2018-01-30, 22:00
Medlem
volvo 240s avatar
En liten anknytning till TS kofångare.

Läste i en annan tråd att nuförtiden saknar bilar fast bogserkrok. Rena idiotin då den man ska skruva i kan försvinna och många vet säkert inte vart den ska in direkt utan det blir ett jäkla letande kanske på en starkt trafikerad väg. Alltså idiotiskt. Jag kan verkligen inte förstå varför någon tyckte att detta var det minsta smart. och för att det inte ska sabba utseendet på säg bilar med stora kofångare och kjolar så.. Det problemet fixade ju Volvo redan 1982 då deras första bil i 700-serien kom. Då denna hade en liten sportig kjol under den vanliga kofångaren som ger den ett riktigt snyggt utseende så löste det ju det med kroken genom att ha en liten lucka i kjolen. Hur enkelt och smart som helst. Varför i helvete har de gått ifrån detta och istället rört till det.Med tanke på hur sällan de flesta bilar behöver bogseras så kan en såndär krok ju lätt försvinna under åren och kanske kan hamna massa skit i skruvhållet som gör att det blir svårt att skruva i kroken vad vet jag. Hursomhelst bara dumt och onödigt det här med ickefasta krokar. Vad tycker ni andra här=
Citera
2018-01-30, 22:10
Medlem
pantywankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240
En liten anknytning till TS kofångare.

Läste i en annan tråd att nuförtiden saknar bilar fast bogserkrok. Rena idiotin då den man ska skruva i kan försvinna och många vet säkert inte vart den ska in direkt utan det blir ett jäkla letande kanske på en starkt trafikerad väg. Alltså idiotiskt. Jag kan verkligen inte förstå varför någon tyckte att detta var det minsta smart. och för att det inte ska sabba utseendet på säg bilar med stora kofångare och kjolar så.. Det problemet fixade ju Volvo redan 1982 då deras första bil i 700-serien kom. Då denna hade en liten sportig kjol under den vanliga kofångaren som ger den ett riktigt snyggt utseende så löste det ju det med kroken genom att ha en liten lucka i kjolen. Hur enkelt och smart som helst. Varför i helvete har de gått ifrån detta och istället rört till det.Med tanke på hur sällan de flesta bilar behöver bogseras så kan en såndär krok ju lätt försvinna under åren och kanske kan hamna massa skit i skruvhållet som gör att det blir svårt att skruva i kroken vad vet jag. Hursomhelst bara dumt och onödigt det här med ickefasta krokar. Vad tycker ni andra här=
Jag håller givetvis med dig till fullo! Eftersom jag skapade denna tråd så är detta ännu ett bra exempel.
Citera
2018-01-31, 01:01
Medlem
PeterNosters avatar
Höll på att ramla av stolen när jag läste Vi Bilägares långtidstester i #1 2018.
Det finns bilar där man lagt in filtmaterial under bilen. Samma bil hade bromsledningar av rostigt stål istället för koppar. Borde inte det förbjudas?

Rostiga fjäderfästen kom fram när man demonterat alla filtar. Filtar under bilen??? Måste vara destruktionsavdelningen som varit framme. Jag brukar ha en filt över mig när jag ligger under bilen i snöslasket. Men jag är ju helt rostfri.

Bilen är en MB B-klass 180 CDI business 2011. Den har gått 13000 mil och sluträkningen går på 34,29 kr/mil

Även E klass har dessa fuktsamlare:
Citat:
Det som drar ned betyget är i första hand sköldarna i filtmaterial som täcker större delen av underredet.
Senast redigerad av PeterNoster 2018-01-31 kl. 01:03.
Citera
2018-01-31, 02:13
Medlem
pantywankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Höll på att ramla av stolen när jag läste Vi Bilägares långtidstester i #1 2018.
Det finns bilar där man lagt in filtmaterial under bilen. Samma bil hade bromsledningar av rostigt stål istället för koppar. Borde inte det förbjudas?

Rostiga fjäderfästen kom fram när man demonterat alla filtar. Filtar under bilen??? Måste vara destruktionsavdelningen som varit framme. Jag brukar ha en filt över mig när jag ligger under bilen i snöslasket. Men jag är ju helt rostfri.

Bilen är en MB B-klass 180 CDI business 2011. Den har gått 13000 mil och sluträkningen går på 34,29 kr/mil

Ja det är riktigt illa. Har tidigare bara hört att innerskärmar görs av detta idiotiska material. Helt ofattbart att detta fortgår år efter år. Antar att det har god ljuddämpning så det är därför det används.
Citera
2018-01-31, 10:51
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:

Jag det är ju helt djävla bedrövligt och obegripligt att man inte lärt sig mer efter alla dessa år. Jag kommer ihåg någon rostundersökning i Vi Bilägare från förra året och det var ju många bilar som hade riktigt dåligt skydd.
Citera
2018-02-01, 02:56
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Jag det är ju helt djävla bedrövligt och obegripligt att man inte lärt sig mer efter alla dessa år. Jag kommer ihåg någon rostundersökning i Vi Bilägare från förra året och det var ju många bilar som hade riktigt dåligt skydd.

