2018-02-04, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
"Så vidt vides havde Kim Wall ikke hørt fra Peter Madsen i de følgende måneder, før han denne augustaften bad hende komme over og drikke en kop te i hans værksted. Her tilbød han at stille op til et interview. Det skulle foregå samme aften, og det skulle foregå ombord på ubåden."

https://www.flashback.org/leave.php?u=http%3A%2F%2Fnyheder.tv2.dk%2Fkrimi%2F 2018-01-24-kim-walls-kaereste-fortaeller-for-foers te-gang-om-forloebet-op-til-den

PM ville att intervjuvn om honom skulle ske ombord på den bullrande u-båten - en rätt dålig intervjuvmiljö.
Karln hade nog en plan klar i sitt huvud...

Vi spekulerar, det finns oklarheter, klart är väl att de, KW och PM, haft mailkontakt under våren!?

Då tänker jag, att KW tänker "intressant särling", hon dras till det ovanliga i sitt sökande efter intressant journalistik.

Mer förvånande är PM, varför ville han inte göra en intervju i juni, t.ex.? OM det nu var så, att PM snabbinviterade KW till intervju och ubåtsfärd, kan det ha legat en sjuk tanke/besatthet hos PM, som han fångade i flykten....MEN, hur och varför, kallade han på KW just den 10:de augusti, och hon ställde upp direkt, övergav sin och partnerns avskedsfest för vännerna?

Allt detta går inte riktigt ihop för mig, kan såklart bara vara så, men det känns lite knepigt. Varför sa inte KW att det inte passade nu, men gick bra dagen efter eller någon av de följande, hon skulle ju "bara" överge en "icke-lägenhet" i ett halvmysko kollektiv?
Senast redigerad av Whyback 2018-02-04 kl. 11:49.
Citera
2018-02-04, 11:44
Medlem
Trollet3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Armarna var HELT avkapade. Av benen fanns låren kvar.
Hur vet du att armarna var avkapade i axelleden? Kan inte alls påminna mig om att de uppgifterna kommit ut.
Citera
2018-02-04, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollet3
Hur vet du att armarna var avkapade i axelleden? Kan inte alls påminna mig om att de uppgifterna kommit ut.
Jag minns det från artiklarna. Inte axelleden, utan vid skuldrorna. Fast det var "skuldror" på danska. Kan betyda annat på svenska?
Citera
2018-02-04, 12:02
Medlem
Trollet3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .CYG.
Vad i helvete svamlar du om, jag skrev ju att han använt såg/kniv.

Jag bad dig hänvisa till en källa för ditt påstående att armstumpar fanns kvar på torson?

Det har flera andra i tråden nu påpekat att det inte alls fanns kvar, de var kapade ända inne vid kroppen.

Du häver ur dig saker som du bara tror dig minnas, alltid för att säga saker som är till någon fördel för nollan.

Faktum kvarstår att det varit enklast att behålla huvudet för att på enklast sätt transportera torson ur ubåten.

Nollan ville avlägsna huvudet, även fast det gjorde resten av jobbet krångligare.
Men har DU sett någon källa på att armarna var avkapade i axelleden? Eller håller det på att bli en trådsanning, skapad av några för att.. ja för att vaddå? Har missat vad det ena eller andra styckningssättet skulle innebära i förlängningen. Att det inte var planerat ifall armhålorna för enklare upphissning var borta? Jo kanske, eller helt enkelt bara slarv och lite tanklöshet. Eller kul att variera sig med partering med kniv i leden, eftersom Det redan sågat av benen? Men det måste vara mycket svårt att få upp torson med alla fastbundna rörstumpar, nästan omöjligt utan armhålor att fästa repet i, tycker jag.
Men alltså, jättebra om någon kan visa källan!
Senast redigerad av Trollet3 2018-02-04 kl. 12:05.
Citera
2018-02-04, 12:04
Medlem
Trollet3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag minns det från artiklarna. Inte axelleden, utan vid skuldrorna. Fast det var "skuldror" på danska. Kan betyda annat på svenska?
Ja, skulle vara spännande att veta. Hoppas någon kan hitta uppgifterna!
Citera
2018-02-04, 12:17
Medlem
Citat:
Ja, skulle vara spännande att veta. Hoppas någon kan hitta uppgifterna!

Kan du, "Trollet", ge ett enda argument för att det är så intressant EXAKT var armarna var kapade? För fallet, tråden menar jag nu, inte för din egen del...
Citera
2018-02-04, 12:22
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Men det måste vara mycket svårt att få upp torson med alla fastbundna rörstumpar, nästan omöjligt utan armhålor att fästa repet i, tycker jag.
Men alltså, jättebra om någon kan visa källan!

