2018-02-04, 07:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slashqu
Att L.G gått på droger sedan 16 års ålder kan helt bekräftas som sanning. Det har skrivits ett antal gånger nu

Att Lassalyckan skulle vara en plats för knarkhandel har tidigt angetts här i tråden och inte emotsagts. Det skulle därför också vara en förklaring till varför LG vistades där så långt ifrån hemmet. Du verkar nu sitta på sådan information som styrker att han nyttjat droger.

Motivet för att döda LH saknar vi dock fortfarande. Polisen tiger som muren om "det som är uppebart".
Citera
2018-02-04, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Någon kvinna med samma efternamn i passande ålder har inte dött fram till 2013. Då är "flera år sen" från 2014 och framåt.
Inte för att det spelar roll i sammanhanget men vad grundar du ovanstående på? Det finns en kvinna med rätt efternamn begravd på kyrkogården närmast där familjen tidigare bodde. Kvinnan avled i september 2012 vid en ålder av 54 år.
Citera
2018-02-04, 11:08
Medlem
Reimers avatar
LGWP förklarar varför han sågar polisens beslut om masstopsning i fallet.

Citat:
I samband med den tekniska undersökningen har man säkrat ett DNA på två ställen där placeringen av det med hög sannolikhet tyder på att det kommer från gärningsmannen. Problemet är att det inte finns i DNA-registret och I det läget – efter sex veckor – har man också tagit DNA från dem som man alltid kollar i sådana här sammanhang, plus de tänkbara gärningsmän som man fått tips om, men utan att man fått någon träff. Det är nu som spaningsledningen beslutar att topsa cirka 1 400 personer, samtliga yngre män i åldersintervallet 15-30 år som bor i Ulricehamns kommun.

Att beskriva detta som ett ”urval” är fel. Det är en totalundersökning och dessutom en riskfylld sådan som man tidigare och utan resultat använt vid ett flertal större mordspaningar, jakten på Hagamannen, mordet på Pernilla Hellgren och dubbelmordet i Linköping. Till grund för det så kallade urvalet ligger den beskrivning som upprättats av Rikskriminalens Grupp för Gärningsmannaprofiler och det var även fallet vid de tidigare morden. Profilen på Hagamannen var direkt missvisande, den på Pernilla Hellgrens mördare alltför vid och vad dubbelmordet anbelangar saknar vi fortfarande facit. Ingen imponerande statistik och det krävs inga större kriminologiska kunskaper för att räkna ut att sannolikheten för att man ska hitta gärningsmannen den här gången bara är drygt femtio procent. Men just den här gången trillade polletten ner. När man topsade nummer 1 335 i en rad som innehåller ytterligare tre hundra personer.

https://www.expressen.se/kronikorer/leif-gw-persson/darfor-har-polisen-fel-om-joggingmordet/

I sak har han helt rätt och det var ju bara rena turen att gärningsmannen bodde i området, hade han inte gjort det så hade fallet blivit olöst precis som dubbelmordet i Linköping.

Stämmer det att det var nummer 1335 som gav träff så borde den så kallade "profilgruppen" verkligen fundera på hur pass bra deras "profiler" verkligen är.
Citera
2018-02-04, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer

https://www.expressen.se/kronikorer/leif-gw-persson/darfor-har-polisen-fel-om-joggingmordet/

I sak har han helt rätt och det var ju bara rena turen att gärningsmannen bodde i området, hade han inte gjort det så hade fallet blivit olöst precis som dubbelmordet i Linköping.

Stämmer det att det var nummer 1335 som gav träff så borde den så kallade "profilgruppen" verkligen fundera på hur pass bra deras "profiler" verkligen är.
Tycker GW ska hålla klaffen. Det enda som betyder något är om det fungerade, vilket det det gjorde. Alla metoder fungerar inte alltid, men med ett urval av olika metoder ökar sannolikheten rent statistiskt. GW är bara sur att han inte kom på det själv. Som "mordspanare" har han dessutom ett bedrövligt track-record. Att vara efterklok, eller efterkritisk, klarar vem som helst av. Pensionera GW.
Citera
2018-02-04, 11:48
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Tycker GW ska hålla klaffen. Det enda som betyder något är om det fungerade, vilket det det gjorde. Alla metoder fungerar inte alltid, men med ett urval av olika metoder ökar sannolikheten rent statistiskt. GW är bara sur att han inte kom på det själv. Som "mordspanare" har han dessutom ett bedrövligt track-record. Att vara efterklok, eller efterkritisk, klarar vem som helst av. Pensionera GW.

Säger du det?

Då är det väl bara att topsa hela Sveriges manliga befolkning så har vi kanske löst dubbelmordet i Linköping också, det vore väl själva fan om det inte skulle ge träff.
Citera
2018-02-04, 13:48
Medlem
greta-forvetens avatar
Citat:
Säger du det?

