2018-06-05, 17:53
Medlem
WeAreMotorheads avatar
Jag uppfattar Merca som ett seriöst märke när det gäller prestandamotorer, men det här trodde man ju knappt var sant:

(Nu är klippet ganska långt, men kortfattat så har någon bestämt att oljetrycksvakten är en dyr och onödig pryl som inte behövs, samt beslutat att använda billigast möjliga kvalité på en kritisk O-ring, vilket oundvikligen resulterar i generalras närsomhelst.)

https://www.youtube.com/watch?v=lUAB7lKoIt0

Visserligen har denna motorkonstruktion några år på nacken, men kan väl ändå kallas modern, och det rullar ju ett otal på vägarna fortfarande.

Och finns det någon annan tillverkare som är/har varit lika dumsnål?
Citera
2018-06-05, 19:33
Medlem
pantywankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av falurouge
Är det egentligen så konstigt?

En dag kommer man kunna bygga bilar som duracell
Dvs går perfekt i tre år och sen faller ihop som ett korthus

Varför skulle företaget bry sig om någon annan än den rika som har bilen i max tre år
Tja kanske för att många säger att vinsten för bilarna inte är försäljningen av nya bilar utan service och reservdelar.
Citera
2018-06-05, 19:52
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av falurouge
Är det egentligen så konstigt?

En dag kommer man kunna bygga bilar som duracell
Dvs går perfekt i tre år och sen faller ihop som ett korthus

Varför skulle företaget bry sig om någon annan än den rika som har bilen i max tre år
Så kan man inte resonera. Även om den rike förste ägaren är den ende som köper bilen från tillverkaren så tänker den förste köparen i alla fall på andrahandsvärdet. Om man köper en bil för en miljon så tänker man kanske att man ska kunna sälja den för en halv miljon efter tre år. Om det är så att bilen faller ihop som ett korthus och därmed har noll andrahandsvärde så blir ju bilkostnaden för den där rike knösen som behåller sina fabriksnya bilar i tre år dubbelt så stor.

Det går med andra ord inte som biltillverkare att skita i hur bilen är för den andra, tredje ägaren osv. och bara bry sig om att den ska vara bra under sina första år, när det blir känt blir man inte långlivad i branschen.

Citat:
Ursprungligen postat av WeAreMotorhead
Jag uppfattar Merca som ett seriöst märke när det gäller prestandamotorer, men det här trodde man ju knappt var sant:

(Nu är klippet ganska långt, men kortfattat så har någon bestämt att oljetrycksvakten är en dyr och onödig pryl som inte behövs, samt beslutat att använda billigast möjliga kvalité på en kritisk O-ring, vilket oundvikligen resulterar i generalras närsomhelst.)

https://www.youtube.com/watch?v=lUAB7lKoIt0

Visserligen har denna motorkonstruktion några år på nacken, men kan väl ändå kallas modern, och det rullar ju ett otal på vägarna fortfarande.

Och finns det någon annan tillverkare som är/har varit lika dumsnål?
Det var det djävligaste, ingen oljetrycksvakt!!! Hur i helvete kan man snåla in på en sådan grej som varenda skruttbil haft i hur många år som helst? Helt idiotiskt. Och att samtidigt inte kunna välja lämpligt material till en jäkla o-ring. Då kan ju i alla fall Mercedes skryta med att de har något gemensamt med de amerikanska rymdfärjorna, dåligt val av o-ring leder till total katastrof. (Tänker på Challenger-olyckan 1986.)
Citera
2018-06-05, 20:45
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Så kan man inte resonera. Även om den rike förste ägaren är den ende som köper bilen från tillverkaren så tänker den förste köparen i alla fall på andrahandsvärdet. Om man köper en bil för en miljon så tänker man kanske att man ska kunna sälja den för en halv miljon efter tre år. Om det är så att bilen faller ihop som ett korthus och därmed har noll andrahandsvärde så blir ju bilkostnaden för den där rike knösen som behåller sina fabriksnya bilar i tre år dubbelt så stor.

