2018-02-03, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flummare
Jag tycker också en person kan representera andra personer. Men jag tror folket kan känna mer tillhörighet med folkvalda ju mer man känner sig rättvist representerad. Vi kan inte blunda för psykologin även om du rent sakligt har rätt.

Kvoteringen på arbetsplatser idag är knappast heller skadlig då den säger att om två kandidater från olika grupper har exakt samma kvalifikationer ska man välja personen från gruppen som är underrepresenterad på arbetsplatsen. Knappast skadligt eftersom man får en precis lika kvalificerad arbetare oavsett. Men jag tycker det är onödigt.

Kvotering till styrelser är däremot ganska absurt för där handlar det inte bara om kvalifikationer. En kandidat med mindra kvalifikationer kan få jobbet om hen (ja det är ett praktiskt ord) bättre representerar ägarnas vilja.

Att motverka rasism och sexism är ju bra och så, men här väljer man att inte göra det utan istället förstärka dem. Det är knappast en slump att feminister och "anti-rasister" ser mellan fingrarna just i detta avseendet, men sen är jag också av övertygelsen att det inte finns större sexister än feminister, eller värre rasister än anti-rasister.

Det finns inga två personer som är lika kvalificerade, en passar alltid bättre för jobbet än den andre i arbetsgivarens ögon. Kvotering leder till att arbetsgivare ser hudfärg/kön som en merit eller en nackdel beroende på vilken grupp man vill gynna. Rasism och sexism i dess renaste form. Varje gång en person kvoteras in så diskrimineras per definition en annan.
Citera
2018-02-03, 20:20
Medlem
Tangentinkontinenss avatar
Läste kolumnen tidigare idag och måste erkänna att hennes pennanvändande är lite upphetsande.
Citera
2018-02-03, 20:34
Medlem
flummares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Det intressanta är att feminister inte alls diskuterar detta, de vill inte ha någon diskussion om det utan framställer istället kvinnor och mammor som offer för "männen och deras samhälle/normer/lagar" i alla möjliga sammanhang. Ännu intressantare om man väger in hur negativa svenska nyfeminister är till den vanliga hetero-kärnfamiljen. Kort sagt; man kritiserar och rackar ner på den straighta kärnfamiljen som koncept, som idé, men roffar glatt åt sig av alla de fördelar det erbjuder att själv vara kvinna i kärnfamilj, både till vardags, vid ekonomiska kriser och vid skilsmässor och separationer (kvinnan tar i regel med sig både kontrollen över barnen och en nätt ekonomisk vinst i förhållande till var hon stod när relationen inleddes, och detta med rättvisans goda minne). Hyckleri, anyone?
Ja det är en oerhörd avsaknad av nyans i nyfeminismen, liksom alla extremismer.
Citera
2018-02-03, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kpt.Svartskalle
Oj, det kommer bli värre för kvinnor när de börjar nå 27 - 30 åldern. Helt plötsligt har deras sexuella värde tappats och män i samma ålder plus lite äldre kollar efter yngre för reproduktion.
För att citera den store tänkaren Patrice O'Neal:

"Mäns värdeutveckling är som hus, kvinnors värdeutveckling är som bilar".

samt

"Vaginor åldras som bröd, inte som vin".
Citera
2018-02-03, 21:05
Medlem
flummares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oLf
Att motverka rasism och sexism är ju bra och så, men här väljer man att inte göra det utan istället förstärka dem. Det är knappast en slump att feminister och "anti-rasister" ser mellan fingrarna just i detta avseendet, men sen är jag också av övertygelsen att det inte finns större sexister än feminister, eller värre rasister än anti-rasister.

Det finns inga två personer som är lika kvalificerade, en passar alltid bättre för jobbet än den andre i arbetsgivarens ögon. Kvotering leder till att arbetsgivare ser hudfärg/kön som en merit eller en nackdel beroende på vilken grupp man vill gynna. Rasism och sexism i dess renaste form. Varje gång en person kvoteras in så diskrimineras per definition en annan.
Om det är så resultatet blir så är det självklart inte bra. Det låter lite som Svenskt Näringslivs hållning i frågan.

