2018-02-04, 11:10
Medlem
Som några redan varit inne på tänkte även jag direkt på Johan Olsson. Ofta "sjuk" och laddat upp på egen hand samtidigt som han har så kallad "astma".
Citera
2018-02-04, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Testerna gjordes 2001-2010, så att de var aktiva då är klarlagt. Vad jag vet är det dock inget som bevisar att de ska vara aktiva idag.

Chepo som varit i kontakt med UG-redaktionen hävdar det.

Citat:
Ursprungligen postat av Chepo
Nej, det blir för mycket fokus på individer och för lite fokus på problemen inom skidåkningen i sin helhet.

Min bäste kompis var på studiebesök på SVT förra veckan (därav att jag för tre dagar sedan skrev om att dessa avslöjanden skulle komma idag) och där sa Magnus Svenungsson att de ville gå ut med namnen men att "det får Flashback spåra rätt på, de är fantastiska på det". Han ville inte heller säga om det handlade om OS-aktuella men min kompis uppfattade det i alla fall som att det handlar om en OS-aktuell åkare men att man inte kan nämna det eftersom att det vore för enkelt att lista ut vem det handlar om.

Med tanke på att åtminstone ett tjugotal på SVT och säkert minst lika många på var och en av de redaktioner man samarbetat med har full vetskap om namn o.s.v. så blir det nog rätt svårt att bevara den här hemligheten.

Kul off-topic-grej: polaren sa att typ var och varannan SVT-medarbetare hade Flashback uppe på skärmen. Hej SVT!

För er som spekulerar om Elofsson o.s.v. så sa Magnus Svenungsson rätt upp och ner att det handlar om aktiva åkare.
Citera
2018-02-04, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TiipX
Björn Lind känns ju rimlig, med tanke på att han var lite sådär halvbra och aldrig riktigt lyckades och sen PANG, två OS-guld med överlägsen seger i varje lopp. På den tiden var ju dock sprint en aning oprövat och konkurrensen mindre hård, och normalt går man hårt åt med tester på sådana plötsliga stjärnskott.

Annars kan det ju som sagt vara Brink som redan varit tydlig med sina naturligt höga blodvärden. Behöver ju inte göra en höna av en fjäder i det här fallet. Lars Nelson var ju rätt gammal vid genombrottet och hade en rekordkort karriär i världseliten, det kan ju tala för något.

Det är inte Björn Lind då han slutat. Jörgen Brink tävlar tydligen fortfarande nationellt så det skulle kunna vara han.
Citera
2018-02-04, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SVKKK
Som några redan varit inne på tänkte även jag direkt på Johan Olsson. Ofta "sjuk" och laddat upp på egen hand samtidigt som han har så kallad "astma".

Han påstår att konkurrenterna misstänkt honom, men han påstår själv att han är ren.

https://www.dn.se/sport/johan-olsson-de-kan-fa-misstankliggora-mig-men-jag-behover-inte-fuska/

Även Olsson har slutat dock.
Citera
2018-02-04, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A.Ahlsen
Jepp!

https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/expert-pekar-ut-svensk-akare-pa-lista-over-misstankt-dopning

"Två av dem gör samma analys, att han är sannolikt dopad. Den fjärde bedömer honom som misstänkt dopad."
Tackar.
En man alltså som dessutom fortfarande är aktiv om Chepo har rätt, vilket är troligt eftersom det var han som kom med avslöjandet från början.
En ur världseliten borde ju betyda någon som är med till OS.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A.Ahlsen
Både har stafettmedalj alltså topp tre på VM och åtminstone Ingesson är nog tillräckligt känd. Kan vara den mest eller näst mest omskrivna skidtränaren dom senaste åren. Dessutom skulle ju det bli en super nyhet med tanke på vem han tränar. Har absolut inga som helst bevis emot honom men tycker definitivt att han och Lindgren kan vara aktuella.

Ser det som extremt osannolikt, men OK, har lagt in dem på listan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Han påstår att konkurrenterna misstänkt honom, men han påstår själv att han är ren.

https://www.dn.se/sport/johan-olsson-de-kan-fa-misstankliggora-mig-men-jag-behover-inte-fuska/

Även Olsson har slutat dock.

Mühlegg påstår också att han var ren.
Citera
2018-02-04, 11:15
Avslutad
Ok, om vi utgår från det (väldigt lösa) ryktet att det faktiskt är en skidåkare som deltar i kommande OS så känner jag det som att Marcus Hellner isåfall i alla fall är en god kandidat.
Han kan ofta ha väldigt dåliga resultat utanför stora mästerskap, sällan bra på världscuppen eller tom helt off. Men har ofta smällt till på stora mästerskap och liksom magiskt hittat formen.
Det nämnde ju om toppar just inför mästerskap för personen.
Nu har ju också Johan Ohlsson lyckats med sånt, men han har haft andra upplägg och sjukdomar i bakgrundsbilden. Tävlat väldigt sparsamt.
Hellner har mer "malt på" hela tiden, men ändå fått till det just vid viktiga tillfällen.
Svaga indicier ja, men ska man spekulera utifrån de få namn som tävlade före 2010 och som fortfarande är aktuella till OS så....
Citera
2018-02-04, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SVKKK
Mühlegg påstår också att han var ren.

Jo, jag vet att det är ett mycket svagt indicium. Det är dock värt att nämna.
Citera
2018-02-04, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milton-E
Tackar.
En man alltså som dessutom fortfarande är aktiv om Chepo har rätt, vilket är troligt eftersom det var han som kom med avslöjandet från början.
En ur världseliten borde ju betyda någon som är med till OS.

Av de som är med på min lista är väl tre som är aktiva idag, varav två ska till OS (och den tredje varit absolut världselit).
Citera
2018-02-04, 11:19
Medlem
TiipXs avatar
Är vi säkra på att vederbörande fortfarande är aktiv inom världseliten? Inom samma sport? Annan variant av samma sport? Kan någon förtydliga?
Citera
2018-02-04, 11:20
Medlem
olovpalmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Det är alltså klart att det är någon som någon gång under perioden 2001-2010 kan sägas tillhört världseliten i någon del av manlig skidåkning. Är väl följande namn som jag ser som teoretiskt möjliga (sätter gränsfall inom parentes på de som är tveksamt om de kan kallas världselit, men kan det med god vilja).

Per Elofsson
Mathias Fredriksson
Anders Södergren
Jörgen Brink (gränsfall)
Björn Lind
Peter Larsson
Johan Olsson
Marcus Hellner
Daniel Richardsson (gränsfall)
Emil Jönsson

Någon av dessa måste det vara, eller har jag missat någon? Tycker nästan att den som det är borde träda fram, så att de nio oskyldiga inte behöver få misstankar mot sig. Säger inte att han behöver erkänna dopning, han kan neka in i döden om han vill, men han borde gå ut med att det är hans tester det gäller.
Vladimir Smirnov, Kazakstan, med blodvärde 198(högst av alla åkare) åkte han inte som svensk på slutet av sin karriär?
Han bor väl fortfarande kvar i Sundvall.Flyttade till Sverige 1991.
Men eftersom Smirnov avslutade sin karriär innan 2001 måste det vara någon annan.
Antagligen är det någon eller några som tillhör samma klubb(Sundsvallsområdet) som Smirnov är min gissning.Skulle inte förvåna mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in