2018-02-02, 06:47
Medlem
Skammens dag!

Barnamördaren John Battaglia fick i natt möta herren/helvetet. Två flickor (sina döttrar - 9 och 6 år) sköt han kallblodigt ihjäl. Allt hände medan han ringde upp exet och satte på högtalaren, kanske en hämnd... förfärligt.

Tacka vet jag OH som tillsammans med frun befriar hela familjen från plågor.

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/zL7Go4/drepte-doetrene-med-moren-paa-telefonen-henrettet-i-natt

Bra naivt och tro att det inte förekommit hemskheter inom familjen H/B.
Citera
2018-02-02, 07:25
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GNOMDS
Dödssjuka flickor som ligger i sängen och blir undervisade ? Ingenstans i tråden finns det nämnt att flickorna hade personlig assistans. Inget registrerat assistansbolag.Ingen hemtjänst. Andningshjälp. Speciella sjukhussängar för att inte få liggsår etc. Grannarna skulle ha märkt det. Media skulle ha uppmärksammmat det. Pappa Oskar var i skolan och förklarade för någon klass tillsammans med sjuksyster. Förklarade vad ? Ungar brukar inte behöva någon förklaring.Pianolärarinnan hade inte märkt något speciellt. Hela denna plötsliga "sjukdom" är mycket märklig och resultatet som blev dubbelmord.Det hänger inte ihop. Det som hänger ihop som spekulation är att Oskar kontrollerade sin momsfamilj stenhårt. Flickorna växer och håller på att bli vuxna kvinnor.Oskar får allt svårare att hålla ihop sin momsfamilj.Hans verklighetsbild krackelerar. Han förnekar och dödar sin familj.

"Ungar brukar inte behöva någon förklaring" Vet inte hur du har vuxit upp men klass och skolkamrater påverkas givetvis när en kamrat blir så sjuk att den inte längre klarar av att komma till skolan. Tro gärna vad du vill men självklart påverkas hela gruppen, de blir oroliga och ledsna och behöver en förklaring.

"Hela denna plötsliga sjukdom" Förstår inte hur du kan få det till att den kom plötsligt all information vi fått pekar på att den pågått och förvärrats under lång tid speciellt för den äldsta. Sedan började även lillasyster under våren/sommaren visa samma symptom

Din slutkläm är helt tagen ur luften och oerhört kränkande för de döda och resten av familjen samt anhöriga.

Du förundras över att de bl a inte haft personlig assistans. Om en familj där flera medlemmar blir sjuka och sjukdomarna bara blir värre och värre. Självklart kan de få personliga assistenter, stödfamiljer osv MEN hur kan det avlasta mer än med praktiska saker. Tror du att det blir avlastade i sin förtvivlan, smärta och sorg över att se sina älskade barn bli sämre och sämre?
Senast redigerad av 57Emma 2018-02-02 kl. 07:39.
Citera
2018-02-02, 07:49
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
"Ungar brukar inte behöva någon förklaring" Vet inte hur du har vuxit upp men klass och skolkamrater påverkas givetvis när en kamrat blir så sjuk att den inte längre klarar av att komma till skolan. Tro gärna vad du vill men självklart påverkas hela gruppen, de blir oroliga och ledsna och behöver en förklaring.

"Hela denna plötsliga sjukdom" Förstår inte hur du kan få det till att den kom plötsligt all information vi fått pekar på att den pågått och förvärrats under lång tid speciellt för den äldsta. Sedan började även lillasyster under våren/sommaren visa samma symptom

Din slutkläm är helt tagen ur luften och oerhört kränkande för de döda och resten av familjen samt anhöriga.

Du förundras över att de bl a inte haft personlig assistans. Om en familj där flera medlemmar blir sjuka och sjukdomarna bara blir värre och värre. Självklart kan de få personliga assistenter, stödfamiljer osv MEN hur kan det avlasta mer än med praktiska saker. Tror du att det blir avlastade i sin förtvivlan, smärta och sorg över att se sina älskade barn bli sämre och sämre?
Hur skulle hens slutkläm vara kränkande för de döda? Det mest kränkande i detta fall är att en eller två föräldrar dödat sina egna barn. Dessa barn hade ett helt liv framför sig, men hade oturen att födas in i en familj med en eller två psykiskt sjuka föräldrar som ansåg sig ha rätten att leka Gud över dessa barn.
Citera
2018-02-02, 07:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsbergh
Prova

Är ny på FB och kan därför inte skicka PM just nu tyvärr ser jag nu.
Citera
2018-02-02, 08:25
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geggamoja
Hur skulle hens slutkläm vara kränkande för de döda? Det mest kränkande i detta fall är att en eller två föräldrar dödat sina egna barn. Dessa barn hade ett helt liv framför sig, men hade oturen att födas in i en familj med en eller två psykiskt sjuka föräldrar som ansåg sig ha rätten att leka Gud över dessa barn.

