2018-02-04, 03:02
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av why123
Det finns en i familjen som praktiskt taget är osynlig.. Som också verkat isolerat sig så gott det gick! Sedan tror jag att de som tror att de ska få svar av de närmast anhöriga misstar sig. Jag tvivlar starkt på att familjen hade någon större kontakt med sin andra släktingar.
Men samtidigt tror jag inte släkten kommer att medge det.
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
Han hade ett stort projekt framför sig om skatter inom Europauninonen.Så han hade mycket att se fram.emot.Detta har han arbetat för sedan 2014.
Och åter igen säger jag, de var inte isolerade på något vis.Både vänner och familj omkring sig.Så var så snälla och dra inte för snabba slutsatser på enbart rykte!
Citat:
Om han hade ett stort projekt på gång som han arbetat för sedan 2014 att se fram emot och hade både släkt och vänner omkring sig. Varför tog han och frun livet av barnen och begick självmord efteråt?
Vilka släktingar hade de här nere, jag trodde de var från Göteborg? Du var bekant med de anhöriga, eller hur var det?
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
De hade ju vänner och arbetskamrater i både Lund och Malmö och gamla vänner i Billdal Göteborg och Frölunda.Släkt i både Göteborg Båstad och Stockholm.Mer behöver ni inte veta.Sluta dra in anhöriga och vänner.Oskar var inte från Göteborg ursprungligen.
Ja precis varför skulle han ta livet av sig ?! Det är ju ni här inne som spekulerar vilt och den ena tolkar den andra som fan läser bibeln 😎Jag skrev det en gång innan och skriver det igen.Man kan tro att ni sitter i ring och kör viskningsleken 😎
Men snälla #Elli09, det är ju du som drar upp hur mycket släkt och vänner de hade omkring sig (vilket i sig faktiskt kan betvivlas, utifrån vad vi vet om fallet).
Så sluta för guds skull att påstå, att det är andra som tar upp släktingar och vänner och dessutom försöker dra dem i smutsen
Senast redigerad av A1HORNYLAD 2018-02-04 kl. 03:16.
Citera
2018-02-04, 03:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geggamoja
Soc kan spreta åt alla möjliga håll. Absolut. Men soc i Bjärred kanske kunde hjälpt denna familj med familjebehandlare, stödfamilj, Bum, Bup, någonting. Som jag förstår är det även skolans ansvar.

Som jag förstått det, från familjer med sjukdomsproblem hos barnen, är det kuratorn som oftast är den som samordnar alla sådana kontakter. Även t.ex. hjälpmedel. En avlastning till föräldrarna och en brygga gentemot lärare - barn. Och återkoppling till rektor/föräldrarna.
Citera
2018-02-04, 03:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Men snälla #Elli09, det är ju du som drar upp hur mycket släkt och vänner de hade omkring sig (vilket i sig faktiskt kan betvivlas, utifrån vad vi vet om fallet).
Så sluta för guds skull att påstå, att det är andra som tar upp släktingar och vänner och dessutom försöker dra dem i smutsen

Han svarar en annan skribent, icke att förglömma vem som ställer frågorna här.
Citera
2018-02-04, 03:33
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Som jag förstått det, från familjer med sjukdomsproblem hos barnen, är det kuratorn som oftast är den som samordnar alla sådana kontakter. Även t.ex. hjälpmedel. En avlastning till föräldrarna och en brygga gentemot lärare - barn. Och återkoppling till rektor/föräldrarna.
Kuratorer har dock inte kompetensen eller uppgiften att bedöma barns problem, annat än rent ytligt. De ska, som du säger, samordna kontakter i förekommande fall. Men om ingen hjälp utifrån efterfrågas av vare sig föräldrar eller barn, har kuratorn inte någon uppgift att utföra. Däremot ska en kurator självfallet göra en orosanmälan, om det t.ex. är svårt att samarbeta med föräldrarna på något sätt.
Citera
2018-02-04, 03:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Kuratorer har dock inte kompetensen eller uppgiften att bedöma barns problem, annat än rent ytligt. De ska, som du säger, samordna kontakter i förekommande fall. Men om ingen hjälp utifrån efterfrågas av vare sig föräldrar eller barn, har kuratorn inte någon uppgift att utföra. Däremot ska en kurator självfallet göra en orosanmälan, om det t.ex. är svårt att samarbeta med föräldrarna på något sätt.

