Citat:
Jag tycker också en person kan representera andra personer. Men jag tror folket kan känna mer tillhörighet med folkvalda ju mer man känner sig rättvist representerad. Vi kan inte blunda för psykologin även om du rent sakligt har rätt.
Kvoteringen på arbetsplatser idag är knappast heller skadlig då den säger att om två kandidater från olika grupper har exakt samma kvalifikationer ska man välja personen från gruppen som är underrepresenterad på arbetsplatsen. Knappast skadligt eftersom man får en precis lika kvalificerad arbetare oavsett. Men jag tycker det är onödigt.
Kvotering till styrelser är däremot ganska absurt för där handlar det inte bara om kvalifikationer. En kandidat med mindra kvalifikationer kan få jobbet om hen (ja det är ett praktiskt ord) bättre representerar ägarnas vilja.
Kvoteringen på arbetsplatser idag är knappast heller skadlig då den säger att om två kandidater från olika grupper har exakt samma kvalifikationer ska man välja personen från gruppen som är underrepresenterad på arbetsplatsen. Knappast skadligt eftersom man får en precis lika kvalificerad arbetare oavsett. Men jag tycker det är onödigt.
Kvotering till styrelser är däremot ganska absurt för där handlar det inte bara om kvalifikationer. En kandidat med mindra kvalifikationer kan få jobbet om hen (ja det är ett praktiskt ord) bättre representerar ägarnas vilja.
Att motverka rasism och sexism är ju bra och så, men här väljer man att inte göra det utan istället förstärka dem. Det är knappast en slump att feminister och "anti-rasister" ser mellan fingrarna just i detta avseendet, men sen är jag också av övertygelsen att det inte finns större sexister än feminister, eller värre rasister än anti-rasister.
Det finns inga två personer som är lika kvalificerade, en passar alltid bättre för jobbet än den andre i arbetsgivarens ögon. Kvotering leder till att arbetsgivare ser hudfärg/kön som en merit eller en nackdel beroende på vilken grupp man vill gynna. Rasism och sexism i dess renaste form. Varje gång en person kvoteras in så diskrimineras per definition en annan.