2018-02-03, 21:39
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
Universitet?! Han hade ett stort projekt framför sig om skatter inom Europauninonen.Så han hade mycket att se fram.emot.Detta har han arbetat för sedan 2014.
Och åter igen säger jag, de var inte isolerade på något vis.Både vänner och familj omkring sig.Så var så snälla och dra inte för snabba slutsatser på enbart rykte!

Om han hade ett stort projekt på gång som han arbetat för sedan 2014 att se fram emot och hade både släkt och vänner omkring sig. Varför tog han och frun livet av barnen och begick självmord efteråt?

Vilka släktingar hade de här nere, jag trodde de var från Göteborg? Du var bekant med de anhöriga, eller hur var det?
Senast redigerad av why123 2018-02-03 kl. 21:54. Anledning: .
Citera
2018-02-03, 21:41
Medlem
cece123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av milla200
Det har jag ingen erfarenhet av då han blev "tvångsplacerad" och jag hade ingen tala om skolan. (Men när han väl fick sin diagnos fick han flytta hem igen). Men utan Bjerehov hade han inte kunnat sluta 9an med godkända betyg. Visst mina erfarenheter är mest min sons med det är för jag har levt med han i över 20 år. Men har även jobbat med flera men där råder det sekretets.

Jag tror inte att det var tösernas största problem ändå. För den tröttheten de får från skolan går att fixa på något vis. tex. Hörlurar mot väsen, Eget rum med lärare och eftersom Agnes gick på Bjerehov så blir det att man tar sina egna erfarenheter från skolan. Du tar dina erfarenheter från artiklar. Sen är det så att alla läkare kan inte allt. vare sig de är psykologer eller vad de är.

Nej, jag tar fram konkreta underlag, men har även erfarenhet
av människor med ASD i det privata och yrkesmässiga.
Det vore underbart om man kunde enkelt fixa saker,
men det finns fler aspekter i tex denna familjs situation
som gjorde att det inte var så enkelt.
Alla fungerar inte på samma sätt, därför finns det ingen
Universallösning eller quick fix.
En hörlur löser inte ångest inför sociala situationer.
Vi vet inte om det var så med Agnes, men det kan ha varit
så.
En hörlur löser inte heller en stor fysisk trötthet, bara förenklar
en smula.
Samma sak med eget rum, som dessutom kan för vissa upplevas
som stigmatiserande.
Citera
2018-02-03, 21:55
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Dagens läkare är inte så angelägna att sätta diagnoser på diffusa symtom och då framförallt på barn. Just bara för att undvika att "låsa" fast patienter i fack som sen visar sig vara helt fel, om någon ifrågasätter och kräver ytterligare utredningar eller en second opinion. Kan innebära onödigt lidande.
Alldeles riktigt.
De ställer aldrig diagnos på barn om den inte är uppenbar. Däremot behandlas symptom vartefter de framträder.
Citera
2018-02-03, 22:08
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av why123
(...)
Vi var ju många som reagerade på hur snabbt rektorn var ute och uttalade sig om familjens svåra situation.. Vem ville hon övertyga? Sig själv kanske.. För hon var förmodligen medveten om att vid en granskning skulle det inte hålla.
(...)
Givetvis har skolan brustit genom att inte ha gjort en orosanmälan. Det är lätt att vara efterklok och förmodligen insåg rektorn sitt ödesdigra misstag illa kvickt.
"Vi kanske lyssnade för mycket på föräldrarna" säger egentligen allt. Om alla barn i en familj har hemundervisning ska en orosanmälan göras på fläcken. Särskilt om man bedömer att det rör sig om en familj i "djup kris". Det är över huvud taget inte skolans sak att bedöma "tillståndet" i familjen utan socialtjänstens. Om de blivit inkopplade hade en samlad bedömning med rätt kompetens kunnat hitta problem i familjen och med barnens mående och agerat därefter. Lärarna som träffade barnen har inte kompetensen att avgöra om det står rätt till där hemma.
Jag hoppas att en JO-anmälan eller flera kan bringa mer klarhet i hur allting har skötts.
Citera
2018-02-03, 22:20
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crustacea
Mitt första inlägg i tråden men har läst i stort sett hela.

