2018-02-03, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Det är inte 3 "juridiska" domare. Det är 1 "riktig" domare och 2 domsmænd ("lekmannadomare").https://da.wikipedia.org/wiki/Domsmand

Det PM valde bort, jurymål, heter Nævningeting https://da.wikipedia.org/wiki/N%C3%A6vningeting

Jag inbillade mig att jag faktiskt hade begripit hur det fungerade i Danmark *sic*. Efter att läste en schematisk bild över rättsväsendet som jag tror du lade ut. Den beskrev alla nivåer av rättssystemet ... och dess sammansättningar. Jag hittar inte igen den. Kommer du ihåg vad jag är ute efter ....???
Citera
2018-02-03, 21:24
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Lätt? Utan huvud, hals och haka. Utan armar och armhålor? Du ÄR verkligen dum på riktigt.

VAD har det med den här tråden att göra!?

Det fanns arm- och benstumpar kvar. Han hade sågat av lemmarna, inte separerat dem från deras fästen i lederna.

Det får du fråga Clay Allison, det var han som föreslog att K kunde ha varit asatroende.

(Kan du fixa till ditt citat, förresten? Annars blir det fel i hela tråden. Hur svårt kan det vara..?)
Citera
2018-02-03, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag inbillade mig att jag faktiskt hade begripit hur det fungerade i Danmark *sic*. Efter att läste en schematisk bild över rättsväsendet som jag tror du lade ut. Den beskrev alla nivåer av rättssystemet ... och dess sammansättningar. Jag hittar inte igen den. Kommer du ihåg vad jag är ute efter ....???

Kan det ha varit den här:http://retgodtatvide.dk/
Annars står mycket på http://www.domstol.dk/Pages/default.aspx
Citera
2018-02-03, 21:34
Medlem
[quote=Merwinna|63122567]
Citat:
En annan tanke: det är konstigt att det ska vara så få personer som ska döma, när något så oerhört stort står på spel för den åtalade.

Men tur, så blir det färre som måste sitta och höra på Madsens skitsnack och döma det:

Citat:
Peter Madsden løftede lugen og klatrede op på kommandobroen. Kim var nedenunder, og de havde aftalt, at hun også skulle op.

= Madsen ljuger.

Citat:
Han holdt lugen for hende, og hun kom op. Pludselig gled Peter Madsen, og lugen gled i. Han kunne ikke holde lugen, og den kom med sin fulde vægt.

=Madsen ljuger.

Citat:
Han hørte et bump, fik fodfæste igen og kiggede ned. Han kunne se hendes ben. Kim var kommet voldsomt til skade og blødte voldsomt fra hovedet. Han tænkte førstehjælp.

= Madsen ljuger.

Citat:
Hun fik kramper. Han kunne se, at hun havde åbent kraniebrud.

= Madsen ljuger.

Citat:
Efter omkring 20 sekunder ophørte kramperne, og han konstaterede, at hun måtte være død.

= Madsen ljuger.

Citat:
Han rørte hendes hals. Hun havde ikke nogen puls. Han gik i chok. Kontaktede ikke nogen. Det var dybt forfærdeligt, en katastrofe, og en læge kunne ikke gøre noget.

= Madsen ljuger.

Citat:
"Jeg kommer op på kommandobroen, og min gæst ombord, journalisten, skal op. Selve det at have dykket og komme op i den friske luft er fantastisk, og det ville jeg gerne have, at Kim Wall skulle opleve," siger Peter Madsen.

= Madsen ljuger.

Citat:
Peter Madsen siger nu, at han ikke kender noget til parteringen af Kim Walls lig.

= Madsen ljuger.

Citat:
"Hun var i ét stykke, da jeg begravede hende. Hun havde en torso, men den sad sammen med resten af hende," siger Peter Madsen.

= Madsen ljuger.

Citat:
Peter Madsen: "Lad os få fakta på bordet. Da jeg begraver Kim Wall, har hun et bælte på med noget vægt. Det ser jeg ikke på nogen måde koblet til den her amputation. Det er den forklaring, jeg har til det".

= Madsen ljuger.

Citat:
Herefter bemærker Peter Madsen, at den omtalte sav ikke var med i ubåden, da han og Kim Wall sejlede ud. Saven, siger Peter Madsen, hænger, så vidt han ved, på sin plads i værkstedet.

= Madsen ljuger.

Citat:
"Efter du havde besluttet dig for alligevel ikke at tage dig selv af dage. Hvornår beslutter du dig for at sænke ubåden?" spørger forsvarsadvokaten.

Citat:
Peter Madsen: "Det er en meget hastig beslutning, og den er ikke velbegrundet fra min side, men essensen er, at jeg ikke regner med, at den vil blive brugt igen, eller at nogen vil have lyst til at sejle med Nautilus igen. Det er min reaktion i situationen.

= Madsen ljuger.

Citat:
"Tænker du over at kunne skjule noget ved at gøre det?" vil forsvarsadvokat Betina Hald Engmark vide.
"Nej, der er jo ikke noget at skjule her. Uanset om det er min forklaring eller politiets arbejdshypotese, der bliver lyttet til, ændrer det ikke på, hvordan ubåden ser ud indeni. Der vil være blod og spor efter Kims død, uanset om jeg har ombragt hende, eller om hun er død i en ulykke. Så om jeg sænker den eller sejler den ind, ændrer det ikke på min situation, som jeg ser det. Jeg er færdig med at være raket-madsen, uanset om ubåden sejler eller synker," siger Peter Madsen.

