Flashback bygger pepparkakshus!
2018-02-04, 11:58
Medlem
LaGrandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
problemet är väl kanske att betalningsförmågan beräknas på att man har ett arbete?

så utan arbete har man kanske inte längre råd att äga bilen

och vad jag förstår är det väl bara politiker som är garanterad inkomst under resten av sitt liv?

Med den logiken så kan man ju inte köpa en bostad heller, för man vet aldrig om/när man blir av med jobbet. Sedan finns det ju försäkringar för detta samt att det finns andra jobb... Och det går att sälja bilen om allt skiter sig.
Citera
2018-02-04, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dyselektrikern
Utmärkt inlägg, kan inte mer än instämma.

Jag är 30+ utan tant & barn.

Har en bil jag köpte för 70-80000. Inget märkvärdigt men jag tar mig fram.

Till skillnad från dig så är jag fullständigt ointresserad av bilar, har aldrig direkt mekat (är väl för lat och lämnar alltid in på verkstad när det sker nåt)

Åker inte ens 1000 mil på ett år och är väldigt ofta ute på jobb, vilket betyder firmabil.

Har väldigt mycket pengar över efter att räkningar är betalda. Slänger in en massa(så beroende på då min lön varierar nåt fruktansvärt) på sparkonto & spenderar en del på mina syskonbarn.

Sorgligt men sant så blir det en del på droger under lediga dagar, när jag för en gångs skull är ledig kanseke 4-5 dagar.

Svaret på ts' fråga är: lån, eller spara ihop. Folk med hyfsade jobb med mkt ob, övertid osv. som t.ex jag själv skulle med enkelhet kunna spara ihop till en fin bil rätt fort.

Jag får ut vanligtvis mellan 30-40000, men då är jag arbetsnarkoman och jobbar inte under nåt jävla kollektivavtal eller nåt sånt tjafs. Har inga större intressen(hinner inte med ändå) och kan lätt lägga undan 15000 eller mer om jag känner för det.

Kanske är ett undantag då de flesta har familj i min ålder, men det går!

Jag har själv familj och 2 barn. Vi kör inte heller så långt med våra bilar. Men ungarna älskar när vi tar ut vår sommarbil och cruisar rundor.
Sålänge jag har råd och barnen älskar det kommer jag att göra det.
Jag jobbar själv inte så mycket nuförtiden då jag gått ner i tid och gillar vara hemma med barnen när det är skollov och storhelger.
Har blivit så pass gammal o insett att pengar är inte allt. Visst, det är mycket men man kan må bra utan och ändå njuta av livet.
Kolla på Kamprad, satt på miljarder av pengar och den snåljåpen spenderade inte en krona på sig själv. Hur skoj är det att leva ett tråkigt liv och inte unna sig när man ligger 2 meter under marken i en enrummare.
Att sedan vissa har sina bilar som ett transportmedel och struntar i hur bilen ser ut, det förstår jag.
Citera
2018-02-04, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TobbeGubben
Jag har själv familj och 2 barn. Vi kör inte heller så långt med våra bilar. Men ungarna älskar när vi tar ut vår sommarbil och cruisar rundor.
Sålänge jag har råd och barnen älskar det kommer jag att göra det.
Jag jobbar själv inte så mycket nuförtiden då jag gått ner i tid och gillar vara hemma med barnen när det är skollov och storhelger.
Har blivit så pass gammal o insett att pengar är inte allt. Visst, det är mycket men man kan må bra utan och ändå njuta av livet.
Kolla på Kamprad, satt på miljarder av pengar och den snåljåpen spenderade inte en krona på sig själv. Hur skoj är det att leva ett tråkigt liv och inte unna sig när man ligger 2 meter under marken i en enrummare.
Att sedan vissa har sina bilar som ett transportmedel och struntar i hur bilen ser ut, det förstår jag.

Precis, man ska göra sånt man mår bra av.

Om 5 år kan jag vara död, vad ska ja ha massa pengar på banken för då? Just nu är jag ute nästan 300 dagar per år på jobb, men inser ju att det inte kommer vara så för evigt. Så jag tror att jag snart behöver se över min situation och spara undan till den tiden då jag kommer jobba mån-fre på hemmaplan.
Citera
2018-02-04, 12:10
Medlem
Syeks avatar
Jag har bilförmån i mitt jobb och jag är 26år gammal.
Citera
2018-02-04, 13:34
Medlem
volvo 240s avatar
Folk är dumma i huvudet och lånar pengar.

