Resultat: Bästa lösningen på Israel-Palestinakonflikten?
Tvåstatslösning
35,92%
88 röster
Enstatslösning exklusive Gaza
11,84%
29 röster
Enstatslösning inklusive Gaza
17,14%
42 röster
Annan lösning
35,10%
86 röster
2018-02-02, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Memestar
Allt det där tas ju hand om i Trumps plan - Palestina ska få använda hamnen i Ashdod och Ben Gurion flygplats, Israel behåller kontroll över luftrum och frekvenser utan att begränsa privat användning, alla får tillgång till grundvattnet inom sin egna stat (dessutom säljer Israel redan massa avsaltat vatten till palestinierna) och en passage mellan Gaza/VB skall byggas.

Allt som egentligen fattas är att PA måste pressas för att acceptera planen. Eventuellt hota med folkomröstning då palestinierna troligen skulle rösta ja till planen och avsätta Fatah på VB.

Kan köpa att Israel under en övergångsperiod behåller kontrollen över luftrum och frekvenser, men är tanken att detta ska fortlöpa permanent undrar jag hur man motiverar att en självständig stat inte tillåts ha kontroll över sitt eget luftrum, samt kontrollera frekvenserna i sitt luftrum?

En framtida palestinsk stat måste rimligtvis ha samma rättigheter att utveckla ett försvar som alla andra stater har?

Risken att de någonsin blir ett reellt militärt hot mot Israel torde ändå vara obefintlig.
Citera
2018-02-02, 14:38
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimmos
Kan köpa att Israel under en övergångsperiod behåller kontrollen över luftrum och frekvenser, men är tanken att detta ska fortlöpa permanent undrar jag hur man motiverar att en självständig stat inte tillåts ha kontroll över sitt eget luftrum, samt kontrollera frekvenserna i sitt luftrum?

En framtida palestinsk stat måste rimligtvis ha samma rättigheter att utveckla ett försvar som alla andra stater har?

Risken att de någonsin blir ett reellt militärt hot mot Israel torde ändå vara obefintlig.
Ett reellt militärt hot? Nej. A pain in the ass like Hamas? Ja.

Att Palestina får kontroll över luftrum och frekvenser för civilt bruk kan jag köpa, men Israel måste behålla permanent kontroll över gränsen mot Jordanien och endast släppa in primitiva vapen till den lokala polisstyrkan. Annars riskerar dem ett flerfrontskrig mot raketer som avfyras från Gaza och VB.
Citera
2018-02-02, 16:15
Medlem
Citat:
Ett reellt militärt hot? Nej. A pain in the ass like Hamas? Ja.

Att Palestina får kontroll över luftrum och frekvenser för civilt bruk kan jag köpa, men Israel måste behålla permanent kontroll över gränsen mot Jordanien och endast släppa in primitiva vapen till den lokala polisstyrkan. Annars riskerar dem ett flerfrontskrig mot raketer som avfyras från Gaza och VB.

Realpolitiskt har Israel absolut makten att diktera villkoren du nämner för att att acceptera en tvåstatslösning.

Men moraliskt har jag svårt att se hur man kan försvara att en självständig stats luftrum mm kontrolleras av främmande makt permanent.
Är palestinierna med Hamas i spetsen så urbota korkade att de anfaller Israel i ett flerfrontsangrepp lär de bli ockuperade på nolltid igen . Dessutom hade Israel skapat sig luftherravälde över VB +Gaza på en minut vid behov, så jag förstår inte riktigt det praktiska bekymret med att ge ett framtida Palestina fullständiga "statsrättigheter".
Citera
2018-02-02, 16:29
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimmos
Realpolitiskt har Israel absolut makten att diktera villkoren du nämner för att att acceptera en tvåstatslösning.

