2018-02-03, 07:32
Medlem
Finns ju faktiskt dom som har råd med bilar, alla är inte skuldsatta över öronen pga av en bil.
Citera
2018-02-03, 07:35
Medlem
Som många tidgare nämnt: Majoriteten har inte råd och lånar/leasing. Antingen blanco eller med husen som säkring.

Och lyssna inte på alla med flashbacklön som precis, kontant, köpt den nya teslan.
Citera
2018-02-03, 07:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wizard99
leasing . firma bil . kostar mer än om dom hade tagit ett lån och amorterat . ibland tänker man vad fan tänker folk med .

Utveckla gärna. Tror det finns lite mer dimensioner på förmånsbil än vad du tror.
Citera
2018-02-03, 08:42
Medlem
Alltså 500k är inte ens en hög summa, sedan att det är stor värdeminskning köpa helt ny bil är en sak men på en familj med vettig inkomst blir det inte mycket utslaget på ett lån ändå.

Finns ju massa möjligheter lån, leasing etc om man nu vill ha en bil. Äger man en bostad som inte är överbelånad kommer lån inte vara några problem för en bil heller.

Sedan vet du ju inget om deras ekonomi, finns folk som råd köpa rakt av med utan lån.
Citera
2018-02-03, 08:46
Medlem
cacas avatar
Tips för de som är förvånade, köp taxeringskalendern så kan ni se att det finns massor som har råd köpa en sån bil med både avseende på taxerad inkomst och inkomst av kapital.

Sen finns det en uppsjö av folk som har bil via företaget i olika konstellationer, både lagliga och mindre lagliga former förekommer.

Leasing, arvet efter morfar, hårt arbetande och bilintresserade, de som lånar till det, kriminella, lottovinnaren osv, osv
Sen finns de de som köper en bil de egentligen inte har råd med enbart för andra ska undra hur fan har de råd?
Citera
2018-02-03, 08:51
Medlem
DyslexiKungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caca
Tips för de som är förvånade, köp taxeringskalendern så kan ni se att det finns massor som har råd köpa en sån bil med både avseende på taxerad inkomst och inkomst av kapital.

Sen finns det en uppsjö av folk som har bil via företaget i olika konstellationer, både lagliga och mindre lagliga former förekommer.

Leasing, arvet efter morfar, hårt arbetande och bilintresserade, de som lånar till det, kriminella, lottovinnaren osv, osv
Sen finns de de som köper en bil de egentligen inte har råd med enbart för andra ska undra hur fan har de råd?

Bra inlägg, du fick in allting där.En Blocket annons som jag ofta stöter på är ju att bilen säljs p.g.a ändrade familjeförhållanden.

mvh/
Citera
2018-02-03, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviled
Ser väldigt många som inte är så mycket äldre än mig (30-40) köra, enligt mig, väldigt fina bilar. Idag såg jag en småbarnsfamilj med en helt ny BMW 5-serie, pris ca 500k. Om jag och min sambo tjänar 40 000 / månad så skulle priset för den bilen vara 75% av en årslön netto. Det låter otroligt att folk lägger så mycket på en bil när man måste köpa hus eller lägenhet och sen allt annat som ska köpas. Tjänar de flesta betydligt mer eller har de andra prioriteringar?

kan vara svarta pengar men kan också vara att de inte dricker alkohol och inte röker. ponera att man är ett latinamerikanskt avskum som bott på seved och har råd med en skrotbil men helt plötsligt kör en bmw som är tillverkad samma år och där man köpt den av en firma som ingen känner till och där kriminella springer hem till honom för olika ljusskygga affärer och där en landsman till honom spottade på väggen innan han skulle ta hissen. Om man har ett riktigt jobb och betalar alla sina utgifter inser man att även om man har två inkomster är det svårt att handla en ny märkesbil. Tycker att du ska göra egen research och om det ser ut som bilen handlats svart så ska du anmäla för skatt. det är vad jag tycker.
Citera
2018-02-03, 11:35
Medlem
godboys avatar
Jag tänker att det är rätt många som köpte villa/bostadsrätt för tio femton år sedan, där värdet nu gått upp och de höjer lånet på bostaden. Detta för att kunna flasha runt i en XC90. Jättekorkat anser jag, som faktiskt är rätt välbetald. Skulle aldrig köpa en så dyr bil.
Citera
2018-02-03, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Jag tänker att det är rätt många som köpte villa/bostadsrätt för tio femton år sedan, där värdet nu gått upp och de höjer lånet på bostaden. Detta för att kunna flasha runt i en XC90. Jättekorkat anser jag, som faktiskt är rätt välbetald. Skulle aldrig köpa en så dyr bil.

Vad är det för fel på ny bättre bil? Både modernare, säkrare, miljövänligare, bränslesnålare nya bilar och utveckling går framåt.

Sedan bekvämlighet är även viktigt om man åker mycket.

Nu är jag inte så mycket för bilar rent allmänt och skulle så klart inte köpa 10 Ferrari men en ny bättre bil ser jag inte som något alls konstigt eller onödigt.

Nu behöver jag inte bry mig om bilar på det sättet för har alltid 24/7 service med privata chafförer tillgänglig utanför dörr alltid men ser många fördelar att folk faktiskt kör runt i nyare bilar.

Om man ska prata värdeförlust visst, men inte mer än röka eller köpa ny tv etc ändå.

Mer korkat köra runt i gammal skrothög.
Citera
2018-02-03, 12:28
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av syserror
Alltså 500k är inte ens en hög summa, sedan att det är stor värdeminskning köpa helt ny bil är en sak men på en familj med vettig inkomst blir det inte mycket utslaget på ett lån ändå.

Finns ju massa möjligheter lån, leasing etc om man nu vill ha en bil. Äger man en bostad som inte är överbelånad kommer lån inte vara några problem för en bil heller.

Sedan vet du ju inget om deras ekonomi, finns folk som råd köpa rakt av med utan lån.

Håller med, jag är strax över 30 och skulle kunna casha en sådan bil. 500k idag är inte en så otroligt hög summa som det var för 10 år sedan.

Men som nämnts tidigare, det vanligaste är nog leasing och billån. För många är bilen otroligt viktigt och folk nästan identifierar sig genom den.
Citera
2018-02-03, 12:41
Medlem
Chikelus avatar
Visst, det är många som kör med "fina bilar", men största delen av dessa har 20 tusen mil i mätaren. Du kan lätt köpa en några år gammal x5:a för under 250 tusen, vissa av oss kanske vill använda samma summa på resor, inredning hobbyn etc.
Citera
2018-02-03, 13:08
Medlem
Är det en blatte som kör kan du vara 99% säker på att det är svarta pengar inblandade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in