Vill man ha en fin bil är det ju bara att titta på 13-25 år gamla lyxbilar och hitta en lååågmilad enägarsbil. Då har man allt man kan behöva plus grym design. En MB S-klass från säg 1994 med lååga mil är ju nåt ingen kan motstå. Och du får kanske gemax 45k. Och då åke du finare än alla andra .
Citera
2018-02-04, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240

Vill man ha en fin bil är det ju bara att titta på 13-25 år gamla lyxbilar och hitta en lååågmilad enägarsbil. Då har man allt man kan behöva plus grym design. En MB S-klass från säg 1994 med lååga mil är ju nåt ingen kan motstå. Och du får kanske gemax 45k. Och då åke du finare än alla andra .

O andra sidan får du kanske lämna in bilen på reparation stup i kvarten, hur billig är bilen då?
För en annan som inte skruvar på bilar är det bättre att köpa en nyare som startar alltid och slipper massa strul..
Citera
2018-02-04, 14:40
Medlem
Cleburnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TobbeGubben
O andra sidan får du kanske lämna in bilen på reparation stup i kvarten, hur billig är bilen då?
För en annan som inte skruvar på bilar är det bättre att köpa en nyare som startar alltid och slipper massa strul..

Oavsett om en bil är ny eller gammal gäller det att välja rätt, och att ha lite tur. En nyare bil kan strula mer än en äldre bil.

Vår bil närmar sig 30-strecket och har aldrig vägrat starta. Reparationer och service har väl gått på cirka 3 000 per år sen vi köpte den för elva år sen. Inköpspris: 18 000 kronor.

Gamla bilar har fördelen att vara billiga att underhålla, även om man inte kan skruva själv. Detta eftersom vilken mekaniker som helst kan dona med den, och reservdelar är snorbilliga. Sen behöver man inte mer än trafikförsäkring, eftersom den inte har nåt egentligt värde.

Vi köpte faktiskt en nyare bil som en tänkt ersättare till gamla Bettan. Slutade med att vi hävde köpet efter att den stått på verkstan X gånger för att fixa alla fel som dök upp hela tiden.
Citera
2018-02-04, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240

Problemet med din sketa S-klass från 94 är att den kommer att gå i sönder förr eller senare och då kommer det knappast vara lönt att laga den eftersom reparationerna är för dyra sett till bilens värde.
Citera
2018-02-04, 14:51
Medlem
Cleburnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frankybody
Problemet med din sketa S-klass från 94 är att den kommer att gå i sönder förr eller senare och då kommer det knappast vara lönt att laga den eftersom reparationerna är för dyra sett till bilens värde.

Bilens värde har i princip ingen betydelse. Det är vad det skulle kosta att köpa en ny bil som betyder nåt.

Vår bil är "värd" kanske 5 000 kronor på marknaden. Skulle inte ha nåt problem med att lägga 15 000 på en enstaka reparation. För det finns i stort sett ingen chans att vi får en bättre bil för 5 000+15 000 kronor i dagsläget.
Citera
2018-02-04, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frankybody
En S klass från 90talet var ett ganska dåligt exempel på prisvärda bilar, men för 50papp kan man få en fräsch Bmw E90, trots det så belånar sig folk för att köpa en ny XC90 för en halv mille.
Citera
2018-02-04, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cleburne
Bilens värde har i princip ingen betydelse. Det är vad det skulle kosta att köpa en ny bil som betyder nåt.

Vår bil är "värd" kanske 5 000 kronor på marknaden. Skulle inte ha nåt problem med att lägga 15 000 på en enstaka reparation. För det finns i stort sett ingen chans att vi får en bättre bil för 5 000+15 000 kronor i dagsläget.

Ena månaden är det 5000 kr andra månaden är det kanske 20 000 kr, problemet med gamla rishögar är att du vet aldrig när dom kommer att gå i sönder. Är det verkligen värt att ta risken om man nu har pengar till något vettigt med garantier?
Citera
2018-02-04, 15:13
Medlem
Aggkakas avatar
Skulle gissa att det i dom flesta fallen är förmånsbilar, kör själv en sprillans 5-serie som jag varken skulle ha råd med, eller välja att ta den värdeförlusten på privat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in