2018-02-03, 19:34
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Vad är det för märkligt med det?

Du har hängt på Flashback nästan lika länge som jag har och då vet du mycket väl att alla utredningar läcker, vissa som såll och andra mer som ett fint filter, information sipprar alltid ut, kan inte minnas något fall där det varit annorlunda.

Det som däremot är lite märkligt i det här fallet är hur fort det har dött i media och min gissning på det är att det har spritts sig där (bland dem i media som skriver om kriminalfall) att det var kvinnan i paret som var drivande, därav ointresset att haussa upp den tragiska händelsen ytterligare.

Hade det varit mannen som varit drivande hade vi haft kilometervis med artiklar i månader om saken.

Nej, inte nu längre det var förr dom läckte, så det har dom täppt igen. Det är när åklagaren vill prata som informationen kommer. Det är^också än mer sällan att det läcker i ett dubbelmord med självmord där barn är inblandade. Så nej, det köper jag inte. Dessutom inga läckage till kriminalreportrarna vilket säger allt i princip.
Citera
2018-02-03, 19:42
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geggamoja
Ja, jag har tänkt mycket på likheterna i dessa två fall och körerna av hur fina och omtänksamna de va, som återfinns i denna tråd om dessa två flickor. Jag kan mycket väl tänka mig att de fått i sig en del mediciner ovetandes. Dessutom ser jag en stor frånvaro av primärvård i dessa flickors liv. Det kan tyda på att föräldrarna inte ville att prover skulle tas.
Någon alternativklinik samt ljusterapi i annat europeiskt land, har framgått hittills.

Vi kan alltid hoppas att utredarna önskat utökade utredningar, som via hår mm. Brott är ju klarlagt.
Obduktionsutlåtandet är en sammanfattning av de fynd vi har gjort vid obduktionen, den eventuella mikroskopiska undersökningen, den rättskemiska undersökningen, bakgrundsinformationen och eventuella andra undersökningar. Efter detta gör vi en bedömning och väger samman fynden. Vi uttalar oss om dödsorsaken (till exempel drunkning) och dödssättet (mord, självmord, olycka eller sjukdom).

https://www.rmv.se/verksamheter/rattsmedicin/rattsmedicinsk-obduktion/
Citera
2018-02-03, 19:46
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manot
Svarar på mitt eget inägg:
Föräldrarna var alltså drivande i hemundervisning av deras båda barn. Där äldsta var pigg nog att prestera mycket väl. Och yngsta beskrivs som social och den äldsta uppges ha velat vara i skolan.
Och när barnen faktiskt vistades i skolan, ja, då skulle de minsann ha egna vilrum, avskärmas från de andra eleverna.
Nu skulle det äldsta barnet för tredje gången tillbaka till skolan igen, men det fick inte hända, hellre dödades hela familjen.

Vad var så farligt med skolan?
Föräldrarna själva har gått i skolan och det dessutom med stor framgång.
Varför fick inte flickorna träffa jämngamla kamrater på skolan?
11 och 12 år gamla ska inte flickorna längre få vistas där.
Varför?

Vad tror du själv det beror på att flickorna inte fick vistas i skolan?
Citera
2018-02-03, 19:47
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Tack för din intressanta berättelse och personliga erfarenhet. Tror att många här som försöker förstå ofta har egna upplevelser i bagaget.

Det innebär på intet sätt att man ursäktar morden på barnen.

I detta fall vet vi inte exakt vad barnen hade för sjukdom, men det verkar som det är något som utvecklats i en negativ riktning med barnens ålder. För Moa, den yngsta, hade skolan mycket riktigt inrättat ett vilrum, dessvärre fungerade det inte så bra och hemundervisning blev då alternativet. Allt utifrån barnets perspektiv och då andra möjligheter är uttömda. Vi har inte heller någon aning om hur tidigt diverse symptom blev kända för föräldrarna och vilka anpassningar som gjorts, hemma och i skolan, för att undervisning i skolmiljön skulle vara möjlig.

Att den sociala interaktionen som sker i skolan är oerhört viktig och skall försöka uppnås med alla medel kan vi väl alla enas kring. Finns inget som tyder på att dessa föräldrar skulle vara av annan uppfattning.

