2018-02-03, 17:21
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Memestar
Helt fel. Om den påstådda etniska rensningen förekom innan den 14 maj 1948, varför ökade då den arabiska befolkningen?
Någon källa för detta påstående? Att befolkningen ökade under striderna '47-'48 innan judarnas utropande av en stat.
Citat:
Flytten/fördrivningen/flykten av majoriteten av araberna i området är diktatorerna i arabländernas fel, det var dem och inga andra som valde att invadera Israel och sedan vägrade ta hand om de palestinier som befann sig i deras länder efter att Israel vann kriget.
Som sagt, du är totalt ensidig och vägrar lägga någon skuld på sionisterna som invandrade i syfte att skapa sig en stat. Att dessa hade internationellt stöd förändrar inte vad de gjorde.

P.S. Du skrev nyss "Folk som flyttar/fördrivs/flyr under krig får aldrig flytta tillbaka, ". Kan du ge några bra exempel på detta från modern tid? Vilka stater är det du vill dra fram som prejudikat?
Citera
2018-02-03, 17:45
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Någon källa för detta påstående? Att befolkningen ökade under striderna '47-'48 innan judarnas utropande av en stat.

Som sagt, du är totalt ensidig och vägrar lägga någon skuld på sionisterna som invandrade i syfte att skapa sig en stat. Att dessa hade internationellt stöd förändrar inte vad de gjorde.

P.S. Du skrev nyss "Folk som flyttar/fördrivs/flyr under krig får aldrig flytta tillbaka, ". Kan du ge några bra exempel på detta från modern tid? Vilka stater är det du vill dra fram som prejudikat?
Antal araber i Brittiska Palestinamandatet:
1944 - 1,211,000
1946 - 1,237,334
1947 - 1,324,000
https://israelipalestinian.procon.org/view.resource.php?resourceID=000636
https://en.wikipedia.org/wiki/Demographic_history_of_Palestine_(region)
Hmm, liknar knappast någon etnisk rensning... Dessutom vet jag inte ens hur det skulle vara möjligt då britterna kontrollerade området och de diskriminerade mot judarna för att få billigare olja från arabländerna.

Jag skuldbelägger de medlemmar inom Irgun och Lehi som fördrev ca 125,000 araber.
Men självklart bär Arabförbundet den största skulden pga deras invasion av Israel och senare vägran att hjälpa palestinier som befann sig i deras länder efter kriget.

Några exempel? Det har hänt i hur många länder som helst, läs bara https://en.wikipedia.org/wiki/Population_transfer. Kan du ge några exempel där de fick återvända?
Senast redigerad av Memestar 2018-02-03 kl. 17:51.
Citera
2018-02-03, 18:07
Avstängd
Citat:
Antal araber i Brittiska Palestinamandatet:
Men nu var det ju som jag skrev året innan självständighetsförklaringen som striderna och flykten tog fart så dina siffror är missledande, avsiktligt misstänker jag.
Citat:
Hmm, liknar knappast någon etnisk rensning... Dessutom vet jag inte ens hur det skulle vara möjligt då britterna kontrollerade området och de diskriminerade mot judarna för att få billigare olja från arabländerna.
Mot slutet gav britterna helt upp om att försöka kontrollera någonting.
Citat:
Jag skuldbelägger de medlemmar inom Irgun och Lehi som fördrev ca 125,000 araber.
Ja, du är väldigt noga med att för israeliska sidan skall man fördela skulden ned på individnivå. Att Irgun och Lehi kom att bli en del av israeliska armén efter statens bildande skall man inte bry sig om. För arabsidan gillar du däremot att dra till med mer kollektiv skuld.
Citat:
Några exempel? Det har hänt i hur många länder som helst,
Jag skulle nog hellre se dig ge vad du tycker är relevanta jämförelser från modern tid, dvs efter WW II. Det har förekommit, inte tal om annat, men då får du också ta dig en funderare på vilka stater som som ser Israel som så demokratiskt vill jämföra landet med.
Citera
2018-02-03, 18:34
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Men nu var det ju som jag skrev året innan självständighetsförklaringen som striderna och flykten tog fart så dina siffror är missledande, avsiktligt misstänker jag.

