2018-02-02, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ove Mollvik
Jo på den punkt som Gandhi, Einstein, Hammarskjöld, M L King, Dalai Lama osv. var överens kan man mycket väl formulera ett nytt testamente i samma anda som föregående urskrifter. Kristna eller ej visar sig andan genomgående.
Det bästa vore att stryka en massa saker ur bibeln. Det räcker att lägga till ett par sidor.
Problmet med bibeln är inte det som inte är skrivet, problemet är det som står skrivet.
Sedan kan man lägga till några sidor, göra nya vettiga budord om det känns viktigt.
Citera
2018-02-02, 13:53
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Det verkar som att du förväxlar ekumenik (i en bredare betydelse av ordet än en rent intern-kristen metod) med bibeltolknings-metodologi. Dessa är trots vissa likheter inte identiska.

Citat:
Jag har förstått skillnaden och det är på så vis jag kommit fram till en möjligt gemensam slutsats.

En "gemensam slutsats"? Det låter mera som synkretism-smet.
Citera
2018-02-02, 14:09
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Det bästa vore att stryka en massa saker ur bibeln. Det räcker att lägga till ett par sidor.
Problmet med bibeln är inte det som inte är skrivet, problemet är det som står skrivet.
Sedan kan man lägga till några sidor, göra nya vettiga budord om det känns viktigt.
Det måste få vara upp till var och en att tolka urskrifterna efter eget behov och förstånd. Tack och lov så har ingen vågat sig på att censurera eller tillrättalägga ens det gamla testamentet för att bättre passa in i dagens världsbild så som annars sker just som Orwell varnade för. Våra förfäders missuppfattningar och vanföreställningar men med godaste avsikt är numera ännu viktigare att förstå. Hur redan Luthers katekes omtolkar budorden för att som jag gissar passa vår tids överhet och vulgäruppfattning bättre är också en otäck läsning kan jag i övrigt säkert hålla med dig om.
Citera
2018-02-02, 19:09
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Det måste få vara upp till var och en att tolka urskrifterna efter eget behov och förstånd.

Naturligvis. Men det är inte det samma som att sen komme och påstå, att en sån tolkning är allmängiltig.
Citera
2018-02-02, 21:02
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Naturligvis. Men det är inte det samma som att sen komme och påstå, att en sån tolkning är allmängiltig.
Vem kan ha varit så dum mot dig?
Citera
2018-02-03, 00:40
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Vem kan ha varit så dum mot dig?

Du, t.ex.
Citera
2018-02-03, 08:29
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Du, t.ex.
Då har du missförstått för det har inte varit min mening utan tvärtom. Håll reda på syfte och sammanhang för varje påstående så kan vi gå vidare.
Citera
2018-02-03, 10:12
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Håll reda på syfte och sammanhang för varje påstående så kan vi gå vidare.

Vad ÄR ditt syfte?
Citera
2018-02-03, 13:00
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Vad ÄR ditt syfte?
Att på något plan finna ett mänskligt samförstånd då både teoretiska och praktiska flosofins begrepp inte duger ens till att förklara det levande gränssnittets innebörd. Jag vet hur lätt både präster och datanördar kunnat enas i denna fråga annars.
Citera
2018-02-03, 16:21
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Vad ÄR ditt syfte?

Citat:
Att på något plan finna ett mänskligt samförstånd då både teoretiska och praktiska flosofins begrepp inte duger ens till att förklara det levande gränssnittets innebörd. Jag vet hur lätt både präster och datanördar kunnat enas i denna fråga annars.

Och dina "verktyg" för detta är?
Citera
2018-02-13, 13:56
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Begreppet Gud så som uppfattat av majoriteten av världens folk troende eller ej och oavsett privat religion är ett utmärkt verktyg.
Citera
2018-02-20, 15:37
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:

Citat:
Begreppet Gud så som uppfattat av majoriteten av världens folk troende eller ej och oavsett privat religion är ett utmärkt verktyg.

Specifikation, tack. (Du kan ju t.ex. utveckla detta på tråden "Definiera gud").
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in