2018-02-03, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av why123
Tack för att du tyckte det var intressant att läsa. Det som var positivt när allt detta hände familjen var hur bra vården och skolan fungerade. Sedan att de inte var ensamma utan att samarbetet som då inkluderade FK också fungerade.
Att h*n aldrig lämnade skolan tror jag var direkt avgörande för tillfrisknandet. Även om h*n inte kunde tillgodogöra sig undervisningen var h*n på plats. Det var helt okej att h*n satt med i några minuter och sedan lämnade för vilrummet. Skolan förblev den naturliga platsen att vara på. H*n tappade aldrig kontakten med klasskamraterna det tror jag var viktigt. För skulle h*n vara hemma tills h*n var någorlunda okej så hade klasskompisarna blivit främlingar för x.

Med det sagt så återkommer vi till familjen. Jag trodde inte det var möjligt att elever kunde bli behandlade som sjuka först då med vilrum på skolan och sedan hemundervisning utan att det var läkare inkopplade. Jag förstår att du/ni vill se det som barnen faktiskt hade en sjukdom. Men Remark, vet vi det? Det är så mycket som får mig att tvivla, inte minst avsaknaden av diagnos och framförallt läkarkontakter. Tänk om föräldrarna hade lagt lika mycket kraft på att hitta förklaringen på sina barns sjukdom, som de gjorde för att få de att slippa gå i skolan, tänk vad annorlunda det hade varit.

Förstår du min misstänksamhet? Vi pratar väldigt luddigt om hur det verkade som Moa inte mådde bra av det och Agnes inte kunde det, men det saknas fullständigt belägg på det. Är det inte fantastiskt vad skolan gjorde åt dessa barnen som inte hade någon bekräftad sjukdom. De inrättade vilorum sedan fungerade inte det, det enda som fungerade var att barnen fick undervisning i sitt eget hem.

Jag har funderat mycket på det och något stämmer inte. Varför gick tiden utan att barnen fick sjukvård och diagnoser på papper, dessa barn som var så sjuka att de inte kunde vara i skolan.

Eller var det så enkelt att det fanns inga diagnoser att skriva ner, det fanns inga sjukdomar. Så tror jag det låg till, allt annat är orimligt. Den äldsta flickan hade varit hemma över ett år utan att något hände. Det är exceptionellt det kommer vi inte ifrån..

Var det möjligen det som gick upp för en av föräldrarna, att jag/vi kommer inte att kunna hålla flickorna hemma längre och då hände det som inte fick hända. Naturligtvis sitter ingen inne på några andra fakta än det som hände rent "praktiskt" under sista tiden.

Det är inte svårt att säga till barn att du mår inte bra utav det osv.. Barnen lyssnar på föräldern och känner efter är det så, ja, jag känner mig faktiskt inte riktigt kry..Så går tiden "symptomen" blir fler och fler. "Märker du inte hur mycket sämre du mår när du varit i skolan, det är inte bra för dig".

Kan det inte ligga till på det viset?

Med tanke på att hemundervisningen i stort sett är förbjuden i Sverige enligt Skollagen Kap 23 §24, som gällde för båda barnen, så tvivlar jag starkt på att Rektor skulle ha begått ett lagbrott. Därmed måste det funnits ett läkarutlåtande med diagnos.

Den äldre flickan planerades även byta skola och ett sk överlämnande hade, som jag förstått, redan påbörjats även då med plan för hemundervisning. Därmed skulle TVÅ rektorer vara involverade, en för den yngre och en för den äldre dottern. Samt en allt större mängd lärare då den äldre skulle läsa ämnesstudier.

Detta innebär att Kommunen måste varit helt införstådda i ärendet och godkänt de ökade kostnaderna. Då krävs det beslutsunderlag som styrker att hemundervisning skall ges.

Att den diagnosen inte blivit offentlig tror jag beror på den stränga sekretessen som råder kring sådana uppgifter. Kanske ännu mer restriktivt med tanke på deras låga ålder.

Det är en del av det jag lutar mig mot.
(blev upptagen-återkommer)
Citera
2018-02-03, 20:28
Medlem
Om flickorna inte var sjuka alls, vad har vi då?