Mot slutet gav britterna helt upp om att försöka kontrollera någonting.

Ja, du är väldigt noga med att för israeliska sidan skall man fördela skulden ned på individnivå. Att Irgun och Lehi kom att bli en del av israeliska armén efter statens bildande skall man inte bry sig om. För arabsidan gillar du däremot att dra till med mer kollektiv skuld.

Jag skulle nog hellre se dig ge vad du tycker är relevanta jämförelser från modern tid, dvs efter WW II. Det har förekommit, inte tal om annat, men då får du också ta dig en funderare på vilka stater som som ser Israel som så demokratiskt vill jämföra landet med.
Jag fördelar alltid skulden på individnivå. Jag tror inte på kollektivisering.

Du frågade ju om år 1947, eller hur? Innan arabländerna invaderade Israel alltså. Det var den statistiken jag angav...

Personligen tycker jag alla jämförelser är relevanta. Många av länderna det inträffade i är demokratier idag, men låter ändå inte de som lämnade återvända. Precis som Israel.
Citera
2018-02-03, 18:48
Avstängd
Citat:
Jag fördelar alltid skulden på individnivå. Jag tror inte på kollektivisering.
Utom då när palestinierna skall få skulden för arabstaternas krigsförklaring. När du accepterar kollektiva bestraffningar från IDF osv.
Citat:
Du frågade ju om år 1947, eller hur? Innan arabländerna invaderade Israel alltså. Det var den statistiken jag angav...
Du angav siffror från ett antal år innan striderna tog ordentlig fart, inte vad som hände under dessa.
Citat:
Personligen tycker jag alla jämförelser är relevanta. Många av länderna det inträffade i är demokratier idag, men låter ändå inte de som lämnade återvända. Precis som Israel.
Men du klarar inte av att ge ett enda konkret exempel...
Citera
2018-02-03, 18:59
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Utom då när palestinierna skall få skulden för arabstaternas krigsförklaring. När du accepterar kollektiva bestraffningar från IDF osv.

Du angav siffror från ett antal år innan striderna tog ordentlig fart, inte vad som hände under dessa.

Men du klarar inte av att ge ett enda konkret exempel...
Jag skrev att Arabförbundet skall få skulden. Alltså de länder som invaderade Israel och har skitit i palestinierna i alla dessa år.

Striderna tog ordentlig fart EFTER INVASIONEN! Om du syftar på några månader tidigare så finns det ingen statistik för det då dessa mätningar endast genomfördes ca en gång per år. Isåfall är det du som behöver ange bevis för att det inträffade just då.

Jag antog att du var flytande i engelska, men jag ber om ursäkt om det var fel. Här är några exempel från länken: Frankrike, Irland, Skottland, Grekland, Italien, Cypern är exempel på länder som liknande händelser inträffade i, men som är demokratier idag.
Citera
2018-02-03, 19:04
Medlem
Citat:
Ja, vi har gått igenom det och din proisraeliska agenda lyser som vanligt igenom. den etniska reninsingen startade innan grannstaterna förklarade krig, innan de judiska invandrarna helt ensidigt utropade en stat utan hänsyn till den tidigare befolkningen. Men du skall som alltid försvara etnisk rensning.

Tidigare befolkningen? Det fanns judar i befolkningen långt tid innan och dessutom det var FN som gjort det blev ett judiska stat.

Det finns arabiska politiker i israeliska parlamentet (knesset) det finns arabiska partiet i israeliska poltik, det finns 1,6 miljoner araber med israeliska medborgarskap i israel (20% av befolkningen i israel) det finns arabiska israelkritiska tidningar verksamma i israel. En acting president(interimspresident på svenska) var en arab.

Hur många judar fanns det i palestinska parlamentet? Hur många judar lever i gaza eller västbanken? Hur många judiska politiker finns det i hamas eller fatah?

