2018-02-03, 18:47
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Välkommen tillbaka. Nej, depression har inget med att skada andra att göra det är nog extremt sällsynt.
Så det ska inte brännmärkas.

Ja alltså kvinnan har inget med H att göra utan är ingift.

Håller med depression hör nog mer samman med ett självskadebeteende och självmordstankar. Alltså inte att skada eller döda andra.
Däremot ger en djup depression ofta nattsvarta tankar, finns inget som positivt, allt är negativt och personen ser inte att något kan förbättras heller, orkeslöshet, trötthet. Att t ex bara duscha är jobbigt
Citera
2018-02-03, 18:47
Medlem
cece123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av milla200
Hade det varit så "enkelt" att Agnes hade haft det så hade hon nog fått det "klassrummet" som de fixa till min son på skolan. Bjerehovskolan är kunniga inom aspergers och fixar de hjälpmedel just de barnen behöver.

Nu var det kronisk trötthets syndrom de hade. Och eftersom de skulle göra en specifik utredning så tror jag att föräldrarna och säkert skolan vet vad det handlar om. Och ME har vi fått höra att det INTE är.

Nu är det ju så att alla inte är lika och att
en del barn vill stanna hemma eller är ambivalenta vill både ock.
Du relaterar återigen till din erfarenhet av din familj, men det finns
olika sätt att hantera det.
Nu kanske inte Oskar kämpade för ett eget klassrum åt sina döttrar
utan han verkade vilja ha andra alternativ för barnen.
Rektorn konstaterde väl att det fanns n å g o n form av trötthetssyndrom
edy alltså inget klart definerat.
Citera
2018-02-03, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cece123
Nu är det ju så att alla inte är lika och att
en del barn vill stanna hemma eller är ambivalenta vill både ock.
Du relaterar återigen till din erfarenhet av din familj, men det finns
olika sätt att hantera det.
Nu kanske inte Oskar kämpade för ett eget klassrum åt sina döttrar
utan han verkade vilja ha andra alternativ för barnen.
Rektorn konstaterde väl att det fanns n å g o n form av trötthetssyndrom
edy alltså inget klart definerat.

Så de skulle få hemundervisning bara för pappa tyckte att de inte skulle vara i skolan?
Hemundervisning får man bara i speciella fall och inte för någon har Aspergers.
Citera
2018-02-03, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Hemundervisning är skolans ansvar och alla regler kring det. När även Moa skulle ha hemundervisning borde varningsklockorna ringt och speciellt då ingen sjukdom kunnat fastställas mer än symtom.

Du menar att flickorna hade kunnat nyttja sina svenska- eller mattelektioner att prata om sitt mående, eller att läraren hade tid att fungera som kurator?

Det enda jag lyckats läsa mig fram till är föräldrarnas kontakt med skolan och tvärtom. Fick flickorna enskilda samtal utan föräldrar, mest Oskar?
Det känns inte som det och om det funnits samtal har de inte hunnit mynna ut i ett förtroende.

Jag utgår från att den möjligheten fanns. På senaste mötet bestämdes att personligt möte skulle ordnas mellan kurator och resp barn för att dom skulle lära känna varandra. Om det enbart gällde den äldre som skulle byta skola, vill jag ha osagt. Antar att det fanns en anledning till att det möten ansågs angeläget.
Citera
2018-02-03, 19:12
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleshsuckforum
Ta nu inte illa upp, men kollar polisen/rättsläkaren på om barnen är gravida och/eller oskulder?
Det undrar jag också. Skulle gärna vilja att de skulle undersöka flickornas hår och annat för att se om de fått sömnmedel eller liknande under längre tid. Risken finns att även Polisen duperas av brev och video och inte kräver ordentliga undersökningar. Å andra sidan är de kanske ålagda enbart att kolla hur flickorna dött, inte vad som föregått morden?
Citera
2018-02-03, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manot
Såg din text och stoppar in följande till den:
Skollagen del 4 – Hemmasittande
2015-12-09 11:56
Det är aldrig en acceptabel lösning att en elev med skolplikt blir hemma en längre tid. Då har myndigheter, skola och socialtjänst misslyckats. Man måste jobba aktivt för att på alla möjliga sätt lösa en sådan situation, säger Mikael Hellstadius juridisk expert på skolfrågor.
Faktaruta om Mikael Hellstadius
---
Det är den huvudman som är ansvarig för den utbildning som eleven är mottagen i som tar beslut om särskild undervisning i hemmet om en elev är hemma under en längre period.

