Citat:
Ursprungligen postat av
kimmos
Realpolitiskt har Israel absolut makten att diktera villkoren du nämner för att att acceptera en tvåstatslösning.
Men moraliskt har jag svårt att se hur man kan försvara att en självständig stats luftrum mm kontrolleras av främmande makt permanent.
Är palestinierna med Hamas i spetsen så urbota korkade att de anfaller Israel i ett flerfrontsangrepp lär de bli ockuperade på nolltid igen . Dessutom hade Israel skapat sig luftherravälde över VB +Gaza på en minut vid behov, så jag förstår inte riktigt det praktiska bekymret med att ge ett framtida Palestina fullständiga "statsrättigheter".
Jag håller med dig, Palestina bör ges full kontroll över sitt luftrum efter en övergångsperiod, det tror jag Israel kommer gå med på efter förhandlingar. Det är som sagt gränsen mot Jordanien som Israel måste behålla full kontroll över. Du skriver att alla stater har rätt att utveckla försvar, men man kan ju alltid ingå i avtal med sina grannar. Palestina får ha en nationell polisstyrka för inrikes säkerhet, men upprustande av en regelrätt armé har jag mycket svårt att tänka mig Israel skulle tolerera.
Frågan är snarare varför den ens skulle behövas på VB. Israel behåller ju ändå gränskontrollerna, så vem skulle vara så urbot korkad nog att försöka invadera VB?