2018-02-01, 14:39
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greta75
Jag gissar att SD faller ytterligare 0,5 procentenheter i februari. Tyvärr biter inte invandringsfrågan längre och den diskuteras mindre och mindre.

Stor spaning: Miljöfrågorna kommer att få STORT utrymme den här valrörelsen. Jag tycker mig känna av en rejäl come back. INGET hade vart mer välkommet, en frågor där alla borde kunna enas pga endast ett jordklot osv.

(Min fetning)

Kul att se dig i denna tråd igen. Har inte sett dina tokiga inlägg på ett tag...

Du glömmer en mycket viktig faktor: nämligen alla invandringsrelaterade problem som nu existerar, ökar i omfattning och som sjuklövern står helt handfallna inför. Vi har en grov och rå kriminalitet i samhället som saknar motstycke i vårt lands historia: granatkastningar, överfallsvåldtäkter, polishus som sprängs, attacker mot blåljuspersonal, gruppvåldtäkter, personrån som skjutit i höjden, en ökad otrygghet, hot, 135 utanförskapsområden med svåra kriminella problem, shariapoliser i många storstadsghetton (som även TV-program som Uppdrag Grenskning och Kalla Fakta belyst), en mycket kraftig arabisering och afrikanisering av vårt samhälle som många etniska svenskar känner en stor olust inför - för att uttrycka sig milt.

Enligt Migrationsverkets egna beräkningar kommer anhöriginvandringen fram till 2023 motsvara ca ett nytt Göteborg räknat i antalet människor. Äldrevården tvingas till enorma besparingar bl a på grund av ökade kostnader för integrationen. Skola, vård och omsorg lider under ett enormt ökat tryck. Vårdköerna växer, folk dör i väntan på adekvat, berättigad och god cancervård. Kommunerna som nu själva tvingas fixa bostäder och jobb åt nyanlända när etableringsstödet från staten upphör den 1 mars... Det finns med andra ord tusentals problem som våra politiker orsakat med sin fullständigt huvudlösa invandringspolitik, och nu ser vi effekterna av den.

Om du tror att SD kommer att backa och minska i valet 2018 då är du inte i kontakt med verkligheten. Det är mycket möjligt att SD kommer att pendla upp och ned 0,5% eller så i opinionsmätningarna under ett antal månader till, men det säger väldigt, väldigt lite om var de kommer att hamna i valet den 9 september i år.

Det finns nämligen en annan faktor du inte tar med i beräkningen: Mörkertalet kring SD! Eller det som Demoskops VD för ett par månader sedan kallade den "Mörka Materian" när det gällde att mäta SD i opinionen. Han t o m öppet sa att "man bör ta alla opinionsmätningar med en stor nypa salt just nu", just p g a denna mörka materia kring SD.

Om vi backar och tittar på dina tidigare gissningar när det gäller SD i opinionen så kan man knappast beskylla dig för att ha varit så värst träffsäker. Så länge du med en dåres envishet hävdar att SD får 15-20% kan vi vara tämligen lugna. Då vet vi att SD kommer att göra ett alldeles utmärkt val. Min gissning är +25% i valet (lågt räknat) - just p g a det gigantiska mörkertal som finns därute och som opinionsinstituten har stora svårigheter att fånga upp eller kompensera med bra viktningar. Till och med i Sentios mätning vägrade ca 27% att uppge sina partisympatier. Vad tror du det beror på? Och hur stort tror du att mörkertalet är? Och framförallt: hur tror du denna "mörka materia" kommer att påverka SD i valet om sju månader?

Tillägg: Din förutsägelse om MP är så löjeväckande att den knappt förtjänar att kommenteras. De kommer med stor sannolikhet att åka ur Riksdagen i september tillsammans med KD. L lär nog klara sig kvar, dessvärre.
Senast redigerad av Smoothman 2018-02-01 kl. 15:37. Anledning: Tillägg
2018-02-01, 16:27
Medlem
greta75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
(Min fetning)

Kul att se dig i denna tråd igen. Har inte sett dina tokiga inlägg på ett tag...

