Citat:
Ursprungligen postat av
Dannebil
Det jag efterfrågar är en politik, inte bara floskler och satsningar. Alla partier regeringar de senaste 20 åren har satsat på vården för att korta köer, skapa fler vårdplatser och anställa fler sjuksköterskor. Alla har öst pengar över just dessa områden inom vården.
Ska man påstå att sjukvården i Sverige befinner sig i kris, men att man har politiken att lösa problem, så måste man dels kunna peka på vad som är problemen rent specifikt (ledtråd: vårdens problem är inte långa köer och för få vårdplatser, det är snarare symptom) och dels måste man presentera förslag som löser de här problemen.
Jag har inte sett SD presentera någonting annat än att de utlovat "satsningar" riktade mot specifika "problem" inom vården och att de satsningarna är större än andra partiers satsningar. Det förklarar ju dock inte hur SD:s pengar kommer göra skillnad är sossarnas och alliansens pengar inte gjort det.
Men så kan man ju säga om alla partier i så fall; att de inte har någon politik, och bara levererar floskler och satsningar. Eftersom inget ger resultat, oavsett borgerliga eller rödgröna regeringar.
Jag har läst igenom SD's budgetproposition. Jag har inte lusläst den och dubbelkollat varenda siffra, men jag har läst igenom den, jämfört med regeringens budget, och sett hur SD omfördelar pengarna. För mig är Sverigedemokraternas budget helt överlägsen alla andra partiers. Framförallt ser SD till att åtgärda det fruktansvärda slöseriet inom invandring och integration.
Det säger sig självt att om man skär ner på invandringen så finns mer pengar kvar att satsa på andra områden. Det är inte något som SD har hittat på. Fredrik Reinfeldt sade i sitt berömda tal om öppna hjärtan att flyktingmottagandet kommer att kosta så mycket att vi inte har råd med några andra reformer. Nuvarande finansministern Magdalena Andersson sade så sent som för en månad sedan att vi har tagit emot fler invandrare än vi klarar av, och att det vore bättre både för flyktingarna och för oss svenskar om flyktingarna sökte sig till andra länder istället.
Jag är helt övertygad om att kraftigt minskad asyl- och anhöriginvandring kommer att förbättra Sverige på alla områden: minskade kostnader för asyl- och migrationsmyndigheter, minskade bidragsutbetalningar, minskad arbetslöshet, minskad bostadssegregation, minskad kriminalitet, minskad belastning på vård, skola och omsorg.
Och NEJ, minskad asylinvandring innebär INTE att vi skall kasta ut de 25% (eller vad det är) invandrare som arbetar i vården. Minskad asylinvandring innebär INTE att arbetskraftsinvandringen stoppas.
Tino Sanandaji har uttryckt det ungefär så här: "att påstå att invandring är bra för ett land är som att påstå att rekrytering är bra för ett företag". Allt beror förstås på vilka, när och hur många man rekryterar.