Citat:
Ursprungligen postat av
Memestar
På vilket sätt är Israel en ockupationsmakt i östra Jerusalem & Golan?
För att områdena enligt internationella samfundet är att klassa som ockuperade. Som jag försökt förklara för dig kan man inte bara försöka smita undan internationell lag genom att kalla ett område annekterat sedan man gjort sig av med nästan hela den tidigare befolkningen.
Citat:
Det är som att påstå att USA ockuperar och inte annekterar Hawaii.
Förvissa har t o m amerikanska kongressen erkänt att annekteringen gick till på ett olagligt sätt men den är ändå internationellt accepterad. Det finns dock än idag en själständighetsröresle där även om den har problem pga massinvandringen sedan USA tog över. (USA och Israel är rätt lika i många avseenden så det är inte konstigt att de håller ihop)
Citat:
Alla bosättningar på den ockuperade Västbanken, exkl. östra Jerusalem, är lika (o)lagliga. Jag partar om vad som är praktiskt, och till och med du håller väl med om att expandera redan existerande bosättningar som ligger på gränser mot Israel är annorlunda än att bygga helt nya bosättningar i mitten av Västbanken?
Det må vara ett värre brott, men till skillnad från dig anser jag inte att man skall acceptera stöld bara för att det är "praktiskt".