Vi kan inte uttala oss om att de hade ett helt liv framför sig. Vad är ett helt liv? Vi vet inte heller föräldrarnas psykiska status. För mig är inte att må dåligt psykiskt pga omständigheter samma sak som om man har en psykisk sjukdom
Citera
2018-02-02, 08:39
Medlem
wendy1s avatar
Citat:
Vi kan inte uttala oss om att de hade ett helt liv framför sig. Vad är ett helt liv? Vi vet inte heller föräldrarnas psykiska status. För mig är inte att må dåligt psykiskt pga omständigheter samma sak som om man har en psykisk sjukdom
Men du måste väl ändå inse att en person som mår dåligt psykiskt inte dödar andra, i synnerhet inte sina barn. En person som är psykiskt sjuk däremot. Där kan allt hända och gör också. Allvarliga störningar förekom hos en eller två föräldrar i detta fall, det är ju solklart.
För övrigt tycker jag att det är fruktansvärt respektlöst att hela tiden sitta och säga "vilket liv", "meningslöst liv". Vem är du att säga så om någons liv. Hemsk människosyn.
Du undrar vad ett "helt liv" är och förutsätter att dessa barn inte kunde få hela liv och deras föräldrar skulle därför ta deras liv nu? Om man ska resonera på det viset, så är vi många som kan gå och dö redan idag. Det är många av oss som inte kommer leva tills vi blir gamla. Ska vi avbryta redan nu då tycker du? Dessutom vet du ingenting om dessa barns ev sjukdomar. Vad vi däremot vet är att de tvingades leva med psykisk sjukdom hos vårdnadshavare.
Citera
2018-02-02, 09:00
Medlem
Citat:
Här är ett fall som stötts pch blötts i det aktuella landet. Två välbärgade föräldrar som mördade sin högpresterande dotter. Ingen ville tro att dessa föräldrar med berått mod mördat sin dotter.
https://www.theguardian.com/world/2016/feb/02/why-did-two-parents-murder-their-adopted-child-asunta-fong-yang

Om nu dessa två bjärredsföräldrar mördade sina barn på grund av barnens sjukdomar måste de ha ett fruktansvärt synsätt på sjuka människor, ett synsätt som går hand i hand med nazistiska värderingar, ett hedersmord. Eller om man strikt ska gå efter polisens uppgifter att föräldrarna själva inte hade någon egen livskvalitet, lika vidrigt det. Dessa två teorier skulle betyda att föräldrarna var psykiskt friska men hade sjuka värderingar.

Teorin att OH skulle ha ett sjukt kontrollbehov och därför ville isolera sina döttrar för att sedan mörda dem när han förstod att det inte skulle gå längre, bottnar i att OH verkligen var sjuk i grunden, galen.

