Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-02-03, 11:47
  #1
Medlem
Utmärkt krönika av Lena Andersson i DN om en aspekt av "nyfeminismen" som nästan alltid förnekas eller viftas undan av feministerna själva - i varje fall av dem som claimar den Rätta Feminismen. När mediefeminister och identitetspolitiska feminister vevar med armarna och högljutt driver en retorik som går ut på att kvinnor alltid är det undertryckta laget, kvinnor är konstant utsatta för våld, glåpord och förtryck, kvinnor måste i alla lägen skänkas tolkningsföreträde på vad som är sexism eller förtryck, så leder det i praktiken till att kvinnor framställs som svaga, ömtåliga, näst intill födda i bojor - och i det samhälle man tänker sig efter den stora Omkastningen blir de i så fall oberörbara, upphöjda med tvång eftersom varje form av jämlikt samspel mellan kvinnor och män tolkas som mansgrisigt förtryck av kvinnokönet. Just så.

https://www.dn.se/ledare/kolumner/le...r-hanger-ihop/

Texten är ganska lång, men den förtjänar att läsas uppmärksamt ett par gånger om, ty Lena Andersson sätter ord på saker som praktiskt taget aldrig sägs ut i MSM:s styrda genusdebatt. Sedan kan jag ju tycka att hon inte alltid är så här stringent och genomtänkt, men det är en annan sak - i det opinionsläge vi har nu väcker det respekt att en tung kvinnlig politisk skribent är så här obekvämt tydlig och dessutom talar på ett sätt som är lätt att förstå för gemene man och kvinna. LA kommer garanterat att få mycket skit på sociala medier av feminister för den här texten.

Citat:
Ursprungligen postat av Lena Andersson
Camille Paglia skriver i ”Free women free men” (2017): ”Kostnaden för kvinnans moderna friheter är att hon själv tar ansvar för försvaret av och vakthållningen kring den egna personen” (personal responsibility for vigilance and self-defense). Det var dessa moderna friheter som förr byttes mot manligt beskydd. Något förloras när något annat vinnes, eftersom världen inte är upplöst i atomer och monterbar som det passar en själv.

Om mannen åläggs att skydda kvinnan och ta särskilda hänsyn till henne, får han antingen makt över henne eller är underkastad. På samma sätt sörjer föräldern för barnet och bestämmer över det i gengäld. Man kan inte vara både omyndig och fri. Är man fri har man ansvar för sig själv. Har man inte ansvar för sig själv men ändå ska vara fri, är man en tyrann. Om föräldern inte äger myndighet över barnet men är tvungen att sörja för det, är föräldern undersåte. Ifall mannen har att specialbehandla kvinnan och aldrig tro annat än gott om henne, låta hennes version alltid vara sanningen i ett möte mellan två versioner, då är han hennes tjänare.

Människan äger inte möjligheten att både signalera sexuell tillgänglighet och bestämma att uttrycket ska ses som kyskhet. Och signalerar man sexuell tillgänglighet genom klädsel, språk och beteende händer andra saker än om man inte gör det. Men de sexuella fördelar man vinner på att visuellt illustrera sitt intresse har också kostnader. Utbudet ökar, men risken för oönskade förslag och missuppfattningar av de egna avsikterna stiger i samma mån. Det går inte att få allt på en gång.

Med en närmast maskinmässig enighet tolkar nu vårt samhälle sådant som rör kvinnor (och etniska minoriteter) med identiska fraser och efter färdigproducerat tankeschema som inte är föremål för diskussion. Kvinnan är ett passivt och handlingsförlamat offer för omständigheterna, svag och i ständigt underläge. Hon har ingen delaktighet i något som drabbar henne, ska aldrig mer ställas i dålig dager, är viktorianskt sedesam men med samtidig rätt till en kroppslig utlevelse som ingen bör avläsa på något särskilt sätt.

Det tycks ofrånkomligt att räddningsaktionerna för kvinnan förr eller senare hämtar sin näring ur hederskulturellt tankegods, med upprättande av nya piedestaler åt henne.

En punkt som hon genast slår fast är, att om man vill ha ett samhälle som tillåter folk att forma sina egna liv så måste man också avsäga sig en del av "rätten" att hela tiden skälla ut folk för att de inte uppträder så som man själv hade föredragit att det såg ut, att de kliver utanför sitt lilla rollhäfte. Eller över att somliga väljer att ordna det så att kvinnan inte ges en gräddfil och extra allt i privatlivet - eller i karriären. Om kvinnor ska stå på egna ben så måste deras politiska och mediala folktribuner sluta ropa "foul! det var HANS fel!" varje gång en kvinna ramlar omkull på marken.