Du glömmer en mycket viktig faktor: nämligen alla invandringsrelaterade problem som nu existerar, ökar i omfattning och som sjuklövern står helt handfallna inför. Vi har en grov och rå kriminalitet i samhället som saknar motstycke i vårt lands historia: granatkastningar, överfallsvåldtäkter, polishus som sprängs, attacker mot blåljuspersonal, gruppvåldtäkter, personrån som skjutit i höjden, en ökad otrygghet, hot, 135 utanförskapsområden med svåra kriminella problem, shariapoliser i många storstadsghetton (som även TV-program som Uppdrag Grenskning och Kalla Fakta belyst), en mycket kraftig arabisering och afrikanisering av vårt samhälle som många etniska svenskar känner en stor olust inför - för att uttrycka sig milt.

Enligt Migrationsverkets egna beräkningar kommer anhöriginvandringen fram till 2023 motsvara ca ett nytt Göteborg räknat i antalet människor. Äldrevården tvingas till enorma besparingar bl a på grund av ökade kostnader för integrationen. Skola, vård och omsorg lider under ett enormt ökat tryck. Vårdköerna växer, folk dör i väntan på adekvat, berättigad och god cancervård. Kommunerna som nu själva tvingas fixa bostäder och jobb åt nyanlända när etableringsstödet från staten upphör den 1 mars... Det finns med andra ord tusentals problem som våra politiker orsakat med sin fullständigt huvudlösa invandringspolitik, och nu ser vi effekterna av den.

Om du tror att SD kommer att backa och minska i valet 2018 då är du inte i kontakt med verkligheten. Det är mycket möjligt att SD kommer att pendla upp och ned 0,5% eller så i opinionsmätningarna under ett antal månader till, men det säger väldigt, väldigt lite om var de kommer att hamna i valet den 9 september i år.

Det finns nämligen en annan faktor du inte tar med i beräkningen: Mörkertalet kring SD! Eller det som Demoskops VD för ett par månader sedan kallade den "Mörka Materian" när det gällde att mäta SD i opinionen. Han t o m öppet sa att "man bör ta alla opinionsmätningar med en stor nypa salt just nu", just p g a denna mörka materia kring SD.

Om vi backar och tittar på dina tidigare gissningar när det gäller SD i opinionen så kan man knappast beskylla dig för att ha varit så värst träffsäker. Så länge du med en dåres envishet hävdar att SD får 15-20% kan vi vara tämligen lugna. Då vet vi att SD kommer att göra ett alldeles utmärkt val. Min gissning är +25% i valet (lågt räknat) - just p g a det gigantiska mörkertal som finns därute och som opinionsinstituten har stora svårigheter att fånga upp eller kompensera med bra viktningar. Till och med i Sentios mätning vägrade ca 27% att uppge sina partisympatier. Vad tror du det beror på? Och hur stort tror du att mörkertalet är? Och framförallt: hur tror du denna "mörka materia" kommer att påverka SD i valet om sju månader?

Tillägg: Din förutsägelse om MP är så löjeväckande att den knappt förtjänar att kommenteras. De kommer med stor sannolikhet att åka ur Riksdagen i september tillsammans med KD. L lär nog klara sig kvar, dessvärre.

Hej hej.

Precis som du säger så är det inget konstigt alls om SD går upp eller ner 0,5 procentenheter någon månad. Men tyvärr tror jag det fortsätter så fram till valet. I bästa fall får SD 16-17% och i sämsta fall får de vara glada om de tangerar 2014 års resultat. Det återstår att se hur dåligt det blir.

Mitt track record är inte dåligt. Jag var mycket tydlig och förutsåg raset i höstas men skulle aldrig göra någon större sak angående dessa gissningar.