I vissa extrema situationer är det dock inte möjligt. Sjukdomar kan även ha en mycket aggressiv utveckling, jmfrt med andra. Jag ser inga tecken på att dessa föräldrar inte ville sina barn väl. Undantaget då den sista handlingen.

Att mörda två barn är en brottslig handling. Gärningsmännen/gärningsmannen är döda. Ett självmord+ ev ytterligare ett mord alternativt två självmord.

Förundersökningen/mordutredningen skall självständigt klarlägga vad som hänt.

Förhoppningsvis kommer vi att meddelas en sammanfattande slutsats av den.

Tack för att du tyckte det var intressant att läsa. Det som var positivt när allt detta hände familjen var hur bra vården och skolan fungerade. Sedan att de inte var ensamma utan att samarbetet som då inkluderade FK också fungerade.
Att h*n aldrig lämnade skolan tror jag var direkt avgörande för tillfrisknandet. Även om h*n inte kunde tillgodogöra sig undervisningen var h*n på plats. Det var helt okej att h*n satt med i några minuter och sedan lämnade för vilrummet. Skolan förblev den naturliga platsen att vara på. H*n tappade aldrig kontakten med klasskamraterna det tror jag var viktigt. För skulle h*n vara hemma tills h*n var någorlunda okej så hade klasskompisarna blivit främlingar för x.

Med det sagt så återkommer vi till familjen. Jag trodde inte det var möjligt att elever kunde bli behandlade som sjuka först då med vilrum på skolan och sedan hemundervisning utan att det var läkare inkopplade. Jag förstår att du/ni vill se det som barnen faktiskt hade en sjukdom. Men Remark, vet vi det? Det är så mycket som får mig att tvivla, inte minst avsaknaden av diagnos och framförallt läkarkontakter. Tänk om föräldrarna hade lagt lika mycket kraft på att hitta förklaringen på sina barns sjukdom, som de gjorde för att få de att slippa gå i skolan, tänk vad annorlunda det hade varit.

Förstår du min misstänksamhet? Vi pratar väldigt luddigt om hur det verkade som Moa inte mådde bra av det och Agnes inte kunde det, men det saknas fullständigt belägg på det. Är det inte fantastiskt vad skolan gjorde åt dessa barnen som inte hade någon bekräftad sjukdom. De inrättade vilorum sedan fungerade inte det, det enda som fungerade var att barnen fick undervisning i sitt eget hem.

Jag har funderat mycket på det och något stämmer inte. Varför gick tiden utan att barnen fick sjukvård och diagnoser på papper, dessa barn som var så sjuka att de inte kunde vara i skolan.

Eller var det så enkelt att det fanns inga diagnoser att skriva ner, det fanns inga sjukdomar. Så tror jag det låg till, allt annat är orimligt. Den äldsta flickan hade varit hemma över ett år utan att något hände. Det är exceptionellt det kommer vi inte ifrån..

Var det möjligen det som gick upp för en av föräldrarna, att jag/vi kommer inte att kunna hålla flickorna hemma längre och då hände det som inte fick hända. Naturligtvis sitter ingen inne på några andra fakta än det som hände rent "praktiskt" under sista tiden.

Det är inte svårt att säga till barn att du mår inte bra utav det osv.. Barnen lyssnar på föräldern och känner efter är det så, ja, jag känner mig faktiskt inte riktigt kry..Så går tiden "symptomen" blir fler och fler. "Märker du inte hur mycket sämre du mår när du varit i skolan, det är inte bra för dig".

Kan det inte ligga till på det viset?
Citera
2018-02-03, 19:50
Medlem
cece123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av milla200
Så de skulle få hemundervisning bara för pappa tyckte att de inte skulle vara i skolan?
Hemundervisning får man bara i speciella fall och inte för någon har Aspergers.

Det var inte det jag skrev, jag skrev pappan kämpade kanske inte för ett klassrum.
Jag skrev inget om vad han tyckte, ville.Vad ville tjejerna?