Lika kvalificerade borde kunna hända beroende på jobb, tillräckligt kvalificerade kanske är ett bättre uttryck. Det kan också bli problem om någon är överkvalificerad. Jag har inte haft situationen men jag har anställt väldigt få personer.

Det är ju inte svårt att frångå kvoteringen genom att även om det inte är sant hävda att den ena är lättare att prata med eller något sånt. Man får vara lite smidig. Det kommer ju vara omöjligt för den nekade personen att kontrollera det.
Citera
2018-02-03, 21:06
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ok, det finns en kvotering jag tycker är bra och det är för folkvalda. Politiker ska representera folket och folket råkar vara ungefär hälften kvinnor.
Så du anser inte att en politiker behöver kompetens då?
Könet är viktigare, pga vagina?

Då kommer vi direkt in på jämförelsen med strategispelet schack.
Det finns en anledning till att det inte finns någon tjej i topp hundra i schack just nu.

Den sortens "spel" är tjejer helt enkelt inte intresserade av. Tjejer är mer känslostyrda, sociala och empatiska/inkännande (generellt).

Vad sägs om att folket själva får välja sina politiker?
Du vet, som i ett demokratiskt samhälle.

Jag skulle också gärna se ett system där politiker får avdrag om de inte gör det de ska, håller vad de lovar eller byter åsikt efter populistiska undersökningar. Så man vet vad man röstar på, men också att paktandet får ta slut. Vi kan inte ha sju olika sorters sossar, för att kultureliten och media kräver att vi ska ha sossar.
Vad vi behöver är en Trump som är beredd att skaka om stagnationen och faktiskt på riktigt ändra på gammal ingrodd lort. För rör man inte om i grytan ibland som kommer ytan snart täckas av äckligt skum.
Citera
2018-02-03, 21:12
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
OK?!? Vad har fått dig att tro att jag är nyfeminist? Jag är i allra högsta grad gammelfeminist. Att jämställdhet i frågan om jämlika möjligheter, rättigheter och skyldigheter är bra men det ska stanna där. Ingen jävla påtvingad pappaledighet, kvotering och 30 kön.
Eftersom jag inte har lust att fäktas hejvilt emot halmdockor eller är intresserad av urspårnignar i sak kanske du kan hitta din sorts feminism i den här filmen, så kan vi diskutera sen, vilken sort du egentligen är.
https://youtu.be/VMkWdpFSXPA
Citera
2018-02-03, 21:22
Medlem
Citat:
Ok, det finns en kvotering jag tycker är bra och det är för folkvalda. Politiker ska representera folket och folket råkar vara ungefär hälften kvinnor.
Man kan inte vara inkvoterad och folkvald samtidigt. Om folket röstar mer på något fler män än kvinnor, ska vi bortse från demokratiska folkomröstningar då?
Senast redigerad av Cygnus-X 2018-02-03 kl. 21:24.
Citera
2018-02-03, 21:50
Medlem
flummares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket
Så du anser inte att en politiker behöver kompetens då?
Könet är viktigare, pga vagina?
Att man eftersträvar någonting borde inte leda till önskat resultat bara för att man vill. Det finns ju en anledning att alla partier inte har jämnställda valsedlar, alla partier anser inte att det finns tillräckligt med kompetens för att uppnå det inom partiet. Sen finns det vissa partier som ser till att det blir det resultatet bara för att man vill men det är inga partier jag skulle lägga min röst på. Kompetenta politiker är dock sällsynta.
Citat:
Då kommer vi direkt in på jämförelsen med strategispelet schack.
Det finns en anledning till att det inte finns någon tjej i topp hundra i schack just nu.