Premium betyder tydligen att man åker tyst och fint några år. Det räcker ju för att de som kör dessa bilar ändå byter till nytt efter tre år. Smart tänkt av MB.

Jag tror de hade petat in något fuktsugande material i dörrstolparna också.

T.o.m. Tesla modell X har dessa filtmattor under bilen trots att den är helelektrisk och borde vara tyst ändå.
Senast redigerad av PeterNoster 2018-02-01 kl. 02:58.
Citera
2018-02-01, 05:59
Medlem
Baalzamons avatar
Citat:
T.o.m. Tesla modell X har dessa filtmattor under bilen trots att den är helelektrisk och borde vara tyst ändå.
Det handlar snarare om däckljud och de kommer ju i en elbil också
Citera
2018-02-15, 00:47
Medlem
PeterNosters avatar
På premiumbilar måste man tydligen ha speciell spolarvätska. Sanslöst men bra affärsidé av dem:

http://www.vibilagare.se/bilfragan/bilfragan-ar-mercedes-spolarvatska-battre
Citera
2018-02-18, 15:14
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Premium betyder tydligen att man åker tyst och fint några år. Det räcker ju för att de som kör dessa bilar ändå byter till nytt efter tre år. Smart tänkt av MB.

Jag tror de hade petat in något fuktsugande material i dörrstolparna också.

Bilarna byggs ju helt uppenbart för första ägaren, han behöver sällan bry sig om rostfällor eller andra idiotiska felkonstruktioner. Det blir den stackaren som köper bilen som begagnad som får ta itu med detta. Det är inte bara rost utan en massa tekniska och elektroniska saker som går sönder eller behöver bytas, så en vanlig service kan sluta på tiotusentals kronor. Bara felsökningen kan kosta 4-5000 eller mer, det vet jag av egen erfarenhet. Sen byta givare och sensorer, eller ny mjukvara till styrenheterna, kostar lika mycket till. Och då har man inte ens börjat mer de egentliga reparationerna...
Citera
2018-02-18, 20:47
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Bilarna byggs ju helt uppenbart för första ägaren, han behöver sällan bry sig om rostfällor eller andra idiotiska felkonstruktioner. Det blir den stackaren som köper bilen som begagnad som får ta itu med detta. Det är inte bara rost utan en massa tekniska och elektroniska saker som går sönder eller behöver bytas, så en vanlig service kan sluta på tiotusentals kronor. Bara felsökningen kan kosta 4-5000 eller mer, det vet jag av egen erfarenhet. Sen byta givare och sensorer, eller ny mjukvara till styrenheterna, kostar lika mycket till. Och då har man inte ens börjat mer de egentliga reparationerna...
Det är därför man håller sig till lyxbilar tillverkade före år 2000. Min ena 22 år gamla lyxbil är mycket tystare invändigt än en V90 tex och inte fan har den några sånna där idiotiska fuktsugarfiltar. Och förr byggde man bilar för att de skulle hålla. Men då tjänar man inte lika mycket pengar så inte undra på att tex Volvo drog ner rejält på rostskyddet när de släppte V70 II. Köpte min S90 av en som sålde den åt sin morfar.. själv hade han en V70 2010 och den var rostig i framskärmarna. Medans den två ½ ggr så gamla S90an inte har en endaste fläck.
Citera
2018-05-18, 11:53
Medlem
Är det egentligen så konstigt?

En dag kommer man kunna bygga bilar som duracell
Dvs går perfekt i tre år och sen faller ihop som ett korthus

Varför skulle företaget bry sig om någon annan än den rika som har bilen i max tre år
Citera
2018-05-18, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240
Min ena 22 år gamla lyxbil är mycket tystare invändigt än en V90 tex och inte fan har den några sånna där idiotiska fuktsugarfiltar.
Vi Bilägare gjorde ett stort test för något år sedan, där man mätte kupéljud i 90 och 110 km/h på E4 mellan Knivsta och Uppsala. Det som gjorde testet extra intressant var att deras syskontidning "Klassiker" kastade in en Volvo 240 från 1991 i leken. Tystast av alla testade bilar var nya Mercedes S-klass, men 240n kom på plats 9 av 50! Tystare än t.ex. nya Volvo XC90, Mercedes E-klass och BMW 520...
Mindre bra för väghållning och styrkänsla, men hög däckprofil och stora, mjuka gummibussningar är förstås bra på att dämpa ut vägljud.
Tycker faktiskt många nya "premiumbilar" är väldigt bullriga p.g.a. att man lagt lite väl mycket krut på körkänsla. Breda lågprofildäck gör ju inte saken bättre heller.
Lånade en kollegas S90 Inscription under en vecka förra sommaren och tyckte det var fullkomligt oacceptabel ljudnivå i den, med tanke på att det är Volvos "top-of-the-line"-sedan för närmare 700.000 kr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in