Citat:
Ursprungligen postat av
BierFurAlle
Oerhört märkligt resonemang. Ja, öknamn kan man använda när någon misskött sig, men utesluter det att öknamnet är rasistiskt eller används rasistiskt? Säg att du skriker "din jävla neger!" till någon som tränger sig före dig i kön och säg att denne inte ens är mörkhyad utan kurd, då låter du påskina att det finns ett inneboende fel med att vara mörkhyad.
Detta kan vi också koppla till tjockis -analogin, en analogi som faller platt. Visst, man behöver inte ogilla feta personer om man säger "tjockis", men ordet används heller aldrig neutralt. Till skillnad mot t.ex. "neger" så låter till och med ordet i sig påskina att det är något dåligt med att vara fet. Man kan kalla sig själv "tjockis", men det är antingen för att driva med sig själv eller i samband med det reclaima ordet (det senare har jag dock inte sett några exempel på).
Det liknar faktiskt inte alls på det vis EABT använder ordet "blatte". Vad jag förstått använder han det för att trolla den postmoderna vänstern. Faktiskt något av en dubbeltrollning: Uttrycket i sig sticker i ögonen, någon denna vänster dock accepterar om det är den uttrycket avser som använder det. Men nu har EABT åsikter som många inom den postmoderna vänstern inte vill kännas vid att en person med utländsk bakgrund kan ha, vilket får som följd att man säger saker som att "han är ett exempel på att rasiferade inte alltid behöver ha rätt", vilket var ungefär vad jag såg någon yppa i ett feministiskt forum på Facebook.
Man säger det som ska svida mest, i det specifika tillfället. Om det sedan är glasögonorm, as, apa, neger, röv, skitstövel, tjockis, tarm (någon som är smal), rödtott, svartskalle, blatte, blondin, kärring, fitta, svin, bög, hora, böghora, tjackluder, idiot, nolla, mammaknullare (eller motherfucker, om man vill vara lite internationell), kamelskötare, kebabsvarvare, getknullare, svennehora osv...är mindre viktigt.
Poängen är att man ondgör någon som klandervärd, men bara under det specifika tillfället där man verkligen vill nå en effekt - att vederbörande blir riktigt sårad/arg.
För egen del ägnar jag mig inte åt dylikt beteende, utan kan förstå skillnaden med riktig rasism eller om man "bara" vill göra någon riktigt jävla arg. Jag lägger ingen annan värdering i detta. För mig är det en milsvid skillnad mellan en mörkhyad person och en svartskalle.
Människor med begränsat intellekt kommer aldrig att förstå detta. Jag skulle aldrig kalla någon för de här hemska sakerna jag nyss räknade upp. Ägnar man sig åt detta, har man ändå redan förlorat hela diskussionen. Men jag förstår skillnaden på skällsord och rasism. En rasist kan aldrig uppskatta en skötsam mörkhyad person, av ren princip. Och där är varken jag eller de flesta av oss.