= Madsen ljuger.

https://embed.scribblelive.com/Embed/v7.aspx?Id=2657639&Page=0&overlay=false

Konklusion: Madsen ljuger notoriskt. Madsen försöker leka Jesus. Madsen försöker få alla att tycka synd om honom.

Bra att färre slipper skitsnacket.

Madsen är en mördare.
Senast redigerad av Qavalah 2018-02-03 kl. 21:37.
Citera
2018-02-03, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det fanns arm- och benstumpar kvar. Han hade sågat av lemmarna, inte separerat dem från deras fästen i lederna.

Finns det något styckmord där man separerat lämmarna från deras fästen?

Vad menar du med stumpar. Jag har verkligen inte koll. Hur sågade han henne? Skulle själv såga/hugga av ben och armar och huvudet, kanske torson i två delar. Men det här är för att underlätta upptäckt. Han kan ha haft sadistiska fantasier om hur man skändar kroppen också.
Citera
2018-02-03, 21:41
Medlem
Citat:
Kan det ha varit den här:http://retgodtatvide.dk/
Annars står mycket på http://www.domstol.dk/Pages/default.aspx

Tack, det var den första jag for efter.

Varför tror du Madsen valde som han gjorde? Själva styrkeförhållandet är ju lika oavsett.
Citera
2018-02-03, 21:42
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Blue
Finns det något styckmord där man separerat lämmarna från deras fästen?

Vad menar du med stumpar. Jag har verkligen inte koll. Hur sågade han henne? Skulle själv såga/hugga av ben och armar och huvudet, kanske torson i två delar. Men det här är för att underlätta upptäckt. Han kan ha haft sadistiska fantasier om hur man skändar kroppen också.

Ja. Det är enklare, kräver mindre kraft. Ta en mejsel och testa på en kyckling t.ex..

Stumparna = så mycket som var kvar av armar och ben, efter att han sågat av dem. Vet inte exakt hur många cm det var.
Citera
2018-02-03, 21:49
Medlem
Citat:
Tack, det var den första jag for efter.

Varför tror du Madsen valde som han gjorde? Själva styrkeförhållandet är ju lika oavsett.

Han är ju livrädd för livstid/forvaring. Så här uttrycker sig en person i en dansk tråd om fallet:

Jeg ville som forsvarer have anbefalet det samme, ikke at jeg tror det får den store revolutionerende betydning for udfaldet. Forholdet mellem lægdommere og de juridiske dommere er to til én ved begge. Men argumenter fra tre juridiske dommere i en nævningesag ville måske veje lidt tungere, end fra en enkelt i en domsmands-sag.
Men man skal heller ikke overdrive forskellen mellem lægdommere og de juridiske dommere. Folket kan også dømme strengt når det er påkrævet, sandsynligheden er bare lidt mindre.
Den største årsag til jeg ville have truffet samme valg er, at der alt andet lige er større sandsynlighed for at finde to personer
der vil frifinde eller dømme mildt end fire, i en sag hvor tiltalte synes at være så belastet som i denne.
Citera
2018-02-03, 21:54
Medlem
Citat:
Han är ju livrädd för livstid/forvaring. Så här uttrycker sig en person i en dansk tråd om fallet:

Jeg ville som forsvarer have anbefalet det samme, ikke at jeg tror det får den store revolutionerende betydning for udfaldet. Forholdet mellem lægdommere og de juridiske dommere er to til én ved begge. Men argumenter fra tre juridiske dommere i en nævningesag ville måske veje lidt tungere, end fra en enkelt i en domsmands-sag.
Men man skal heller ikke overdrive forskellen mellem lægdommere og de juridiske dommere. Folket kan også dømme strengt når det er påkrævet, sandsynligheden er bare lidt mindre.
Den største årsag til jeg ville have truffet samme valg er, at der alt andet lige er større sandsynlighed for at finde to personer
der vil frifinde eller dømme mildt end fire, i en sag hvor tiltalte synes at være så belastet som i denne.

Antar att åklagaren kan överklaga domen, om han vill, som i Sverige. Jag tror Åklagaren helst vill ha en förvaringsdom. Som jag.
Citera
2018-02-03, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja. Det är enklare, kräver mindre kraft. Ta en mejsel och testa på en kyckling t.ex..

Stumparna = så mycket som var kvar av armar och ben, efter att han sågat av dem. Vet inte exakt hur många cm det var.
Om jag minns rätt så var låren kvar vid torson. Men armarna kapade ända upp tillaxlarna/skuldrorna
Citera
2018-02-03, 22:06
Medlem
Citat:
Antar att åklagaren kan överklaga domen, om han vill, som i Sverige. Jag tror Åklagaren helst vill ha en förvaringsdom. Som jag.

Åkl vill i 1:a hand se livstid men det är ju som sagts tidigare ganska höga krav för det. Ja, håller med, forvaring känns (nog) tryggast för samhället. Det viktiga är ju att han hålls bakom lås så länge som det bara är möjligt. Någon gång lär han väl komma ut antar jag, ju senare dess bättre.
Citera
2018-02-03, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Om jag minns rätt så var låren kvar vid torson. Men armarna kapade ända upp tillaxlarna/skuldrorna

Hur som, var det torson som flöt upp. Hade han fått en möjlighet till kanske han förbättrat sin teknik ....

Den asiatiska kvinnan vars delar flöt upp i Köpenhamns hamn för ett flertal år sedan var visst styckad på likartat sätt. Alla delar var där paketerade i svarta plastpåsar. Mördaren hittades aldrig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in