Men moraliskt har jag svårt att se hur man kan försvara att en självständig stats luftrum mm kontrolleras av främmande makt permanent.
Är palestinierna med Hamas i spetsen så urbota korkade att de anfaller Israel i ett flerfrontsangrepp lär de bli ockuperade på nolltid igen . Dessutom hade Israel skapat sig luftherravälde över VB +Gaza på en minut vid behov, så jag förstår inte riktigt det praktiska bekymret med att ge ett framtida Palestina fullständiga "statsrättigheter".
Jag håller med dig, Palestina bör ges full kontroll över sitt luftrum efter en övergångsperiod, det tror jag Israel kommer gå med på efter förhandlingar. Det är som sagt gränsen mot Jordanien som Israel måste behålla full kontroll över. Du skriver att alla stater har rätt att utveckla försvar, men man kan ju alltid ingå i avtal med sina grannar. Palestina får ha en nationell polisstyrka för inrikes säkerhet, men upprustande av en regelrätt armé har jag mycket svårt att tänka mig Israel skulle tolerera.

Frågan är snarare varför den ens skulle behövas på VB. Israel behåller ju ändå gränskontrollerna, så vem skulle vara så urbot korkad nog att försöka invadera VB?
Citera
2018-02-02, 16:34
Medlem
Spekulatoner av de med allra lägst intelligens och kommunister. Det kommer ju inte att bli något för muslimer offrar sina egna för att kunna få ut enorma summor pengat för att man spelar offer och sätter sitt egen intresse först. de som offras får lite pengar av biståndspengarna för att skapa turbulens. så länge det imte är någon som betakar ut pengar till de äckliga och vidriga muslimerna så kommer de att dyka upp vid förhandlingsbordet. denna tråd borde låsas tills de skitiga muslimerna återgår till förhandlingsbordet.
Citera
2018-02-02, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av franskanalfabet
Spekulatoner av de med allra lägst intelligens.

Tack för ditt bidrag 😁
Citera
2018-02-02, 17:12
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av franskanalfabet
Spekulatoner av de med allra lägst intelligens och kommunister. Det kommer ju inte att bli något för muslimer offrar sina egna för att kunna få ut enorma summor pengat för att man spelar offer och sätter sitt egen intresse först. de som offras får lite pengar av biståndspengarna för att skapa turbulens. så länge det imte är någon som betakar ut pengar till de äckliga och vidriga muslimerna så kommer de att dyka upp vid förhandlingsbordet. denna tråd borde låsas tills de skitiga muslimerna återgår till förhandlingsbordet.
Rasism åsido, du har åtminstone rätt i en sak - världen måste sluta finansiera PA omedelbart.
Citera
2018-02-02, 17:35
Avstängd
Citat:
Det är som sagt gränsen mot Jordanien som Israel måste behålla full kontroll över.
Väntar du dig alltså att Jordanien av alla stater skulle få för sig att anfalla Israel via Palestina???
Citera
2018-02-02, 17:42
Medlem
ka-boooooom
Citera
2018-02-02, 18:03
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Väntar du dig alltså att Jordanien av alla stater skulle få för sig att anfalla Israel via Palestina???
Nej, jag väntar mig att Hamas & Co kommer försöka smuggla in raketer till VB via Jordanien.
Citera
2018-02-02, 18:11
Avstängd
Citat:
Nej, jag väntar mig att Hamas & Co kommer försöka smuggla in raketer till VB via Jordanien.
Då bör väl Palestina på motsvarande sätt få kontroll överisraeliska hamnar så inte Israel "smugglar" in vapen. Annars trodde jag för min del att självständiga stater hade rätt att ha en militär, men jag har förstått att det inte riktigt gäller Israels grannar. Lite lustigt eftersom Israel varit den mer aggressiva parten, men sådan är världen.
Citera
2018-02-02, 18:27
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Då bör väl Palestina på motsvarande sätt få kontroll överisraeliska hamnar så inte Israel "smugglar" in vapen. Annars trodde jag för min del att självständiga stater hade rätt att ha en militär, men jag har förstått att det inte riktigt gäller Israels grannar. Lite lustigt eftersom Israel varit den mer aggressiva parten, men sådan är världen.
Mycket "lustigt". Israel har aldrig någonsin startat ett krig, med möjligt undantag för Suezkrisen 1956 fast den startades tekniskt sett av UK/Frankrike. Däremot har Israel vunnit alla krig sedan statens skapande. Stor skillnad mellan att starta krig och vinna dem.

Dessutom är det i de mer liberala palestiniernas intresse att Israel behåller kontroll över VB/Jordan-gränsen så att extremistgruppernas kontroll över VB förblir så minimal som möjligt även efter Palestina utropats som stat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in