2018-01-31, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hakefjorden
Tack för ett sansat och insiktsfullt inlägg.

Det fetade;
"För att ö.h.t kunna greppa det har hemska, hemska sjukdomar satts på barnen av användare i tråden för att det på så sätt skulle bli begripligt."

Kan man inte också se det så, att den andra gruppen användare i tråden istället för att "sätta hemska, hemska sjukdomar på barnen", ger föräldrarna diverse diagnoser, störningar och ja, rent fruktansvärda egenskaper, för att, precis som du skriver, göra det mer begripligt. Som jag ser det, handlar det senare om att distansera sig från gärningspersonen/erna och brottet. En slags försäkran att det här aldrig skulle kunna drabba mig;"en psykiskt frisk person och god förälder". Medan det förra handlar om att närma sig förövarna - i vilken situation, hur illa, kan två, tillsynes välfungerande och engagerade föräldrar, drivas till mord? Är det möjligt?

Och personligen så tänker jag som så, att det finns absolut ingenting som är värre för en förälder än att se sina barn lida. Och att dessutom inte kunna göra någonting för att lindra det. Inte konstigt om det leder till viss grad av depression. Det är inte heller mindre plågsamt om lidandet till stor del är psykiskt, inte går att lindra med starka värktabletter eller har ett klart definierat slut. Sorgen över att se kroppen förtvina, inte orka med fritidsaktiviteter och gå i skolan, smärtan i det - för flickorna och föräldrarna- kan inget piller, psykolog eller avlastningsfamilj ta bort. Och hur en familj hanterar det beror förstås av en mängd faktorer. Och givetvis är det mord.
De flesta i tråden tillhör inte "en viss grupp" utan diskuterar det som inträffat från olika perspektiv. Att se på "användare" att tillhöra en grupp eller annan är att anamma en förenklad och nedlåtande syn på andra människor, ja, nästa lite distanserat skulle jag vilja säga.

Anledningen till att fokus i tråden just nu ligger på pappans mentala hälsa är för att utvecklingen fört oss dit. Saker och ting tyder nämligen på att flickorna inte var supersjuka.
Senast redigerad av bazaar 2018-01-31 kl. 00:41.
Citera
2018-01-31, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Vissa kan ha lite svårt att sära på sitt och andras. Vanligt bland akademiker, även om man kunde tro motsatsen.

När var det boken först gjordes/kom ut?

Ingen bok som jag fattat det, men här är moms- berättelsen igen:
http://henkow.se/onewebmedia/A,%20M%20och%20momsen,%202017.pdf
Skriften tillägnas mina älskade döttrar, Agnes och
Moa.
Bjärred, den 30 augusti 2012, uppdaterad och
färdigskriven 2 augusti 2017

Oskar Henkow
Jag tror att pappan själv gjort illustrationerna.
Citera
2018-01-31, 00:56
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manot
Moa.

Oskar Henkow

För fem år sedan var barnen sex och nio år gamla. Skulle börja i förskola resp. trean. Det ger lite annan vinkel på upphovsfrågan i mina ögon.

Bilderna är nog pappans egna, eller en blandning av hans och en dotters. Det är samma inscannade schabloner som återkommer, för att illustrera momsens sätt att fungera. Det kan vara hans egna från en whiteboard eller något de gjort tillsammans. Påskrifterna ("affär") är inte ett barns.

Skriften är väl tänkt för studenter och andra som behöver börja begripa moms från noll – men den är ju ingalunda för barn.

Fast jag ändrar mig delvis där. Det var visst mest dramatiserat. Det känns mer som en saga som han kan läsa för barnen.

Och det är väl knappast heller någon form av mästerverk färdigställt till varje pris före döden för att bevara minnet av barnen, som någon var inne på.

Jag vill minnas att vid en ansökan om professorstitel så efterfrågas dokumentation av pedagogisk verksamhet, dvs. studiematerial och handledningar etc. Den är möjligen ändå aktualiserad med det i åtanke.

Vilket också ger en vink om att det inte vore idealiskt att dela upphovsmannaskapet med döttrarna.

Jag vet inte om det sades att det fanns en version med fler illustrationer, men versionen på länken ger ju ingen sådan antydan alls.

Det är en "instruktion", och en saga, inte ett verk i någon mer utvidgad bemärkelse.
Senast redigerad av Lonnrot 2018-01-31 kl. 01:25.
Citera
2018-01-31, 00:57
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Moa.

Oskar Henkow

Nu jäklar i min lilla låda. En sån bok behöver jag läsa. En oväntad positiv spin off effect av denna tråd och denna dystra händelse.

Fast efter att ha läst pdf så blev jag tyvärr (mer) förvirrad. Och det blir jag av att läsa tråden här också. En rätt förvirrande historia är det i sig också.
Senast redigerad av Jof 2018-01-31 kl. 01:08.
Citera
2018-01-31, 01:03
Medlem
Citat:
Moa.

Oskar Henkow

Det enda jag kan säga är att jag reagerade direkt, dels att det verkade vara konstruerat och att jag inte alls förstod själva syftet. Speciellt med den detaljgrad han använde sig av.

Han gjorde moms väldigt komplicerat. Utifrån vad de rimligen behövde veta.
Citera
2018-01-31, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Det enda jag kan säga är att jag reagerade direkt, dels att det verkade vara konstruerat och att jag inte alls förstod själva syftet. Speciellt med den detaljgrad han använde sig av.