Om jag missat ngt inlägg som är likartat mitt ber jag om ursäkt för det.

Är det ingen som vet ngt om familjen från när de bodde på :
Blågatan 11 i Önnered Göteborg?
Om det var på Blågatan, Önnered vet jag inte men det var en postare här tidigare som kände till familjen när de bodde i Göteborg. Hen skrev att föräldrarna var väldigt kontrollerande gentemot flickorna och att de inte fick umgås med kompisar som andra barn. Om det är sant, är svårt att värdera. Men ingen annan postare har kommit med någon annan info eller sagt emot detta.
Fosterbarnet flyttade f.ö. ut när Agnes var tre år och Moa nyfödd.
Citera
2018-02-03, 22:30
Medlem
Citat:
Om han hade ett stort projekt på gång som han arbetat för sedan 2014 att se fram emot och hade både släkt och vänner omkring sig. Varför tog han och frun livet av barnen och begick självmord efteråt?

Vilka släktingar hade de här nere, jag trodde de var från Göteborg? Du var bekant med de anhöriga, eller hur var det?
De hade ju vänner och arbetskamrater i både Lund och Malmö och gamla vänner i Billdal Göteborg och Frölunda.Släkt i både Göteborg Båstad och Stockholm.Mer behöver ni inte veta.Sluta dra in anhöriga och vänner.Oskar var inte från Göteborg ursprungligen.
Ja precis varför skulle han ta livet av sig ?! Det är ju ni här inne som spekulerar vilt och den ena tolkar den andra som fan läser bibeln 😎Jag skrev det en gång innan och skriver det igen.Man kan tro att ni sitter i ring och kör viskningsleken 😎
Citera
2018-02-03, 22:31
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:

Att man har projekt på gång och släkt och vänner är inget som hindrar självmord ( och i det här fallet mord). Vissa människor kan tyckas ha allt men vill ändå inte leva.
Citera
2018-02-03, 22:35
Medlem
Citat:
Föräldrarna har förmodligen sagt att de ska komma in med läkarintyg och gett olika anledningar att det dröjde. Nu kanske rektorn sa att läkarintygen måste komma in innan vårterminen 2018 och de läkarintygen kunde de inte leverera...
Du har förmodligen trådens livligaste fantasi. Hur orkar du spekulera och fantisera ihop långa händelsekedjor om saker som du inte har en aning om? Långa sagor fulla med förmodligen och kanske som bara har till syfte att skuldbelägga människor. Får du tillfredställelse av sånt? Skvallerkärring!
Citera
2018-02-03, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
De hade ju vänner och arbetskamrater i både Lund och Malmö och gamla vänner i Billdal Göteborg och Frölunda.Släkt i både Göteborg Båstad och Stockholm.Mer behöver ni inte veta.Sluta dra in anhöriga och vänner.Oskar var inte från Göteborg ursprungligen.
Ja precis varför skulle han ta livet av sig ?! Det är ju ni här inne som spekulerar vilt och den ena tolkar den andra som fan läser bibeln 😎Jag skrev det en gång innan och skriver det igen.Man kan tro att ni sitter i ring och kör viskningsleken 😎

Håller med till 100%. Tråden har blivit som en syjunta full men vassnästa skvallerkärringar som sitter och kacklar så dubbelhakorna dinglar som kalkonhalsar. Krösamaja hade varit sluten som en mussla i jämförelse med flera fantacyförfattare i tråden.
Citera
2018-02-03, 22:42
Medlem
Citat:
Föräldrarna har förmodligen sagt att de ska komma in med läkarintyg och gett olika anledningar att det dröjde. Nu kanske rektorn sa att läkarintygen måste komma in innan vårterminen 2018 och de läkarintygen kunde de inte leverera...