Vad jag menar med miljön har inget att göra med MP. Jag tror bara att många miljörelaterade frågor kommer att bli viktiga generellt i valrörelsen tex dieselbilar i innerstäder och flygskatt. Folk har varit dödströtta på den typen av frågor i typ 20 år nu men allt går i cykler och nu känner jag intresset ökar starkt igen. Självklart gangnar det även MP som får ca 6% i valet.

Men vi får hoppas att jag har fel på den här punkten eftersom det är SD's kanske svagaste gren.
2018-02-01, 16:36
Medlem
Starobrnos avatar
Jag läser dagligen Expressen för att se sport och vad som händer i världen. Att de ofta förvanskar vad som sker inrikes är en annan femma .. men den senaste veckan har de faktiskt flitigt rapporterat om den kommande rättegången mot terroristen/mördaren Akilov. Brottsoffer på bild, och många människors lidande förmedlat på pränt. Jag kan undra varför Expressen gör detta, men tror genomslagskraften är hygglig. De svenskar, miljöpartister inräknade, som läser detta och inte blir en smula skeptiska mot muslimer borde aldrig blivit födda. Om inte SD stiger under denna mediabevakade rättegång vore det besynnerligt - även i detta besynnerliga land.
2018-02-01, 16:49
Medlem
ReiseReises avatar
Helt sjukt vilken förnekelse vissa SD'are lever i, de är nästan fanatiskt inställda till att allting visar på en positiv riktning. Kommer ihåg att jag hade en debatt med en använder i den här tråden någon gång i Oktober om SDs kontinuerliga nedgång vilket han blankt nekade ens existerade. Nu har SD gått ner flera procent på absolut alla opinionsundersökningar under nästan ett halvår, till och med de institut som sanningsheligt har stått nära partiets faktiska valresultat (Sentio exempelvis).
2018-02-01, 16:58
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starobrno
Jag läser dagligen Expressen för att se sport och vad som händer i världen. Att de ofta förvanskar vad som sker inrikes är en annan femma .. men den senaste veckan har de faktiskt flitigt rapporterat om den kommande rättegången mot terroristen/mördaren Akilov. Brottsoffer på bild, och många människors lidande förmedlat på pränt. Jag kan undra varför Expressen gör detta, men tror genomslagskraften är hygglig. De svenskar, miljöpartister inräknade, som läser detta och inte blir en smula skeptiska mot muslimer borde aldrig blivit födda. Om inte SD stiger under denna mediabevakade rättegång vore det besynnerligt - även i detta besynnerliga land.

Tror inte att SD kommer att stiga nämnvärt p g a denna hårt mediebevakade rättegång. Vi har gång på gång kunnat se att t o m mycket stora och blodiga terrorattentat i Europa knappt påverkar opinionen. Det som däremot gör att partier som SD, AfD i Tyskland, Nationella Fronten i Frankrike och liknande partier går framåt är nästan alltid de långsiktiga effekterna av en massinvandring: ökat våld i vardagen, utanförskapsområden, otrygghet, segregation, nedskärningar, besparingar, nyanlända som får lika mycket eller mer i pension än en etnisk svensk, tysk eller fransman som arbetat i 40 år... Tandvård där nyanlända får betala 50:- samtidigt som Göran Svensson, 73 år, måste punga ut 20 000:- för att få ordning på tänderna. Eller när Birger, 87, bara får två ägg per vecka på äldreboendet för att pengarna ska räcka till asylboendet tvärs över gatan. Det är sådana orättvisor och totala politiska vansinne som påverkar opinionen mycket mer på lång sikt och mer varaktigt än plötsliga terrordåd och efterföljande rättegångar. Visst påverkar även ett terrordåd samhällsmedborgarna rent politiskt, inget snack om det, men inte så mycket som vi först kanske tror. Folk har i allmänhet ett ganska kort minne och faller fort tillbaka i törnrosasömnen.
2018-02-01, 17:05
Medlem
Jag är rädd att S kommer få en skjuts uppåt iom att man gjorde sig av med (omplacerade för icke hjärndöd väljare) Eliasson och tillsatte en omtyckt f.d. säpochef (som säkerligen är högst medioker i jämförelse med kompetent folk).

