2018-01-31, 20:57
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Vad jag menar är att alla soldater i krig är legitima måltavlor.

Jag citerade ICJ:s uttalande, men uppenbarligen räcker inte det för dig och då är inte mycket mer jag kan göra. Du håller dig istället till extrema sionister som Dershowitz som du låtsas är experter på internationell rätt.
Det har du rätt i. Mitt argument är att attacker mot soldater är onödiga, om än inte nödvändigtvis olagliga enligt internationell lag.

ICJ är inget mer än en FN-marionett som helt saknar bindande makt. Dershowitz är en Harvard-professor i internationell lag som dessutom var en av Nelson Mandelas advokater. Du förstår nog vem jag väljer. Om du däremot vill diskvalificera tredje parters tolkningar utmanar jag dig återigen att komma med direkta citat från Genèvekonventionerna.
Citera
2018-01-31, 21:05
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Memestar
ICJ är inget mer än en FN-marionett som helt saknar bindande makt.
ICJ är högsta instans för internationell rätt. Jag förstår dock att för dig är makt=rätt och eftersom FN saknar makt saknar de även rätt.
Citat:
Dershowitz är en Harvard-professor i internationell lag
"He is a scholar of United States constitutional law and criminal law"
https://en.wikipedia.org/wiki/Alan_Dershowitz
Hur mycket "bindande makt" har sen Dershowitz om du ser det som kriterium

Här kan du f.ö. se hur din Dershowitz inte bara legitimerar dödande av soldater utan även av civila:
https://www.huffingtonpost.com/alan-dershowitz/lebanon-is-not-a-victim_b_26715.html
Och du kommer och klagar på att en fiendesoldat kan få en sten i huvudet.

Citat:
Du förstår nog vem jag väljer.
Du väljer den som tycker som du, konstigare än så är det inte. Du accepterar inga andra uppfattningar än din egen.
Citera
2018-01-31, 21:20
Medlem
Memestars avatar
Citat:
ICJ är högsta instans för internationell rätt. Jag förstår dock att för dig är makt=rätt och eftersom FN saknar makt saknar de även rätt.

"He is a scholar of United States constitutional law and criminal law"
https://en.wikipedia.org/wiki/Alan_Dershowitz
Hur mycket "bindande makt" har sen Dershowitz om du ser det som kriterium

Här kan du f.ö. se hur din Dershowitz inte bara legitimerar dödande av soldater utan även av civila:
https://www.huffingtonpost.com/alan-dershowitz/lebanon-is-not-a-victim_b_26715.html
Och du kommer och klagar på att en fiendesoldat kan få en sten i huvudet.

Du väljer den som tycker som du, konstigare än så är det inte. Du accepterar inga andra uppfattningar än din egen.
Denna diskussion är över. Jag har tålmodigt väntat på ditt citat, men det verkar inte komma. Dessutom har detta inget med trådens ämne att göra, så god kväll!

P.S. Scholar är inte synonymt med professor.
Citera
2018-01-31, 21:47
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
I krig är alla soldater legitima mål, man behöver inte göra någon granskning om just den soldaten egentligen är "snäll". Den israeliska soldat som inte vill delta i folkrättsbrott kan vägra och ta sitt straff, de andra är medskyldiga.

Nej, alla soldater är inte legitima mål i krig. Att medvetet skjuta på exempelvis sjukvårdare eller uppenbart skadade och ej stridsbara soldater är krigsbrott.

Men stenkastare som inte kvalar in som kombatanter enligt Genèvekonventionen har inget sådant skydd. Att kalla dem för civila är ett hån mot riktiga civila.
Citera
2018-01-31, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarbroder
Ahed Tamimi är inte ensam, den sionistiska terrormakten har 300 barn i fångenskap just nu

https://972mag.com/not-just-ahed-israel-holding-300-palestinian-minors-in-prison/132553/

Om det var er egna unge.. men de är väl en inlevelse svenskarna tappat..
https://twitter.com/theimeu/status/951128648211423232

(jag vet att de flesta svenskar inte stödjer sånt här givetvis men ändå - vissa gör det. Argumenterar helt öppet för dess rätt att få finnas och liknande. Vidrigt)

Då jag hade uppfostrade bättre så ungen går inte ut och kasta sten på soldaterna och riskeras bli skjuten eller fängelas. Vad ska man göra när massa skitungar under straffbarhetsålder kastar sten på polisen/soldater och deras föräldrar bryr sig inte?

Vilja se samma sak i våra förorten, där snuten tar skitungar under 15år i förvar tills föräldrarna bestämmer sig att skärpa sig och betala böter för ta ut deras skitungar.

Och några kommentarer till videon:

1. Utländska arme som vill ta över hennes land? Hallå vem var det som anföll först när israel skapades, nej hon får skylla på hennes förfäder som förlorade kriget.

2. de säger israeliska soldater raidar och stjäla deras grejer? Som jag ser i videon det är snarare en soldat beslagtar en dator, förmodligen användes som kommunikation med andra till uppvigla och uppmana våld mot israeliska soldater.

3. Bilder på massa skadade barn, det borde deras föräldrarna tänkt på innan de tar med barn till våldsamma protester mot israeliska soldater.

