2018-02-03, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chikelu
Visst, det är många som kör med "fina bilar", men största delen av dessa har 20 tusen mil i mätaren. Du kan lätt köpa en några år gammal x5:a för under 250 tusen, vissa av oss kanske vill använda samma summa på resor, inredning hobbyn etc.

Precis, kostnaden i ditt exempel ligger inte i bilen. Kul att äga en gammal x5:a....
Citera
2018-02-03, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaboom1
Är det en blatte som kör kan du vara 99% säker på att det är svarta pengar inblandade.
Även att många blattar prioriterar annorlunda, känner blattar som tjänar 40-50k i månaden men bor hemma till dom är 27, inte så svårt att skaffa en fet bil då.

Men som svar till TS, som andra skrivit, alla med normalt jobb och inkomst kan skaffa en relativt fin bil, men då sitter dom flesta av dom med lån över öronen.
Citera
2018-02-03, 14:03
Medlem
Melange5738s avatar
Om du inte sett ODO-mätaren och hur bilen ser ut undertill är det väl inte så mycket att orda om, många premiumbilar är slutkörda innan de kommer upp i 20k mil.
Citera
2018-02-03, 14:17
Medlem
trewqs avatar
Hörde någonstans att 7 eller 8 av 10 nyregistrerade BMW (eller om det specifikt var fråga om 5-serien) är antingen leasade eller tjänstebilar. Så det är ytterst, ytterst få som cashar en fet BMW ur egen ficka...
Citera
2018-02-03, 14:19
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av syserror
Vad är det för fel på ny bättre bil? Både modernare, säkrare, miljövänligare, bränslesnålare nya bilar och utveckling går framåt.

Sedan bekvämlighet är även viktigt om man åker mycket.

Nu är jag inte så mycket för bilar rent allmänt och skulle så klart inte köpa 10 Ferrari men en ny bättre bil ser jag inte som något alls konstigt eller onödigt.

Nu behöver jag inte bry mig om bilar på det sättet för har alltid 24/7 service med privata chafförer tillgänglig utanför dörr alltid men ser många fördelar att folk faktiskt kör runt i nyare bilar.

Om man ska prata värdeförlust visst, men inte mer än röka eller köpa ny tv etc ändå.

Mer korkat köra runt i gammal skrothög.

Om man åker MYCKET så ska man absolut ha en bil för ändamålet. Det jag menar är att många sitter med löjligt dyra bilar som de egentligen inte har användning för det. Att köra ett par mil om dagen till och från jobbet behöver man ingen jättebil för.

Jag har själv en helt ny bil och jag vill heller inte köra runt i en opålitlig gammal skorv. Vi har valt att ha en Yaris och den fyller min o frugans behov helt och hållet. Vi har absolut råd med en större o "fetare" bil men ser ingen anledning att ha det.

De pengarna mår bättre på sparet.
Citera
2018-02-03, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av syserror
Vad är det för fel på ny bättre bil? Både modernare, säkrare, miljövänligare, bränslesnålare nya bilar och utveckling går framåt.

Sedan bekvämlighet är även viktigt om man åker mycket.

Nu är jag inte så mycket för bilar rent allmänt och skulle så klart inte köpa 10 Ferrari men en ny bättre bil ser jag inte som något alls konstigt eller onödigt.

Nu behöver jag inte bry mig om bilar på det sättet för har alltid 24/7 service med privata chafförer tillgänglig utanför dörr alltid men ser många fördelar att folk faktiskt kör runt i nyare bilar.

Om man ska prata värdeförlust visst, men inte mer än röka eller köpa ny tv etc ändå.

Mer korkat köra runt i gammal skrothög
.

Rökning och TV är de värsta exemplena på värdeförlust, knappast några bra referenspunkter.