Den strategin funkade ju strålande för M. Ha en idiot i 3 år som ledare och sedan byta relativt nära valet.

Hoppas verkligen SD förstår att man måste komma med återvandringskortet innan valet.
2018-02-01, 17:12
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReiseReise
Helt sjukt vilken förnekelse vissa SD'are lever i, de är nästan fanatiskt inställda till att allting visar på en positiv riktning. Kommer ihåg att jag hade en debatt med en använder i den här tråden någon gång i Oktober om SDs kontinuerliga nedgång vilket han blankt nekade ens existerade. Nu har SD gått ner flera procent på absolut alla opinionsundersökningar under nästan ett halvår, till och med de institut som sanningsheligt har stått nära partiets faktiska valresultat (Sentio exempelvis).

Det är väl ändå en jäkla skillnad på t ex Inizio, Ipsos och Sifo som visar på 16% för SD och Sentio som just nu visar 22%. Det är 6 procentenheters differens, drygt 400 000 SD-väljare. Vem tror du ligger närmast verkligheten just nu? De opinionsinstitut som visar kring 16% eller Sentio som visar drygt 22%? Du kan ju inte dra alla institut över en kam, har du redan glömt hur otroligt snett ute t ex Novus, SCB och Skop var i förra valet? Några missade SD med hela 60% i förra valet och andra missade med fjuttiga 1,5%.

Om du anser att allt i samhället i Sverige just nu visar på en positiv riktning, då vet jag inte var du bott de senaste åren?
Senast redigerad av Smoothman 2018-02-01 kl. 17:38. Anledning: Rättelse av ord
2018-02-01, 17:44
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djimmie
Jag är rädd att S kommer få en skjuts uppåt iom att man gjorde sig av med (omplacerade för icke hjärndöd väljare) Eliasson och tillsatte en omtyckt f.d. säpochef (som säkerligen är högst medioker i jämförelse med kompetent folk).

Det kan tyvärr inte uteslutas att S vinner på att vederbörande S-pajas omplaceras och att SD måhända förlorar någon eller några PE i sammanhanget.

Samhällsproblemen i övrigt är dock så omfattande att SD ändå sannolikt blir största partiet inför valet...
2018-02-01, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReiseReise

Bristen på självkritik kommer missgynna SD något enormt detta val. Har du minsta kritik är du ett s.k. ”vänstertroll”, och man avfärdar allt i ett närmast sekt liknande beteende. Dessa människor har dålig analysförmåga och missar en massa faktorer. Kan bli SD:s förlust detta val trots en framgång sedan senaste valet. Vänstern är nog nöjda.

Tyvärr är Socialdemokraterna denna mandatperiods största vinnare. SD:s valstrategi är urusel. Man kommer bli överkörda av de andra om man inte visar mer hetta än såhär, man satsar på att bli vårdpartiet men vad är förslagen? Vårdkoordination? Nån liten miljard här och där?

Dessutom, man har tappat monopolet på invandringsfrågan och den som inte tror det kommer missgynna partiet är rent ut sagt korkad.
Senast redigerad av Roxyn 2018-02-01 kl. 19:02.
2018-02-01, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roxyn
Bristen på självkritik kommer missgynna SD något enormt detta val. Har du minsta kritik är du ett s.k. ”vänstertroll”, och man avfärdar allt i ett närmast sekt liknande beteende. Dessa människor har dålig analysförmåga och missar en massa faktorer. Kan bli SD:s förlust detta val trots en framgång sedan senaste valet. Vänstern är nog nöjda.

Tyvärr är Socialdemokraterna denna mandatperiods största vinnare. SD:s valstrategi är urusel. Man kommer bli överkörda av de andra om man inte visar mer hetta än såhär, man satsar på att bli vårdpartiet men vad är förslagen? Vårdkoordination? Nån liten miljard här och där?