Jag har fortfarande inte läst hela och än mindre försökt analysera den,
men flera reagerade genast de läste, de reagerade negativt, precis som du.
Det enda jag själv såg när jag tittat på den några gånger var att pappan försökte vara pedagogisk på barns nivå, men misslyckades.

Ja, det märkte faktiskt jag också. Den är kanske väl så utsvävande och flera har skrivit att han använder sig av ord barn i hans ålder inte förstår, mycket abstrakt och vuxentänkande/- fungerande.
Men hans tanke kanske var att barn ska lära sig och jag hade faktiskt själv kunnat skriva något liknande, med en alldeles för svår uppgift för alldeles för små barn.
"Nördigt", kallar jag det för, och för ivrig att "barn måste få lära sig".
Citera
2018-01-31, 01:32
Medlem
Citat:
Jag har fortfarande inte läst hela och än mindre försökt analysera den,
men flera reagerade genast de läste, de reagerade negativt, precis som du.
Det enda jag själv såg när jag tittat på den några gånger var att pappan försökte vara pedagogisk på barns nivå, men misslyckades.

Ja, det märkte faktiskt jag också. Den är kanske väl så utsvävande och flera har skrivit att han använder sig av ord barn i hans ålder inte förstår, mycket abstrakt och vuxentänkande/- fungerande.
Men hans tanke kanske var att barn ska lära sig och jag hade faktiskt själv kunnat skriva något liknande, med en alldeles för svår uppgift för alldeles för små barn.
"Nördigt", kallar jag det för, och för ivrig att "barn måste få lära sig".

"Hela" är 14 sidor. Varför han trivialiserar det med att införa kvastar, äpplen och Farbror Sune övergår totalt mitt förstånd!
Citera
2018-01-31, 01:42
Medlem
Mackemyras avatar
Finns det någon sammanfattning nånstans angående fallet?
Citera
2018-01-31, 01:42
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:

Ja jag blev inte alls klokare, och lite reaktionärt föreföll det också tyckte jag. Men jag lyckades bara skumma.
Citera
2018-01-31, 01:43
Medlem
Citat:
För fem år sedan var barnen sex och nio år gamla. Skulle börja i förskola resp. trean. Det ger lite annan vinkel på upphovsfrågan i mina ögon.

Bilderna är nog pappans egna, eller en blandning av hans och en dotters. Det är samma inscannade schabloner som återkommer, för att illustrera momsens sätt att fungera. Det kan vara hans egna från en whiteboard eller något de gjort tillsammans. Påskrifterna ("affär") är inte ett barns.

Skriften är väl tänkt för studenter och andra som behöver börja begripa moms från noll – men den är ju ingalunda för barn.

Fast jag ändrar mig delvis där. Det var visst mest dramatiserat. Det känns mer som en saga som han kan läsa för barnen.

Och det är väl knappast heller någon form av mästerverk färdigställt till varje pris före döden för att bevara minnet av barnen, som någon var inne på.

Jag vill minnas att vid en ansökan om professorstitel så efterfrågas dokumentation av pedagogisk verksamhet, dvs. studiematerial och handledningar etc. Den är möjligen ändå aktualiserad med det i åtanke.

Vilket också ger en vink om att det inte vore idealiskt att dela upphovsmannaskapet med döttrarna.

Jag vet inte om det sades att det fanns en version med fler illustrationer, men versionen på länken ger ju ingen sådan antydan alls.

Det är en "instruktion", och en saga, inte ett verk i någon mer utvidgad bemärkelse.

Den skriften finns inte upptagen bland hans publikationer i hans CV. Det var en högst privat skrift, som jag förstår. Om än jag inte begriper syftet.

Hur djävla svårt kan man beskriva moms? Tänkte jag.
Citera
2018-01-31, 01:52
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Den skriften finns inte upptagen bland hans publikationer i hans CV. Det var en högst privat skrift, som jag förstår. Om än jag inte begriper syftet.

Hur djävla svårt kan man beskriva moms? Tänkte jag.

Okej då är det väl något för barnen att "växa med". Men inledning och nån del på slutet är inte för barn.

Han kan ändå ha använt den på studenter och skickat till bordssällskap som inte begriper vad han ville säga.

Det är f.ö. lite lätt av föräldrar att överskatta sina barns förmåga att förstå det egna favoritämnet...

Men var inte skriftens hållning delvis den "ilskne konsumentens"? Det är ju lite överraskande. Alltså mot den starka centralstaten? Eller lär man sig så i Lund/EU?
Citera
2018-01-31, 01:59
Medlem
Citat:
Okej då är det väl något för barnen att "växa med". Men inledning och nån del på slutet är inte för barn.

Han kan ändå ha använt den på studenter och skickat till bordssällskap som inte begriper vad han ville säga.

Det är f.ö. lite lätt av föräldrar att överskatta sina barns förmåga att förstå det egna favoritämnet...

Men var inte skriftens hållning delvis den "ilskne konsumentens"? Det är ju lite överraskande. Alltså mot den starka centralstaten? Eller lär man sig så i Lund/EU?

Den boken borde inte ta 5 år att skriva, så jag tror inte den var gjord från början för att komma ut men att han ändra sig och gjorde den färdig och skicka in den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in