2018-01-31, 12:01
Medlem
[quote=HalHandyman|63085132]Man kanske inte misstänkte något för att "rent känslomässigt kommer dem flesta aldrig kunna förstå vad som gör att vissa människor skadar/mördar sina barn"?
Menar du på fullt allvar att någon "runt omkring" skulle kunna ana en sån här extrem händelse? Och vilka då i så fall? (förutom skolan förstås som ju förväntas kunna lösa alla problem, utom utbildning)[/

Kan absolut vara så som du säger att ingen misstänkte något alls.
Tror absolut inte att någon har misstänkt att barnen skulle bli mördade. Vilket jag inte heller påståt.
Anmälningsplikt gäller vid misstanke om oro för barns välbefinnande.
Som sagt så vet jag inte ett dugg om denna familjen, så kan inte heller uttala mig om vad som ska misstänkas. Blir jätte luddigt men vill inte spekulera för mycket vad som kan ha föranlett det heller, men är man nära en familj kan man ibland ”känna” att något inte stämmer. Som pappans chef tex gjorde när inte pappan dök upp som planerat och dem inte heller fick tag i honom.
Citera
2018-01-31, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Statistiskt sett är det främst mödrar som drabbas av Münchhausen by proxy och det finns av det jag har läst ännu ingenting som talar emot att det skulle ha kunnat vara det i det här fallet.

Må så vara, men döttrarna är bevisligen döda. Eftersom de var över 8 år finns det en övervikt mot manliga gärningspersoner även om det hade varit filicide och inte familicide:

Citat:
A 1999 United States Department of Justice study concluded that between 1976 and 1997 in the United States, mothers were responsible for a higher share of children killed during infancy, while fathers were more likely to have been responsible for the murders of children age 8 or older.[1]

Men du har mycket rätt i att könsfördelningen vid MSbP visar en kraftig dominans av kvinnliga gärningspersoner, 93 procent, vilket är väldigt relevant eftersom det känns konstigt att båda flickorna drabbats av ett mystiskt trötthetssyndrom bara några år efter varandra. Ett inte helt orimligt scenario skulle kunna vara att mamman stått för sjukdomsmyten och pappan stått för dödandet.
Senast redigerad av neiland123 2018-01-31 kl. 12:13.
Citera
2018-01-31, 12:15
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Statistiskt sett är det främst mödrar som drabbas av Münchhausen by proxy och det finns av det jag har läst ännu ingenting som talar emot att det skulle ha kunnat vara det i det här fallet. Tvärtom känns det som en väldigt rimlig förklaring, OM döttrarna inte hade drabbats av en ovanlig och allvarlig genetisk sjukdom.

Det du talar om är generell statistik över familjemord och där är det onekligen främst män som begår brotten. Fadern i det här fallet stämmer dock inte alls in på profilen av en abusive, gärna med alkoholism i bilden, fader. Att utgå från statistik är bra, men man måste också förstå om statistiken är tillämpbar eller ej i det specifika fallet.
Det finns inga bekräftade uppgifter om att barnen skulle haft en allvarlig, genetisk sjukdom. Det har från skolans sida pratats om någon slags kronisk trötthet.
Citera
2018-01-31, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mackemyra
Finns det någon sammanfattning nånstans angående fallet?
Undrar samma sak här. Har läst de 20 senast sidorna men man blir inte klokare på något. Skulle uppskatta om någon orkade göra en sammanfattning.
Citera
2018-01-31, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaleidoskopet
Undrar samma sak här. Har läst de 20 senast sidorna men man blir inte klokare på något. Skulle uppskatta om någon orkade göra en sammanfattning.
Bäst är nog att googla och läsa på nätet. Här är bara hejdlösa spekulationer.
Citera
2018-01-31, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Du får lära trycka på knapparna lite bättre, den där tredjedelen är inget jag har påstått.

Att kvinnor är vanligare som barnamördare är däremot sant, i alla fall om man ska tro Wikipedia vilket jag gissar att du också lutar dig mot. Och jag vet verkligen inte varför du blandar ihop olika begrepp som mord på barn och mord på familjer. Antagligen för att det passar din världsbild bättre.

Han länkade till ett inlägg jag gjorde tidigare som inte är baserat på Wikipedia:
(FB) Stor polisinsats i Bjärred utanför Lund - 2018-01-09 (fyra döda)

neiland123 gör en distinktion mellan familicide och filicide eftersom forskningslitteraturen visat att det är olika bakomliggande psykologiska faktorer när en förälder "bara" mördar barnen eller då även partnern dödas i samband med tragedier likt denna.
Citera
2018-01-31, 13:43
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Bäst är nog att googla och läsa på nätet. Här är bara hejdlösa spekulationer.
Ja, händelsen är ju av sådan art att tråden självfallet framkallar spekulationer samt väcker starka känslor. Men vad som egentligen hände och den bakomliggande orsaken lär inte komma fram, varken här eller via media. Allting dog med familjen, och vad jag förstår så finns det ingen utomstående (typ släkt och/eller vänner) som sitter inne med svar. Möjligen någon inom vården, men de har ju sekretess.
Polisen lär väl bara göra en standardutredning som utgår från att det var en "familjetragedi".
Citera
2018-01-31, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Ja, händelsen är ju av sådan art att tråden självfallet framkallar spekulationer samt väcker starka känslor. Men vad som egentligen hände och den bakomliggande orsaken lär inte komma fram, varken här eller via media. Allting dog med familjen, och vad jag förstår så finns det ingen utomstående (typ släkt och/eller vänner) som sitter inne med svar. Möjligen någon inom vården, men de har ju sekretess.
Polisen lär väl bara göra en standardutredning som utgår från att det var en "familjetragedi".

Polisen uppgav att det skulle hanteras som mordutredning. Sedan avskrivs ärendet.
Citera
2018-01-31, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Polisen uppgav att det skulle hanteras som mordutredning. Sedan avskrivs ärendet.
Precis. Och de gör ju allt för att gräva djupt. Man tar ju inte enbart brevet som sanning. För de anhörigas skull vill de veta lite mer om varför detta hände.
Och någon FUP kommer inte ut. Den läggs till handlingarna och sen locket på.
Citera
2018-01-31, 14:00
Medlem
Citat:

Förhoppningsvis läcker det ut någonstans efter ;-)
Citera
2018-01-31, 14:03
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:

Jag skulle bli högst förvånad om inte det sker någon form av seriöst uttalande i saken. Det vore högst oansvarigt efter att stämningarna piskats upp. Det finns ett allmänintresse. Och det finns ett allmänintresse, och säkert ett intresse från anhöriga, av att detta inte vankar runt i pressen till tidens ände som det bestialiska lustmord som mörkare krafter gärna vill ha det till.

Vill man hjälpa allmänheten till att ta bättre beslut än denna familj möjligen gjort så behåller man fattningen och förhåller sig sakligt till vad som verkligen skett, och informerar.

För den som till äventyrs är härinne för att få veta något för att hantera sin bedrövelse så kan man tillfoga att pressen så gärna formulerar sig för att hålla folk i andlös spänning. Att mordärendet avskrivs är en formalitet och betyder inget för frågan om allmänintresset.
Senast redigerad av Lonnrot 2018-01-31 kl. 14:06.
Citera
2018-01-31, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av milla200

Forska istället lite på "hemliga"Hanna. Vad var hon för person? hur var hon? Varför sågs hon aldrig med barnen osv..

Ingen som vågar? Eller är alla inne på att hon är en ängel och Oskar som är busen?

Jag kan tycka det är märkligt att det inte finns något om henne
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in