– Men man behöver vara mycket tydlig med under vilka omständigheter man använder sig av och sätter in den insatsen. Under den perioden bedriver man inte grundskoleutbildning. Det ska fattas ett särskilt beslut om undervisning i hemmet, vilket regleras i skollagen och genom det signalerar man också att det här är ett väldigt tydligt undantag, säger Mikael Hellstadius, juridisk expert på skolfrågor.

https://www.specialnest.se/skola/skollagen-del-4-hemmasittande

I fallet med Bjärred gjordes alltså 2 undantag i samma familj med i den samtliga barn och det på grund av att barnen av föräldrarna beskrivits som trötta och tillsammans med skolan getts omdömet/ diagnosen "kroniskt trötta".
Det var vad massmedierna hittade i de offentliga dokumenten.
Hellstadius avslutar med:
– Barn som är hemma, barn som går halvtider i skolan. Det ska aldrig stanna där. En hemundervisning måste bli skolundervisning. En halvtid en heltid. Det handlar om barnets rättighet att få gå i skolan och den ska följas.

Svarar på mitt eget inägg:
Föräldrarna var alltså drivande i hemundervisning av deras båda barn. Där äldsta var pigg nog att prestera mycket väl. Och yngsta beskrivs som social och den äldsta uppges ha velat vara i skolan.
Och när barnen faktiskt vistades i skolan, ja, då skulle de minsann ha egna vilrum, avskärmas från de andra eleverna.
Nu skulle det äldsta barnet för tredje gången tillbaka till skolan igen, men det fick inte hända, hellre dödades hela familjen.

Vad var så farligt med skolan?
Föräldrarna själva har gått i skolan och det dessutom med stor framgång.
Varför fick inte flickorna träffa jämngamla kamrater på skolan?
11 och 12 år gamla ska inte flickorna längre få vistas där.
Varför?
Senast redigerad av manot 2018-02-03 kl. 19:16.
Citera
2018-02-03, 19:17
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cece123
Eeh ser inte direkt likheter med detta par och Bjärredsparet.
Flickan i artikeln är dessutom adopterad.
Jag ser otroligt många likheter precis som kall-e sammanställde. Adoptionen är givetvis en olikhet. Ett välbeställt par och allt därtill.
Citera
2018-02-03, 19:21
Medlem
hasselmuzs avatar
Det finns en mycket intressant dokumentär om ME på Netflix. Den heter ”Unrest”, släppt 2017 av en högutbildad ung kvinna som drabbats av detta. Den ger en helt annan bild av sjukdomen än den de flesta tror. Se den om ni vill veta mer.

Kanske förädrarna såg den och fattade sitt beslut - självmord är inte ovanliga bland de mer allvarligt drabbade. Men de flesta tycks leva sitt liv i sängläge med förhoppningar om att forskningen ska komma fram till en bot och orsak.
Citera
2018-02-03, 19:22
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Vem kramar dessa mördare?
Ingen är normal
Diagnos fastställs på kriterier, inte på handlingar.
Inbilla dig vad du vill.

Handlingar har inte 1 orsak utan flera, det gäller alla handlingar varje dag.
Det har skrivits om vilka hjältar de var, hur kärleksfulla de var, att inget alternativ fanns, för vilket liv skulle de då få? Vidrigt.
Citera
2018-02-03, 19:26
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Ja, det är mycket märkligt.

Om man har kontakter och tillgång till den här informationen (det kan man naturligtvis ha) bör ju en normalbegåvad skribent inse att "det här bör jag inte gå ut med". Att ens hänvisa till att "Det här vet jag för jag har specialkontakter" väcker ju frågor, mest om vem som påstår sådant utan att kunna styrka sina uppgifter.

