Citat:
Ursprungligen postat av
Elorin
Skall du använda citat när du svarar mig kan du väl iaf citera något jag faktiskt skrivit?
Citat:
bör tysta allt prat om paus
Att tysta alla kritiska påpekanden om en observerad trend i mätdata, där inledningen på 2000-talet uppvisade en platå i värmeflödets förmodade ökning, är bias per definition.
Tex. att mäta i hink och i motorintag på båtar. Där finns en skillnad, det är korrekt, men endast en idiot skulle ändra gammal data för att åtgärda detta. När man har ett sådant enormt arkiv av data och en framtida större mängd som konstant växer, då lämnar man de antaganden om felaktigheter orörda i gammal data. När man har kalibrerat mätmetoden så bygger man en ny volym. Då har man en exakt tidpunkt att utgå ifrån för att se hur mycket skillnad det ger över tid. Då kvantifierar man den påverkan som påstådda felaktigheter har i verkligheten. Att förändra gammal data så att en trend uppstår som inte var där tidigare, det är generalfel. Ett exempel:
https://i1.wp.com/climatechangedispatch.com/wp-content/uploads/2018/01/best-adjusted-sa.png?ssl=1
Man förändrar platser som haft en negativ temperaturtrend till positiv.
Citat:
Jag sade inte att det skulle tysta all diskussion, jag sade att författarna sade att diskussionen om pausen visserligen är intressant men att den eventuella pausen får anses avslutad. Var du fick idén att det skulle tysta all diskussion vet jag inte, inte från mig, eller studien iaf.
När man förändrat datan så här:
https://i0.wp.com/climatechangedispatch.com/wp-content/uploads/2018/01/122016.gif?ssl=1
Ska vi då lyssna på de forskare som påstår att datan visar en avslutad paus?
Här verkar det som att det är antal stationer som orsakar temperaturstegring, inte co2:
https://i2.wp.com/climatechangedispatch.com/wp-content/uploads/2018/01/nvst.jpg?ssl=1
Citat:
Testa att omformulera den sista mening så den blir lite vettigare så kan jag kanske svara på den.
Den är lite svårformulerad, för att växthuseffekten gör så korkade antaganden.
Så här: Jag vill ha en länk där man visar resultat i experiment där koldioxid har en effekt på temperatur hos en varmare kropp, som är stigande.
Om koldioxid kan orsaka högre temperatur, så finns det data från experiment som visar det. Jag kan rada upp hundratals studier på koldioxidens kylande effekt, men det är du som har bevisbördan. Visa den vetenskapliga grunden till påståendet att en varm kropp (300K) blir varmare när man tillsätter koldioxid med medeltemperaturen -18 celsius.
Vi har naturlagar som säger att det inte är möjligt, och de är välkänt 100% pålitliga. Första lagen säger: endast värme och arbete kan höja temperatur. Koldioxid vid -18 är inte värme, och det är fan inte arbete.
Så, vad är det vetenskapliga stödet för att koldioxid på -18C gör en solid massa på +14C varmare, genom att vara kallare?
Brukar du gå ut i iskall luft för att värmas upp genom att iskalla gaser absorberar din värme?
Om inte, varför tror du att iskall luft kan värma upp en hel glödande planet med 1% skorpa som kyls av en jävla massa vatten?