Självklart. Nu verkar ju kuratorn ingå i det team som träffas på mötena. Och eftersom det framkom särskilt att ett möte (sammankomst) skulle inbokas för dottern och kuratorn för att dom skulle lära känna varandra, så verkar skolan ha bra koll på läget.

EDIT. Kuratorn som har en 4-årig socionomutbildning i botten är även kompetenta till rent kurativa insatser.
Senast redigerad av Remark 2018-02-04 kl. 03:47.
Citera
2018-02-04, 04:02
Medlem
Citat:
Jag hade bara sett Moas inlägg citerat i tråden, men letade nu upp det
http://www.viralsweden.com/clara-henry-jag-ar-pa-vag-att-bli-galen/
Scrolla ner, 9 månader sedan. Nu handlar hela blogginlägget om att prata med sig själv och att vara galen, men med de tankar som finns om livet inne i bjärredsvillan blir det ännu mer tragiskt.

Alla skriver ju att de pratar med sig själv så hennes inlägg är inget konstigt alls.
Citera
2018-02-04, 04:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av milla200
Alla skriver ju att de pratar med sig själv så hennes inlägg är inget konstigt alls.

Ja ungdomar har ett språk eller tiden i sig har skapat nya uttryck.
Citera
2018-02-04, 04:33
Medlem
Citat:
Det var väl VictoriaMaja som skrev om hunden och att O skällde ut maken med hunden efter noter?

Ja det var hen. Sa även något om att de inte fick rasta hunden på gångbanan. Problemet är att det finns ingen sån utanför deras hus. Det är en väg. Och det borde denna person veta om hen bott granne med dem.
Citera
2018-02-04, 04:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark

Ja ungdomar har ett språk eller tiden i sig har skapat nya uttryck.

haha ja jag har märkt det här hemma när vi vuxna pratar så börjar tösen skratta för det vi sa i deras ålder betyder helt annat idag ;-)
Citera
2018-02-04, 05:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av milla200
haha ja jag har märkt det här hemma när vi vuxna pratar så börjar tösen skratta för det vi sa i deras ålder betyder helt annat idag ;-)

Egentligen är det en tunn, ibland sublim, linje mellan att tänka och att prata för sig själv?

Har du en länk till just det uttalande dottern gjort? Tack.

En simpel fjäder har blivit en hel höna..

Men vill gärna se uttalandet i en context, om det fanns någon.
Citera
2018-02-04, 06:17
Medlem
Citat:
Du har inte så stort förtroende för svenska polisen och för dig är det mer troligt att någon utifrån har gjort det. Trots att polisen visste inom ett dygn att mördaren fanns inne i huset? Sedan sitter du tillsammans med N Armstark och säger att jag spekulerar. Skäms ni inte?
Nej, jag skäms inte alls när jag påstår att du fantiserar och skuldbelägger. Du anklagar en utpekad rektor för att ha beviljat hemundervisning utan intyg. Det är stor skillnad mot all annan spekulation i tråden när du hävdar att en rektor har gjort tjänstefel. Det ger du dig rätten att göra men du blir kränkt som ett barn när du blir tillrättavisad.
Citera
2018-02-04, 06:20
Medlem
Citat:
Skolans rektor sa art det var en familj i djup kris. Självklart skulle de kontaktat soc och andra kanaler. Andra skribenter påstår även att barnen var så sjuka att de knappt orkade med hemundervisningen heller.

Det är lätt att veta vad som skulle ha gjorts med facit på hand. Världen består av två sorter, såna som gör saker och såna som talar om hur man skulle ha gjort i stället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in