2017-11-25, 15:57
  #4045
Medlem
deMorgans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Ni som kört summer internship på några av de svenska storbankerna (i Sverige), vad har ni fått för månadslön?

Fan vad du frågar om löner i banking och consulting trådar. Fokusera mer på att hitta din passion och intresse för något område och gör allt för att få in en fot. Att veda månadslönen under 2 månader är helt irrelevant.
Citera
2017-11-25, 21:45
  #4046
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deMorgan
Fan vad du frågar om löner i banking och consulting trådar. Fokusera mer på att hitta din passion och intresse för något område och gör allt för att få in en fot. Att veda månadslönen under 2 månader är helt irrelevant.

Ja, jag kanske är intresserad? Svara på frågan eller svara inte alls. Vissa kanske har ett boende mm att försörja och behöver göra en budget.
Citera
2017-11-26, 13:52
  #4047
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Ni som kört summer internship på några av de svenska storbankerna (i Sverige), vad har ni fått för månadslön?

Har kompisar som gjort på SEB och Danske bank, och fått kring 30,000. Det var 2-3 år sedan, men tror inte att det är bättre nu heller.
Citera
2017-11-26, 15:15
  #4048
Medlem
deMorgans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Ja, jag kanske är intresserad? Svara på frågan eller svara inte alls. Vissa kanske har ett boende mm att försörja och behöver göra en budget.

Om ditt boende står och faller på 2 månaders internship är du i större problem än vilken bank du ska välja. Gällande banker, alla betalar okej så du kan räkna med att kunna försörja dig i två månader.
Men om du väljer bank efter lön... ja, jag har egentligen ingen kommentar där.
Citera
2017-11-28, 20:07
  #4049
Medlem
Skall på final stage Assessment Centre nästa vecka hos J.P. Morgan för en tjänst som Corporate Banking Analyst.

Någon som varit med om Assessment Centre hos dem eller andra storbanker som kan ge några tips på hur man ska se till så man får tjänsten? Känns som en dröm att jag kommit såhär långt, så vill inte ramla innan mållinjen.

Tack!
Citera
2017-11-28, 23:22
  #4050
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melanko
Skall på final stage Assessment Centre nästa vecka hos J.P. Morgan för en tjänst som Corporate Banking Analyst.

Någon som varit med om Assessment Centre hos dem eller andra storbanker som kan ge några tips på hur man ska se till så man får tjänsten? Känns som en dröm att jag kommit såhär långt, så vill inte ramla innan mållinjen.

Tack!

Har aldrig varit på ett AC för just corporate banking, men rimligtvis borde det väl inte skilja sig alltför mycket från andra avdelningar. Du kan väl räkna med ett par 1-1 intervjuer, något case och någon gruppövning.

För intervjuerna, se till att du "har en story". Vem är du, vilka styrkor vill du kunna lyfta fram, varför vill du jobba just med corp banking, varför är du rätt person för att jobba med corp banking (vad är ens corp banking?) osv. Det handlar givetvis inte om att lära sig svara på frågor utantill utan mest fundera i förväg över vad du gör där, du vill inte börja fundera på det när du väl sitter och får frågor. Kan även vara bra att ha lite basic kunskaper om industrin i sig, vilka utmaningar ser finansbranschen i stort, vilka problem/möjligheter finns det inom corp banking, vad gör en bank bra på corporate banking osv.

Ett case kan väl vara något i stil med "här är ett företag som gör X, vi är en bank som erbjuder X, Y, Z tjänster, hur kan vi hjälpa företaget?". Kort och gott, ta in information och gör något vettigt av den, på hyfsat kort tid. Typ.

Gruppövningar är väl superstandard, ni får något problem att diskutera fram en lösning i grupp. Visa att du är en normal människa, se till att du tillför något men kör inte över andra, se till att även de som sitter tysta får sin åsikt hörd. 110% av alla som kommer vara där ser sig själva som "ledare", så se bara till att till att du inte beter dig som en narcissistisk idiot så kommer dom tycka att du är en hejare på teamwork.