Vad i den mänskliga biologin kan vara viktigare än att överleva. Vad var det som gjorde att de vuxna inte ansåg det vara värt att kämpa för döttrarna, för framtiden, för karriären, kärleken? Om man går till sig själv....
Citera
2018-02-03, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Egentligen vill jag inte in och kludda i ditt svar till Remark, men..

Hjärntvätt fungerar utomordentligt i den åldern.

Jag kan tänka mig att flickornas väg var utstakad, främst då av OH. Hans elitistiska synsätt präglades på flickorna. När de inte presterade på hans nivå, fick de avsluta aktiviteten. Fotboll, dans, pianospel, skola.
Tydligt talande för detta blev pianolärarinnans uttalande om att Moa kritiserades av OH på lektionen och att hon inte skulle prata så mycket, samt att Moa inte ville öva hemma under hans kritiska närvaro. Kan tänka mig hur han, pianogeniet, gick i taket då Moa var för hård eller för mjuk i anslagen. Plötsligt blev hon för sjuk för att fortsätta och än värre, OH visste att hon skulle bli sämre med sitt "förmodligen inte" och då uttalade han sig minst ett halvår framåt om Moas hälsotillstånd.
Var Agnes och Moa inte på elitnivå eller blev geniförklarade var tiden bortkastad.

De kanske hade fel kön också..

Och en sak till till det du skriver är att flickan var en drömmare(sagt av pianolärarinnan).
Det kan ju låta gulligt, men drömmare blir man lätt om man lever i en svår situation.
Någon(eller flera)har varit inne på det i tråden, om att barnen kanske var traumatiserade.
Och är man det så kan man lätt drömma sig bort, då kan man framstå som en drömmare.
Den äldsta tystlåten och dämpad,
den yngsta en drömmare, var föräldrarnas omdöme om henne.
https://elisabethoglund.se/blogg/idag-kan-jag-avsloja-nya-tragiska-och-omskakande-uppgifter-om-de-mordade-flickorna-bjarred/
Citera
2018-02-03, 20:31
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Med tanke på att hemundervisningen i stort sett är förbjuden i Sverige enligt Skollagen Kap 23 §24, som gällde för båda barnen, så tvivlar jag starkt på att Rektor skulle ha begått ett lagbrott. Därmed måste det funnits ett läkarutlåtande med diagnos.

Den äldre flickan planerades även byta skola och ett sk överlämnande hade, som jag förstått, redan påbörjats även då med plan för hemundervisning. Därmed skulle TVÅ rektorer vara involverade, en för den yngre och en för den äldre dottern. Samt en allt större mängd lärare då den äldre skulle läsa ämnesstudier.

Detta innebär att Kommunen måste varit helt införstådda i ärendet och godkänt de ökade kostnaderna. Då krävs det beslutsunderlag som styrker att hemundervisning skall ges.

Att den diagnosen inte blivit offentlig tror jag beror på den stränga sekretessen som råder kring sådana uppgifter. Kanske ännu mer restriktivt med tanke på deras låga ålder.

Dagens läkare är inte så angelägna att sätta diagnoser på diffusa symtom och då framförallt på barn. Just bara för att undvika att "låsa" fast patienter i fack som sen visar sig vara helt fel, om någon ifrågasätter och kräver ytterligare utredningar eller en second opinion. Kan innebära onödigt lidande.
Citera
2018-02-03, 20:31
Medlem
why123s avatar
Citat:
Egentligen vill jag inte in och kludda i ditt svar till Remark, men..

Hjärntvätt fungerar utomordentligt i den åldern.

Jag kan tänka mig att flickornas väg var utstakad, främst då av OH. Hans elitistiska synsätt präglades på flickorna. När de inte presterade på hans nivå, fick de avsluta aktiviteten. Fotboll, dans, pianospel, skola.
Tydligt talande för detta blev pianolärarinnans uttalande om att Moa kritiserades av OH på lektionen och att hon inte skulle prata så mycket, samt att Moa inte ville öva hemma under hans kritiska närvaro. Kan tänka mig hur han, pianogeniet, gick i taket då Moa var för hård eller för mjuk i anslagen. Plötsligt blev hon för sjuk för att fortsätta och än värre, OH visste att hon skulle bli sämre med sitt "förmodligen inte" och då uttalade han sig ett halvår framåt om Moas hälsotillstånd.
Var Agnes och Moa inte på elitnivå eller blev geniförklarade var tiden bortkastad.