Då är det väl bara att topsa hela Sveriges manliga befolkning så har vi kanske löst dubbelmordet i Linköping också, det vore väl själva fan om det inte skulle ge träff.

Jag tycker det är integritets kränkande att lämna dna och att föra register över oss människor. Det är nog kränkande att som kvinna få lämna cellprov på gyn och att det registreras tycker jag är på gränsen till otillbörligt. Jag tycker det räcker med att få veta att man är frisk. Att före register på människors blod bilder dna är lika kränkande som polisens förekommande av register över Romer under 2000 talet. Dna visar ju allt om oss inte bara vår etnicitet utan även vilka anlag vi bär på och för vidare. Är nästa steg då att börja sortera människor efter blodbild. Gen förändring 375 i fack nr 79 och genförändring ostabilt möderne i fack 1111 och genförändring schizofreni i fack nr 999 och genförändring 321 liten snopp i fack nr 0.
Senast redigerad av greta-forveten 2018-02-04 kl. 13:50. Anledning: Stavfel
Citera
2018-02-04, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av greta-forveten
Jag tycker det är integritets kränkande att lämna dna och att föra register över oss människor. Det är nog kränkande att som kvinna få lämna cellprov på gyn och att det registreras tycker jag är på gränsen till otillbörligt. Jag tycker det räcker med att få veta att man är frisk. Att före register på människors blod bilder dna är lika kränkande som polisens förekommande av register över Romer under 2000 talet. Dna visar ju allt om oss inte bara vår etnicitet utan även vilka anlag vi bär på och för vidare. Är nästa steg då att börja sortera människor efter blodbild. Gen förändring 375 i fack nr 79 och genförändring ostabilt möderne i fack 1111 och genförändring schizofreni i fack nr 999 och genförändring 321 liten snopp i fack nr 0.
Ja då kanske det äntligen kan få lite ordning på det här landet, kanske tom ska krävas körkort för att skaffa barn Personligen skiter jag i om det uppfattas som integritetskränkande i detta fall tex, jag ser hellre att mördaren får sitt straff. Folk är ju också så löjligt lättkränkta nuförtiden. Och då går det som det går.
Citera
2018-02-04, 14:32
Moderator
KomissarieBecks avatar
Citat:

Jag blir så satans trött på att höra det här eviga tjafset om integritetskränkande.....
Vad fan är det som är så integritetskränkande med att lämna ett DNA-prov???
Om syftet vilket det är att lösa ett våldsbrott så är det väl inget annat än bra medborgarsamarbete.

Om Du nu själv hade en anhörig som blivit mördad och polisen är av åsikten att ett DNA-test skulle föra utredningen vidare. Skulle Du då lika högljutt protestera mot den utredningstekniken??

Nu tror jag visserligen att allmänheten mångar gånger har en övertro på DNA-analyser MEN om det kan lösa ett våldsbrott och ge en anhörig eller dess familj svar på vem som är den skyldige så är jag den första att applådera det.

Sista delen som Du skriver i ditt inlägg är så dumt så att jag finner inte ens någon anledning att kommentera det....

Tänk efter en gång till: Är det verkligen så integritetskränkande att lämna ett DNA-test för att hjälpa samhället att lösa ett våldsbrott...????
Citera
2018-02-04, 15:11
Medlem
greta-forvetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KomissarieBeck
Jag blir så satans trött på att höra det här eviga tjafset om integritetskränkande.....
Vad fan är det som är så integritetskränkande med att lämna ett DNA-prov???
Om syftet vilket det är att lösa ett våldsbrott så är det väl inget annat än bra medborgarsamarbete.

Om Du nu själv hade en anhörig som blivit mördad och polisen är av åsikten att ett DNA-test skulle föra utredningen vidare. Skulle Du då lika högljutt protestera mot den utredningstekniken??

Nu tror jag visserligen att allmänheten mångar gånger har en övertro på DNA-analyser MEN om det kan lösa ett våldsbrott och ge en anhörig eller dess familj svar på vem som är den skyldige så är jag den första att applådera det.

Sista delen som Du skriver i ditt inlägg är så dumt så att jag finner inte ens någon anledning att kommentera det....

Tänk efter en gång till: Är det verkligen så integritetskränkande att lämna ett DNA-test för att hjälpa samhället att lösa ett våldsbrott...????