Annars finns det väl förmodligen ganska utförliga beskrivningar av JPs corporate banking ACn på sidor som glassdoor eller studentroom så du kan förbereda dig på vad som faktiskt kommer på just ditt AC.
Citera
2017-11-29, 15:18
  #4051
Medlem
Måste flika in en fråga, jag läser ekonomi vid LU och har tagit totalt två terminers studieuppehåll för att jobba (jobbet är någorlunda relevant) och för att avsluta ett företag viket jag drivit. Kommer detta ligga mig till last i framtiden? tänker främst på arbetsintervjuer och eventuellt när om jag ska söka till en master sen, alltså att utbildningen inte är genomförd direkt utan i "etapper". Tack på förhand!
Citera
2017-12-09, 00:31
  #4052
Medlem
ChristerGardells avatar
Hur ser det ut med taxi- och middagsersättning på banker i Stockholm? Vad brukar det gälla för belopp för middag och hur sent på kvällen är middag/taxi OK?
Citera
2017-12-09, 16:15
  #4053
Medlem
Columbias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChristerGardell
Hur ser det ut med taxi- och middagsersättning på banker i Stockholm? Vad brukar det gälla för belopp för middag och hur sent på kvällen är middag/taxi OK?

Belopp för middag varierar nog ganska mycket, men skulle säga att typiskt sätt bör du ligga på 150-200 kr som rullande medelvärde för middag. Finns banker som är mer generösa, kanske någon som är mindre generös också. Åker personligen alltid taxi hem, så till vida att jag inte går hem under normala kontorstimmar. Skulle uppskatta att uttalade gränser generellt sätt är från kl 20-22.
Citera
2018-01-03, 22:00
  #4054
Medlem
Har svårt att välja mellan M&A på BDO/Grant Thornton och Big4 TS (finansiell due diligence). Osäker vad jag tycker om finansiell due diligence, men verkar finnas möjlighet att hoppa över internt till M&A på Big4 samtidigt som man har många PE-bolag som kunder.

Det andra alternativet vore att köra på BDO/GT från början men har ingen uppfattning hur de står sig mot Big4 och IB i övrigt.

Någon som kan vägleda mig?
Citera
2018-01-05, 09:41
  #4055
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uro
Har svårt att välja mellan M&A på BDO/Grant Thornton och Big4 TS (finansiell due diligence). Osäker vad jag tycker om finansiell due diligence, men verkar finnas möjlighet att hoppa över internt till M&A på Big4 samtidigt som man har många PE-bolag som kunder.

Det andra alternativet vore att köra på BDO/GT från början men har ingen uppfattning hur de står sig mot Big4 och IB i övrigt.

Någon som kan vägleda mig?

Kör Big4 TS I ett par men gör CDD & inte FDD. FDD is dog shit och tråkigt som fan. CDD är väldigt krävande och givande om du har aspirations att bli investerare i framtiden. Ämnar själv köra ett consulting internship inom CDD för att lära mig mer om DD.

M&A på Grant Thorton/BDO skulle jag aldrig någonsin göra. Isf lönar det sig kanske att skicka/ringa till boutique bankerna och fråga om deras behov. Om du får jobb på BDO/Big4 kan din bakgrund inte vara heelt usel och därmed borde du ha goda chanser hos boutique bankerna.
__________________
Senast redigerad av minttuviinakiitos 2018-01-05 kl. 09:44.
Citera
2018-02-04, 14:47
  #4056
Medlem
Frågor angående att arbeta med DCM (Debt Capital Markets)

Efter att ha läst lite om de olika avdelningarna inom Investment Banking (IB) har jag blivit starkt intresserad av att börja arbeta med DCM. Detta då jag är väldigt intresserad av finansieringsrådgivning och ser skuldfinansiering som ett bra ställe att lära sig mer. Jag är även intresserad av mer komplexa avtalstyper inom skulder såsom olika typer av derivatinstrument och skuldinstrument, vilket jag vill lära mig mer om.

Hur skulle ni säga att arbetsbelastningen ser ut på DCM? Är det lika tufft som att jobba inom IBD / M&A och liknande (arbetsveckor uppemot 70-90 timmar) eller är det mer åt 60-timmarsveckor? Arbetar man långa nätter eller är det mer kontorstid?

Hur ser lönenivåerna ut? Vilka ingångslöner erbjuder de på svenska storbanker (de 4 stora + Danske Bank & Carnegie, etc.)? Hur är löneutvecklingen?`

Vilka möjligheter öppnar det upp?
Känner som sagt ett starkt intresse för de frågor som man arbetar med på DCM och kan förhoppningsvis lära mig många bra saker inom derivat mm. om jag väljer att inrikta mig mot DCM. Antar att utlandsmöjligheter mm. ser rätt bra ut?

Samt, hur skulle ni jämföra DCM mot tex. ECM eller IBD?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in