2018-02-04, 10:55
Medlem
R.O.S.Hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Uppdrag granskning pekar ut en svensk skidåkare som dopad. UGs expert säger att han med 99,99% säkerhet är dopad.

Även en annan svensk har misstänkta blodvärden. UG röjer dock inte namnen.

Vilka rör det sig om?

Programmet:
Uppdrag Granskning - Orent spel 2
https://www.svtplay.se/uppdrag-granskning
Du kunde inte tagit någon av de tre existerande trådarna?
Citera
2018-02-04, 10:55
Medlem
A.Ahlsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Det är alltså klart att det är någon som någon gång under perioden 2001-2010 kan sägas tillhört världseliten i någon del av manlig skidåkning. Är väl följande namn som jag ser som teoretiskt möjliga (sätter gränsfall inom parentes på de som är tveksamt om de kan kallas världselit, men kan det med god vilja).

Per Elofsson
Mathias Fredriksson
Anders Södergren
Jörgen Brink (gränsfall)
Björn Lind
Peter Larsson
Johan Olsson
Marcus Hellner
Daniel Richardsson (gränsfall)
Emil Jönsson

Någon av dessa måste det vara, eller har jag missat någon? Tycker nästan att den som det är borde träda fram, så att de nio oskyldiga inte behöver få misstankar mot sig. Säger inte att han behöver erkänna dopning, han kan neka in i döden om han vill, men han borde gå ut med att det är hans tester det gäller.

Om vi antar att det är världscup och inte långlopp som testats så är någon av dom där troliga om man nu tror allt som artikeln insinuerar (hade det varit en kvällstidning hade "världseliten" kunnat betydda ett SM-brons). Vill lägga till ett par gubbar som också passar in dock.

Thobias Fredriksson
och mer osannolikt eftersom dom bara körde precis i början av perioden
Urban Lindgren
Magnus Ingesson
Citera
2018-02-04, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av R.O.S.H
Du kunde inte tagit någon av de tre existerande trådarna?

Vilka?
Citera
2018-02-04, 10:58
Medlem
Jag har för mig att Brink hade naturligt höga blodvärden, så han kan ju vara den andra av de som analyserades 2001-2010.
Citera
2018-02-04, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A.Ahlsen
Om vi antar att det är världscup och inte långlopp som testats så är någon av dom där troliga om man nu tror allt som artikeln insinuerar (hade det varit en kvällstidning hade "världseliten" kunnat betydda ett SM-brons). Vill lägga till ett par gubbar som också passar in dock.

Thobias Fredriksson
Urban Lindgren
Magnus Ingesson
Är det sagt att det skulle vara en man?
Citera
2018-02-04, 11:04
Medlem
Citat:
Tolkar det så enligt svttext:
https://www.svt.se/svttext/web/pages/106.html

Nu vet jag inte om länkar från svttext fungerar, i vart fall inte när sidan byter innehåll, så kopierar inte större delen (men inte hela) sidan:

"SVT:s Uppdrag granskning har undersökt
en databas med 10.000 blodprov från
världseliten i skidor åren 2001-2010.
Två svenska skidåkare utmärker sig.

En av svenskarna har särskilt höga
värden, säger den amerikanske läkaren
James Stray-Gundersen som har jobbat
med anti-dopning i USA sedan 80-talet.
-Jag är praktiskt taget säker på att
detta är dopning, säger han."

Så tydligen två stycken, vilket jag missat, varav en är mer tydlig. Tolkar det som att det rör sig om världselit.

Då ska det alltså röra sig om aktiva åkare som även var aktiva någon gång under åren 2001 till 2010. Kan inte vara svårt att komma fram till skäligen misstänkta.

Citat:
Ursprungligen postat av EatableAcrobat
Iofs har du kanske en poäng.

Pliggen citeras visserligen såhär i artikeln:

SVT verkar dock krydda bildtexten. (Eller så är det något som framkommer i den fullständiga dokumentären.)

Teo, Marcus och Daniel är de enda åkarna som kan vara aktuella om personen är någon som kommer åka i Sydkorea. Det känns som att artikelförfattaren gjort artikeln luddig så att man ska tro att det måste vara någon av dessa tre. Man blandar åkare från tidigt 2000-tal med åkare från 2010 i samma meningar, vilket krånglar till det.

Fullständiga namn, tack. Eller iaf efternamn.
Senast redigerad av Mafia 2018-02-04 kl. 11:06.
Citera
2018-02-04, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A.Ahlsen

Thobias Fredriksson
Urban Lindgren
Magnus Ingesson

Thobias hade jag missat, lägger till honom på listan. De andra får man tolka begreppet världselit extremt brett, de kan inte ofta varit topp 10 i världscupen (finns ingen info om det på wikipedia), och av Sveriges befolkning tror jag att det är max 10% som skulle känna igen namnen idag, utanför Sverige i princip noll. Ser det som så osannolikt, att jag inte lägger till dem.
Citera
2018-02-04, 11:05
Medlem
A.Ahlsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milton-E
Är det sagt att det skulle vara en man?

Jepp!

https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/expert-pekar-ut-svensk-akare-pa-lista-over-misstankt-dopning

"Två av dem gör samma analys, att han är sannolikt dopad. Den fjärde bedömer honom som misstänkt dopad."
Citera
2018-02-04, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Då ska det alltså röra sig om aktiva åkare som även var aktiva någon gång under åren 2001 till 2010. Kan inte vara svårt att komma fram till skäligen misstänkta.

Testerna gjordes 2001-2010, så att de var aktiva då är klarlagt. Vad jag vet är det dock inget som bevisar att de ska vara aktiva idag.
Citera
2018-02-04, 11:08
Medlem
Om vi tänker att det är en som ska åka i OS, vilket vi visserligen inte vet men som en del indikerar så måste det handla om Marcus Hellner, Daniel Richardsson, Teo Peterson eller Calle Halfvarsson.
Citera
2018-02-04, 11:08
Medlem
TiipXs avatar
Björn Lind känns ju rimlig, med tanke på att han var lite sådär halvbra och aldrig riktigt lyckades och sen PANG, två OS-guld med överlägsen seger i varje lopp. På den tiden var ju dock sprint en aning oprövat och konkurrensen mindre hård, och normalt går man hårt åt med tester på sådana plötsliga stjärnskott.

Annars kan det ju som sagt vara Brink som redan varit tydlig med sina naturligt höga blodvärden. Behöver ju inte göra en höna av en fjäder i det här fallet. Lars Nelson var ju rätt gammal vid genombrottet och hade en rekordkort karriär i världseliten, det kan ju tala för något.
Citera
2018-02-04, 11:09
Medlem
A.Ahlsens avatar
Citat:
Thobias hade jag missat, lägger till honom på listan. De andra får man tolka begreppet världselit extremt brett, de kan inte ofta varit topp 10 i världscupen (finns ingen info om det på wikipedia), och av Sveriges befolkning tror jag att det är max 10% som skulle känna igen namnen idag, utanför Sverige i princip noll. Ser det som så osannolikt, att jag inte lägger till dem.

Både har stafettmedalj alltså topp tre på VM och åtminstone Ingesson är nog tillräckligt känd. Kan vara den mest eller näst mest omskrivna skidtränaren dom senaste åren. Dessutom skulle ju det bli en super nyhet med tanke på vem han tränar. Har absolut inga som helst bevis emot honom men tycker definitivt att han och Lindgren kan vara aktuella.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in