Vad jag menar är att man vet inte vad forskningen gör i framtiden med den information som en gen bank kan ge. Vilka DNA sparas av alla topsningar som gjorts i Ulricehamn? Får man information när man ska topsas om hur DNA t hanteras? Kvinnor som lämnar cellprov får fylla i och under en blankett där det står typ något i stil med -Jag är medveten om att provet kan sparas och plockas fram längre fram. Går man inte som kvinna med på det så får man inte veta om man har cancer eller inte då inget prov tas. Får man när man lämnar DNA i form av ett blodprov i jakten på en mördare göra detsamma? Kanske man till och med får välja mellan att provet sparas alternativt provet körs mot det aktuella DNA t i detta brottsfall och sedan förbrukas det oavsett träff eller inte? Alternativt provet sparas endast om det ger träff i det aktuella brottet? Alternativt DNA t sparas oavsett vad? Någon som vet hur det går till?
Citera
2018-02-04, 15:17
Medlem
greta-forvetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Ja då kanske det äntligen kan få lite ordning på det här landet, kanske tom ska krävas körkort för att skaffa barn Personligen skiter jag i om det uppfattas som integritetskränkande i detta fall tex, jag ser hellre att mördaren får sitt straff. Folk är ju också så löjligt lättkränkta nuförtiden. Och då går det som det går.
Är du för urval av människor? Vilka ska få föra sina gener vidare då? Vart går gränsen för om man ska få köra barnvagn eller inte?
Citera
2018-02-04, 15:21
Medlem
Citat:
Vad jag menar är att man vet inte vad forskningen gör i framtiden med den information som en gen bank kan ge. Vilka DNA sparas av alla topsningar som gjorts i Ulricehamn? Får man information när man ska topsas om hur DNA t hanteras? Kvinnor som lämnar cellprov får fylla i och under en blankett där det står typ något i stil med -Jag är medveten om att provet kan sparas och plockas fram längre fram. Går man inte som kvinna med på det så får man inte veta om man har cancer eller inte då inget prov tas. Får man när man lämnar DNA i form av ett blodprov i jakten på en mördare göra detsamma? Kanske man till och med får välja mellan att provet sparas alternativt provet körs mot det aktuella DNA t i detta brottsfall och sedan förbrukas det oavsett träff eller inte? Alternativt provet sparas endast om det ger träff i det aktuella brottet? Alternativt DNA t sparas oavsett vad? Någon som vet hur det går till?

Provet kasseras efter test så det är inget som sparas, vilket i sig är totalt vansinne så det är ett enormt slöseri med skattepengar. Ja vad hamnade notan på i detta fall? Någon miljon säkerligen.
Hade det varit så att man samlat in DNA från hela Sveriges befolkning så hade jag kunnat respektera detta lite mer, då hade man haft en DNA bank för framtiden, nu kastar man i stället ut enorma summor pengar och resurser på något som inte genererar någon vinning för framtida utredningar. Hoppas verkligen det blir en förändring tills nästa gång denna metod av masstopsning används. Själv tycker jag inte det är särskilt integritetskränkande men däremot kan jag tycka det är lite underligt förhållningssätt att jag som enskilt individ och medborgare ska bevisa min oskuld i ett brottsfall där det egentligen är Polisen som ska lägga fram bevis för en persons eventuella inblandning i ett brott.
Senast redigerad av Schabrak 2018-02-04 kl. 15:28.
Citera
2018-02-04, 15:22
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Jag ska väl egentligen inte argumentera emot GW (även om jag tror att hans utspel delvis har att göra med att han känner sig kränkt, eller dig heller för den delen) eftersom han är mycket mer insatt i ämnet än jag är. Och kanske är jag ute i fel väder om jag nagelfar varje ord som du skriver. Förstår vad du menar egentligen och håller med dig också. Topsning i sig är ett grovt instrument om man inte har ett bra och kvalitativt utarbetat underlag som grund. Dessutom finns det många andra problem ( bl a etiska, risker mm) runt topsning.

Men jag tänker att det var ju inte "bara rena turen att gärningsmannen bodde i området". Det var ju exakt det som gärningsmannagruppen hade med i sin profil. En person som bodde eller hade stark anknytning till Ulricehamn.

En viss tur var det ändå, eftersom killen kunde ha bott bara strax utanför de områden som man räknat med att topsa, eller han kunde ha varit på tillfälligt besök av någon anledning.

I de första vändorna fick man inget napp på de 200 personer som topsades. Det inkluderade alla de som man brukar topsa i liknande fall och de som man fått in tips på.

Men därefter betade man av område efter område. Så att killen råkade hamna i det sista området (typ) som skulle topsas, det var nog förmodligen en slump.

Som jag tidigare skrivit, tolkar jag det inte heller helt säkert att GW sågar topsningen i just detta fall. Kan däremot ana, genom att han trycker om och om igen på det viktiga hederliga polisarbetet, en antydan till kritik till hur det sköts. Men kan ha fel.

" Det finns en övertro på DNA och i värsta fall används den som ett alternativ till det vanliga polisiära utredningsarbete som står för mer än nittio procent av uppklaringen av våra spaningsmord."

Men att GW tycker att 50 % chans att hitta gärningsmannen är lågt, det begriper jag inte.

Från samma artikel:

"[...]Ingen imponerande statistik och det krävs inga större kriminologiska kunskaper för att räkna ut att sannolikheten för att man ska hitta gärningsmannen den här gången bara är drygt femtio procent."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in