Citat:
Ursprungligen postat av
Ratad
Kom ihåg att människor är barn. Om ett ord blir tabu eller ett nytt ord uppkommer så kommer det bli ett skällsord, ofta bara för att det är roligare och slår hårdare.
Efter att PK-nissarna fick för sig att glassnamn var rasistiska så kunde Nogger bli ett skällsord. Det användes inte innan de värderade det som rasistiskt. Snöflinga, kränkt och kulturberikare är också ord som någon använt med varierande värdering och som på omvägar då blivit nedsättande. Om någon i maktposition säger att ett ord är dåligt så kommer folk att använda det i rent trots.
Jag har inte sett att Nogger skulle blivit ett skällsord. Om det blivit det så antar jag att det tillhör en lingo som flyger över huvudet på mig. Det liknar alltså ord som just "snöflinga" och "kulturberikare" eller "godhetsapostel", "beta-cuck", "soy boy" osv osv. De är en intern angelägenhet och orden kommer alltså inte nödvändigtvis "slå" mot dem de avser helt enkelt eftersom de inte deltar i diskursen.
Ett ord som "blatte" eller "neger" tillhör å andra sidan den allmänna diskursen och därför, som du säger, slår de hårt. I det senare fallet kan det faktiskt funka som du beskriver. Neger har ju använts som en neutral term (även om det använts i en historisk kontext där människor från Sub-Sahara såg som undermänniskor, men det är något annat), men förskjutningen i hur det värderas "hos vanligt folk" kan nog ha lagt krut i bössan för dem som faktiskt vill använda det som skällsord, folk som nog betraktade det mer neutralt innan. Det är i alla fall min kvalificerade gissning.
Hur som helst är det här en intressant diskussion som förtjänar en tråd i språkforumet. Kanske någon vill starta en? Men just nu ska jag gå och dricka kaffe.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ratad
I EABT håller jag med dig om att han dubbeltrollar dem. Han är genetiskt mer blatte än många av tyckarna men han tycker också fel enligt dem men kan inte kritiseras för just ordvalet då han de facto antagligen är mer blatte än den som anklagar.
Ser du blatte som koncept kopplat till genetik? Inte etnicitet? Intressant.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ratad
De får väl skicka fram en riktig blåneger (typ Reinfeldt) för att försöka klämma åt hans argument.
Var det där en medveten ordvits?