Storstadsbor som köper ny, dyr bil får ett pengahål. Utöver skrattretande värdeminskning betalar de för underhåll, parkering, amortering och ränta (de flesta 08r är hopplösa lånetorskar), försäkring, bensin och trängselskatt, och vad får de egentligen i gengäld? Respekt av packet måhända, men den urbana medelklassen bryr sig sällan om bilar, och överklassen kör Volvo eller nedtonad Merca. Nej, att köpa billig tråkbil är en vinstaffär i landets storstäder.

I småstad och på landsbygd får man betydligt mer valuta för pengarna.
Citera
2018-02-03, 14:33
Medlem
Det är lätt att enbart att notera de som har det bättre, för att sedan jämföra sig. Det kan få en att dra felaktiga slutsatser. Jag skulle säga den absoluta majoriteten i din situation inte kör inte en sådan bil.

Själv tillhör jag de s.k. högavlönade och skumpar omkring i min 11 år gamla skruttbil. Lönenivån spelar ingen roll Sverige p.g.a skatteuttag, det enda som betyder något är vad du kan få fram svart.

Det är omöjligt att lönearbeta sig till trygghet i sverige...
Senast redigerad av obisvenkanobi 2018-02-03 kl. 14:36.
Citera
2018-02-03, 14:36
Medlem
Jannebigplays avatar
Jag fabriksbeställde en sprillans ny Mercedes c-class för ett år sedan. Den betalades via att jag gjorde om mitt bolån. Köpte lägenheten för 10 år sedan för 850 000:- och har amorterat under tiden. Fick lägenheten omvärderad till 2,1 miljoner och la då på 400 000:- på mitt befintliga bolån så att jag kunde betala hela bilen kontant utan att ta billån. Det är så många gör som har haft sina bostäder ett bra tag och värdet har gått upp. Var som att få en bil av banken!
Citera
2018-02-03, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jannebigplay
Jag fabriksbeställde en sprillans ny Mercedes c-class för ett år sedan. Den betalades via att jag gjorde om mitt bolån. Köpte lägenheten för 10 år sedan för 850 000:- och har amorterat under tiden. Fick lägenheten omvärderad till 2,1 miljoner och la då på 400 000:- på mitt befintliga bolån så att jag kunde betala hela bilen kontant utan att ta billån. Det är så många gör som har haft sina bostäder ett bra tag och värdet har gått upp. Var som att få en bil av banken!

fantastisk... en sådan bra affär, bilar är en bra investering *sarkasm*
Citera
2018-02-03, 14:40
Medlem
Jannebigplays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obisvenkanobi
fantastisk... en sådan bra affär, bilar är en bra investering *sarkasm*

En bra affär är det aldrig att köpa en helt ny bil men då jag pendlar 9 bil om dagen så behöver jag en bra bil, en bil som jag dessutom har tänkt att behålla länge. Gällande att lägga bilen på bolånet är det ett av de smartare alternativen du kan göra idag, speciellt då om man som jag har haft lägenheten länge, amorterat under tiden samtidigt som värdet har ökat. Ett bolån på runt 1 miljon i Stockholm idag är ingenting.
Citera
2018-02-03, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jannebigplay
En bra affär är det aldrig att köpa en helt ny bil men då jag pendlar 9 bil om dagen så behöver jag en bra bil, en bil som jag dessutom har tänkt att behålla länge. Gällande att lägga bilen på bolånet är det ett av de smartare alternativen du kan göra idag, speciellt då om man som jag har haft lägenheten länge, amorterat under tiden samtidigt som värdet har ökat. Ett bolån på runt 1 miljon i Stockholm idag är ingenting.

Visst , det är upp till var och en, prioriterar man en bil så är det naturligtvis optimalt att baka in det i bolånet.

Har sett för många som inte riktigt har koll på var de gör och skuldsatt sig, ber om ursäkt för min syrlighet i tidigare inlägg.
Citera
2018-02-03, 14:51
Medlem
Pingis.0s avatar
Många som fortfarande använder vinster från bostadsaffärer till att köpa en frän bil istället för att spara eller ha ett lägre lån på nya bostaden.

Nästa gång är det ju bara du söker på regnumret i nån smidig app så står det ju om det är leasing/kreditköp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in