Återigen tar du in din egna erfarenhet i saken, det är inte vanligt,
men jo,man kan få hemundervisning vid ASD, kanske inte i ditt fall.

Detta exempel är inte ovanligt då 59 % av barn med ASD blir hemmasittare
mer eller mindre.
http://pedagog.malmo.se/2012/08/18/varfor-kommer-de-inte-till-skolan/

Situationer som ofta uppkommer, du själv kanske känner igen dig.

Citat:
Samuel har diagnoserna adhd och Aspergers syndrom. Enligt AnnSophie var det på grund av de neuropsykiatriska funktionsnedsättningarna som sonen inte mäktade med att gå i skolan.

– Det var två oberoende läkare som sa att han förmodligen blivit utbränd. Det går åt så mycket energi för ett barn med adhd och Aspergers om inte skolmiljön är anpassad.

Samuel beviljades hemundervisning ett par timmar i veckan, och försökte med föräldrarnas hjälp så småningom komma tillbaka till skolan. Men efter bara en lektion tog det stopp igen. Skolmiljön var för jobbig.

Han gick en lektion, sen sa han att det här kommer jag aldrig palla, jag dör hellre, berättar AnnSophie.

Hemundervisningen fortsatte, nu i mindre omfattning. Pedagogerna var duktiga, men insatsen var för liten för att lösa hela behovet av undervisning. Så, under ett möte med skolans rektor kom ett uppskakande besked: skolan skulle göra en anmälan till socialtjänsten för att Samuel inte kom iväg till skolan.

https://www.specialnest.se/liv-hem/enklare-tvangsomhanderta-barn-med-npf-i-framtiden
Senast redigerad av cece123 2018-02-03 kl. 20:11.
Citera
2018-02-03, 19:53
Medlem
Hur man än vrider och vänder på saken så blir hemundervisningen något av en kärnfråga:

Kanske var flickorna verkligen så väldigt svårt sjuka att det var omöjligt för dem att vistas i skolan.

Kanske hade berörda yrkespersoner från sjukvården varit delaktiga i planeringen av flickornas skolsituation.

Kanske hade man regelbundna teamträffar där involverade yrkespersoner av olika kategorier varit delaktiga, och där alla var lika drivande som pappan sägs ha varit.

Kanske hade man redan provat precis alla former av anpassningar och tillrättalägganden i skolmiljön, som det bara gick att komma på (alltså inte bara ett "vilrum").

Kanske var situationen så svår att man trots alla gemensamma ansträngningar inte såg någon annan lösning än undervisning i hemmet (man fick ”ge upp”).

Om situationen var så förtvivlat svår, då kanske barnen egentligen inte orkade med någon riktig undervisning i hemmet heller – kanske var det mest en form av ”terapi” då man lät flickorna arbeta med mycket enkla uppgifter för att ge dem åtminstone någon form av stimulans och något slags känsla av normalisering.

Om situationen var så allvarlig, så kunde man nästan ha förväntat sig att föräldrarna skulle ha varit hemma ännu mer än de faktiskt var, tillsammans med sina så enormt svårt sjuka barn.

Eller så hade man inte gjort alla dessa ansträngningar i fråga om utredningar, planering, samverkan, anpassningar och tillrättalägganden…?
Ju fler vuxna personer som ”ser” barn, desto större chans att någon funderar, reagerar och agerar. De personer som ”ser” barnen kan utgöra ett skyddsnät. Detta gäller förstås inte bara skol- och sjukvårdspersonal, utan även släktingar, grannar och andra medmänniskor
Citera
2018-02-03, 19:58
Medlem
cece123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Hur man än vrider och vänder på saken så blir hemundervisningen något av en kärnfråga:

Kanske var flickorna verkligen så väldigt svårt sjuka att det var omöjligt för dem att vistas i skolan.

Kanske hade berörda yrkespersoner från sjukvården varit delaktiga i planeringen av flickornas skolsituation.

Kanske hade man regelbundna teamträffar där involverade yrkespersoner av olika kategorier varit delaktiga, och där alla var lika drivande som pappan sägs ha varit.