Lägg ner!
Citera
2018-02-03, 19:26
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Hs187
Tidigare befolkningen? Det fanns judar i befolkningen långt tid innan och dessutom det var FN som gjort det blev ett judiska stat.
Det var inte den infödda judiska minoriteten som utropade en judisk stat eller var pådrivande i någon etnisk rensning. Läs på vilka som skrev under självständighetsförklaringen och var de kom ifrån!

Det var inte FN som tog något beslut om en judisk stat utan det var ett ensidigt utropande från dessa judiska invandrare som i efterhand, när de vunnit kriget, erkändes av FN.
Citera
2018-02-03, 19:41
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Det var inte den infödda judiska minoriteten som utropade en judisk stat eller var pådrivande i någon etnisk rensning. Läs på vilka som skrev under självständighetsförklaringen och var de kom ifrån!

Det var inte FN som tog något beslut om en judisk stat utan det var ett ensidigt utropande från dessa judiska invandrare som i efterhand, när de vunnit kriget, erkändes av FN.
Jag ändrar mig. Förut trodde jag du var ignorant, men nu vet jag att du är en lögnare. Du fortsätter sprida desinformation jag redan motbevisat i dina diskussioner med andra medlemmar.

Staten utropades i det område judarna var majoritet, vissa var infödda, andra var invandrare. https://en.wikipedia.org/wiki/Israeli_Declaration_of_Independence
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Palestine_Distribution_of_Population_1947_UN_ map_no_93(b).jpeg
Ingen "etnisk rensning" förekom. https://en.wikipedia.org/wiki/Causes_of_the_1948_Palestinian_exodus
Israel erkändes av FN-staterna före kriget men blev medlem efter kriget. https://en.wikipedia.org/wiki/United_Nations_General_Assembly_Resolution_273
Citera
2018-02-03, 20:30
Avstängd
Citat:
Jag ändrar mig. Förut trodde jag du var ignorant, men nu vet jag att du är en lögnare. Du fortsätter sprida desinformation jag redan motbevisat i dina diskussioner med andra medlemmar.
Om du skall hävda att jag är en lögnare får du allt visa var jag har fel. du kommer bara med en grupp orelaterade påståenden. De som utropade staten Israel var t ex invandrare, det är bara för dig att kolla själv:
https://en.wikipedia.org/wiki/Israeli_Declaration_of_Independence#Signatories
Citera
2018-02-03, 21:16
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Om du skall hävda att jag är en lögnare får du allt visa var jag har fel. du kommer bara med en grupp orelaterade påståenden. De som utropade staten Israel var t ex invandrare, det är bara för dig att kolla själv:
https://en.wikipedia.org/wiki/Israeli_Declaration_of_Independence#Signatories
Visst, många av signatörerna föddes utomlands. Men det gäller även många palestinska ledare, däribland Arafat.

Jag debunkade bl.a. dina lögner om att staten utropades "ensidigt", den "etniska rensningen" och att "inga infödda judar var med på att utropa staten".
Citera
2018-02-03, 21:31
Avstängd
Citat:
Jag debunkade bl.a. dina lögner om att staten utropades "ensidigt",
Du menar att den palestinska befolkningen var med på det? Det var en grupp invandrare som ensidigt utropade staten mot den infödda befolkningens vilja. Det kommer du inte ifrån hur mycket du än vill.

Citat:
den "etniska rensningen" och att "inga infödda judar var med på att utropa staten".
Den etniska rensningen var högst verklig. Den mest kända incidenten som starkt bidrog till att palestinierna kände sig tvungna att fly var massakern i Deir Yassin som inträffade före utropandet av staten och utanför dess territorium. Eller nu ljög jag faktiskt, Israel angav ju inga gränser när de utropade sin stat, och det var väl ingen hemlighet direkt att de gärna ville ha Jerusalem också.

Du kan sen säkert hitta någon infödd jude som var med, men de var en liten minoritet bland de militanta sionisterna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in