Synnerligen intressant artikel du länkar till. Skrämmande. En mamma som med hjälp av benzoider orsakar trötthet hos sin synnerligen intelligenta dotter. Sedan ger henne en överdos med samma medel och en pappa som spelar med. Dottern, högpresterande och föräldrarna exemplariska, enligt grannar och omgivning. Utredningen tog två år. Mamman sammanfattas som narcissistisk med nervproblrm och pappan som någon med höga tankar om sig själv.
Citera
2018-02-02, 09:07
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Agnes och Moa hade ett helt liv framför sig, tills de skulle dö av andra orsaker än att bli kallsinnigt mördade av sin förälder eller föräldrar, vars uppgift istället var att guida dem till att börja leva resten av deras hela liv självständigt.
Citera
2018-02-02, 09:20
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CountMyshkin
Synnerligen intressant artikel du länkar till. Skrämmande. En mamma som med hjälp av benzoider orsakar trötthet hos sin synnerligen intelligenta dotter. Sedan ger henne en överdos med samma medel och en pappa som spelar med. Dottern, högpresterande och föräldrarna exemplariska, enligt grannar och omgivning. Utredningen tog två år. Mamman sammanfattas som narcissistisk med nervproblrm och pappan som någon med höga tankar om sig själv.
Ja precis - tack, snygg sammanfattning - mycket av detta skulle kunna passa in på familjen i Bjärred. Tyvärr får vi aldrig reda på hur det stod till med föräldrarna i Bjärred. Men att pappan var högpresterande och mamman i alla fall tidigare varit sjuk, det vet man.
Citera
2018-02-02, 09:43
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wendy1
Men du måste väl ändå inse att en person som mår dåligt psykiskt inte dödar andra, i synnerhet inte sina barn. En person som är psykiskt sjuk däremot. Där kan allt hända och gör också. Allvarliga störningar förekom hos en eller två föräldrar i detta fall, det är ju solklart.
För övrigt tycker jag att det är fruktansvärt respektlöst att hela tiden sitta och säga "vilket liv", "meningslöst liv". Vem är du att säga så om någons liv. Hemsk människosyn.
Du undrar vad ett "helt liv" är och förutsätter att dessa barn inte kunde få hela liv och deras föräldrar skulle därför ta deras liv nu? Om man ska resonera på det viset, så är vi många som kan gå och dö redan idag. Det är många av oss som inte kommer leva tills vi blir gamla. Ska vi avbryta redan nu då tycker du? Dessutom vet du ingenting om dessa barns ev sjukdomar. Vad vi däremot vet är att de tvingades leva med psykisk sjukdom hos vårdnadshavare.

Vad du tycker är solklart kanske inte andra tycker. I synnerhet inte när du absolut inte vet vad som hänt och varför. Undrar vem som har en hemsk människosyn? Det börjar bli lite tjatigt att hela tiden påpeka att jag inte stödjer mord, inte tycker det är okej med mord, lägg ner att dra upp sådana ogrundade saker hela tiden. Du spekulerar inte när du hävdar att vi vet att barnen tvingades leva med psykisk sjukdom hos vårdnadshavare. Skulle vara bra om du kunde ge oss belägg för det påståendet så kan vi spekulera vidare angående dessa fakta.
Citera
2018-02-02, 09:49
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Agnes och Moa hade ett helt liv framför sig, tills de skulle dö av andra orsaker än att bli kallsinnigt mördade av sin förälder eller föräldrar, vars uppgift istället var att guida dem till att börja leva resten av deras hela liv självständigt.

Ja det är föräldrars uppgift men vi vet inte om de någonsin skulle kunna bli självständiga. Vilket jag är ganska övertygad om att det aldrig skulle ske.
Låt mig slippa att återigen skriva att jag inte säger att handlingen var okej. Men jag kan inte döma eller fördöma innan jag vet precis vad som hänt och varför. Jag som alla andra är oerhört berörd av denna tragiska händelse men innan vi släpar föräldrarna fram och tillbaka i skiten med de mest makabra påståenden så måste vi få en klarare bild av händelsen
Citera
2018-02-02, 10:19
Medlem
Citat:
Ja det är föräldrars uppgift men vi vet inte om de någonsin skulle kunna bli självständiga. Vilket jag är ganska övertygad om att det aldrig skulle ske.
Låt mig slippa att återigen skriva att jag inte säger att handlingen var okej. Men jag kan inte döma eller fördöma innan jag vet precis vad som hänt och varför. Jag som alla andra är oerhört berörd av denna tragiska händelse men innan vi släpar föräldrarna fram och tillbaka i skiten med de mest makabra påståenden så måste vi få en klarare bild av händelsen

Vissa människor älskar att döma andra. Genom att fördöma så höjer dom sig själva. Glorian kanske skaver. Inte vet jag. Men som du säger, att försöka förstå är inte att säga okey till mord. Den förtvivlan som ligger bakom det här beslutet som togs är något jag själv kan förstå. Men mord på barn är aldrig okej, precis som du säger själv. Så länge inte någon förklaring kommer från polisen kommer det fortsätta kräkas här och fördömelserna haglar. Jag själv kommer inte berätta ett skit. Det ifrågasättande och gapande som då kommer som ett brev på posten (aja, postnord är väl inte mycket att hurra för numera), tänker jag inte utsätta mig för. Men det verkar som om polisen lagt locket på nu, ingenting har kommit ut på länge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in