Det går med andra ord inte som biltillverkare att skita i hur bilen är för den andra, tredje ägaren osv. och bara bry sig om att den ska vara bra under sina första år, när det blir känt blir man inte långlivad i branschen.

Det var det djävligaste, ingen oljetrycksvakt!!! Hur i helvete kan man snåla in på en sådan grej som varenda skruttbil haft i hur många år som helst? Helt idiotiskt. Och att samtidigt inte kunna välja lämpligt material till en jäkla o-ring. Då kan ju i alla fall Mercedes skryta med att de har något gemensamt med de amerikanska rymdfärjorna, dåligt val av o-ring leder till total katastrof. (Tänker på Challenger-olyckan 1986.)
Jo, fast om du kan köpa en "miljonbil" för 700 000 och inte få mer än 200 000 för den efter tre år så det ju samma pengar i "förlust" för den första köparen. Skillnaden är att det kanske är fler som kan lägga upp 700 000 än en miljon. För andra ägaren innebär det ungefär samma sak, att kunna köpa en bil som "egentligen" skulle kosta en halv miljon för drygt 200 000. Bilen kan då sägas vara nästan slutförbrukad efter 8-10 år och två-tre ägare, istället för 10-15 år och 4-5 ägare.

Negativt: Miljöpåverkan genom att omsätta bilarna i snabbare takt. Kan ev. kompenseras genom att använda mer återvunnet eller återvinningsbart material.

Positivt: Utvecklingen ger säkrare bilar och bilparken uppdateras snabbare, vilket bör ge färre döda och skadade. Miljöpåverkan genom avgasutsläpp minskas med modernare bilar.
Citera
2018-06-05, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pantywanker
Tja kanske för att många säger att vinsten för bilarna inte är försäljningen av nya bilar utan service och reservdelar.
Exakt det är ännu värre, de allra vinstgivande är de första åren. Problemfri service bara för garantin

Kolla vilken sorts bilar de verkstäder som går bäst helst servar
Citera
2018-06-05, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb

Nja, den optimala bilen har noll andrahandsvärde efter förbrukningstid och allt har gått åt till körupplevelsen
Efter avskrivningstid=0kr
Lite ot så håller mig kort
Citera
2018-06-14, 16:18
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Premium betyder tydligen att man åker tyst och fint några år. Det räcker ju för att de som kör dessa bilar ändå byter till nytt efter tre år. Smart tänkt av MB.

Jag tror de hade petat in något fuktsugande material i dörrstolparna också.

