Citat:
Ursprungligen postat av
martinator
Det är ju inte på något sätt sant. Mjölkkor kan hålla lika hög kvalité som nötdjur.
Problemet är just att du är varit slaktare på "största nötslakteriet" - de saknar ju helt kunskap i att hantera kött över huvud taget.
Det som gör att allt svenskt kött är rysk roulett är att det styckas fel och att de inte möras. Man kan fan inte sälja en felstyckat nötkött som hängt i fyra minuter och tro att det ska bli bra kött. Men en välhängd och korrekt styckad mjölkko är ett fantastisk kött - mjölkkor växer dessutom långsammare än nötdjuren och har en lite annan struktur på köttet. Problemet är att det inte är jättemycket kött på dagens mjölkraser. Danskarna som är lite före oss andra jobbar på detta genom att korsa in nötraser så att man ska få ett större slaktvärde på mjölkkorna när de sinat.
Jaha. Så jag som är utbildad att kvalitetsmärka kor och ansvarar för vad det största slakteriet i Småland betalar ut till bönder (beroende på kvalite på korna). Har ingen koll menar du?
Intressanta tankar du har om mjölkkor. Bra att du gillar det. Jag håller mig till den högre klassen och så kan du fortsätta låtsas.
Mvh
Edit: Varför ska man korsa mjölkkor med nötraser om mjölkkor är minst lika bra? Du är logiskt inkonsekvent.