2018-02-01, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vildgrisen
https://twitter.com/katjanouch/statu...31181447614464
I FUP om terrordådet framgår att Akilov fått 85000 kr av Özz Nûjens familj hösten 2015. Är detta pengar för ett jobb? I så fall, vilket? Akilovs kontoutdrag visar han var på Gotland då, vad var värt 85 papp på 5-6 veckor?

Ja, vad har Özz familj betalat för?
Vad gör en flykting för jobb som betalar 85 000?
Har betalningarna avsett svartarbete?

Hur ska media förhålla sig till detta, när man annars skriver ut i princip alla detaljer.
En terrorists finanser borde rimligen vara intressant att gräva mer i.

Inlägg utbrutna ur (FB) Terrordådet på Drottninggatan i Stockholm (2017-04-07) /Mod.
Undrar om "gammelmedia" orkar ta upp detta? Kan detta vara en ursäkt att mörka för att hindra ytterligare "främlingsfientlighet"?
Citera
2018-02-01, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Att Akilov fått 85.000 i ersättning för svartarbete låter som de flesta konstaterat som en orimligt hög summa. Kan det frånsett svartarbete rört sig om någon ytterligare tjänst som Akilov tillhandahållit ?

Finns anledning att fundera över alternativ till vad överföringarna från Nujen-klanens asylindustrigren till Akilov kan ha handlat om.

Enligt uppgifter i Ekot från april 2017, sålde Akilov falska dokument:

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6678246

I artikeln finns exempel på hur bedrägerierna går till.

Har inga som helst uppgifter att Nujen-klanen varit inblandade i affärer med falska dokument, men det vore utmärkt om man gick ut och förklarade vad det var för ersättningar som man betalade ut till Akilov.

känns nästan som du har rätt,de 10000kr(jobb gotla) kan mycket väl vara svartjobb resterande 75000 för falska idhandligar då Debbie är asyladvokat
Citera
2018-02-01, 22:04
Medlem
Ollonets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluekeeper
Men va faan...en bergskurd som Carlsson i ett svenskt nationalepos!?

En somalisk mama på 150 pannor som Madame Flood?

Om Strindberg hör det...
Det är som om en gris skulle spela Kingkong .Allt skär sig som såsen när det lilla håriga Kurd trollet inte kan låta bli att beblanda sig med det ur Svenska.
Citera
2018-02-01, 22:13
Medlem
S.Kandals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dillkvist
känns nästan som du har rätt,de 10000kr(jobb gotla) kan mycket väl vara svartjobb resterande 75000 för falska idhandligar då Debbie är asyladvokat

Ju mer jag tänker på det dessto mer logiskt verkar det, tror banne mig att det är precis detta som har hänt. Det förklarar dessutom Özz , Debbie och Rickard Damms märkligare agerande. Özz är såklart medveten om vad som hänt vilket förklarar varför han hängde Debbie i första meningen. Han vill inte ha något att göra med detta, dvs indirekt ren finansiering av terrorverksamhet.
Citera
2018-02-01, 22:20
Medlem
Salavat-Julayevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Svenskar som anlitar utländska hantverkare brukar vanligtvis välja östeuropeer. Muslimer från centralasien har jag aldrig hört talas om som hantverkare. Kurder är inte samma folkslag heller som uzbeker. Slutsatsen är att dessa svartjobbare anlitades på grund av att de var asylsökande. De saknade uppehållstillstånd. Jag tror att Öz syster måste fått kontakt med dem genom sitt arbete. Kanske från någon som hon kände på migrationsverket.

Jag tror du är inne på rätt spår. Sen vore det ju intressant att veta om 85000 kronor är ersättning för kroppsarbete eller om det var dokumenthandel med falska leg, körkort, pass eller liknande. Akilov tog sig ju hit på en köpt (hyrt?) polsk handling av något slag.

