Citat:
Ursprungligen postat av
diva59
Inte vet jag
I det egentlige Danmark udnævnes lægdommere for hver enkelt retskreds og landsretsnævningekreds af landsretspræsidenten ud fra grundlister indsendt af kommunalbestyrelserne indenfor den enkelte retskreds eller landsretsnævningekreds. De udpeges for fire år ad gangen og der søges at udpeges så mange at hver lægdommer kommer til at medvirke i fire sager årligt.
Det er de samme lægdommere der fungerer som domsmænd og nævninger.
Då har det stått fel i svenska tidningar. Det har stått att jurymedlemmar är vanliga människor (jag menar icke-politiker) som lottas till detta och tvingas att ställa upp. Som i USA. Vad är det för mening med att ha antingen nämndemän eller jurymedlemmar, om det kan bli samma individer? De lär ju inte döma olika beroende på vad de kallas för, för dagen?
"Finn fem fel" här i Kvällspostens artikel, förresten:
Madsens krav – ingen stor jury under rättegången
Publicerad 30 jan 2018 kl 17.30
RekommenderaTweetaDelaMejla
"Peter Madsen är åtalad misstänkt för mord på svenska journalisten Kim Wall.
Nu utnyttjar Madsen möjligheten att bara ställas inför en
liten jury under rättegången.
Ett överraskande val.
– Jag brukar rekommendera mina klienter att välja
sex nämndemän, säger den danska försvarsadvokaten och rättsexperten Mette Grith Stage.
Rättssystemet i Danmark skiljer sig från det svenska på många punkter, vilket den kommande rättegången mot mordmisstänkte Peter Madsen kommer visa.
När åklagarens krav inför en rättegång innebär minst fyra års fängelse har den misstänkte rättigheten att få dömas av en större jury – tre domare och sex nämndemän, i stället för en domare och två nämndemän som är brukligt.
– Jag brukar rekommendera mina klienter att välja sex nämndemän för vanligtvis när det är ett viktigt fall så vill man att så många som möjligt kan säga sin mening, säger den danska försvarsadvokaten och experten Mette Grith Stage.
Domarna är utbildade jurister medan nämndemännen är medborgare utan juridisk utbildning. De liknar mer en jury.
Jens Bech Stausbøll, domare Köpenhamns tingsrätt, har tidigare berättat följande för Svenska Dagbladet om jurysystemet i den danska rätten:
– Kommunerna i Danmark skickar vart fjärde år in en lista på ett antal personer (i åldern 18–70 år) som kan vara jurymedlemmar och sedan lottas de till fall i byretten i den kommun personerna bor i. Det handlar om helt vanliga människor. Det kan finnas politiker bland dem, men det är bara en tillfällighet. Personer på listan är förpliktigade att delta.
Detta till skillnad mot i Sverige där nämndemän alltså utses av politiska partier."
EDIT: se det fetade: de har rört ihop jury och nämndemän, begreppen borde byta plats