Antagligen finns det preliminära fakta som meddelats anhöriga och inblandade i saken, kanske indirekt (vakna observatörer kan få mycket information genom att analysera frågorna de får) - men det känns HELT otippat att polisen, socialförvaltningen eller vården skulle verifiera något för valfritt FB-troll.

Däremot kan ju samma grupp intresserade (dvs, FB-trollen...) syssla med "crowd-investigation" och, med litet sans och balans komma fram till något. Här och där i tråden kan det finnas faktastycken som kan vara korrekta.

Det som känns helt otippat är dock de som försöker psykoanalysera de båda döda, psykiatri-diagnosticera dem utan undersökning och en del annat. Spekulationerna om barnens diversesjukdom är ju också på ungefär den nivån.

Vad är det för märkligt med det?

Du har hängt på Flashback nästan lika länge som jag har och då vet du mycket väl att alla utredningar läcker, vissa som såll och andra mer som ett fint filter, information sipprar alltid ut, kan inte minnas något fall där det varit annorlunda.

Det som däremot är lite märkligt i det här fallet är hur fort det har dött i media och min gissning på det är att det har spritts sig där (bland dem i media som skriver om kriminalfall) att det var kvinnan i paret som var drivande, därav ointresset att haussa upp den tragiska händelsen ytterligare.

Hade det varit mannen som varit drivande hade vi haft kilometervis med artiklar i månader om saken.
Citera
2018-02-03, 19:27
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Därför att jag väljer att inte spekulera kring dina s k vanliga diagnoser. Jag har fakta och vet hur det gått till. Men det har inte forumet. Och istället för att läsa in det jag, Avd9 och Scheele skrivit efter att faktiskt FÅTT fakta, så väljer ni att spekulera kring psykopati, incest, isolering och andra vidrigheter. Äckel kan du vara själv, "Negerhate".
Bara det att mörda sina barn är vidrigt, dessutom att det är planerat. Dessa två människor hade störda personligheter, utan tvekan. Ni sitter inte på info på vad som egentligen rörde sig i dessa människors fattiga tankar.
Citera
2018-02-03, 19:32
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av k-allee
Väldigt intressant artikel och förförallt uppenbara likheter med Bjärred-fallet.

I artikeln beskrivs att:

* "To anyone who knew her, the idea that Rosario Porto might kill her own daughter was ridiculous."
Dvs, mamman uppfattades som en vanlig, trevlig människa.

* Den mördade dottern beklagade sig veckor innan dådet till sin violinlärare om sina föräldrar, att hon inte "längre visste vem som talade sanning". Därefter missade hon skolan.

* Båda föräldrarna var högt utbildade, med stora krav på dottern.

* MOTIVET: "Asunta’s adopted parents, they decided, had grown tired of the girl they had “bought” a decade earlier. The killing had been a carefully planned attempt to rid themselves of an increasingly bothersome pre-adolescent child."

Detta pekar på:
(i) att omgivningen uppfattar någon som trevlig (som många uppfattat OH), säger ingenting om hur personen i fråga egentligen är bakom stängda dörrar.

(ii) Pianoläraren, som tidigare tagits upp i tråden och på Elisabeth Höglunds blogg, bör tas på allvar. Hon berättade att flickan sagt att pappan förmanat henne att "inte prata så mycket", samt att flickan inte ville öva i närheten av pappan då denne var kritisk.

(iii) Föräldrarna i Bjärreds-fallet var också högutbildade och hade förmodligen även höga krav på döttrarna (se ii).

(iv) Föräldrarna i Bjärred var också trötta på sina barn?

Ja, jag har tänkt mycket på likheterna i dessa två fall och körerna av hur fina och omtänksamna de va, som återfinns i denna tråd om dessa två flickor. Jag kan mycket väl tänka mig att de fått i sig en del mediciner ovetandes. Dessutom ser jag en stor frånvaro av primärvård i dessa flickors liv. Det kan tyda på att föräldrarna inte ville att prover skulle tas.
Någon alternativklinik samt ljusterapi i annat europeiskt land, har framgått hittills.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in