T.o.m. Tesla modell X har dessa filtmattor under bilen trots att den är helelektrisk och borde vara tyst ändå.
Alltså vill man åka fint i 20-30 år ska man köpa en Volvo 740/760 88-90 940 fram till 98 samt Volvo 960/S90. Min 98a S90 har inte en rostbit nånstans... Ej heller mammas 945 -92. Även Audi var tidiga med helgalvat. S80 generation 1 är ju också en bra lyxbil som tål salt o skit. Merceds är ett storst skämt, en vän jag har köpte en ny för 1.5 miljoner 2005 och den har nu gått bara 9k mil och är rostig i framskärmarna. Helt jävla sjukt. Hur är moderna BMW säg 2010 och framåt, ngn som vet?
Citera
2018-06-14, 16:23
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkespank
Vi Bilägare gjorde ett stort test för något år sedan, där man mätte kupéljud i 90 och 110 km/h på E4 mellan Knivsta och Uppsala. Det som gjorde testet extra intressant var att deras syskontidning "Klassiker" kastade in en Volvo 240 från 1991 i leken. Tystast av alla testade bilar var nya Mercedes S-klass, men 240n kom på plats 9 av 50! Tystare än t.ex. nya Volvo XC90, Mercedes E-klass och BMW 520...
Mindre bra för väghållning och styrkänsla, men hög däckprofil och stora, mjuka gummibussningar är förstås bra på att dämpa ut vägljud.
Tycker faktiskt många nya "premiumbilar" är väldigt bullriga p.g.a. att man lagt lite väl mycket krut på körkänsla. Breda lågprofildäck gör ju inte saken bättre heller.
Lånade en kollegas S90 Inscription under en vecka förra sommaren och tyckte det var fullkomligt oacceptabel ljudnivå i den, med tanke på att det är Volvos "top-of-the-line"-sedan för närmare 700.000 kr.
Då är det alltså inte jag som inbillar mig. Mycket intressant! Min S90 -98 är helt kalrt jämförbar med en S90 -17 i ljudnivå. Cadillacen däremot får nya Volvo att skämmas. Du råkar inte sitta på en länk till den listan, hade varit intressant om de slängt in några fler äldre bilar, tex en MB och en Toyota. Och jag som tycker att mycjet gummi mellan fälgen och vägen är mycket snyggare än lite.
Senast redigerad av volvo 240 2018-06-14 kl. 16:28.
Citera
2018-06-18, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240
Då är det alltså inte jag som inbillar mig. Mycket intressant! Min S90 -98 är helt kalrt jämförbar med en S90 -17 i ljudnivå. Cadillacen däremot får nya Volvo att skämmas. Du råkar inte sitta på en länk till den listan, hade varit intressant om de slängt in några fler äldre bilar, tex en MB och en Toyota. Och jag som tycker att mycjet gummi mellan fälgen och vägen är mycket snyggare än lite.
Testet verkar tyvärr inte finnas online, men det går att köpa på länken nedan:
http://www.vibilagare.se/tidningen/aktuellt-nummer/vi-bilagare-162016-nytt-nummer

Några andra intressanta länkar som dök upp när jag googlade:
http://www.gp.se/livsstil/volvo-240-tystare-%C3%A4n-xc90-1.3988187
http://www.vibilagare.se/forum/vi-bilagares-forum/allmant-om-bilar-och-trafik/vibs-nya-bullertest
Citera
2018-06-22, 14:57
Medlem
Soul Patrols avatar
Min gamla Pontiac fyller 61 år i år. Den bara fortsätter att rulla på snällt år efter år.
Det är väl ingen bil man åker och hälsar på polaren 60 mil bort även om det så klart går.
men småturer och daglig bruksbil funkar det utmärkt.
Tycker att det är en ren glädje att puttra runt med den fortfarande efter alla år. Det enda som blivig gjort med den är bytta förbrukningsdelar som bromsbackar,tändstift brytare mm. Samt en grenrörspackning.
Visst den drar 1.5 l/mil men det har jag inga problem med,med tanke på att den för övrigt
är otroligt förmånlig att äga. Skattebefriad,besiktningsbefriad och en helförsäkring kostar 700:-/ helår.
Dessutom bara stiger dom gamla kärrorna i värde istället för att rasa i pris på ett horribelt sätt som nya bilar. Denna får jag säker det dubbla,kanske till och med det tredubbla för om jag skulle sälja den idag
mot när jag köpte den. Kan man ha bättre bilekonomi?
Inget man vill krocka med ens i 30 km dock.
MEN OnT: De här kofångarna tål lätt rejäla parkeringsknuffar utan minsta skråma. =)
Citera
2018-06-22, 19:34
Medlem
(FB) Ny Volvo som rostar - Volvo ersätter ej! Behöver råd!
https://imgur.com/a/i9sfUqU

Spara in på lite gummi men får rost, luftmotstånd och läckage på köpet
Citera
2018-06-22, 19:59
Medlem
Gabriel2017s avatar
Man gör bilar med många plastdelar i motorn, som håller tills garantitiden går ut. Motordelar som utsätts för höga påfrestningar görs mer och mer i plast, de håller kanske 8 år, sedan börjar de gå sönder.
Dyra bilar som BMW och Mercedes, blir dyra att äga som äldre begagnade om något går sönder på dem, och det gör det. Plast är förstås billigt att göra delar av, men sitter plastdelen i motorn då håller den inte så länge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in