2018-01-29, 14:54
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Delvis objektivt, det finns andra aspekter än utilitarism i det.
Ja.
Ja, visst är det hemsk, att (pådyvlande) kristna inte har privilegier som undantar dom från samhällets regler (<-- ironi).
Visst. Om man vill ersätta ett regelverk med en "ledare".
Precis. Och det samma gällar dessa personliga intressen, som inte skall ha några privilegier.
Kristendomen är inte precis känd för överlag att respektera "månniskovärdet".
Iövrigt kommer jag inte att svara på flera inlägg från dig på denna tråd, eftersom du helt verkar ha förlorat kontakten med trådämnet.
Med dessa svar har jag blivit helt övertygad om att i den mån min tro på Människan såsom särart kan liknas vid teism så är utilitarismen med sina ständigt motslingrande argument och alltmer sektliknande beteende att betrakta som motståndare till världsfred på jämvärdiga villkor med oss på olika sätt troende.
Citera
2018-01-30, 12:20
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ove Mollvik
Med dessa svar har jag blivit helt övertygad om att i den mån min tro på Människan såsom särart kan liknas vid teism så är utilitarismen

Citat:
med sina ständigt motslingrande argument och alltmer sektliknande beteende att betrakta som motståndare till världsfred på jämvärdiga villkor med oss på olika sätt troende.

Du borde lära dig åtminstone det elementäre om vad utilitaristisk etik är, före du börjar operera med strawmen om konceptet.
Citera
2018-01-30, 15:28
Medlem
Jag har sett/hört teister i debatter säga att de skulle tro än vilka bevis som kom fram i gudsfrågan.
Jag har aldrig hört ateister säga att de inte skulle tro att gud inte existerade om de fick bevis, bara att de kanske inte skulle dyrka den guden.
Citera
2018-01-30, 15:48
Medlem
Myeins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Jag har sett/hört teister i debatter säga att de skulle tro än vilka bevis som kom fram i gudsfrågan.
Jag har aldrig hört ateister säga att de inte skulle tro att gud inte existerade om de fick bevis, bara att de kanske inte skulle dyrka den guden.
Jag tror den genomsnittlige ateisten skulle agera på följande vis:

1. Säg självsäkert "Det finns inga bevis för Gud" utan några som helt belägg för påståendet.
2. Om bevis skulle presenteras eller förklaras, (a) förneka att det är bevis (b) ignorera bevisen.
3. Återgå till 1.
Citera
2018-01-30, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myein
Jag tror den genomsnittlige ateisten skulle agera på följande vis:

1. Säg självsäkert "Det finns inga bevis för Gud" utan några som helt belägg för påståendet.
2. Om bevis skulle presenteras eller förklaras, (a) förneka att det är bevis (b) ignorera bevisen.
3. Återgå till 1.
1. Ja, det kan stämma. Jag gör så om spöken, t.ex. Där har jag knappt undersökt om det finns goda belägg, ändå säger jag så ganska självsäkert. Gudsfrågan har jag undersökt mycket mer.
2. Jag ignorerar inte bevis, jag ignorerar dåliga bevis. Eller så måste jag börja tro på en massa gudar.
Det finns massor av bevis för Gud om man räknar in alla människors upplevelser. Men då måste jag lyssna på alla upplevelser.
Citera
2018-01-30, 15:58
Medlem
Myeins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
1. Ja, det kan stämma. Jag gör så om spöken, t.ex. Där har jag knappt undersökt om det finns goda belägg, ändå säger jag så ganska självsäkert. Gudsfrågan har jag undersökt mycket mer.
2. Jag ignorerar inte bevis, jag ignorerar dåliga bevis. Eller så måste jag börja tro på en massa gudar.
Det finns massor av bevis för Gud om man räknar in alla människors upplevelser. Men då måste jag lyssna på alla upplevelser.
Jag talade inte för dig eller någon annan enskild person, jag bara spekulerade i hur jag tror den genomsnittlige-(ny)ateisten resonerar. Alltså ungefär så här: https://i.imgur.com/6RmLKbX.jpg
Citera
2018-01-30, 16:02
Medlem
Citat:
Jag talade inte för dig eller någon annan enskild person, jag bara spekulerade i hur jag tror den genomsnittlige-(ny)ateisten resonerar. Alltså så här: https://i.imgur.com/6RmLKbX.jpg
Ja, jag ville bara inte svara för andra ateister. Dock är det väldigt svårt att gå genom alla tusentals gudar och påståenden innan man kallar sig ateist. Det är nog även väldigt sällan teister undersöker alla gudspåståenden lika noga. Så där tror jag ateister och teister inte skiljer sig så mycket.
Tror du kristna satt sig in i islam, hinduism, o.s.v. innan de "valde" sin Gud? Jag tror det är ganska ovanligt faktiskt.
Citera
2018-01-30, 16:04
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

FINNS det några 'guds'-bevis? Varför presenteras dessa i så fall inte på tråden "Bevisa att gud existerar"?

Där jag föreslår att 'guds'-bevis diskuteras.

Citat:

Se (1)

Citat:
3. Återgå till 1.

Se (1)
Citera
2018-01-30, 18:29
Medlem
Flammarions avatar
När jag var yngre trodde jag på Gud och helvetet.
När jag insåg att jag varit naiv kändes det som en stor lättnad.
Citera
2018-01-30, 18:34
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Jag talade inte för dig eller någon annan enskild person, jag bara spekulerade i hur jag tror den genomsnittlige-(ny)ateisten resonerar. Alltså ungefär så här: https://i.imgur.com/6RmLKbX.jpg

ok, men den principen gäller ju även troende i så fall.
Citera
2018-01-30, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
ok, men den principen gäller ju även troende i så fall.
Ja, detta borde ju även gälla troende som avfärdar andras gudsbevis?
Förstår inte varför det ska gälla just ateister? Konstig logik.
Citera
2018-01-30, 19:30
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Men den referens säger ju egentligen ingenting.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in