Den sortens "spel" är tjejer helt enkelt inte intresserade av. Tjejer är mer känslostyrda, sociala och empatiska/inkännande (generellt).
Inte nödvändigtvis dåliga egenskaper för en politiker beroende på hur det uttrycker sig hos personen. Känslostyrd som Trump vore olyckligt. Försämrade relationer med omvärlden är ingen bra grej.
Citat:
Vad sägs om att folket själva får välja sina politiker?
Du vet, som i ett demokratiskt samhälle.
Jag skulle helst vilja ha 100% personval. Då blir kvotering också en ickefråga.
Citat:
Jag skulle också gärna se ett system där politiker får avdrag om de inte gör det de ska, håller vad de lovar eller byter åsikt efter populistiska undersökningar. Så man vet vad man röstar på, men också att paktandet får ta slut. Vi kan inte ha sju olika sorters sossar, för att kultureliten och media kräver att vi ska ha sossar.
Jag skulle inte vilja ha politiker som inte kan ändra åsikt om nya fakta uppkommer. Det finns också en hel del hemligstämplad information som de får reda på först efter valet om de är nya på posten. Alla politiker är hycklare, jag vet inte varför men det verkar ju vara något man får acceptera eller ställa upp själv.
Citat:
Vad vi behöver är en Trump som är beredd att skaka om stagnationen och faktiskt på riktigt ändra på gammal ingrodd lort. För rör man inte om i grytan ibland som kommer ytan snart täckas av äckligt skum.
Jag vet inte om vi behöver just en Trump men någon som kan skapa lite kaos vore bra. Svensken är så van vid fred och trygghet och har fått fastvuxna skygglappar.

Det finns tom en arabstat som har strikt kvotering i parlamentet för att undvika inbördeskrig, Libanon. Men det är knappast en fullvärdig demokrati. Psykologi är viktigt så att folket kan känna samhörighet med de folkvalda och rättvisa. Deras situation kan inte jämföras med Sveriges dock.
Senast redigerad av flummare 2018-02-03 kl. 21:55.
Citera
2018-02-03, 21:58
Medlem
flummares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cygnus-X
Man kan inte vara inkvoterad och folkvald samtidigt. Om folket röstar mer på något fler män än kvinnor, ska vi bortse från demokratiska folkomröstningar då?
Fast personval är bara en liten del. Det mesta är förtryckta valsedlar och det är på dessa valsedlar jag tycker att man kan eftersträva jämställdhet men det är inget självändamål till vilket pris som helst.
Citera
2018-02-03, 22:04
Medlem
Citat:
Det finns tom en arabstat som har strikt kvotering i parlamentet för att undvika inbördeskrig, Libanon. Men det är knappast en fullvärdig demokrati. Psykologi är viktigt så att folket kan känna samhörighet med de folkvalda och rättvisa. Deras situation kan inte jämföras med Sveriges dock.

Det finns jämförelser man kan göra mellan Libanon och Sverige, eller Libanon och västvärlden i stort.

I Libanon så tyckte vänstern att multikultur var helt underbart, så pass underbart att man sket i vad folket ville för att uppfylla sina utopiska drömmar. När verkligheten kom ikapp så var det vänstern själva som var de första att stryka med, mördade av sin egen dröm.

Nu är Libanon delat i två, men vänstern lär sig aldrig och nu kör vi samma modell här. Facit finns att tillgå men några miljoner människoliv är det värt för att ge det ett försök till?

Är heller inget fan av Trump men var själv en av dom som hejade på honom i valet. Trump vann valet till följd av allt som korrupt media och vänstern/demokraterna gjorde, hade de bara hållit sina käftar och gett fan i att stoltsera med sitt folkförakt så hade Hillary vunnit, oavsett hur vidrig hon är.
Citera
2018-02-03, 22:08
Medlem
Citat:
Det är ju inte svårt att frångå kvoteringen genom att även om det inte är sant hävda att den ena är lättare att prata med eller något sånt. Man får vara lite smidig. Det kommer ju vara omöjligt för den nekade personen att kontrollera det.

Det är en del i vad jag menar när jag säger att inga två personer är lika meriterade. Den ena faller helt enkelt arbetsgivaren i smaken en gnutta mer än den andre, de kommer kanske bättre överens, samspelar bättre med varandra osv.

Tråkigt att förlora en anställning för något sådant men sånt är livet.
Senast redigerad av oLf 2018-02-03 kl. 22:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in