Kanske hade man redan provat precis alla former av anpassningar och tillrättalägganden i skolmiljön, som det bara gick att komma på (alltså inte bara ett "vilrum").

Kanske var situationen så svår att man trots alla gemensamma ansträngningar inte såg någon annan lösning än undervisning i hemmet (man fick ”ge upp”).

Om situationen var så förtvivlat svår, då kanske barnen egentligen inte orkade med någon riktig undervisning i hemmet heller – kanske var det mest en form av ”terapi” då man lät flickorna arbeta med mycket enkla uppgifter för att ge dem åtminstone någon form av stimulans och något slags känsla av normalisering.

Om situationen var så allvarlig, så kunde man nästan ha förväntat sig att föräldrarna skulle ha varit hemma ännu mer än de faktiskt var, tillsammans med sina så enormt svårt sjuka barn.

Eller så hade man inte gjort alla dessa ansträngningar i fråga om utredningar, planering, samverkan, anpassningar och tillrättalägganden…?
Ju fler vuxna personer som ”ser” barn, desto större chans att någon funderar, reagerar och agerar. De personer som ”ser” barnen kan utgöra ett skyddsnät. Detta gäller förstås inte bara skol- och sjukvårdspersonal, utan även släktingar, grannar och andra medmänniskor

Finns inget som talar för det du skriver, tvärtom själva inlärningen verkar inte vara ett
issue, det är ork och skolmiljön som tycks ha varit det stora problemet.
Citera
2018-02-03, 20:00
Medlem
wendy1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Kan man ju undra då de inte ens hade någon diagnos.
Citera
2018-02-03, 20:09
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Vad är det för märkligt med det?

Det märkliga är strukturen på "faktaförmedlarnas" information.

Har man fått information från läckande medlemmar av utredningsteamet tror jag det sista man skulle göra att skapa cred för sin vidareläcka med "Jag har fått PM, men eftersom ni inte tror mig tänker jag inte säga mer"

Ungefär så.

Det sedvanliga FB-grävandet är ju också ovanligt intetsägande i denna tråd, där amatörpsykologer och SVB-fantomer skapar helt overifierade sanningar runt händelsen.
Citera
2018-02-03, 20:14
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av why123
Tack för att du tyckte det var intressant att läsa. Det som var positivt när allt detta hände familjen var hur bra vården och skolan fungerade. Sedan att de inte var ensamma utan att samarbetet som då inkluderade FK också fungerade.
Att h*n aldrig lämnade skolan tror jag var direkt avgörande för tillfrisknandet. Även om h*n inte kunde tillgodogöra sig undervisningen var h*n på plats. Det var helt okej att h*n satt med i några minuter och sedan lämnade för vilrummet. Skolan förblev den naturliga platsen att vara på. H*n tappade aldrig kontakten med klasskamraterna det tror jag var viktigt. För skulle h*n vara hemma tills h*n var någorlunda okej så hade klasskompisarna blivit främlingar för x.

Med det sagt så återkommer vi till familjen. Jag trodde inte det var möjligt att elever kunde bli behandlade som sjuka först då med vilrum på skolan och sedan hemundervisning utan att det var läkare inkopplade. Jag förstår att du/ni vill se det som barnen faktiskt hade en sjukdom. Men Remark, vet vi det? Det är så mycket som får mig att tvivla, inte minst avsaknaden av diagnos och framförallt läkarkontakter. Tänk om föräldrarna hade lagt lika mycket kraft på att hitta förklaringen på sina barns sjukdom, som de gjorde för att få de att slippa gå i skolan, tänk vad annorlunda det hade varit.

Förstår du min misstänksamhet? Vi pratar väldigt luddigt om hur det verkade som Moa inte mådde bra av det och Agnes inte kunde det, men det saknas fullständigt belägg på det. Är det inte fantastiskt vad skolan gjorde åt dessa barnen som inte hade någon bekräftad sjukdom. De inrättade vilorum sedan fungerade inte det, det enda som fungerade var att barnen fick undervisning i sitt eget hem.

Jag har funderat mycket på det och något stämmer inte. Varför gick tiden utan att barnen fick sjukvård och diagnoser på papper, dessa barn som var så sjuka att de inte kunde vara i skolan.