De kanske hade fel kön också..

Ja, hjärntvätt fungerar utmärkt i den åldern! Men däremot tror jag inte det var Oskar som stod bakom den. Oskar var den av de vuxna som verkade mest utåtriktad. Jag tror att han ställdes inför ett mer eller mindre fullbordat faktum på något sätt. Jag tror inte han hade haft något emot att fortsätta på universitetet, han trivdes nog med det.

Det finns en i familjen som praktiskt taget är osynlig.. Som också verkat isolerat sig så gott det gick! Sedan tror jag att de som tror att de ska få svar av de närmast anhöriga misstar sig. Jag tvivlar starkt på att familjen hade någon större kontakt med sin andra släktingar.

Men samtidigt tror jag inte släkten kommer att medge det.
Citera
2018-02-03, 20:33
Medlem
Citat:
Dagens läkare är inte så angelägna att sätta diagnoser på diffusa symtom och då framförallt på barn. Just bara för att undvika att "låsa" fast patienter i fack som sen visar sig vara helt fel, om någon ifrågasätter och kräver ytterligare utredningar eller en second opinion. Kan innebära onödigt lidande.

Vad har du stöd för det?
Citera
2018-02-03, 20:52
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Vad har du stöd för det?

Stöd?
Ska jag ta fram källor för en så omstridd sak? För 20-30 år sedan krävdes diagnos av läkare för att skolan öht. skulle lyfta ett finger för elever med speciella behov. Föräldrar hamnade "mellan stolarna" och gick i taket medan läkarna började skriva bokstavskombinationer till höger och vänster för att tillmötesgå halvvägs. Vissa barn var inte "sjuka" utan hade större rörelsebehov eller hade långsammare utbildningstakt. Värre var att många medicinerades. Tilläggas bör att det fanns de som inte fick någon hjälp alls, utan blev kvar mellan stolarna.
När läkaren är rådvill kring diagnoser och provsvar idag, utan djupare utredning, skriver denne hellre ner symtombilden och konsekvenser av den.
Citera
2018-02-03, 20:59
Medlem
why123s avatar
Citat:

Föräldrarna har förmodligen sagt att de ska komma in med läkarintyg och gett olika anledningar att det dröjde. Nu kanske rektorn sa att läkarintygen måste komma in innan vårterminen 2018 och de läkarintygen kunde de inte leverera...

Vad skulle läkarna skriva på läkarintygen som motiverar hemundervisning för två barn? Att skriva ett läkarintyg som motiverar hemundervisning för ett barn är nog inte så enkelt, att göra det för två barn och behålla sin trovärdighet som läkare, nej!

Vi var ju många som reagerade på hur snabbt rektorn var ute och uttalade sig om familjens svåra situation.. Vem ville hon övertyga? Sig själv kanske.. För hon var förmodligen medveten om att vid en granskning skulle det inte hålla.

Om där fanns läkarintyg som motiverade hemundervisning så borde det vara läkarintyg som verkligen visade varför barnen behövde hemundervisning. Det kan inte vara så enkelt när barnen inte var utredda och saknade diagnoser.

Normalt sätt brukar det gå den andra vägen först blir man sjuk, sedan får man diagnos och läkarintyg.
Sedan att man är sjuk innebär inte att man ska ha hemundervisning. Skolan strävar efter att ha elever på plats. Skolan har gjort fel det är det nog ingen tvekan om. Rektorer och övrig skolpersonal är bara människor, de kan låta sig övertalas och imponeras av titlar.