Andersson nämner inte #metoo direkt, men den svenska metoo-kampanjen är helt klart en av hennes måltavlor - i varje fall vissa "avarter" av den, som fått stort utrymme inte minst i DN.
__________________
Senast redigerad av HepCat-X 2018-02-03 kl. 11:52.
Citera
2018-02-03, 11:48
  #2
Medlem
Jo, mycket bra. Lena brukar ofta skriva bra saker.
Citera
2018-02-03, 11:54
  #3
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Det tycks ofrånkomligt att räddningsaktionerna för kvinnan förr eller senare hämtar sin näring ur hederskulturellt tankegods, med upprättande av nya piedestaler åt henne.

Sant nog.
Citera
2018-02-03, 12:12
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SugaredThoughts
Sant nog.


Javisst, och dessutom undergrävs efter hand principen om likhet inför lagen.

På en nivå handlar det förstås om att dagens feminister brukar se "jämställdhet" som en fråga om lika utfall - det ska vara 50-50 eller till kvinnornas fördel i varje enskilt segment och för allting som det är något positivt med, medan jämställdister och traditionella liberaler tänker i termer av lika *möjligheter* för män/pojkar och kvinnor/flickor - inga lutande spelplaner alltså.

Men utöver det finns det också en annan sak, mera omedveten. Feminister idag tål inte tanken på att en kvinna skulle lida nederlag, förödmjukas eller bestraffas - inte ens om det till 99% är en produkt av hennes egna fria val. Kvinnan måste räddas och bäddas om. Någon liknande ömhet för män finns det förstås inte alls på det hållet. Män som faller har satt krokben för sig själva, är allmänt korkade eller har blivit rättvist utkonkurrerade eller lurade - kvinnor som faller och misslyckas är offer för det patriarkala systemets ondska.
Citera
2018-02-03, 12:34
  #5
Medlem
Kpt.Svartskalles avatar
Oj, det kommer bli värre för kvinnor när de börjar nå 27 - 30 åldern. Helt plötsligt har deras sexuella värde tappats och män i samma ålder plus lite äldre kollar efter yngre för reproduktion.

Jag undrar hur fri och självständiga de kommer känna sig då.
Tycker synd om kvinnor som blivit lurade med Neo-feminismen.
Citera
2018-02-03, 13:14
  #6
Medlem
Lena Andersson är en av mina idoler iaf.
Citera
2018-02-03, 13:26
  #7
Medlem
Pansarveckets avatar
Jag har nämnt henne i detta forum förr och nu ser ni varför.
Jag blir upphetsad av hennes hjärna.
Citera
2018-02-03, 13:59
  #8
Medlem
Enda utvägen är att skrota termen 'Feminism' och börja om från början. Jämlikhet myntades för tusentals år sedan, det begreppet står alldeles utmärkt självständigt. Men de vill de inte för att de vill kunna använda paraplybegreppet 'Feminism' som slagträ med tyngden av alla dess underarter men samtidigt bekvämt kunna urskulda sig med "det finns många olika typer av Feminism" när kritiken kommer.

Jävla hyckleri.
__________________
Senast redigerad av Stor-Men-Snabb 2018-02-03 kl. 14:01.
Citera
2018-02-03, 14:03
  #9
Medlem
flummares avatar
Intressant, hur passar det ihop med Jordan Petersons teori om att det är frågan om begynnande maoism snarare än hederskultur?
Citera
2018-02-03, 15:28
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flummare
Intressant, hur passar det ihop med Jordan Petersons teori om att det är frågan om begynnande maoism snarare än hederskultur?

De betonar väl litet olika saker, men en sak de nog har gemensamt (har inte kollat in Jordan så noga än) är att de pekar på de uppenbara dubbla måttstockarna och NIMBY-ismen inom samtida feminism.
Citera
2018-02-03, 15:44
  #11
Medlem
flummares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
De betonar väl litet olika saker, men en sak de nog har gemensamt (har inte kollat in Jordan så noga än) är att de pekar på de uppenbara dubbla måttstockarna och NIMBY-ismen inom samtida feminism.
Nimbyism har jag missat, har du något att länka som går in på det?
Citera
2018-02-03, 16:07
  #12
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flummare
Intressant, hur passar det ihop med Jordan Petersons teori om att det är frågan om begynnande maoism snarare än hederskultur?
Halmdocka detekterad! Men också ett fokusskifte.
För att göra det tydligt, får du gärna belägga påståendet Jordan B Peterson har en teori om begynnande maoism.

Jag sätter 100 spänn på att du inte hittar något alls som styrker ett sånt uttalande.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback