Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-04, 10:10
Medlem
c014s avatar
Kommer de gå ut med namn? annars är det väl helt meningslöst att ens gå ut med denna information..
Citera
2018-02-04, 10:20
Medlem
Igni-ferroques avatar
En tröst är ju att landslagsläkaren säger rakt ut att det inte finns liknande värden inom dagens trupp. Så man kan ju skippa alla gissningar på aktiva i alla fall.

Tyvärr tror jag vi kommer få se "oväntade topprestationer" även detta OS. Kanske bäst att bara kolla curlingen
Citera
2018-02-04, 10:24
Moderator
Gromguttens avatar
Infogade tråd i den existerande så slipper vi ha samma diskussion på två ställen.

/Mod
Citera
2018-02-04, 10:27
Medlem
Inga Sörmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
De har analyserat värden 2001 till 2010 så det är rimligen ingen idag aktiv åkare. Johan Olsson tog överaskande OS-guld 2010 så han kan nog misstänkas. Annars känns Per Elofsson troligare eftersom han var betydligt mer aktiv under perioden de analyserat. Men som sagt, kan vara vem som helst.

Per Elofsson har offentliggjort sina blodvärden tidigare.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/elofsson-avslojar-sina-blod-varden-hoppas-att-fler-tar-efter-1
Citera
2018-02-04, 10:41
Medlem
Det är alltså klart att det är någon som någon gång under perioden 2001-2010 kan sägas tillhört världseliten i någon del av manlig skidåkning. Är väl följande namn som jag ser som teoretiskt möjliga (sätter gränsfall inom parentes på de som är tveksamt om de kan kallas världselit, men kan det med god vilja).

Per Elofsson
Mathias Fredriksson
Anders Södergren
Jörgen Brink (gränsfall)
Björn Lind
Peter Larsson
Johan Olsson
Marcus Hellner
Daniel Richardsson (gränsfall)
Emil Jönsson
Thobias Fredriksson
Magnus Ingesson (gränsfall)
Urban Lindgren (gränsfall)

Någon av dessa måste det vara, eller har jag missat någon? Tycker nästan att den som det är borde träda fram, så att de nio oskyldiga inte behöver få misstankar mot sig. Säger inte att han behöver erkänna dopning, han kan neka in i döden om han vill, men han borde gå ut med att det är hans tester det gäller.
Senast redigerad av jenlov 2018-02-04 kl. 11:12.
Citera
2018-02-04, 10:45
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Det är alltså klart att det är någon som någon gång under perioden 2001-2010 kan sägas tillhört världseliten i någon del av manlig skidåkning. Är väl följande namn som jag ser som teoretiskt möjliga (sätter gränsfall inom parentes på de som är tveksamt om de kan kallas världselit, men kan det med god vilja).

Per Elofsson
Mathias Fredriksson
Anders Södergren
Jörgen Brink (gränsfall)
Björn Lind
Peter Larsson
Johan Olsson
Marcus Hellner
Daniel Richardsson (gränsfall)
Emil Jönsson

Någon av dessa måste det vara, eller har jag missat någon? Tycker nästan att den som det är borde träda fram, så att de nio oskyldiga inte behöver få misstankar mot sig. Säger inte att han behöver erkänna dopning, han kan neka in i döden om han vill, men han borde gå ut med att det är hans tester det gäller.

Är det sagt att det är världselit?

Det sades att det var 2000 atleter som det hade gjort tester på?

Håller med om ett offentliggörande är på sin plats, istället för vilda spekulationer.
Citera
2018-02-04, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av c014
Kommer de gå ut med namn? annars är det väl helt meningslöst att ens gå ut med denna information..

Nej, det blir för mycket fokus på individer och för lite fokus på problemen inom skidåkningen i sin helhet.

Min bäste kompis var på studiebesök på SVT förra veckan (därav att jag för tre dagar sedan skrev om att dessa avslöjanden skulle komma idag) och där sa Magnus Svenungsson att de ville gå ut med namnen men att "det får Flashback spåra rätt på, de är fantastiska på det". Han ville inte heller säga om det handlade om OS-aktuella men min kompis uppfattade det i alla fall som att det handlar om en OS-aktuell åkare men att man inte kan nämna det eftersom att det vore för enkelt att lista ut vem det handlar om.

Med tanke på att åtminstone ett tjugotal på SVT och säkert minst lika många på var och en av de redaktioner man samarbetat med har full vetskap om namn o.s.v. så blir det nog rätt svårt att bevara den här hemligheten.

Kul off-topic-grej: polaren sa att typ var och varannan SVT-medarbetare hade Flashback uppe på skärmen. Hej SVT!

För er som spekulerar om Elofsson o.s.v. så sa Magnus Svenungsson rätt upp och ner att det handlar om aktiva åkare.
Senast redigerad av Chepo 2018-02-04 kl. 10:48. Anledning: info om att det handlar om aktiv åkare
Citera
2018-02-04, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
Är det sagt att det är världselit?

Det sades att det var 2000 atleter som det hade gjort tester på?

Håller med om ett offentliggörande är på sin plats, istället för vilda spekulationer.

Tolkar det så enligt svttext:
https://www.svt.se/svttext/web/pages/106.html

Nu vet jag inte om länkar från svttext fungerar, i vart fall inte när sidan byter innehåll, så kopierar inte större delen (men inte hela) sidan:

"SVT:s Uppdrag granskning har undersökt
en databas med 10.000 blodprov från
världseliten i skidor åren 2001-2010.
Två svenska skidåkare utmärker sig.

En av svenskarna har särskilt höga
värden, säger den amerikanske läkaren
James Stray-Gundersen som har jobbat
med anti-dopning i USA sedan 80-talet.
-Jag är praktiskt taget säker på att
detta är dopning, säger han."

Så tydligen två stycken, vilket jag missat, varav en är mer tydlig. Tolkar det som att det rör sig om världselit.
Citera
Avslutad
Svensk längdskidåkare pekas ut som dopad

I sportbladet går det idag att läsa att en svensk längdskidåkare med största sannolikhet är eller har varit dopad.

https://www.aftonbladet.se/a/xR84BQ

Vem kan det tänkas vara?
Citera
Medlem
Vem är den dopade svenske skidåkaren?

Uppdrag granskning pekar ut en svensk skidåkare som dopad. UGs expert säger att han med 99,99% säkerhet är dopad.

Även en annan svensk har misstänkta blodvärden. UG röjer dock inte namnen.

Vilka rör det sig om?

Programmet:
Uppdrag Granskning - Orent spel 2
https://www.svtplay.se/uppdrag-granskning
Citera
2018-02-04, 10:53
Medlem
R.O.S.Hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fresk66
I sportbladet går det idag att läsa att en svensk längdskidåkare med största sannolikhet är eller har varit dopad.

https://www.aftonbladet.se/a/xR84BQ

Vem kan det tänkas vara?
Vad är det för fel på de andra två trådarna som fick dig att starta en tredje?
I fel forumdel dessutom?
Citera
2018-02-04, 10:54
Medlem
Igni-ferroques avatar
Blodvärdesmannen kan ha gamla sponsorer med kontrakt som kräver återbetalning om doping förekommit. Sedan tillkommer det faktum att han för alltid skulle förknippas med fusk. Tror inte han kommer gå ut själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in