2018-01-22, 03:20
Medlem
BierFurAlles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Att han har varit det rätt länge. Har alltid uppfattat honom som att han kanske inte nödvändigtvis sympatiserar med SD men inser att det är dom ena av dom större partierna man kan rösta på om man vill ha en förändring.
Ja, så kan man se det. Skillnaden här är att han mer eller mindre säger åt folk att de ska rösta på partiet. Han har (pun intended) gått och blivit partisk. Personligen gör det mig besviken eftersom det grusar uppmaningen att tänka fritt, vilket (tills nu antar jag) varit hans ledmotiv.
Citat:
Ursprungligen postat av BaronVonHelsing
SD är ett konservativt parti medan blatten absolut inte är konservativ. Till exempel så kunde han inte bry sig mycket mindre om länder och gränser. Han vill inte gå med i svenska militären eftersom han vägrar att potentiellt offra sitt liv för ”ett jävla land”. Han ser det bara som landmassa och inget annat. Den tanken motstrider det mesta som SD står för.
Ja. Skälet han anger till att rösta på SD är motsatsen till konservatism, det är pur radikalism. Det verkar handla om att till alla buds stående medel "vinna kulturkriget". To shake things up, helt enkelt.
Citera
2018-01-22, 08:10
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BierFurAlle
Ja, så kan man se det. Skillnaden här är att han mer eller mindre säger åt folk att de ska rösta på partiet. Han har (pun intended) gått och blivit partisk. Personligen gör det mig besviken eftersom det grusar uppmaningen att tänka fritt, vilket (tills nu antar jag) varit hans ledmotiv.
Fast om man tänker själv och kommer fram till att man inte gillar den förda politiken och vill rösta på ett parti som kommer att göra skillnad, så är SD det alternativet.
Citera
2018-01-22, 13:02
Medlem
BierFurAlles avatar
Citat:
Fast om man tänker själv och kommer fram till att man inte gillar den förda politiken och vill rösta på ett parti som kommer att göra skillnad, så är SD det alternativet.
Om någon säger åt en vad man ska tycka så är frågan om man verkligen har tänkt själv.
Citera
2018-01-22, 13:56
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Om någon säger åt en vad man ska tycka så är frågan om man verkligen har tänkt själv.
Det egna tänkanden kommer ju efter att någon säger åt dig att man ska göra si eller så. När man analyserar varför man ska göra det.
Citera
2018-01-22, 17:28
Medlem
BierFurAlles avatar
Citat:
Det egna tänkanden kommer ju efter att någon säger åt dig att man ska göra si eller så. När man analyserar varför man ska göra det.
Om du följer din pappas uppmaning att vara hemma innan elva så har du gjort som han säger. Du har såklart tagit ett eget beslut, som människa har du en fri vilja, men andemeningen av din pappas uppmaning var att du ska "hellre tänka rätt, än fritt".
Senast redigerad av BierFurAlle 2018-01-22 kl. 17:34. Anledning: Tog bort ovidkommande kommentar angående att jag i detta fall inte tar ställning för eller emot SD.
Citera
2018-01-26, 19:08
Medlem
ArgBlattePostars avatar
Min rekommendation för att rädda landet är att rösta på SD eller Direktdemokraterna. Medborgerlig Samling är också ett bra alternativ om man är kapitalist.

Om du inte vill rösta på nått av detta är du fortfarande välkommen i min följarbas. Man är inte partisk bara för att man har åsikter. Isåfall har jag vart partisk hela tiden.

SD är långt ifrån perfekt, men man vinner inget på att vara en fencesitter. Vill man få resultat måste det ske i grupp. Man åstadkommer ingenting ensam.

Citat:
Han har (pun intended) gått och blivit partisk. Personligen gör det mig besviken eftersom det grusar uppmaningen att tänka fritt, vilket (tills nu antar jag) varit hans ledmotiv.
Citera
2018-01-26, 23:02
Medlem
BierFurAlles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgBlattePostar
Min rekommendation för att rädda landet är att rösta på SD eller Direktdemokraterna. Medborgerlig Samling är också ett bra alternativ om man är kapitalist.