Eller var det så enkelt att det fanns inga diagnoser att skriva ner, det fanns inga sjukdomar. Så tror jag det låg till, allt annat är orimligt. Den äldsta flickan hade varit hemma över ett år utan att något hände. Det är exceptionellt det kommer vi inte ifrån..

Var det möjligen det som gick upp för en av föräldrarna, att jag/vi kommer inte att kunna hålla flickorna hemma längre och då hände det som inte fick hända. Naturligtvis sitter ingen inne på några andra fakta än det som hände rent "praktiskt" under sista tiden.

Det är inte svårt att säga till barn att du mår inte bra utav det osv.. Barnen lyssnar på föräldern och känner efter är det så, ja, jag känner mig faktiskt inte riktigt kry..Så går tiden "symptomen" blir fler och fler. "Märker du inte hur mycket sämre du mår när du varit i skolan, det är inte bra för dig".

Kan det inte ligga till på det viset?

Egentligen vill jag inte in och kludda i ditt svar till Remark, men..

Hjärntvätt fungerar utomordentligt i den åldern.

Jag kan tänka mig att flickornas väg var utstakad, främst då av OH. Hans elitistiska synsätt präglades på flickorna. När de inte presterade på hans nivå, fick de avsluta aktiviteten. Fotboll, dans, pianospel, skola.
Tydligt talande för detta blev pianolärarinnans uttalande om att Moa kritiserades av OH på lektionen och att hon inte skulle prata så mycket, samt att Moa inte ville öva hemma under hans kritiska närvaro. Kan tänka mig hur han, pianogeniet, gick i taket då Moa var för hård eller för mjuk i anslagen. Plötsligt blev hon för sjuk för att fortsätta och än värre, OH visste att hon skulle bli sämre med sitt "förmodligen inte" och då uttalade han sig minst ett halvår framåt om Moas hälsotillstånd.
Var Agnes och Moa inte på elitnivå eller blev geniförklarade var tiden bortkastad.

De kanske hade fel kön också..
Senast redigerad av larsingvarsfru 2018-02-03 kl. 20:21.
Citera
2018-02-03, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary

Barn tar intryck av varandra, de lär sig av varandra, de pratar med varandra och de delar både glädje, sorg och hemligheter och annat med varandra.
De blir mer fristående i sig själva också, ju äldre dem blir, och mer sjävständiga med stigande ålder.
De här barnen har föräldrarna förminskat, för att till slut döda dem.
Avskärmat dem från omvärlden, förutom den egna, setts ute på tomten och med pappa i en affär när båda föräldrarna varit lediga och spelat fotboll med pappa som tränare.
Att vissa föräldrar knyter sina barn väldigt hårt intill sig har man sett, kontroll, styrning och familjehemligheter som ska döljas, men att döda dem?

---
Jag svarade längre än så här också, men ser själv att jag inte får något att stämma så jag tog aldrig med det.
Men flydde de från något(utsatt flickorna för saker)eller flydde de till något(en övertygelse om en bättre värld)?
Vad var mer värt att dö för än att leva för?
Citera
2018-02-03, 20:21
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det märkliga är strukturen på "faktaförmedlarnas" information.

Har man fått information från läckande medlemmar av utredningsteamet tror jag det sista man skulle göra att skapa cred för sin vidareläcka med "Jag har fått PM, men eftersom ni inte tror mig tänker jag inte säga mer"

Ungefär så.

Det sedvanliga FB-grävandet är ju också ovanligt intetsägande i denna tråd, där amatörpsykologer och SVB-fantomer skapar helt overifierade sanningar runt händelsen.

Jag ser inte vad du ser, de som gav oss den information de hade fått fick så otroligt mycket skit för sina inlägg att de tröttnade, helt förståeligt enligt min åsikt.

Det enda som är märkligt i fallet är den kompakta tystnaden från media och det tror jag beror på att den som var drivande i familjens väg mot undergången var av fel kön.

Hade fallet följt den sedvanliga statistiken så hade våra hungriga #meetoo-journalister varit mer på hugget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in