut att sannolikheten för att man ska hitta gärningsmannen den här gången bara är drygt femtio procent."