Om du inte vill rösta på nått av detta är du fortfarande välkommen i min följarbas. Man är inte partisk bara för att man har åsikter. Isåfall har jag vart partisk hela tiden.

SD är långt ifrån perfekt, men man vinner inget på att vara en fencesitter. Vill man få resultat måste det ske i grupp. Man åstadkommer ingenting ensam.
Men du måste väl inse att det är en gradskillnad mellan att rent allmänt ha åsikter och att ta ställning för en part? När du vänder dig direkt åt folk och förklarar varför de ska rösta på SD och till och med hur de ska rösta på SD, när du skriver att Hanif Bali ska "sluta larva sig" och gå över till SD och när Pirate Bay gör reklam för dig och du lovordar dem för att vara "SD-vänliga", då finns det liksom inga genvägar längre. Du har tagit tydlig ställning för Sverigedemokraterna. Du har gått ifrån opinionsbildning och underhållning till politisk agitation.
Citera
2018-01-26, 23:05
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgBlattePostar

Sant. Det är tid att se bortom detaljerna för att rädda det som räddas kan.
Citera
2018-01-30, 16:46
Medlem
Bapelsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golv-Lars
Det där med alkoholen som en grej i hans videos är bara en gimmick.
Det är en lustig rekvisita för att skoja med urbilden av människor som har en åsikt. Ett skämt om svensken som endast kan tala sanning när han/hon druckit.
”Fyllesvammel” som ett skämt.

Det här är ju klockrent. Det finns något klipp där han sveper ett glas vin så att vinet rinner längs med kinderna och sedan fryser han bilden där. Sedan låter han helt nykter under alla sina klipp.
Citera
2018-01-30, 18:37
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bapelsin
Det här är ju klockrent. Det finns något klipp där han sveper ett glas vin så att vinet rinner längs med kinderna och sedan fryser han bilden där. Sedan låter han helt nykter under alla sina klipp.

Brukar stå ett antal sådana här i klippen: Det verkar vara favoriten.
https://static.systembolaget.se/imagelibrary/publishedmedia/sbud5cmm7rbmk53mgdx6/402946.jpg

Att även om det är en 4-5 sådana på flaskor på bordet medan han halsar en ny så är det alltid så att älgloggan med svensk varningstriangel syns. Med andra ord tydlig rekvista. Varning Sverige för nu talar jag antar att det handlar om typ också förutom rent det klassiska med fyllesvammel. Nog högst medvetet val av märke och det är nog som sagt vatten och om det drick är det nog efter videon för full låter han aldrig. Förutom försök att låta det ibland
Citera
2018-01-31, 14:27
Medlem
BierFurAlles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parongatan
Precis. Blatte är enligt honom ett skällsord på invandrare som inte kan uppföra sig. Att säga blatte i det avseendet är inte rasistiskt, utan blott ett skällsord.

Samma sak som att någon i trafiken som blir upprörd, kan skrika könsord, jävla tjockis, idiot eller andra öknamn. Allt för att öknamnet/tillmälet ska göra störst påverkan och svida hos mottagaren.

Om man i vredesmod säger din tjockis till någon man vill förarga, innebär det inte att man avskyr överviktiga människor.

Blatte är ett tillmäle på någon som man finner misshaglig. Jag tycker att han beskriver det bäst själv, vad en blatte faktiskt är.

Oerhört märkligt resonemang. Ja, öknamn kan man använda när någon misskött sig, men utesluter det att öknamnet är rasistiskt eller används rasistiskt? Säg att du skriker "din jävla neger!" till någon som tränger sig före dig i kön och säg att denne inte ens är mörkhyad utan kurd, då låter du påskina att det finns ett inneboende fel med att vara mörkhyad.