Dessutom, man har tappat monopolet på invandringsfrågan och den som inte tror det kommer missgynna partiet är rent ut sagt korkad.

Sådana som du brukar försvinna fort ur tråden när det verkliga resultatet kommer.
2018-02-01, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av expotus
Sådana som du brukar försvinna fort ur tråden när det verkliga resultatet kommer.

Kan du utveckla? Sådana som mig som vill att partiet ska optimeras maximalt i valrörelsen och vinna stort menar du?
Senast redigerad av Roxyn 2018-02-01 kl. 22:06.
2018-02-02, 01:19
Medlem
Jag har ett antal bekanta som är ”kulturarbetare”, dvs aktiva inom musik och/eller teater. De är inte kändisar på nationell nivå och de är inga som drar in några jättegage men det är deras huvudsakliga sysselsättning. Kulturabetare men definitivt ingen kulturelit och inte bara boende i Stockholms innerstad. Flera är bosatta på mindre orter. Man skulle ju kunna tänka sig (iallafall har jag gjort det) att dessa individer skulle vara lite mer öppna i sitt sätt att betrakta samhällsutvecklingen och kanske känna att andra än 7-klövern borde få inflytande. Men icke!

Varje gång vi kommit i diskussioner som på nåt sätt berör politik så blir jag väldigt nedslagen vad gäller SDs möjligheter att plocka några röster i de kretsarna. Pekar jag på problemen i samhället så tillstår de väl i nån utsträckning att, ”ja visst finns det problem”. Men att kunna tänka sig rösta på SD, nej, det finns bara inte. I deras värld tycks SD fortfarande vara en sjuka som ska bekämpas. Jag ska säga att jag brukar akta mig för att själv lyfta fram SD (eller nåt annat parti för den delen). Det jag fokuserar på i diskussionerna är händelser, problem eller nån statistik jag tagit del av. Det brukar vara nån annan som så småningom för in SD i samtalet (och då som sagt i negativa termer).

Jag har många akademiker i min bekantskapskrets, huvudsakligen inom teknik och naturvetenskap (mycket beroende på att det är min egen bakgrund). I några fall har de tidigare nämnda kulturarbetarna den utbildningsbakgrunden men de har med åren kommit att växla spår (t ex musicerandet sen ungdomen har övergått i näst intill heltidssysselsättning). Nu pratar jag inte politik med så många av mina akademikerbekanta/kollegor men när det skett, även under senare tid, upplever jag att aversionen mot SD sitter hårt även där. Jag tycker mig dock uppfattat en viss skillnad (jämfört med ”kulturarbetarna”) i hur man invänder mot SD. Det är mer av ”SD har inga faktiska lösningar” än att bara uttrycka avsky och refera till ”unkna värderingar”. Jag har också kunnat konstatera att mina bekanta har mycket större tilltro till BRÅ och traditionella medier än vad jag har.

Med bakgrund av det jag just beskrivit känner jag mig stundtals lite uppgiven när jag ser opinionsundersökningar där SD går tillbaka, står still eller bara rör sig marginellt uppåt. Min förhoppning är mätningarna inte förmår fånga det verkliga opinionsläget och att SDs andel är underskattad. Om så är fallet tror jag anledningen främst är stigmatisering. Visserligen ser ju väljare att SD stigit (sen valet) i termer av ”anonyma” opinionsmätningssiffror. Men eftersom SD fortfarande ofta omtalas i negativa ordalag av media eller, mer viktigt, av konkreta personer (som i de diskussioner jag beskrivit ovan) minskar inte stigmatiseringen så mycket. För den enskilde väljaren, speciellt om denne ”hållit emot” länge, blir det därför även fortsättningsvis ett stort steg att ta att ange SD i undersökningar.

Eller så är det helt enkelt så att många väljare ser problemen men ändå tror att 7-klöverpartierna i nån konstellation är bäst lämpade att lösa dem och att ansvarsutkrävande genom att proteströsta inte är meningsfullt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in