Något som förövrigt är intressant är att om jag inte misstar mig medverkade mamman när det gällde samtal om hemundervisning i övrigt var det Oskar som stod för samtalen.
Citera
2018-02-03, 21:07
Medlem
Citat:
Stöd?
Ska jag ta fram källor för en så omstridd sak? För 20-30 år sedan krävdes diagnos av läkare för att skolan öht. skulle lyfta ett finger för elever med speciella behov. Föräldrar hamnade "mellan stolarna" och gick i taket medan läkarna började skriva bokstavskombinationer till höger och vänster för att tillmötesgå halvvägs. Vissa barn var inte "sjuka" utan hade större rörelsebehov eller hade långsammare utbildningstakt. Värre var att många medicinerades. Tilläggas bör att det fanns de som inte fick någon hjälp alls, utan blev kvar mellan stolarna.
När läkaren är rådvill kring diagnoser och provsvar idag, utan djupare utredning, skriver denne hellre ner symtombilden och konsekvenser av den.

Jasså. Inte alls min erfarenhet. Visserligen är jag lyckligt lottad, så till vida att jag besöker Sveriges bästa sjukhus. Men försök gärna få ett enda öre från en försäkring, försäkringskassa mm utan en diagnos.
Citera
2018-02-03, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cece123
Det var inte det jag skrev, jag skrev pappan kämpade kanske inte för ett klassrum.
Jag skrev inget om vad han tyckte, ville.Vad ville tjejerna?

Återigen tar du in din egna erfarenhet i saken, det är inte vanligt,
men jo,man kan få hemundervisning vid ASD, kanske inte i ditt fall.

Detta exempel är inte ovanligt då 59 % av barn med ASD blir hemmasittare
mer eller mindre.
http://pedagog.malmo.se/2012/08/18/varfor-kommer-de-inte-till-skolan/

Situationer som ofta uppkommer, du själv kanske känner igen dig.

https://www.specialnest.se/liv-hem/enklare-tvangsomhanderta-barn-med-npf-i-framtiden

Det har jag ingen erfarenhet av då han blev "tvångsplacerad" och jag hade ingen tala om skolan. (Men när han väl fick sin diagnos fick han flytta hem igen). Men utan Bjerehov hade han inte kunnat sluta 9an med godkända betyg. Visst mina erfarenheter är mest min sons med det är för jag har levt med han i över 20 år. Men har även jobbat med flera men där råder det sekretets.

Jag tror inte att det var tösernas största problem ändå. För den tröttheten de får från skolan går att fixa på något vis. tex. Hörlurar mot väsen, Eget rum med lärare och eftersom Agnes gick på Bjerehov så blir det att man tar sina egna erfarenheter från skolan. Du tar dina erfarenheter från artiklar. Sen är det så att alla läkare kan inte allt. vare sig de är psykologer eller vad de är.
Citera
2018-02-03, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av why123
Ja, hjärntvätt fungerar utmärkt i den åldern! Men däremot tror jag inte det var Oskar som stod bakom den. Oskar var den av de vuxna som verkade mest utåtriktad. Jag tror att han ställdes inför ett mer eller mindre fullbordat faktum på något sätt. Jag tror inte han hade haft något emot att fortsätta på universitetet, han trivdes nog med det.

Det finns en i familjen som praktiskt taget är osynlig.. Som också verkat isolerat sig så gott det gick! Sedan tror jag att de som tror att de ska få svar av de närmast anhöriga misstar sig. Jag tvivlar starkt på att familjen hade någon större kontakt med sin andra släktingar.

Men samtidigt tror jag inte släkten kommer att medge det
.
Universitet?! Han hade ett stort projekt framför sig om skatter inom Europauninonen.Så han hade mycket att se fram.emot.Detta har han arbetat för sedan 2014.
Och åter igen säger jag, de var inte isolerade på något vis.Både vänner och familj omkring sig.Så var så snälla och dra inte för snabba slutsatser på enbart rykte!
Citera
2018-02-03, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crustacea
Mitt första inlägg i tråden men har läst i stort sett hela.

Om jag missat ngt inlägg som är likartat mitt ber jag om ursäkt för det.

Är det ingen som vet ngt om familjen från när de bodde på :
Blågatan 11 i Önnered Göteborg?

Helt säkert finns det någon på Fb som vet nåt. Huset ser " slutet ut", när man googlar. Där kunde de leva skyddat. Hanna Brenton växte upp i Önnered, Silleskärsgatan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in