Citat:
Till utländsk part, med nyckelordet utländsk. Delarna av Jerusalem med arabisk majoritet kan ju fortfarande göras till en autonom region med 61 Knesset-röster för. Tvåstatslösningen är inte alls död på den israeliska sidan, det är palestinierna som måste tvingas till förhandlingsbordet på ett eller annat sätt. Jag tror även du inser att så är fallet, även om du inte stöder tvåstatslösningen personligen.Jag håller med dig helt och fullt. Skiljelinjen oss emellan uppstår i kontrasten mellan pessimism och optimism såväl som synen på det geostrategiskt nödvändiga och det politiskt legitima. En auktoritär etnostat som lyckas säkra befolkningens överlevnad är -- i min mening -- att föredra framför en bräcklig, om än internationellt legitim, liberaldemokratisk ordning.
Frågan är dock om den senaste utvecklingen redan tagit död på tvåstatslösningen:
Frågan är dock om den senaste utvecklingen redan tagit död på tvåstatslösningen:
In an all-night session, the Knesset, Israel's parliament, enacted a law early Tuesday making it much more difficult to negotiate Jerusalem as part of a peace process. The holy city is the most sensitive -- and perhaps most important -- issue in the Israeli-Palestinian conflict, with parts of the city claimed by both sides as their capital.
Only days earlier, a guiding body for Prime Minister Benjamin Netanyahu's party voted unanimously to apply Israeli law to West Bank settlements. Although that vote was non-binding, such a move would be seen as Israeli annexation of the territory.
The law was passed as an amendment to Israel's Basic Law -- the closest thing Israel has to a constitution -- which gives it more political weight. The amendment stipulates that any attempt to transfer sovereign control of Jerusalem to a foreign entity needs to be approved by a supermajority of 80 Knesset members out of 120.
Oren Liebermann, CNN
Jag förstår din inställning, men jag tycker ändå att den enda långsiktiga lösningen är en tvåstatslösning. Både pga mina starkt libertära åsikter och den helt praktiska nödvändigheten. Enstatslösningen och/eller status quo är uppenbart ohållbara. En tvåstatslösning där Israel behåller militär överlägsenhet anser jag utgör ett mindre säkerhetshot mot Israel än nuläget.
Vad jag inte förstår är varför du tycker att den liberaldemokratiska ordningen (där den nationella säkerheten fortfarande kommer först) är bräcklig?
Senast redigerad av Memestar 2018-01-27 kl. 12:32.
Senast redigerad av Memestar 2018-01-27 kl. 12:32.