Nja man fäster inget rep i armhålorna. Man fäster det runt bröstkorgen och armarna hindrar det att glida uppåt. Även kortare kvarvarande armstumpar skulle antagligen inte hindra att repet glider av uppåt av kroppens tyngd. Han lyfte antagligen kroppen flera meter rakt upp hängande i rep.

Har också rätt klar minnesbild att torson uppgavs ha delar av låren kvar men armarna borta, tyvärr hittar jag ingen källa nu.
Citera
2018-02-04, 12:22
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Vi spekulerar, det finns oklarheter, klart är väl att de, KW och PM, haft mailkontakt under våren!?

Då tänker jag, att KW tänker "intressant särling", hon dras till det ovanliga i sitt sökande efter intressant journalistik.

Mer förvånande är PM, varför ville han inte göra en intervju i juni, t.ex.? OM det nu var så, att PM snabbinviterade KW till intervju och ubåtsfärd, kan det ha legat en sjuk tanke/besatthet hos PM, som han fångade i flykten....MEN, hur och varför, kallade han på KW just den 10:de augusti, och hon ställde upp direkt, övergav sin och partnerns avskedsfest för vännerna?

Allt detta går inte riktigt ihop för mig, kan såklart bara vara så, men det känns lite knepigt. Varför sa inte KW att det inte passade nu, men gick bra dagen efter eller någon av de följande, hon skulle ju "bara" överge en "icke-lägenhet" i ett halvmysko kollektiv?
Var det inte så att den planerade raketuppskjutningen just hade fallerat? Han var slagen av sina gamla vänner i raketuppskjutningskapplöpningen. Han fick tuppjuck, eller något liknande.
Citera
2018-02-04, 12:26
Medlem
Trollet3s avatar
Citat:
Kan du, "Trollet", ge ett enda argument för att det är så intressant EXAKT var armarna var kapade? För fallet, tråden menar jag nu, inte för din egen del...
För både tråden och för min egen del. Alla dessa TVÄRSÄKRA uttalanden om var armarna var separerade tycker jag faktiskt kräver källor. Uttalar man sig så pass TVÄRSÄKERT utan att uttalandena på något enda sätt är underbygga, är det viktigt med en källa. Trådsanningar, små som stora, är väl inget man vill ha. Dessutom har ju en liten till synes oviktig osanning en förmåga att utvecklas in absurdum. Därför, Whyback tycker jag det är viktigt att på ett tidigt stadie mota Olle i grind.
Citera
2018-02-04, 12:32
Medlem
Citat:
Nja man fäster inget rep i armhålorna. Man fäster det runt bröstkorgen och armarna hindrar det att glida uppåt. Även kortare kvarvarande armstumpar skulle antagligen inte hindra att repet glider av uppåt av kroppens tyngd. Han lyfte antagligen kroppen flera meter rakt upp hängande i rep.

Har också rätt klar minnesbild att torson uppgavs ha delar av låren kvar men armarna borta, tyvärr hittar jag ingen källa nu.

Det här med "transportstyckning" är väl aningens tveksamt?

Även om PM är/uppträder som en byfåne, kunde han använda redskap, ett block med utväxling 4:1 borde vara standardutrustning på en ubåt. Att fästa ett block i torn-kanten kan inte vara svårt, den kraft du behöver dra i, är då en fjärdedel av egentlig vikt. En ganska klent byggd PM, kan med lätthet dra 20 Kg, förstår de flesta.

Nej, styckningen var nog hans största misstag, vad som drev honom vet inte jag, bara han själv, förmodligen, som den stackars miss-levande autist han är. De flesta dömer honom som en galen psykopat, jag är mer försiktig i min bedömning av hans avvikande sociala förmåga.....
Citera
2018-02-04, 12:35
Medlem
Citat:

Att det skedde denna kväll hänger ihop med att han såg Kim förbereda festen, som skulle ske utomhus. När första gästen anlände hörde han av sig med ett sms. Hon drack te med honom, där fick han veta att hon skulle flytta utomlands. Då fick han bråttom att förverkliga sin sjuka fantasi.
Citera
2018-02-04, 12:36
Medlem
Trollet3s avatar
Citat:

Ja, det har du ju förståss verkligen rätt i. Kollat med mina egna armar nu.. 😬. Men, om man nu ska nörda in på detta, så kan man tänka sig att om en kvarvarande bit av armarna surras fast hårt mot kroppen så borde repet kunna fixeras. Men tidigare i tråden konstaterades det att det inte är omöjligt- men jävligt svårt vill jag tänka mig-att en stark person skulle klara att bära upp torson. Då glömde vi iofs bort att järnrör var fastsurrade, vilket ju borde göra det hela än mer svårt.

Tillägg: ok, läste Whybacks idé med ett firningsblock med utväxling nu. Jo, då låter det hela ju betydligt enklare.
Senast redigerad av Trollet3 2018-02-04 kl. 12:40. Anledning: Tillägg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in