Citat:
Ursprungligen postat av
G-ice
Vad är egentligen skillnaden mellan Fingerprint och BTC? Och då tänker jag likheter vad gäller KURSUTVECKLINGEN. Alla tillgångar, vad det än må vara, som går upp extremt mycket under relativt kort period, är till stor del ett resultat av spekulation/eufori. Och dessa kommer för eller senare ner på jorden.
Det är väl trots det klart att man ska ta chansen att exponera sig mot en chans att bli rik snabbt. Går det så går det

Skillnaden mellan BTC och Fingerprint? Frågan är felformulerad, du bör då fråga vad likheten är. Svaret är att det i princip inte finns någon likhet, det är lite som att jämföra en banan med en sten.
Det är ju inte så att jag inte förstår ert missförstånd, det var ju därför jag kunde besvara inlägget. Ni har sett att massa dumma pengar köpt Bitcoin senaste året och tänker att då är väl det typ samma sak som Fingerprint, vilket en massa dumma pengar köpte.
Men om vi nu håller oss till bara den aspekt ni fastnat för, dvs kortvarig spekulation så är de fortfarande inte speciellt lika alls. 1) Fingerprint var alltså en aktie som specifikt svenskar fick för sig att pumpa för att vi har en korkad lotterikultur med genomsnittsinvånare som tycker att investering, lotteri och ekonomi är olika ord för samma sak. 2) Fingerprint hade en boom/bust, pump/dump. Bitcoin har växt exponentiellt och på vägen haft en mängd boom/busts. Det finns liksom inga direkta likheter.
Den enda parallell som går att dra (men fing är fortfarande ett dåligt exempel) är den generella karaktäristiken att när dumma pengar pumpat något som måste de dumma pengarna bort någon gång.
Vad gäller Bitcoin idag innebär det att marknaden inte kommer lugna sig förens alla som
inte tror på konceptet har sålt. Läs runt lite i forumet samt i den här tråden så ser du hur vanligt det är - ni som inte
förstår konceptet kommer inte tro på det. Men har ni lotterigener så köper ni in ändå när det hypas, och då måste nu ut från marknaden förr eller senare.
Hur stor andel dumma pengar som är kvar på marknaden nu? Vem vet. Det kan vara jättemycket. Speciellt när man tar in det faktum att det är större chans att folk begriper detta om de är unga, och äldre har mer pengar. Gubbar och gummor som bara sett en graf gå uppåt och tryckt in sin pension, men tror att Bitcoin är trasigt nu för de läste det i genusnytt.