Citat:
Ursprungligen postat av
Honey.B.Blue
Vissa under åratal, andra under resterande livstid medan en hel del skulle anlägga ett slags identitetsbyte av sådan personlighetsförändrande karaktär, som en kommunist kan få när världsbilden en dag rämnar.
Som uppvaknad från tankekontrollen inom Jehovas vittnen kan jag bekräfta att det är ett problem med att just bygga upp en ny identitet. Den tidigare identiteten har varit fullständigt uppbunden runt religionens verklighetsbeskrivning, och jag är nu tvungen att bygga upp en ny identitet från grunden.
Citat:
Ursprungligen postat av
Honey.B.Blue
Den skulle säkert förlora all självrespekt och bli självdestruktiv, och inte stå ut med andra som levt med klart sinne.
Något som är oerhört frustrerande är dock just att andra
inte har levt med klart sinne. Det tycks inte vara i människans natur att först och främst tänka logiskt och rationellt, utan istället i sin önskan att söka gemenskap acceptera gruppens verklighetsbeskrivning. Visst finns det undantag, men efter vad jag har sett så är det ganska få människor som verkligen gör självständiga bedömningar av vad som är på riktigt. I Sverige råkar samhället exempelvis vara relativt sekulariserat, men om samme svensk vore född i Indien, hade den då tänkt på samma sätt som en svensk?
Medvetenheten om att man är så starkt influerad av samhället omkring sig är första steget mot att kunna göra mer objektiva bedömningar av sina intryck, men den medvetenheten tycks ganska ovanlig. Det är lättare att intala sig själv att de val man gjort i livet är grundade på medvetna och logiska val.