4.Stort mediapådrag just när det gäller en ljushyad palestinian med blonde hår och grön ögon som liknar en västerländsk tjej för folk har slutat bryr sig om mörkhyad palestinian grabb med unibrows. Dessutom tjejen var minst 2år gammal.

Äsch hoppas de frige alla barn så Hamas kan beväpna dom och de börjar döda israeliska soldater och israel bombar dom. Desto mera de dödar varandra desto bättre. Israel och palestina är skitländer som vi borde mura in båda israel och palestina och vänta ut tills de dödat varandra.

Med skitländer jag menade båda palestina och Israel, jag spottar på skitmänniskor som palestinier och israeliter.
Senast redigerad av Hs187 2018-01-31 kl. 23:50.
Citera
2018-02-01, 07:25
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Memestar
Denna diskussion är över. Jag har tålmodigt väntat på ditt citat, men det verkar inte komma.
Vad är poängen med att åter citera konventionstexten när det är tolkningen av den vi är oense om? Jag förlitar mig på relevant juridisk expertis inom ICJ, du plockar ut en enstaka jurist enbart för att han har den uppfattning du gillar. Annars kunde du prova lite sunt förnuft också. Fjärde Genevekonventionen handlar om rättigheter för ockuperade folk. Vad har det för betydelse för dem om ockupationsmakten tvingar dit nytt folk, uppmuntrar dem att bosätta sig där eller bara accepterar det?
Citera
2018-02-01, 07:27
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Hs187
1. Utländska arme som vill ta över hennes land? Hallå vem var det som anföll först när israel skapades, nej hon får skylla på hennes förfäder som förlorade kriget.
Den utländska armén bestod av en grupp Östeuropeiska judar som invandrade i syfte att skapa en judisk stat och började driva ut den tidigare befolkningen. Om en grupp muslimska invandrare här i Sverige fick för sig att utropa ett kalifat, hur skulle du reagera?
Citera
2018-02-01, 07:58
Medlem
Erik Östs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarbroder
Ahed Tamimi är inte ensam, den sionistiska terrormakten har 300 barn i fångenskap just nu

https://972mag.com/not-just-ahed-israel-holding-300-palestinian-minors-in-prison/132553/

Om det var er egna unge.. men de är väl en inlevelse svenskarna tappat..
https://twitter.com/theimeu/status/951128648211423232

(jag vet att de flesta svenskar inte stödjer sånt här givetvis men ändå - vissa gör det. Argumenterar helt öppet för dess rätt att få finnas och liknande. Vidrigt)

Svenskar filmar och dokumenterar också sina barns uppväxt men av kärlek och inte för att följa deras indoktrinering och utbildning till aktivist/terrorist för att sedan utnyttja dom i propagandasyfte , ja där är vi nog lite annorlunda vi svenskar !

By the way "klämkäck" familj det där , inte konstigt de råkar i trubbel stup i kvarten!
Citera
2018-02-01, 08:52
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Erik Öst
Svenskar filmar och dokumenterar också sina barns uppväxt men av kärlek och inte för att följa deras indoktrinering och utbildning till aktivist/terrorist för att sedan utnyttja dom i propagandasyfte , ja där är vi nog lite annorlunda vi svenskar !
Ja, det är onekligen skillnad mellan att växa upp i en fri stat och under ockupation.
Citera
2018-02-01, 09:05
Medlem
Erik Östs avatar
Citat:
Ja, det är onekligen skillnad mellan att växa upp i en fri stat och under ockupation.

svärje är under ockupation också , kanske inte enligt Haag och Genèvekonventionen men det sunda förnuftet borde säga så.
Citera
2018-02-01, 11:50
Medlem
Citat:
Den utländska armén bestod av en grupp Östeuropeiska judar som invandrade i syfte att skapa en judisk stat och började driva ut den tidigare befolkningen. Om en grupp muslimska invandrare här i Sverige fick för sig att utropa ett kalifat, hur skulle du reagera?

Mig veterligen så det var ingen tvångsförflyttade av palestinier från nyskapade israel, de kunde leva och bo i israel om de ville men då tyvärr araberna anföll dagen efter israel skapades. Staten palestina har aldrig existerat och det var brittisk mandat palestina före och man skulle skapa två stater av brittisk mandat palestina men araberna var för dumma och ville ha hela. Typiska araber som när du ger dom lillfinger så de tar hela handen!

Så du kan inte göra en liknande med Sverige som är ett eget suveränt land.
Citera
2018-02-01, 12:12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Hs187
Mig veterligen så det var ingen tvångsförflyttade av palestinier från nyskapade israel, de kunde leva och bo i israel om de ville men då tyvärr araberna anföll dagen efter israel skapades.
Visst var det en folkfördrivning både innan Israels formella tillkomst och efter. Det var den som grannländerna använde som motiv för sin krigsförklaring.
Citat:
Staten palestina har aldrig existerat och det var brittisk mandat palestina före och man skulle skapa två stater av brittisk mandat palestina men araberna var för dumma och ville ha hela.

Ja, visst är det hemskt att folket som bodde där inte ville förlora halva sitt land till en grupp invandrare. Du må hävda att de inte hade någon egen statsbildning, men det är ingen ursäkt för folkfördrivning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in