2018-01-30, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myein
Ett argument för att gudsupplevelser av samma Gud inte nödvändigtvis måste beskrivas och uttryckas på samma sätt.
Det säger ganska mycket om Gud, ifall det stämmer. Kristna säger iofta att det går inte att ta miste, det är den kristna guden/Jesus de känner. Vet dock inte så mycket om hur folk inom andra religioner beskriver denna känsla. Om den är liknande, så är det väldigt svårt att avgöra vilken Gud som finns, om det finns någon öht.
Senast redigerad av kiss74 2018-01-30 kl. 15:44.
Citera
2018-01-30, 15:43
Medlem
Myeins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Så om citatet överst i inlägget inte är epistemisk ... vad är det då?

Är det öht ett försök till ett 'buds'-bevis?
Om något är "epistemologiskt" så handlar det om läran om kunskap eller kunskapsteori. Det gör inte mitt inlägg. Inte heller är det ett försök till att bevisa Gud. Du missar poängen, ännu en gång.
Citera
2018-01-30, 15:56
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Om något är "epistemologiskt" så handlar det om läran om kunskap eller kunskapsteori. Det gör inte mitt inlägg. Inte heller är det ett försök till att bevisa Gud.

Citat:
Du missar poängen, ännu en gång.

Och vad är det för "poäng" jag har missat? Kommer du nån gång till ett 'guds'-bevis?
Citera
2018-01-30, 16:02
Medlem
Myeins avatar
Citat:
Och vad är det för "poäng" jag har missat? Kommer du nån gång till ett 'guds'-bevis?
Du missförstår vad inlägget faktiskt säger och missar därmed poängen med det. Jag skulle tippa på att en stor del, kanske majoriteten, av dina inlägg består av den typen av misstag.
Citera
2018-01-30, 16:07
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Och vad är det för "poäng" jag har missat?

Citat:
Kommer du nån gång till ett 'guds'-bevis?

Citat:
Du missförstår vad inlägget faktiskt säger och missar därmed poängen med det. Jag skulle tippa på att en stor del, kanske majoriteten, av dina inlägg består av den typen av misstag.

KOMMER du nån gång till ett 'guds'-bevis?
Citera
2018-01-31, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Den poäng som jag försökte få fram var att gudsuppfattningen är inlärd, inte enbart beskriven baserad på en egen upplevelse.
Om det endast finns en enda gud så skulle ju rimligen alla berättelser från de personer som påstår sig ha fått en gudsupplevelse stämma överens med varandra, eller hur? Rimligen borde då inte någon i Kiruna beskriva guden som en elefant medan någon i Bombay skulle beskriva guden som någon utan ansikte och som straff för dåligt uppförande skulle ändra hudfärgen så att vita är rena och färgade syndare. Det borde vara elementärt. En beskrivning om att gud har en specifik gestalt och en annan beskrivning av gud som ett allestädes närvarande väsen utan gestalt går inte ihop. Det borde vara tämligen elementärt.

Kan det inte vara såhär då? Anledningen till att icke-kristna också har esoteriska upplevelser, beror
på att de tolkar andemakter som gudar? Andemakter ser nämligen ut på olika sätt. De KAN alltså
ha tolkat felaktigt andemakter som gudar. Medans vi i den kristna delen av världen är i direktkontakt
med Gud fader självt.
Senast redigerad av pk2 2018-01-31 kl. 12:09.
Citera
2018-01-31, 12:00
Medlem
Rent allmänt har väl Gud blivit bevisad flera gånger om i den här tråden. Kan jag tycka.
Åtminstonde subjektivt, kanske inte objektivt. Det är svårare. Men om man går in
på subjektiva bevis, så kallas det för flum. Objektiva bevis har nog ingen lyckats komma
upp med, hittills.
Senast redigerad av pk2 2018-01-31 kl. 12:21.
Citera
2018-01-31, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pk2
Rent allmänt har väl Gud blivit bevisad flera gånger om i den här tråden. Kan jag tycka.
Åtminstonde subjektivt, kanske inte objektivt. Det är svårare. Men om man går in
på subjektiva bevis, så kallas det för flum. Objektiva bevis har nog ingen lyckats komma
upp med, hittills.
Ja, flera gudar har bevisats i så fall. Och healing, spöken, mirakel, troll m.m. har bevisats, fast inte i denna tråd.
Citera
2018-01-31, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Ja, flera gudar har bevisats i så fall. Och healing, spöken, mirakel, troll m.m. har bevisats, fast inte i denna tråd.

Fast nu tror jag att både healing, spöken och mirakel är möjligt i den värld vi lever i.
Dessutom tror jag att vi människor är i nära kontakt med andarna. Men som Paulus sade
i Nya Testamentet. Det finns andemakter, men man ska inte lita på alla.
Citera
2018-01-31, 12:41
Medlem
Citat:
Fast nu tror jag att både healing, spöken och mirakel är möjligt i den värld vi lever i.
Dessutom tror jag att vi människor är i nära kontakt med andarna. Men som Paulus sade
i Nya Testamentet. Det finns andemakter, men man ska inte lita på alla.
Eller som Kiss74 säger nu: "det finns människor och skrifter, men man ska inte lita på alla."
Citera
2018-01-31, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Eller som Kiss74 säger nu: "det finns människor och skrifter, men man ska inte lita på alla."

Nej så är det. En del troende ska man hålla ifrån sig med en "ten foot pole".

Människan är inte den högsta i skapelsen, även om vi människor har fått mycket att säga till om.
Kan inte det faktumet, i sig vara befriande, att det finns någon högre, exempelvis Gud fader,
som kan kompensera våra mänskliga tillkortakommanden? Jag är rätt säker på att Gud finns,
och tur är väl det.
Citera
2018-01-31, 12:55
Medlem
Citat:
Nej så är det. En del troende ska man hålla ifrån sig med en "ten foot pole".

Människan är inte den högsta i skapelsen, även om vi människor har fått mycket att säga till om.
Kan inte det faktumet, i sig vara befriande, att det finns någon högre, exempelvis Gud fader,
som kan kompensera våra mänskliga tillkortakommanden? Jag är rätt säker på att Gud finns,
och tur är väl det.
Beror helt på Guds kataktär. Bibelns Gud säger jag nej tack till. Dock är det inte det som avgör om något existerar eller inte. En massa saker jag tycker är hemsk existerar.
Jag tycker bara det vore henskt om den Guden fanns.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in