Skulle inte förvåna mig särskilt mycket om det inte är syster yster, den respektabla på ytan iaf, asyladvokaten som är den som hela soppan snurrar omkring. Hade inte svågern/maken ett asylboendebolag också? Hon fixar in köttet på falska papper, han stuvar in dom på boendet? Maximera inkomsterna typ.
Citera
2018-02-01, 22:23
Medlem
Har någon meddelat Skatteverket direkt? Så de inte kan hävda att de "inte visste" för att inte utreda dessa vänsterkräk
Citera
2018-02-01, 22:26
Medlem
Vintergrisens avatar
Tror knappast att det handlar om annat än simpelt svartjobb men det som blir fånigt är att de inblandade tycks påstå att de inte har någon aning om vad betalningarna rörde. Det är väl klart att de vet precis vad de betalat för. Om inte annat har de väl med största sannolikhet redan fått redogöra för den saken under pågående förundersökning. Tror knappast att polisen i ett fall som detta nöjer sig med svaret att man inte har någon aning om varför man betalat en terrorist över 80 000 kr.
Citera
2018-02-01, 22:27
Medlem
Salavat-Julayevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av with3r
Har någon meddelat Skatteverket direkt? Så de inte kan hävda att de "inte visste" för att inte utreda dessa vänsterkräk

Här

https://www.skatteverket.se/omoss/ko...21e9a9561.html

ekobrottsmyndigheten

https://www.ekobrottsmyndigheten.se/...oss/tipsa-oss/
Citera
2018-02-01, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.Kandal
Du kan vara något på spåret här, låter högst troligt i mina öron detta. Att de satt in 85 000 pistoler rakt in i den illegale Akilovs konto enkom för lite hantverksarbete är ju rent absurt....
Vad kan en hantverkare få som jobbar svart per timme egentligen? Låter onekligen absurt. Men även om det skulle vara enbart för hantverksarbete, är det ju väldigt underligt med 85 lax som en klumpsumma - att jobba massa månader och sen få lön utan att ha fått en krona innan känns ju absurt i mitt tycke. Betalning borde väl för svartjobb ske antingen efter varje pass, vecka eller månad?
Citera
2018-02-01, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Salavat-Julayev
Här

https://www.skatteverket.se/omoss/ko...21e9a9561.html

ekobrottsmyndigheten

https://www.ekobrottsmyndigheten.se/...oss/tipsa-oss/
Hade faktiskt tänkt göra det om ingen svarade ja på min fråga men tack för att du underlättade
Citera
2018-02-01, 22:38
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnSanJuro
Ja
Nej knappast. Max 100 kr svart skulle vara det normala för städning och burkhållning.
Citat:
Ursprungligen postat av Lauper
Herregud, hoppas ni inte har något som helst ansvar över era egna pengar om ni anser det vara normalt att betala odugliga "hantverkare" 200:- i timmen. För dom pengarna får man utbildade och dugliga europeiska hantverkare.
Eller hur!?
Citat:
Ursprungligen postat av Bluekeeper
Du har helt rätt. Självklart inte.

Lägg ner skoaffären. Sluta ljuga. En springpojke/städare får inte ens 200 vitt!!
Han får inte ens 150 spänn vitt.
Precis vad jag tror. 200 svart motsvarar närmare 300 vitt.
Citat:
Ursprungligen postat av JohnSanJuro
Det var väl det Özz trodde han fick duktiga utbildade europeiska hantverkare.
Visst stockholmspriser men det är det ju troligt att Özz betalade. Det är högst troligt att de 85 000 kr är betalning för Akilov tjänster inom bygg. Han har ju säkert lagt ut för material också.
Sluta hitta på allteftersom! Det finns inget bland Akilovs transaktioner (som finns i FUP) som visar att han köpt byggmaterial!
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Frågade en gammal öststatare om vad man betalar för en uzbek och det är tydligen sant det som sas i någon säsong av Solsidan att ju längre bort i gamla Sovjet man kommer desto lägre blir priserna. Om någon betalar en uzbekistanare 100 kr per timme svart så är det mycket pengar. Får de 50 000 kr så känner de sig som en oligark. Det är riktigt mycket pengar om de kommer hem.
Låter väldigt rimligt!
Senast redigerad av LuluBrooksie 2018-02-01 kl. 22:46.
Citera
2018-02-01, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Nej knappast. Max 100 kr svart skulle vara det normala för städning och burkhållning.
---

Instämmer, och det är inte rimligt att Akilov jobbat 850 timmar åt Nujen-klanen.

Har man ett företag och betalar svart brukar det ofta även betyda att man har svarta inkomster, annars blir det inte speciellt lönsamt.

Finns en del att förklara. Özz Nujens slappa uttalade räcker liksom inte:

"– Jag fattar ingenting. Jag vet ingenting"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in