Vad skulle läkarna skriva på läkarintygen som motiverar hemundervisning för två barn? Att skriva ett läkarintyg som motiverar hemundervisning för ett barn är nog inte så enkelt, att göra det för två barn och behålla sin trovärdighet som läkare, nej!

Vi var ju många som reagerade på hur snabbt rektorn var ute och uttalade sig om familjens svåra situation.. Vem ville hon övertyga? Sig själv kanske.. För hon var förmodligen medveten om att vid en granskning skulle det inte hålla.

Om där fanns läkarintyg som motiverade hemundervisning så borde det vara läkarintyg som verkligen visade varför barnen behövde hemundervisning. Det kan inte vara så enkelt när barnen inte var utredda och saknade diagnoser.

Normalt sätt brukar det gå den andra vägen först blir man sjuk, sedan får man diagnos och läkarintyg.
Sedan att man är sjuk innebär inte att man ska ha hemundervisning. Skolan strävar efter att ha elever på plats. Skolan har gjort fel det är det nog ingen tvekan om. Rektorer och övrig skolpersonal är bara människor, de kan låta sig övertalas och imponeras av titlar.

Något som förövrigt är intressant är att om jag inte misstar mig medverkade mamman när det gällde samtal om hemundervisning i övrigt var det Oskar som stod för samtalen.

De skulle börja en utredning nu efter jullovet och den hade nog bekräftat om det behövs eller inte. Sen är det så att de hade intyg men vissa diagnoser är inte godkända och då skriver läkare andra symptomer så de blir "godkänd" sjukdom eller vad det nu är.
Citera
2018-02-03, 22:48
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Du har förmodligen trådens livligaste fantasi. Hur orkar du spekulera och fantisera ihop långa händelsekedjor om saker som du inte har en aning om? Långa sagor fulla med förmodligen och kanske som bara har till syfte att skuldbelägga människor. Får du tillfredställelse av sånt? Skvallerkärring!

Ja, med tanke på alla dina inlägg så är du inte så dålig själv heller! Långa händelsekedjor vill jag inte påstå att jag fantiserar ihop. Men jag får ju ändra mig när tråden går från dödssjuka barn till barn utan diagnoser.
Det skulle väl vara jävligt märkligt om jag inte reagerat på det. Skuldbelägga människor, vad fan menar du? Påstår jag att de har gjort något de inte gjort?
Har du sett mig spekulera i pedofili och andra liknande grejer? Tycker du jag ska göra som en del andra, ta bort ordet kanske och förmodligen och slå fast att jag sitter på sanningen som en del andra gör..
Gubbjävel, försök inte ens styra vad jag ska skriva eller inte, glöm det!

Nu har du tillsammans med Elli 09 kommit fram till att det inte ens hänt, det är ju för fan fantastiskt.
Senast redigerad av why123 2018-02-03 kl. 22:52. Anledning: .
Citera
2018-02-03, 22:59
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Vi kan alltid hoppas att utredarna önskat utökade utredningar, som via hår mm. Brott är ju klarlagt.
Obduktionsutlåtandet är en sammanfattning av de fynd vi har gjort vid obduktionen, den eventuella mikroskopiska undersökningen, den rättskemiska undersökningen, bakgrundsinformationen och eventuella andra undersökningar. Efter detta gör vi en bedömning och väger samman fynden. Vi uttalar oss om dödsorsaken (till exempel drunkning) och dödssättet (mord, självmord, olycka eller sjukdom).

https://www.rmv.se/verksamheter/rattsmedicin/rattsmedicinsk-obduktion/
Tack för infon. Ja, jag har bara en känsla av att det inte kommer att begäras ytterligare utredning i och med att förövaren/förövarna är döda. Kanske lagen inte ens tillåter att gräva vidare om vad som hänt tidigare? Kanske inte ens släkten önskar att det grävs vidare? Kan de säga nej? Eller kan släkten kräva ytterligare utredning om vad som hänt tidigare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in