Detta kan vi också koppla till tjockis -analogin, en analogi som faller platt. Visst, man behöver inte ogilla feta personer om man säger "tjockis", men ordet används heller aldrig neutralt. Till skillnad mot t.ex. "neger" så låter till och med ordet i sig påskina att det är något dåligt med att vara fet. Man kan kalla sig själv "tjockis", men det är antingen för att driva med sig själv eller i samband med det reclaima ordet (det senare har jag dock inte sett några exempel på).

Det liknar faktiskt inte alls på det vis EABT använder ordet "blatte". Vad jag förstått använder han det för att trolla den postmoderna vänstern. Faktiskt något av en dubbeltrollning: Uttrycket i sig sticker i ögonen, någon denna vänster dock accepterar om det är den uttrycket avser som använder det. Men nu har EABT åsikter som många inom den postmoderna vänstern inte vill kännas vid att en person med utländsk bakgrund kan ha, vilket får som följd att man säger saker som att "han är ett exempel på att rasiferade inte alltid behöver ha rätt", vilket var ungefär vad jag såg någon yppa i ett feministiskt forum på Facebook.
Senast redigerad av BierFurAlle 2018-01-31 kl. 14:37.
Citera
2018-01-31, 16:35
Moderator
Parongatans avatar
Citat:
Oerhört märkligt resonemang. Ja, öknamn kan man använda när någon misskött sig, men utesluter det att öknamnet är rasistiskt eller används rasistiskt? Säg att du skriker "din jävla neger!" till någon som tränger sig före dig i kön och säg att denne inte ens är mörkhyad utan kurd, då låter du påskina att det finns ett inneboende fel med att vara mörkhyad.

Detta kan vi också koppla till tjockis -analogin, en analogi som faller platt. Visst, man behöver inte ogilla feta personer om man säger "tjockis", men ordet används heller aldrig neutralt. Till skillnad mot t.ex. "neger" så låter till och med ordet i sig påskina att det är något dåligt med att vara fet. Man kan kalla sig själv "tjockis", men det är antingen för att driva med sig själv eller i samband med det reclaima ordet (det senare har jag dock inte sett några exempel på).

Det liknar faktiskt inte alls på det vis EABT använder ordet "blatte". Vad jag förstått använder han det för att trolla den postmoderna vänstern. Faktiskt något av en dubbeltrollning: Uttrycket i sig sticker i ögonen, någon denna vänster dock accepterar om det är den uttrycket avser som använder det. Men nu har EABT åsikter som många inom den postmoderna vänstern inte vill kännas vid att en person med utländsk bakgrund kan ha, vilket får som följd att man säger saker som att "han är ett exempel på att rasiferade inte alltid behöver ha rätt", vilket var ungefär vad jag såg någon yppa i ett feministiskt forum på Facebook.

Man säger det som ska svida mest, i det specifika tillfället. Om det sedan är glasögonorm, as, apa, neger, röv, skitstövel, tjockis, tarm (någon som är smal), rödtott, svartskalle, blatte, blondin, kärring, fitta, svin, bög, hora, böghora, tjackluder, idiot, nolla, mammaknullare (eller motherfucker, om man vill vara lite internationell), kamelskötare, kebabsvarvare, getknullare, svennehora osv...är mindre viktigt.

Poängen är att man ondgör någon som klandervärd, men bara under det specifika tillfället där man verkligen vill nå en effekt - att vederbörande blir riktigt sårad/arg.

För egen del ägnar jag mig inte åt dylikt beteende, utan kan förstå skillnaden med riktig rasism eller om man "bara" vill göra någon riktigt jävla arg. Jag lägger ingen annan värdering i detta. För mig är det en milsvid skillnad mellan en mörkhyad person och en svartskalle.

Människor med begränsat intellekt kommer aldrig att förstå detta. Jag skulle aldrig kalla någon för de här hemska sakerna jag nyss räknade upp. Ägnar man sig åt detta, har man ändå redan förlorat hela diskussionen. Men jag förstår skillnaden på skällsord och rasism. En rasist kan aldrig uppskatta en skötsam mörkhyad person, av ren princip. Och där är varken jag eller de flesta av oss.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in