Citat:
Ursprungligen postat av
tantigheter
Ska jag förstå det som att vi är ganska eniga?
Min slutkommentar ställer frågan (på mitt lite larviga sätt, då) hur tillsätts en "haveriutredning"?
Det här blir i förlängningen dessutom ganska knepigt. Många i tråden önskar räfst och rättarting; skolan har gjort fel någonstans, släkt och vänner har fallerat, grannar har inte reagerat, trots att några av dem funnit att åtminstone OH var knepig ...
Skall vi frammana en "myndighet" med mandat och skyldighet att granska avvikande, nördar, förment dåliga föräldrar (som om inte orosanmälan till soc skulle räcka - läskiga tanke!)...? Jag spetsar till lite för diskussionens skull ... man kan ju se i den här tråden hur det skulle kunna arta sig
En polisutredning som noga tittar på förgreningarna i det här eländet kan i alla fall teoretiskt kunna peka på de myndigheter och institutioner som varit inblandade och att de granskas (eller granskar sig) professionellt kan man ju i alla fall hoppas på. Borde skolan skickat en orosanmälan, till exempel, och varför vill man kanske inte göra det i så fall?
Släktingar, bekanta, kollegor, grannar och annat "löst folk" får i så fall klandra sig själva. Det gör vi ju litet till mans även i lindrigare lägen, men där går ju inte att klandra, omstrukturera eller bara lägga till ett par punkter på checklistan. Men i skolan, vården och på socialförvaltningen kan det vara annat.